Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1524
God morgen alle!

Var nede på politikontoret nå nettopp og skulle ordne med nasjonalt id-kort på grunn av en reise jeg har planlagt nå i år (kjøre innom mange land i Europa). Men har vært uheldig å bli frastjålet og mistet totalt 3 pass i løpet av 10 i år. De informerte meg da at det forespørselen min må bli sendt til ett vedtak for å finne ut om jeg bør få nytt id kort/pass. Noen som har vært borti dette før og vet noe om hvor mye som blir avslått/godkjent?

Spørsmål nummer 2: Som sagt tenker jeg å en kompis å leie en bobil i München og kjøre gjennom flere land i Europa som Italia, Frankrike, Sveits osv. I verste fall lurer jeg på om det er en mulighet å bare bruke førerkort/bankkortet mitt hvis jeg ikke får nasjonal id-kort. Noen som har erfaring med dette?
Førerkort og bankkort er ikke gyldig som ID i utlandet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av blinkeye Vis innlegg
Noen som har erfaring med dette?
Vis hele sitatet...
Ikke egen erfaring, men i følge UDI og politiet kan man benytte ID-Kortet som "pass" i EØS-landene og Sveits.
Det er to versjoner av ID-Kort, et du kan bruke som reisedokument og et som bare er ID. Ser ut til at førstnevnte er Default
og at hvis du vil ha uten pass-funksjon må man be om dette spesielt.