Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 15696
Personlig identitet og selvbilde kan vel trygt beskrives som rimelig komplekse og sammensatte fenomener. De kan allikevel i enkle trekk beskrives som et resultat av summen av alle de ting vi identifiserer oss med, altså opplevelser vi har hatt, ferdigheter vi innehar, hvilke preferanser vi har i forskjellige sammenhenger, og så videre. Jeg har inntrykk av at det i den forbindelse er utbredt å vektlegge arbeidet sitt, en hobby man brenner for, ikke minst kulturen man lever i, og kanskje også klassesjiktet man tilhører. Det er i det hele tatt mye å velge mellom, og jeg vil påstå at jo flere holdepunkter og referanser en har til identiteten sin, jo bedre forutsetninger vil en ha for å kunne leve et innholdsrikt liv. Det er også viktig å til en viss grad ha en slags balanse mellom disse referansene. Henger man seg for mye opp i en av faktorene, vil personligheten over tid formes deretter, og man påtar seg en stereotypisk rolle. Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det kan være det, alt etter som hva man fokuserer på.

Et eksempel på dette er rase. Rasen man tilhører er selvsagt en vesentlig brikke i dannelsen av personlig identitet, men de som vektlegger det for mye, kanskje av mangel på andre holdepunkter eller manglende intellektuell kapasitet, ender dessverre gjerne opp som rasister. De inntar dermed en velkjent rolle, og resten av samfunnet gremmes av å måtte høre dem lire av seg de samme flosklene igjen og igjen. Et annet eksempel er seksuell legning. Enkelte individer med en legning som avviker fra normen, opplever dette som en betydelig faktor til grunnlaget for deres identitet. Dette kan i ytterste konsekvens resultere i at hele livet plutselig dreier seg om det å være for eksempel homofil, og man har dermed inntatt en annen stereotypisk rolle. Slik overfokusering på det ene eller det andre virker ofte sosialt hemmende, da andre individer med mer moderat fokus på disse faktorene gjerne oppfatter stereotypene som slitsomme og irriterende. Ofte virker det også direkte hemmende for individets personlige utvikling.

En rolle som mange unge ”rebeller” velger å påta seg i dag, er rollen som stoner. Cannabiskulturen har de siste tiårene spredd seg rundt til alle verdens kriker og kroker, og tilbyr dermed unge rotløse mennesker et avslappende identitetsalternativ, vel akkompagnert av reggaemusikkens sløvende rytmer. Denne identitetsfølelsen har ofte et snev av hippiekultur i seg, peace and love og alt det der, samtidig som det på grunn av sin legale status, og med innflytelse fra hiphop-kulturen gir brukerne en rebelsk og ofte selvrettferdiggjørende holdning til egen livsstil. Det er bred aksept i miljøene for å være rusmisbruker, for de ser nemlig ikke på seg selv som rusmisbrukere. Istedenfor å sammenligne seg med samfunnet for øvrig sammenligner man seg med sine likesinnede, og ser heller til dem for å få bekreftelse på hva som er forsvarlig, og hvor grensene går. Rusmisbrukere føler seg ofte fremmedgjort, noe som igjen bidrar til å distansere dem enda mer fra virkeligheten.

