Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6173
Purringen har gått ut den 18.september... Skylder 18000 i bøter fra 5 år tilbake...Hvor lenge kan jeg belage meg på å vente i soningskø? er det lange køer om dagen? Har også hørt at man soner 1000kr dagen, er det sant? Var bare 500kr sist jeg var inne
Du kan ikke sone bøter lenger. Dem vil trekke fra inntekten din bare.
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Purringen har gått ut den 18.september... Skylder 18000 i bøter fra 5 år tilbake...Hvor lenge kan jeg belage meg på å vente i soningskø? er det lange køer om dagen? Har også hørt at man soner 1000kr dagen, er det sant? Var bare 500kr sist jeg var inne
Vis hele sitatet...
Seriøst??? Har hørt rykter om dette, men trodde ikke det var tilfelle! Ja da slippper jeg unna da... Dem penga får dem aldri se.. Ikke så lenge jeg er sosialklient hvertfall... Kanskje verre hvis jeg kommer over på trygd
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Kanskje verre hvis jeg kommer over på trygd
Vis hele sitatet...
Ja, da begynner trekkene i lønn å komme. Garantert!
Hvis jeg ikke betaler bota, hva skjer da?
Da vil vi forsøke å kreve den inn med trekk i lønn/trygd. Dersom bota ikke dekkes ved trekk i lønn eller trygdeytelse, vurderer vi annen tvangsinnkreving. Oppgjør ved soning kan også være aktuelt, selv om du ikke kan betale, hvis andre hensyn tilsier det. Denne vurderingen er det politiet som gjør. Soning kan i noen tilfeller være i form av bøtetjeneste. Dette avgjøres av politi/kriminalomsorgen.
Vis hele sitatet...
https://www.sismo.no/no/pub/tema/soning-av-boter
Vet om en som fikk samfunns straff i fjord for bøter.
Da har du jo ingenting å bekymre deg for. Du har ingen penger, så da kan ikke staten ta ifra deg noen penger heller.

Nå går jo ikke bøtene noe sted heller. Kanskje de henter deg inn om 10 år
Først må saken innom politiet så skal politiet vurdere om de skal gi deg fengselsstraff. Går flere år bare den prosessen med mindre du tar kontakt og setter igang hjulene selv. Mest sannsynlig får du ikke sone den og må betale med tvangstrekk selvom du går på nav

Vet ikke med bøter men soningskø på straffedommer er ca 3 mnd nå fra dommen er rettskraftig
Sitat av HanDuVet Vis innlegg
Du kan ikke sone bøter lenger. Dem vil trekke fra inntekten din bare.
Vis hele sitatet...

Er det ikke penger å hente, kan du det. Snakker av erfaring relativt nylig...
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Da har du jo ingenting å bekymre deg for. Du har ingen penger, så da kan ikke staten ta ifra deg noen penger heller.

Nå går jo ikke bøtene noe sted heller. Kanskje de henter deg inn om 10 år
Vis hele sitatet...
Hvor mye tror du beløpet på 18000 kroner har rentet seg på 10 år? Skylder man staten penger så blir de aldri borte. Det bare øker, og øker. Kan kjapt bli en lang dom hvis det går 10 år LOL
Sitat av susiserken Vis innlegg
Hvor mye tror du beløpet på 18000 kroner har rentet seg på 10 år? Skylder man staten penger så blir de aldri borte. Det bare øker, og øker. Kan kjapt bli en lang dom hvis det går 10 år LOL
Vis hele sitatet...
Kanskje det 3 dobbelte, hvis ikke beløpet blir fryst.

Men som ts sier. Sismo har ingen penger å hente fra han (:
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja, da begynner trekkene i lønn å komme. Garantert!
Vis hele sitatet...
hvem jobb? hvem lønn? hehe... mottakere av sosialstønad er skjerma mot sånt... skal aldri jobbe igjen heldigvis, siden jeg skal over på trygd.. og da skal slå meg personlig konkurs først og få nedbetalingsplan så jeg kan bli "hvitelista" igjen
Sitat av burner84 Vis innlegg
hvem jobb? hvem lønn? hehe... mottakere av sosialstønad er skjerma mot sånt... skal aldri jobbe igjen heldigvis, siden jeg skal over på trygd.. og da skal slå meg personlig konkurs først og få nedbetalingsplan så jeg kan bli "hvitelista" igjen
Vis hele sitatet...
Trygd defineres som lønn.
Men det var ikke poenget. Det blir ikke tatt trekk i sosialhjelp, men med en gang du får trygd vil de begynne å trekke.
Staten gir seg aldri.
New generation
colakork's Avatar
Ikke forvent å ikke sone, gutter som leser dette på nett etter et google søk.

Straff skal og må det bli.

Uansett desverre!

For å si det, ikke sånn. Men rett ut. Alle får sin smekk om de bryter reglene.

Enten du har penger eller ikke.
Du slipper ikke unna bot eller fengsel fordi du ikke kan betale (eller sone de neste 6månedene)??!
Sist endret av colakork; 13. oktober 2021 kl. 12:20.
Sitat av colakork Vis innlegg
Ikke forvent å ikke sone, gutter som leser dette på nett etter et google søk.

Straff skal og må det bli.

Uansett desverre!

For å si det, ikke sånn. Men rett ut. Alle får sin smekk om de bryter reglene.

Enten du har penger eller ikke.
Du slipper ikke unna bot eller fengsel fordi du ikke kan betale (eller sone de neste 6månedene)??!
Vis hele sitatet...
nei det er det jeg alltid har ment også... noen påstår at dem har slutta med soning for bøter, men det tror jeg bare er løse rykter....

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Trygd defineres som lønn.
Men det var ikke poenget. Det blir ikke tatt trekk i sosialhjelp, men med en gang du får trygd vil de begynne å trekke.
Staten gir seg aldri.
Vis hele sitatet...
ja det er jeg fullstendig klar over derfor jeg egnetlig ikke vil ha trygd... men nav maser jo selvfølgelig... Sosialstønad er jo ment til å hjelpe folk i en vanskelig situasjon over en kort periode.. ikke over maange år... selv om jeg har gått på sosialen mer eller mindre i 20 år... hatt et par jobber innimellom da....
Sist endret av random119817; 17. oktober 2021 kl. 04:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De tvangsselger boligen om du har..men er usikker på om de tar tingene dine de finner verdi i, syns jeg har hørt dette før men høres rart ut
Sitat av Risz Vis innlegg
De tvangsselger boligen om du har..men er usikker på om de tar tingene dine de finner verdi i, syns jeg har hørt dette før men høres rart ut
Vis hele sitatet...
Da skal det være litt verdi på objektet...en scooter til 4-5 k gidder dem ikke ta engang
Sitat av Risz Vis innlegg
De tvangsselger boligen om du har..men er usikker på om de tar tingene dine de finner verdi i, syns jeg har hørt dette før men høres rart ut
Vis hele sitatet...
Ja det er noe i det, men dem går ikke etter småverdier, som f.eks en scooter til 5-7k. Du har uansett lov etter norsk lov å få lov til å beholde et "billig transportmiddel" til egentransport.
Du sier at du vil melde deg personlig konkurs, greit nok det. Skal sies at bøter og gjeld som følge av straffbare forhold ikke berøres av dette. Disse bøtene vil følge deg hele veien uansett hva du gjør.