Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1114
Hei,

Har gått på 75mg velafaxine daglig i mange år (life saver), og for å dempe smerter fra annen sykdom ble jeg forskrevet Tramadol.

Etter ca to uker med ca 300mg Tramadol daglig gikk jeg cold turkey på Tram.

Det endte med _kraftige_ opioid- og venlafaxineabsitenser samtidig.

Begge disse legemidlene påvirker serotoninnivåene i hjernen. Når jeg sluttet med Tram, forsvant plutselig både opioidene og det meste av SSRI-effekten fra hjernen.

Resultatet var kramper, insomni, dødsangst, smerter i ledd, "elektriske støt" osv. 3 intense døgn, og to uker etterpå så sliter jeg fortsatt med å få korrekt effekt av venlafaxinen, etter interaksjonen mellom medisinene og kjenner på en voldsom uro i brystet.

Frykten er at det aldri vil stabilisere seg igjen og at jeg må øke venlafaxin-dosen for å klare meg.


Årsaken til innlegget er først og fremst å advare mot å kødde med denne blandingen, uavhengig om det er utskrevet av lege og apotek gladelig leverer over disk. Det er ikke verdt det.

Og for det andre: Det kan føles som det er Tramadolen (opioid) som gir deg abstinenser - det er det ikke (alene), så ikke finn på å trappe ned med mer Tram. Øk heller til nød dosen med Velafaxine (eller tilsvarende isteden), så slipper du å bli opioid-avhengig.

Dersom du går på SSRI-hemmere og trenger sterke smertestillende, insister på å få noe annet enn Tramadol.

Andre med lignende erfaring?
Kan det ha seg slik at du har fått serotonergt syndrom?
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Kan det ha seg slik at du har fått serotonergt syndrom?
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat det jeg har fått, men synes det underkommuniseres i kilder på nett, at seretonergt syndrom samtidig forsterker seponerings-virkningene av selve opioiden samtidig.

Fastlege er av samme oppfattelse.
Helt enig i at det ikke kommer godt nok frem. Tror desverre det kan være en god del mennesker som har opplevd det samme som deg pga det.

Håper det går greit med deg <3
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rart legen skrev ut tramadol når du sto på ssri ifra før. Det skal ikke kombineres.
Anonym bruker
"Stinn Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk på 150mg Efexor, og 300mg tramadol i flere år. Måtte slutte pga svært mye svettetokter. Bare det å komme seg av Efexor, var tungt. Så mange rare abstinenser. Og det varte nesten i ett år.
Takk, går mye bedre.

Legen beklaget virkelig. Tror han også fikk seg en lærepenge der.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk på 150mg Efexor, og 300mg tramadol i flere år. Måtte slutte pga svært mye svettetokter. Bare det å komme seg av Efexor, var tungt. Så mange rare abstinenser. Og det varte nesten i ett år.
Vis hele sitatet...
Ja, effexxor alene er ingen spøk å seponere. Det merker man fort om man glemmer en dagsdose.

Planen er allikevel å komme helt av også denne på sikt, men virker ikke som det er noe jeg bør tenke på enda, etter denne opplevelsen.
Sist endret av Direktøren; 7. mars 2022 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seponerte 150mg effexor ifjor. Tok vel ca 3 mnd å bli ferdig. Fikk sobril av fastlegen hele perioden for uutholdelige elektriske støt i huet og generell urolighet i kropp og hodet, og det gjorde nedtrappingen overkommelig. Det var null problem for meg å kutte sobril på dagen da jeg var helt ferdig med effexor.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen abstinenser her i ettertid.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg brukte Venlafaxine 150 mg for mange år siden. Det er en medisin assosiert med ganske fæle bivirkninger, sammenlignet med SSRI-preparater som Cipralex, Zoloft etc. Etter jeg seponerte (sakte) ble jeg dårlig i ukesvis (elektriske støt døgnet rundt), og måtte begynne å ta medisinen igjen. Den eneste måten å komme over støtene på var å begynne på Fluoksetin mens jeg trapped ned på Venlafaxine og så bruke det til jeg var ferdig med å seponere Venlafaxine. Hvis noen blir foreslått å starte på den medisinen, ta forhåndsregler. Ville bare tatt det hvis livet mitt sto på spill pga suicidalitet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg brukte Venlafaxine 150 mg for mange år siden. Det er en medisin assosiert med ganske fæle bivirkninger, sammenlignet med SSRI-preparater som Cipralex, Zoloft etc. Etter jeg seponerte (sakte) ble jeg dårlig i ukesvis (elektriske støt døgnet rundt), og måtte begynne å ta medisinen igjen. Den eneste måten å komme over støtene på var å begynne på Fluoksetin mens jeg trapped ned på Venlafaxine og så bruke det til jeg var ferdig med å seponere Venlafaxine. Hvis noen blir foreslått å starte på den medisinen, ta forhåndsregler. Ville bare tatt det hvis livet mitt sto på spill pga suicidalitet
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at alle medisiner fungerer forskjellig for alle. For meg har Venlafaxine gitt meg et (vellykket) liv. Fra å slite med å holde på jobber pga depresjon til å (faktisk) være direktør i dag. jeg har dog aldri vært på høyere dose enn 75mg/døgn.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Akkurat noe lignende skjedde meg.
Brukte 150 mg Efexor (hadde brukt det i et år)
Fikk akutt prolaps, ble innlagt på sykehus. Fikk der resept på Tramadol. Etter kort tid ble dose økt til maksdose. Brukte tramadol i ca 3 mnd.
Fikk nedtrappingsplan fra lege, men den gikk fra 400 - 0 på alt for kort tid.
Ble helt på bærtur og ble sendt på legevakt med dødsangst og trodde oppriktig min siste time var kommet.
Aldri opplevd lignende. Aldri mer Tramadol og Efexor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Akkurat noe lignende skjedde meg.
Brukte 150 mg Efexor (hadde brukt det i et år)
Fikk akutt prolaps, ble innlagt på sykehus. Fikk der resept på Tramadol. Etter kort tid ble dose økt til maksdose. Brukte tramadol i ca 3 mnd.
Fikk nedtrappingsplan fra lege, men den gikk fra 400 - 0 på alt for kort tid.
Ble helt på bærtur og ble sendt på legevakt med dødsangst og trodde oppriktig min siste time var kommet.
Aldri opplevd lignende. Aldri mer Tramadol og Efexor.
Vis hele sitatet...
Wow! Det var mye mer over lenger tid enn meg også, kan bare forestille meg hvor jævlig det var!

Håper du ble deg selv igjen og at alt er bra i dag.