Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 227584
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg tok og første dose for et par uker siden. Pfizer, null stress, merka ingenting

Det som er trist er at selv med så overveldende overkjøring av gode argumenter så kommer ikke de som nekter vaksiner å endre mening. De har bare bestemt seg for at meg meg meg, og konspirasjonsditt og datt.
Sist endret av NodSquad; 20. juli 2021 kl. 16:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tok dose 1 igår, ingeting annet en muskelstivhet i venstre skulder.

Å få en normal imunrespons på vaksine tenker jeg er en positiv ting. Da har du et aktivt immunforsvar som utfører læring, slik at når man en dag blir truffet så har man en øvelse innøvet allerede.
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Har tatt dose 1 og var sengeliggende i 4 dager etter og syk i 2 uker.
Styr for all del unna om du ikke skal ut å reise eller noe.
Vis hele sitatet...
Opp gjennom livet har jeg tatt vaksine to ganger mens jeg har hatt en ellers lett og svak forkjølelse som jeg nesten ikke la merke til, bare ikke følte meg helt i form. Begge gangene har jeg blitt noe helt vanvittig syk etterpå. Det har mindre med innholdet i vaksinen og mer med at immunforsvaret får en overreaksjon når man legger til enda mer på toppen.

Sukk. Nerden i meg ønsker at kommer en ny utgave av kroppen der vi kan putte i oss oppdateringer av immunforsvaret uten så mye nedetid.
Da fikk vi endelig noen nye tall angående Delta-varianten og vaksinens effektivitet på denne, i denne omgangen spesifikt virknaden den har på sykehusinnleggelser.

NRK-artikkel
I liten ubetydelig kommune har det nå utviklet seg til kappløp mellom R-tallet og vaksinetempoet som er labert(stor takk til Høye og Raimond for skjevfordelingen!)
Tar personlig ikke vaksinen pga at jeg ikke er i en risikogruppe; Jeg vil påstå at jeg er ung og frisk og klarer meg uten. Blir litt meningsløst å ta vaksinen for min del.

Over 1,6 millioner (nesten 1/3 av befolkningen her til lands) er nå fullvaksinerte og personer i risikogrupper er blitt prioritert først. Finner ikke tall på hvor mange i risikogrupper som er fullvaksinerte, men når over 30% av befolkningen er det og de mest sårbare er førsteprioriterte, ligger nok risikoen for å ta livet av noen, eller å påføre noen skade ved eventuell smitte, svært svært lav. Om noen sårbare ikke har tatt vaksinen, kan jeg dessverre ikke stå til ansvar for.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kaldekanin Vis innlegg
Tar personlig ikke vaksinen pga at jeg ikke er i en risikogruppe; Jeg vil påstå at jeg er ung og frisk og klarer meg uten. Blir litt meningsløst å ta vaksinen for min del.
Vis hele sitatet...
Nei, for du reduserer sjansen for å smitte dei som ikkje kan ta vaksinen av ymse årsaker. Du reduserer sjansen for at du havner på sjukehus. Du reduserer sjansen for at du vert sjuk. Du bidreg til flokkimmunitet.

Kort sagt bør du ta vaksinenen. Sjølv om du personleg ikkje er i risikogruppe.
Vidarlo : har du kilder på at det reduserer sjansen for å smitte andre om man tar vaksine ? Såvidt jeg har registrert er det stor usikkerhet knyttet til det fremdeles
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vidarlo : har du kilder på at det reduserer sjansen for å smitte andre om man tar vaksine ? Såvidt jeg har registrert er det stor usikkerhet knyttet til det fremdeles
Vis hele sitatet...
Dette kan du lese om her:

https://www.faktisk.no/artikler/z2qn...mittespredning
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vidarlo : har du kilder på at det reduserer sjansen for å smitte andre om man tar vaksine ? Såvidt jeg har registrert er det stor usikkerhet knyttet til det fremdeles
Vis hele sitatet...
Innledende studier viser også at pfizer har 79% effektivitet for å forhindre all infeksjon av Delta-varianten, målt opp mot 92% effektivitet for å forhindre infeksjon av alfa-varianten.

https://www.thelancet.com/journals/l...358-1/fulltext
Sitat av EvilSink Vis innlegg
holdt på å stryke med av svineinfluensa vaksina, så drøyer'n litt denne gangen.
Vis hele sitatet...
Drøya'n lenge nok.