Med fare for å utfordre mange gode menneskers usunne identitetsfølelse, så vil jeg komme med følgende påstand: Det er ikke kult å være en stoner. Det har aldri vært kult, og det kommer heller aldri til å bli det. Det er bare noe stonere innbiller hverandre for å kunne legitimere sin egen livsstil, og for å slippe å ta tak i livet sitt der hvor de en gang i tiden falt av sporet. Cannabis er et flott rusmiddel når det anvendes med fornuft, men det å rutinemessig oversvømme hjernen sin med cannabinoider kan ikke, med mindre man er medisinsk bruker, beskrives som noe annet enn rusmisbruk. Jeg har tidligere misbrukt cannabis selv, og jeg vet svært godt hvordan det er å i stor grad identifisere seg med bruken av psykoaktive stoffer. Det er ikke vanskelig å se hvor hemmende dette kan være fra utsiden, men fra innsiden av cannabiskulturen er ikke dette like selvsagt. Når man sitter i tåka og kikker ut på verden som raser forbi er det lett å føle seg fremmedgjort og urettferdig behandlet, noe som bidrar til å bygge opp en slags trass overfor myndigheter og allmennheten for øvrig. Når man ikke får den aksepten og respekten man føler man fortjener ute i verden, vender man seg til den subkulturen man ubevisst har blitt en del av, og finner trøst i lokalt etablerte normer og ”sannheter”. Etter som tiden går bygges holdningene mer og mer inn i personligheten, og til slutt har man praktisk talt blitt et slags offer for en usunn og svært begrensende kultur, som på sett og vis kan beskrives som et slags kulturelt virus.

Jeg vil med dette oppfordre alle såkalte stonere til å revurdere den relasjon dere har skapt mellom deres selv og rusmiddelet cannabis. Stoner er ikke en merkelapp som det er verdt å ta med seg videre i livet. Verden er uendelig rik, og det er så utrolig mye man kan skape seg en identitet ut av. Det er temmelig trist å knytte selvbildet sitt så sterk opp mot et rusmiddel at det overskygger alle andre deler av livet, og dermed gjøre en livsstil ut av noe så stusselig som det å være en rusmisbruker. Med dette sagt, så sikter jeg ikke til noen spesielle her. Hvorvidt man er en stoner eller ikke vet en best selv, men hvis du skulle føle deg fornærmet av denne teksten, så vil jeg kalle det et tegn på at dette er noe du virkelig burde reflektere mer rundt.

Synspunkter?
Har ikke noen andre synspunkter enn at dette var flott skrevet, og kunne ikke vært mer enig.
KP til deg
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Personlig identitet og selvbilde kan vel trygt beskrives som rimelig komplekse og sammensatte fenomener. De kan allikevel i enkle trekk beskrives som et resultat av summen av alle de ting vi identifiserer oss med, altså opplevelser vi har hatt, ferdigheter vi innehar, hvilke preferanser vi har i forskjellige sammenhenger, og så videre. Jeg har inntrykk av at det i den forbindelse er utbredt å vektlegge arbeidet sitt, en hobby man brenner for, ikke minst kulturen man lever i, og kanskje også klassesjiktet man tilhører. Det er i det hele tatt mye å velge mellom, og jeg vil påstå at jo flere holdepunkter og referanser en har til identiteten sin, jo bedre forutsetninger vil en ha for å kunne leve et innholdsrikt liv. Det er også viktig å til en viss grad ha en slags balanse mellom disse referansene. Henger man seg for mye opp i en av faktorene, vil personligheten over tid formes deretter, og man påtar seg en stereotypisk rolle. Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det kan være det, alt etter som hva man fokuserer på.

Et eksempel på dette er rase. Rasen man tilhører er selvsagt en vesentlig brikke i dannelsen av personlig identitet, men de som vektlegger det for mye, kanskje av mangel på andre holdepunkter eller manglende intellektuell kapasitet, ender dessverre gjerne opp som rasister. De inntar dermed en velkjent rolle, og resten av samfunnet gremmes av å måtte høre dem lire av seg de samme flosklene igjen og igjen. Et annet eksempel er seksuell legning. Enkelte individer med en legning som avviker fra normen, opplever dette som en betydelig faktor til grunnlaget for deres identitet. Dette kan i ytterste konsekvens resultere i at hele livet plutselig dreier seg om det å være for eksempel homofil, og man har dermed inntatt en annen stereotypisk rolle. Slik overfokusering på det ene eller det andre virker ofte sosialt hemmende, da andre individer med mer moderat fokus på disse faktorene gjerne oppfatter stereotypene som slitsomme og irriterende. Ofte virker det også direkte hemmende for individets personlige utvikling.