Første dose er tatt. Litt stiv i armen, hetetokter og ørlittegrann kaldsvette med en dæsj humørsvingninger, så ikke altfor ille. De jeg kjenner som har tatt begge sier at andre dose gjorde de mer "syk", så blir spennende å se.
2. dose satt i går.
Samme bivirkning som fra første; stiv i skulderen. Ellers ingenting.
Hvorfor er det så mye fokus i Pfizer vaksinen når det er snakk om Delta-varianten? Hva med moderna vaksinen? Moderna bruker jo samme mRNA-teknologi som Pfizer, så man kan jo i det minste nevne denne vaksinen også.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Hvorfor er det så mye fokus i Pfizer vaksinen når det er snakk om Delta-varianten? Hva med moderna vaksinen? Moderna bruker jo samme mRNA-teknologi som Pfizer, så man kan jo i det minste nevne denne vaksinen også.
Vis hele sitatet...
Er vel mer at pfizer er mer utbredt dermed har man et bedre datagrunnlag til å uttale seg. Moderna har utifra jeg har fått meg med så vidt blitt brukt i Norge så langt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Jorg Vis innlegg
Er vel mer at pfizer er mer utbredt dermed har man et bedre datagrunnlag til å uttale seg. Moderna har utifra jeg har fått meg med så vidt blitt brukt i Norge så langt.
Vis hele sitatet...
Morra mi fikk Moderna. Hun pensjonerte seg akkurat som sykepleier. Ingenbivirkninger der heller. Fattern fikk pfizer. Ingenting der heller.

Vaksinemotstandere. Kan dere bare innrømme at det er ren egoisme som driver dere? Dere eier jo ikke argumenter.
Sitat av kaldekanin Vis innlegg
Om noen sårbare ikke har tatt vaksinen, kan jeg dessverre ikke stå til ansvar for.
Vis hele sitatet...
En del sårbare kan jo ikke ta vaksinen. Heldigvis velger de fleste av oss som kan det å ta den, så vi alle kan få tilbake hverdagen.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Drøya'n lenge nok.

Første dose er tatt. Litt stiv i armen, hetetokter og ørlittegrann kaldsvette med en dæsj humørsvingninger, så ikke altfor ille. De jeg kjenner som har tatt begge sier at andre dose gjorde de mer "syk", så blir spennende å se.
Vis hele sitatet...
Fikk du narkolepsi? Er du frisk nå?

Kan trøste deg med at denne er bedre testet enn svinevaksinen, og at måten den er laget på, uten virus, minimerer risikoen for å få inn et protein som fucker opp noe uforutsett
Sist endret av *pi; 21. juli 2021 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Morra mi fikk Moderna. Hun pensjonerte seg akkurat som sykepleier. Ingenbivirkninger der heller. Fattern fikk pfizer. Ingenting der heller.

Vaksinemotstandere. Kan dere bare innrømme at det er ren egoisme som driver dere? Dere eier jo ikke argumenter.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det meg du siktet til "Vaksinemotstander". Jeg er ingen vaksinemotstander lol.

Jeg har selv tatt første dose - Moderna. Jeg lurte vel egentlig bare på hvorfor Moderna ikke har blitt så mye nevnt i mediene angående Delta-varianten og så videre. Men i følge Jorg er det vel pga. "Pfizer er mer utbredt dermed har man et bedre datagrunnlag"
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, for du reduserer sjansen for å smitte dei som ikkje kan ta vaksinen av ymse årsaker. Du reduserer sjansen for at du havner på sjukehus. Du reduserer sjansen for at du vert sjuk. Du bidreg til flokkimmunitet.

Kort sagt bør du ta vaksinenen. Sjølv om du personleg ikkje er i risikogruppe.
Vis hele sitatet...

Ser poenget ditt, men jeg kommer ikke til å ta vaksinen for å minimere en veldig minimal risiko for meg selv og andre. Jeg kan ikke noe for at et lite fåtall mennesker dessverre ikke kan vaksinere seg, selv om det sikkert virker arrogant.

Isåfall, må jeg ta vaksine for hver eneste sykdom på jorda for å ikke stå til ansvar for å kanskje smitte noen med en hvilken som helst sykdom. Korona eller ikke. Sjansen for at jeg smitter noen sårbare, havner på sykehus eller blir alvorlig syk selv, er så lav at jeg ikke ser verdien i å, igjen, minimere en veldig minimal eventuell risiko.
Sitat av kaldekanin Vis innlegg
Sjansen for at jeg smitter noen sårbare, havner på sykehus eller blir alvorlig syk selv, er så lav at jeg ikke ser verdien i å, igjen, minimere en veldig minimal eventuell risiko.
Vis hele sitatet...
Den er minimal fordi de fleste andre vaksinerer seg, skjønner du ikke det? Hvis alle tenkte som deg ville sjansen vært veldig, veldig høy for at du ble smittet og bidro til å spre den smitten videre.

Helt greit at du ikke vil vaksineres altså, det er ditt valg. Blir bare usikker på om du ikke skjønner at det er en vurdering som er avhengig av andres ansvarsfølelse eller om du er bevisst usolidarisk. Uansett, ditt valg.
Sist endret av *pi; 22. juli 2021 kl. 00:47.
Det jeg synes er dumt i denne debatten er den generelle splittelsen mellom de som er for/mot vaksinen. Det virker som de som er skeptiske til disse vaksinene fort blir satt i en bås som inkluderer hjerteløse, empatiløse, og nærmest onde mennesker. Jeg syns det er fint at de fleste ser ut til å ta vaksinen her til lands, men jeg har all respekt for de som avstår, alt tatt i betraktning. Vi befinner oss i en historisk spesiell situasjon som vi har all grunn til å iaktta med et kritisk blikk. Det er ingen tvil om at noen personer på planeten tjener både penger og makt på faenskapet, enten det kommer av vaksiner eller munnbind, engangshansker og antibac.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det jeg synes er dumt i denne debatten er den generelle splittelsen mellom de som er for/mot vaksinen. Det virker som de som er skeptiske til disse vaksinene fort blir satt i en bås som inkluderer hjerteløse, empatiløse, og nærmest onde mennesker.
Vis hele sitatet...
Merkelig, jeg har ikke sett noen av de ordene blitt brukt om vaksinemotstandere. Men nå har jeg ikke finlest tråden. Kan du sitere dem du mener kommer med sånne beskrivelser?

Det jeg ser er solide argumenter med gode kilder som tilbakeviser skremselspropagandaen og bagatelliseringen av viruset. Så må det være lov å påpeke at de som føler seg trygge uten vaksine er trygge fordi andre tar den. Det er usolidarisk, og det kan jo være greit å være det. Men det blir litt dumt når man dikter opp argumenter for at det ikke er det, som for eksempel at vaksinen ikke beskytter mot smitte eller at covid er mindre farlig enn influensa.
Sist endret av *pi; 22. juli 2021 kl. 01:02.
Jeg kommer heller ikke til å finlese denne tråden for å lete etter denslags nå, men dette er mer en tendens jeg merker i den fysiske verden. Jeg har vært i sosiale lag hvor splittelsen er åpenbar. Enten er du en 'sånn' type, eller så er du en 'sånn' type. Jeg syns det er dumt og jeg syns heller ikke det er særlig solidarisk å ekskludere (uglese, se ned på sosialt) folk som er av en annen oppfatning enn en selv. Jeg sikter ikke til deg, pi*.

I denne diskusjonen bør vi lytte til alle og møte skeptikere med forståelse, for det er overhodet ikke rart at det oppstår misforståelser og fantasifulle tankemønstre.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg kommer heller ikke til å finlese denne tråden for å lete etter denslags nå, men dette er mer en tendens jeg merker i den fysiske verden. Jeg har vært i sosiale lag hvor splittelsen er åpenbar. Enten er du en 'sånn' type, eller så er du en 'sånn' type. Jeg syns det er dumt og jeg syns heller ikke det er særlig solidarisk å ekskludere (uglese, se ned på sosialt) folk som er av en annen oppfatning enn en selv. Jeg sikter ikke til deg, pi*.

I denne diskusjonen bør vi lytte til alle og møte skeptikere med forståelse, for det er overhodet ikke rart at det oppstår misforståelser og fantasifulle tankemønstre.
Vis hele sitatet...
Du er jo bare feig, du tør ikke la deg forstå hva andre sier. Og så sier du det er for gale at det er slutt fordi hva? Du vet du fremstår som en jævlig ekkel type, håper du forstår det. Og jeg så jævlig lang faen i politisk tilhørighet, men dette er bare weasly shit
Sitat av *pi Vis innlegg
Den er minimal fordi de fleste andre vaksinerer seg, skjønner du ikke det?
Vis hele sitatet...
Jo, trodde jeg redegjor greit for at det er en av grunnene til hvorfor jeg ikke tar den selv. Naivt som det sikkert kan virke.

Fikk mulighet til å ta vaksina først i går. Da var ikke situasjonen mye værre enn i dag. Ser ikke noen god grunn til å ta den nå, rett og slett. Hadde det vært tidligere i pandemien, eller situasjonen annerledes, ville kanskje valget blitt noe annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
I denne diskusjonen bør vi lytte til alle og møte skeptikere med forståelse, for det er overhodet ikke rart at det oppstår misforståelser og fantasifulle tankemønstre.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje snakk om misforståelser og fantasifulle tankemønstre. Det er snakk om regelrett løgn om eigenskapane til vaksinenene.