En rolle som mange unge ”rebeller” velger å påta seg i dag, er rollen som stoner. Cannabiskulturen har de siste tiårene spredd seg rundt til alle verdens kriker og kroker, og tilbyr dermed unge rotløse mennesker et avslappende identitetsalternativ, vel akkompagnert av reggaemusikkens sløvende rytmer. Denne identitetsfølelsen har ofte et snev av hippiekultur i seg, peace and love og alt det der, samtidig som det på grunn av sin legale status, og med innflytelse fra hiphop-kulturen gir brukerne en rebelsk og ofte selvrettferdiggjørende holdning til egen livsstil. Det er bred aksept i miljøene for å være rusmisbruker, for de ser nemlig ikke på seg selv som rusmisbrukere. Istedenfor å sammenligne seg med samfunnet for øvrig sammenligner man seg med sine likesinnede, og ser heller til dem for å få bekreftelse på hva som er forsvarlig, og hvor grensene går. Rusmisbrukere føler seg ofte fremmedgjort, noe som igjen bidrar til å distansere dem enda mer fra virkeligheten.

Med fare for å utfordre mange gode menneskers usunne identitetsfølelse, så vil jeg komme med følgende påstand: Det er ikke kult å være en stoner. Det har aldri vært kult, og det kommer heller aldri til å bli det. Det er bare noe stonere innbiller hverandre for å kunne legitimere sin egen livsstil, og for å slippe å ta tak i livet sitt der hvor de en gang i tiden falt av sporet. Cannabis er et flott rusmiddel når det anvendes med fornuft, men det å rutinemessig oversvømme hjernen sin med cannabinoider kan ikke, med mindre man er medisinsk bruker, beskrives som noe annet enn rusmisbruk. Jeg har tidligere misbrukt cannabis selv, og jeg vet svært godt hvordan det er å i stor grad identifisere seg med bruken av psykoaktive stoffer. Det er ikke vanskelig å se hvor hemmende dette kan være fra utsiden, men fra innsiden av cannabiskulturen er ikke dette like selvsagt. Når man sitter i tåka og kikker ut på verden som raser forbi er det lett å føle seg fremmedgjort og urettferdig behandlet, noe som bidrar til å bygge opp en slags trass overfor myndigheter og allmennheten for øvrig. Når man ikke får den aksepten og respekten man føler man fortjener ute i verden, vender man seg til den subkulturen man ubevisst har blitt en del av, og finner trøst i lokalt etablerte normer og ”sannheter”. Etter som tiden går bygges holdningene mer og mer inn i personligheten, og til slutt har man praktisk talt blitt et slags offer for en usunn og svært begrensende kultur, som på sett og vis kan beskrives som et slags kulturelt virus.

Jeg vil med dette oppfordre alle såkalte stonere til å revurdere den relasjon dere har skapt mellom deres selv og rusmiddelet cannabis. Stoner er ikke en merkelapp som det er verdt å ta med seg videre i livet. Verden er uendelig rik, og det er så utrolig mye man kan skape seg en identitet ut av. Det er temmelig trist å knytte selvbildet sitt så sterk opp mot et rusmiddel at det overskygger alle andre deler av livet, og dermed gjøre en livsstil ut av noe så stusselig som det å være en rusmisbruker. Med dette sagt, så sikter jeg ikke til noen spesielle her. Hvorvidt man er en stoner eller ikke vet en best selv, men hvis du skulle føle deg fornærmet av denne teksten, så vil jeg kalle det et tegn på at dette er noe du virkelig burde reflektere mer rundt.

Synspunkter?
Vis hele sitatet...


DEILIG! Endelig noe flott å lese her på nFF!
Jeg vil si meg veldig kritisk og kanskje litt bevisst uenig i mye som blir skrevet her på nFF, men her stusser jeg ikke over et eneste ord! Kan ikke få sagt det bedre selv!

Har også vært i ditt ståsted en gang i tiden hvor alt igrunn handlet om å få inn peng på konton for å røyke seg skakk, og har mange ganger tenkt det du skriver nå uten å ha klart å fått satt det svart på hvitt og på en velformulert måte.