Det du kjem dragande med er weasel words.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det jeg synes er dumt i denne debatten er den generelle splittelsen mellom de som er for/mot vaksinen. Det virker som de som er skeptiske til disse vaksinene fort blir satt i en bås som inkluderer hjerteløse, empatiløse, og nærmest onde mennesker. Jeg syns det er fint at de fleste ser ut til å ta vaksinen her til lands, men jeg har all respekt for de som avstår, alt tatt i betraktning. Vi befinner oss i en historisk spesiell situasjon som vi har all grunn til å iaktta med et kritisk blikk. Det er ingen tvil om at noen personer på planeten tjener både penger og makt på faenskapet, enten det kommer av vaksiner eller munnbind, engangshansker og antibac.
Vis hele sitatet...
Ikke hjerteløse, empatiløse og onde. Bare egoistiske og uvitende.

Og seff tjener big pharma store penger på vaksinen. De måtte jo omtrent slippe alt de hadde i hendene og lage en vaksine som skal være trygg og også virke så fort som mulig. Regjeringer pælma jo penger etter dem. Sånn fungerer det.

Du kommer ikke til å lese gjennom tråden nei. Hvorfor? Redd for å finne argumenter du ikke har noe svar på? For det er det som skjer her. Dere som ikke vil ta den har fått svar på alle spørsmål dere har stilt, pluss støtte av forskning.

Egoisme. Bare innrøm det. Det er greit. Folk er egoistiske, og folk er ikke like smarte som andre. Men disse vaklende forsøkene deres på å kalle det noe annet enn egoisme og de veike forsøkene på å få det til å høres ut som noe annet enn at du rett og slett ikke vet hva du snakker om er komisk.

Men for all del, du trenger ikke forstå. Du kan snylte på oss andre som tok ansvar. Det er din rett.

Til sist. Hvis du mente en ting, men så fikk presentert noe som beviser at du tar feil. Ville du endret mening da?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det jeg synes er dumt i denne debatten er den generelle splittelsen mellom de som er for/mot vaksinen. Det virker som de som er skeptiske til disse vaksinene fort blir satt i en bås som inkluderer hjerteløse, empatiløse, og nærmest onde mennesker. Jeg syns det er fint at de fleste ser ut til å ta vaksinen her til lands, men jeg har all respekt for de som avstår, alt tatt i betraktning. Vi befinner oss i en historisk spesiell situasjon som vi har all grunn til å iaktta med et kritisk blikk. Det er ingen tvil om at noen personer på planeten tjener både penger og makt på faenskapet, enten det kommer av vaksiner eller munnbind, engangshansker og antibac.
Vis hele sitatet...
Ja, man blir fort satt i båsen "folk som nekter å vaksinere seg" når man nekter å vaksinere seg - takk for analysen. At den båsen også inkluderer hjerteløse, empatiløse og til og med "nærmest onde" mennesker er det du som sparer oss for å påpeke.

Det er likevel verdt å påpeke at "vi" ikke kaller "dere" kategorisk empatiløse eller onde. Men du prøvde vel slett ikke å insinuere noe sånt..?

Standpunktet er teit, og får kritikk deretter. Motivasjonen kan være empatiløs, og får kritikk deretter. Argumentasjonen er ofte veldig teit, og får kritikk deretter.

Folk som insisterer på å ha dumme meninger om viktige saker kan ikke få i pose og sekk: både få paradere dem rundt, og samtidig få være hevet over kritikk.

Forresten også verdt å nevne! De fleste som blir satt i bås etter slike diskusjoner er sjelden "skeptiske" av seg. Skeptisisme innebærer at man evner å oppdatere standpunkter ettersom man får ny informasjon. De er ikke bare dårlig utstyrt for å gjøre det, men også totalt uinteresserte i å legge ned den innsatsen.
Sist endret av robhol; 22. juli 2021 kl. 10:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Konsekvenser av å ikke ta vaksinen er enkel, du vil mest sannsynligvis bli smittet. Hvordan sykdommen vil atte seg vet vi ikke.

Du vil ikke kunne reise noe sted seneste to årene minst. Unntatt i Norge.

Det vil komme krav til vaksinasjon i flere jobber. Og dermed kan du ikke jobbe der.

Du vil kunne smitte noen som ikke har kunne ta vaksine eller vaksina fungerer dårlig for.

Vaksina er gratis sjansen for å bli dårlig er liten. Så hvorfor ikke...
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Du vil ikke kunne reise noe sted seneste to årene minst. Unntatt i Norge
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt. Slik det er nå har du jo gyldig koronapass i Europa om du kan vise dokumentasjon på at du har vært smittet. Gjelder vel over 6 mnd.

Det sagt, har fått første stikk og venter utolmodig på stikk nummer to.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg har vært i sosiale lag hvor splittelsen er åpenbar. Enten er du en 'sånn' type, eller så er du en 'sånn' type.
Vis hele sitatet...
Ja, og så? har du overhodet fulgt med det siste halvannet året? Vi har en føkkings pandemi gående. Og selv om vi i Norge i all hovedsak har unngått dødsfall har prisen vært høy. Er det da så rart om folk reagerer på de som ikke drar i samme retning?

jeg syns heller ikke det er særlig solidarisk å ekskludere (uglese, se ned på sosialt) folk som er av en annen oppfatning enn en selv.
Vis hele sitatet...
Du er jo ikke lite frekk heller. Skal du belære oss om solidaritet? Kjøss meg bak!
Tror du vi andre ønsker å ta vaksinen? Det er veldig få som tar en sprøyte for morro skyld.
Per ulv stemmer det, men det forutsetter smitte. Så da kan man jo rulle terningen og se om du blir dårlig eller ikke.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Per ulv stemmer det, men det forutsetter smitte. Så da kan man jo rulle terningen og se om du blir dårlig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Absolutt sant. Håper virkelig ikke folk spekulerer i å bli smittet, bare for og bruke det til å dra på ferie.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Du er jo bare feig, du tør ikke la deg forstå hva andre sier. Og så sier du det er for gale at det er slutt fordi hva? Du vet du fremstår som en jævlig ekkel type, håper du forstår det. Og jeg så jævlig lang faen i politisk tilhørighet, men dette er bare weasly shit
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du sier, jeg har tatt vaksinen. Jeg syns egentlig du understreker poenget mitt med tonen din.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ikke hjerteløse, empatiløse og onde. Bare egoistiske og uvitende.

Og seff tjener big pharma store penger på vaksinen. De måtte jo omtrent slippe alt de hadde i hendene og lage en vaksine som skal være trygg og også virke så fort som mulig. Regjeringer pælma jo penger etter dem. Sånn fungerer det.

Du kommer ikke til å lese gjennom tråden nei. Hvorfor? Redd for å finne argumenter du ikke har noe svar på? For det er det som skjer her. Dere som ikke vil ta den har fått svar på alle spørsmål dere har stilt, pluss støtte av forskning.

Egoisme. Bare innrøm det. Det er greit. Folk er egoistiske, og folk er ikke like smarte som andre. Men disse vaklende forsøkene deres på å kalle det noe annet enn egoisme og de veike forsøkene på å få det til å høres ut som noe annet enn at du rett og slett ikke vet hva du snakker om er komisk.

Men for all del, du trenger ikke forstå. Du kan snylte på oss andre som tok ansvar. Det er din rett.

Til sist. Hvis du mente en ting, men så fikk presentert noe som beviser at du tar feil. Ville du endret mening da?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det bunner i ren egoisme å ikke ta den. Noen jeg har snakket med virker som heller har tynnslitt tillit til styresmaktene, men det kan godt være det er en god dose egoisme involvert.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ja, og så? har du overhodet fulgt med det siste halvannet året? Vi har en føkkings pandemi gående. Og selv om vi i Norge i all hovedsak har unngått dødsfall har prisen vært høy. Er det da så rart om folk reagerer på de som ikke drar i samme retning?


Du er jo ikke lite frekk heller. Skal du belære oss om solidaritet? Kjøss meg bak!
Tror du vi andre ønsker å ta vaksinen? Det er veldig få som tar en sprøyte for morro skyld.
Vis hele sitatet...
Det er klart det kan være frustrerende når ikke alle drar i den retningen du selv, og de fleste, anser som optimal, men sånn er det nå. Jeg mente ikke å belære, men du har jo et valg. Hvis du ikke ønsket å ta vaksinen kunne du fint ha avstått fra den.
Ja, jeg kunne ha droppet den. Men jeg vet også at det er både i min og samfunnets interesse om jeg tar den.

Jeg skjønner jo at enkelte er genuint skeptiske og ikke ønsker å skade noen, men når du drar offerkortet som du gjør blir jeg irritert.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg

Det er klart det kan være frustrerende når ikke alle drar i den retningen du selv, og de fleste, anser som optimal, men sånn er det nå.
Vis hele sitatet...
Nei, det som er frustrerende er når de argumenterer for det valget med å spre beviselig falske påstander om både sykdommen og vaksinen. Å påpeke at bullshit er bullshit er ikke å demonisere meningsmotstandere, det er folkeopplysning.
Folkeopplysning er fint!

Men å omtale personer som 'folk det har klikka for', for eksempel er ikke særlig fint. Det har jeg i alle fall vært vitne til der ute i den store verden.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Folkeopplysning er fint!

Men å omtale personer som 'folk det har klikka for', for eksempel er ikke særlig fint. Det har jeg i alle fall vært vitne til der ute i den store verden.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det finnes ingen gode argumenter for å la være. Da er man enten i gang med konspirasjonsteori og løgn, eller så er man egoistisk. Jeg er helt sikker på at om noen som ikke ønsker å ta vaksinen kommer med et godt argument eller en god årsak for hvorfor de ikke vil ta den så får de full forståelse for det. Det er ikke greit å være ufin mot noen som for eksempel ikke kan ta vaksinen grunnet helseårsaker, men jeg gir en lang faen i å være snill og grei mot folk som ikke tar vaksinen fordi vaksinen skal være så jævla farlig, og viruset er så ufarlig, og alle andre tar den så det går fint. Om man skal ignorere all fornuft og all forskning bare for å være "skeptiker" og ha sin egen mening som ikke er lik alle andre, og i tillegg ta det kanskje mest usolidariske standpunktet man kan ta akkurat nå, så er det jo ikke rart at alle oss andre kan bli litt irritert.

Men jeg vil jo si at det er ganske typisk i slike tilfeller. Hvor ofte ser man ikke folk som tar upopulære standpunkt som man vet kommer til å skape reaksjoner, for så å reagere med å bli sint og synes synd på seg selv når de får reaksjoner?
Sitat av *pi Vis innlegg
Fikk du narkolepsi? Er du frisk nå?

Kan trøste deg med at denne er bedre testet enn svinevaksinen, og at måten den er laget på, uten virus, minimerer risikoen for å få inn et protein som fucker opp noe uforutsett
Vis hele sitatet...
Så og si. Det er bare litt humørsvingninger som henger igjen, men ellers ingen andre merkbare bivirkninger nå.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Poenget er at det finnes ingen gode argumenter for å la være.
Vis hele sitatet...
Jeg vet faktisk om ett argument som ikke er så halvdumt! Det er ikke bra nok til at det hindra meg i å ta vaksina, men det er langt mer overbevisende enn noe argument vaksinemotstanderne har fremmet. Here goes:
Nesten alle andre mennesker i hele verden fortjener å få vaksina før meg. Når disse køene blir satt opp så forsøker man å prioritere. Hvordan man prioriterer varierer, så klart. I noen land settes gamle og syke først, i noen land settes helsepersonell først, noen steder går man etter de stedene med høyest smittetrykk - over hele linja er alle disse betrakningene, med veldig mange flere med, og inngår i et nokså synsete og vilkårlige moralsk regnestykke.
Men jeg har ingenting som dytter meg fremover i køen!
Null, niks, nada. Jeg er for ung og frisk til å være i risikogruppa, jeg er for gammel og grå til å ha et sosialt liv og venner. Jeg bor på en ganske rolig plass og har luft nok rundt ørene til å ikke bli smitta av naboen. Jobben min funker utmerka med hjemmekontor, ikke er den spesielt samfunnskritisk, og om jeg skulle stryke med kan en hvilken som helst schmuck ta over på kort tid. Jeg har alle forutsetninger for å klare meg fint i en ny nedstengelse og jeg bor i et land med såpass lave smittetall og såpass godt helsevesen at jeg neppe får systemet til å brekke om jeg havner på sykehus. Uansett hvilken metrikk du setter opp, uansett hvilket moralsystem du bruker: I verdenssammenheng er det veldig mange mennesker som burde blitt vaksinert før meg. I en rettferdig verden hadde derfor ikke jeg fått tilbudet før nesten alle andre var fullvaksinerte, og det er langt igjen dit.

Nå er selvsagt ikke verden rettferdig, og jeg er egoistisk nok til å gripe muligheten når jeg får den. Og om jeg ikke tar den, så er det ikke som om fattigfolk i Bangladesh får den noe før, eller overhode. Ei heller er det et godt argument mot vaksine, det er bare et argument for hvorfor det er altfor tidlig å kaste bort vaksiner på folk som meg. Likevel, jeg synes det er en besnærende tanke, og det forundrer meg at ingen har fremmet den før nå.

Jørgen Moe: Mye av frustrasjonen du blir møtt med skyldes at det ikke er en likeverdighet i posisjonene som fremmes. Dersom vi krangla om hvilken kunstner som er best, så sure: Det har ingen betydning for meg hva du liker og det finnes uansett ikke noe riktig svar. Vi kan godt være blodig uenige, men det ville være totalt tussete å la slike tullesaker eskalere. I dette tilfellet har man den ene sida som har gjort hjemmeleksene sine, lest seg opp og tatt et informert valg - og den andre sida som sidestiller egne ubegrunnede preferanser med andres forskning og fakta. Jeg synes robhol oppsummerte det ganske bra. Fakta- og virkelighetsfornektelse er helt enkelt irrasjonelt, og i saker som angår oss alle, så som pandemihåndtering, klimaendringer og samfunnsøkonomi, så er det forferdelig frustrerende å forholde seg til irrasjonelle stabeiser. Hvis du har rett, vet du har rett og kan bevise at du har rett, så er det ganske håpløst å ikke få gjennomslag fordi motparten ikke vil forstå og nekter å samarbeide.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891

Oppløftende tall fra UK vedrørende beskyttelse med tanke på delta.

Litt interessant da tallene skiller seg ut fra israelske rapporter. Enten så får man bedre beskyttelse fra lengre opphold mellom dose 1 og 2 eller så forsvinner mye av immuniteten etter en periode. Hvis det er førstnevnte vil vi komme i en situasjon hvor folk utenfor risikogrupper vil ha bedre beskyttelse enn de som har fått dose 2 etter 21 dager.
Var skeptisk til denne vaksinen og er fremdeles ikke 100% trygg på at den er plankekjøring. Når det begynte å bli snakk om vaksinering så ville jeg ikke ha den, ble som jeg sa heller ikke tilgjengelig for oss yngre med det første. Nå som jeg fikk tilbudet så har jeg tatt den. Samme prosedyre som med alle de andre 20 vaksinene jeg har tatt, enormt sår i skuldra, litt underlig følelse første timene og ellers normalt.

Gledet meg veldig til å endelig kunne bruke katteluka her men den registrerer ikke i det hele tatt for meg så jeg kan bekrefte at man ikke blir chippet på noe vis.

Det at det gikk greit med meg er jo uansett ikke noe argument for å ta den. Har heller aldri krasjet i bil, det betyr ikke at ikke andre gjør det. Som skrevet over her er det jo bare å avstå om man er redd, nok av andre som har behov for vaksinen nå som mutasjonene rulles ut på samlebånd.
Sitat av Katt Vis innlegg
Det at det gikk greit med meg er jo uansett ikke noe argument for å ta den. Har heller aldri krasjet i bil, det betyr ikke at ikke andre gjør det. Som skrevet over her er det jo bare å avstå om man er redd, nok av andre som har behov for vaksinen nå som mutasjonene rulles ut på samlebånd.
Vis hele sitatet...
Det er da det er greit å kunne basere seg på statistikk.

Nå fant jeg ikke tall fra Norge, men i USA var sjansen for å dø i en bilulykke i 2019 anslått til 1 av 107. (kilde)

Til sammenligning har de satt 339 millioner vaksinedoser fra 14. desember 2020, til og med 19. juli 2021. 6207 dødsfall er rapportert (0.0018%). Det er heller ikke sikkert at alle de rapporterte dødsfallene var en konsekvens av vaksinering, så antagelig er risikoen i realiteten enda mindre. (kilde)

Skal man basere seg på risiko er det mye bedre odds å ta vaksinen, men man bør gjerne unngå å kjøre bil for å nå timen.

Det er heller ikke sånn at om man lar være å ta vaksinen her så blir den sendt til et annet land der de kanskje trenger dosen mer enn oss. Antagelig blir det vel heller destruert til slutt, da nye mutasjoner gjerne vil kreve nye varianter av vaksine. De som trenger vaksine mer enn de av oss som ikke er i risikogrupper her til lands har allerede fått den, og vil også få eventuelle nye varianter før oss når den tid kommer.
Sist endret av drewjuice; 22. juli 2021 kl. 16:42.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det er da det er greit å kunne basere seg på statistikk.

Nå fant jeg ikke tall fra Norge, men i USA var sjansen for å dø i en bilulykke i 2019 anslått til 1 av 107. (kilde)

Til sammenligning har de satt 339 millioner vaksinedoser fra 14. desember 2020, til og med 19. juli 2021. 6207 dødsfall er rapportert (0.0018%). Det er heller ikke sikkert at alle de rapporterte dødsfallene var en konsekvens av vaksinering, så antagelig er risikoen i realiteten enda mindre. (kilde)

Skal man basere seg på risiko er det mye bedre odds å ta vaksinen, men man bør gjerne unngå å kjøre bil for å nå timen.

Det er heller ikke sånn at om man lar være å ta vaksinen her så blir den sendt til et annet land der de kanskje trenger dosen mer enn oss. Antagelig blir det vel heller destruert til slutt, da nye mutasjoner gjerne vil kreve nye varianter av vaksine. De som trenger vaksine mer enn de av oss som ikke er i risikogrupper her til lands har allerede fått den, og vil også få eventuelle nye varianter før oss når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Tenker litt på moren min noe jeg leser dette. Hun er livredd for å fly, men å sette seg i bilen til Gardermoen har hun ingen problemer med. Viser vel bare hvor elendig man er til å vurdere risiko.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Tenker litt på moren min noe jeg leser dette. Hun er livredd for å fly, men å sette seg i bilen til Gardermoen har hun ingen problemer med. Viser vel bare hvor elendig man er til å vurdere risiko.
Vis hele sitatet...
Sjansen for å dø som flypassasjer basert på tall fra USA, 2019:
"Too few deaths in 2019 to calculate odds"

Vi er virkelig dårlig på risikovurdering.
Ja, jeg er inneforstått med det men tror ikke dagens tall nødvendigvis er det som gjør at folk er skeptiske eller ikke. Det er ikke nødvendigvis rasjonelt.
Sitat av Katt Vis innlegg
Ja, jeg er inneforstått med det men tror ikke dagens tall nødvendigvis er det som gjør at folk er skeptiske eller ikke. Det er ikke nødvendigvis rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Det er vel det som har blitt diskutert her nå. Det blir vanskelig å få forståelse for motstanden, når "skepsisen" ikke har noe rasjonelt grunnlag.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Leste du det jeg skrev? For du gir nøyaktig det uinteressante tilfellet jeg nevnte. Ingen av disse ble en pandemi, og drepte eller reduserte livskvaliteten til på langt nær så mange som covid-19.

Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg velger å fokusere på ett sunt immunforsvar og å støtte opp om den som best jeg kan.
https://www.emedihealth.com/allergy-...9-and-immunity

Noe som har vært kjent en stund er at marihuana/cbd demper cytokinin stormen som kan skje i lungene når man blir syk med covid.

https://www.psychologytoday.com/us/b...d-long-haulers

Men for alle som ønsker å ta vaksine så håper jeg de får det i rimelig tid.
Vis hele sitatet...
Så du har åpenbart ikke noe imot vitenskap der den gagner ditt syn på verden - hva som styrker immunforsvaret baserer du på det. Hvorfor i alle dager du snakker om behandling for long covid symptomer, forstår jeg ikke helt. Et av poengene med vaksinen er nettopp at færrest mulig skal få disse, men det er ikke det eneste. Altså fjerne behovet for det du ønsker å behandle med marihuana/cbd, men det utelukker ikke at de som allikevel får det, skal få nettopp denne behandlingen. Men hva med å ta vitenskapen for det den er? En empirisk tilnærming til hva som funker best. Den er intet mer, intet mindre. Den sier ingenting om formål, kun om effekt, og så langt er bivirkningene relativt beskjedne, langt imellom og i en helt annen størrelsesorden enn covid-skader.

Jeg må bare si det rett ut - jeg fatter ikke hva du surrer med i den selektive utvelgningen av forskning du mener er legitim.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Sjansen for å dø som flypassasjer basert på tall fra USA, 2019:
"Too few deaths in 2019 to calculate odds"

Vi er virkelig dårlig på risikovurdering.
Vis hele sitatet...
Fun fact: I 2017 var det ingen dødsfall i kommersiell flytrafikk, hvorpå en bruker på reddit parodierte at Trump tok æren for det, hvorpå Trump noen timer etterpå faktisk gjorde nettopp det.

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det er vel det som har blitt diskutert her nå. Det blir vanskelig å få forståelse for motstanden, når "skepsisen" ikke har noe rasjonelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er nok av og til en irrasjonell frykt, noe jeg har ganske stor forståelse for. Det er ikke alltid informasjon vinner den kampen, heller ikke hos meg.

Mitt inntrykk er imidlertid at det ofte er en ganske så rasjonell tanke bak: Både sykdommen og vaksinen har ulempe og potensiell risiko. Det tryggeste er å la alle andre ta den først, og surfe på flokkimmunitet (eventuelt ta den etterpå for syns skyld når resten av samfunnet har vært prøvekaniner, hvis man ikke har lyst å identifisere seg som anti-vaxxer). Det er ikke irrasjonelt, men det er ganske egoistisk. Da går man gjerne litt i forsvar når man får pseudo-argumentasjonen sin plukket fra hverandre.

Jeg har ikke problemer med folk som erkjenner fakta men likevel er livredd vaksinen. Jeg har problemer med folk som bortforklarer valget sitt ved å spre feilinformasjon.
Sist endret av *pi; 23. juli 2021 kl. 01:32.
Sitat av Katt Vis innlegg
Gledet meg veldig til å endelig kunne bruke katteluka her men den registrerer ikke i det hele tatt for meg så jeg kan bekrefte at man ikke blir chippet på noe vis.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ble voldsomt skuffet her. Har gledet meg til å bli neste Senator Armstrong her!



Nei, forhåpentligvis kicker inn 5G signalet ved dose nummer 2, så får Bill Gates ta over. Forhåpentligvis så får han bedre resultater enn meg
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Nå ble jeg veldig glad :-)
Da er det endelig min tur til å få første dose, kommunen min får sine første doser med Moderna neste uke.
Føler meg heldig som bor i et land som kan tilby Covid-19 vaksiner såpass raskt, i forhold til resten av verden.
Føler meg heldig som bor i et land som kan tilby Covid-19 mRNA vaksiner og ikke viral vector vaksiner.