Håper det er mange naive ungdommer som leser det her og føler seg kraftig truffet! for det er det mange her på forumet som bør gjøre!


KP!
Det er nettopp de grunnene du nevner her som er litt skummelt med unge røykere i forhold til drikking. Veldig få skaper seg et identitetsforhold til drikking fordi det er så utbredt og akseptert, mens med hasj og hele kulturen som følger med er det lett å gå seg vill, skritt for skritt, uten at man selv merker hvordan det er i ferd med å konsumere identiteten din.

Jeg håper så mange som mulig på foraet som er i den fasen av livet leser denne tråden of skjønner at det er en stor forskjell mellom det å være hverdagsrøyker eller "stoner", og det å ha pro legaliseringsmeninger. Det ække kult å være stoner!

Det var for øvrig en artikkel om nettopp det i dagbladet for en stund siden som lød noe slikt; Hasj er farlig, men ikke av de grunnene skolemedisinerne sier. Skal se om jeg finner den.
Jeg vil bare takke deg mentalmelt for ditt bidrag, og din evne til å kanskje hjelpe andre mennesker til å lettere kunne tenke over rusmiddelbruken sin. Jeg vil også kunne våge og påstå at dette er noen punkter et vært menneske kan bruke i henhold til sitt eget liv, enten det gjelder rusmiddelbruk, gaming etc.

+KP

[quote=Picard;1890960]"Det er nettopp de grunnene du nevner her som er litt skummelt med unge røykere i forhold til drikking. Veldig få skaper seg et identitetsforhold til drikking fordi det er så utbredt og akseptert"

Jeg vil si meg litt uenig med deg der! Jeg tror det er nok av ungdommer som skaper seg en identitet knyttet mot alkohol, og jeg kjenner mange som bare "lever" for helgene, der de kan drikke seg full.
Sitat av Kulefanger Vis innlegg
Jeg vil si meg litt uenig med deg der! Jeg tror det er nok av ungdommer som skaper seg en identitet knyttet mot alkohol, og jeg kjenner mange som bare "lever" for helgene, der de kan drikke seg full.
Vis hele sitatet...
Hmmm. Selv om hæljefylla er en aktivitet mange klarer å ta med seg gjennom hele voksenlivet, så synes jeg ikke at alkohol-kulturen i like stor grad er noe folk identifiserer seg med.

Som Mentalmelt skriver om det å sammenligne seg selv med sine likesinnede, så tror jeg slik negativ utvikling lettere oppstår når det skjer i lukkede miljøer, sky for samfunnets lys. Det er slike type miljøer som skritt for skritt, fra første gang du treffer dealeren din, til du er blitt et normalt ansikt å se der, konsumerer av andre aspekter av livet ditt. Hos noen, vel og merke.

Jeg har ingen venner som missbruker hasj selv, men har et par som utviklet seg til hverdagsstonere. Heldigvis for dem så ble de etter et par år jævlig lei av konstant røyking og mangel på variasjon i livet at de klarte å slutte uten nevneverdige problemer.
Sitat av Picard Vis innlegg
så synes jeg ikke at alkohol-kulturen i like stor grad er noe folk identifiserer seg med.
Vis hele sitatet...
De er ikke like bevisste rundt å skape seg en identitet, men mange er like fullt delaktig i alkoholkulturen i så stor grad at de ikke vet hva de ville gjort uten den stadige fylla. Jeg vil nesten kalle det verre enn stonerkulturen, da alle disse hobby-alkoholikerne er så lite selvbevisste at de ikke reflekterer det minste over hva de egentlig putter i seg og hvorfor, men blindt følger strømmen uten å egentlig ha en identitet eller en formening om sitt eget løsemiddelbruk.

Men jeg er helt enig med deg, mentalmelt. Jeg har aldri forstått meg på dem som vil identifisere seg som en stoner og leve i en stereotypi som ikke blir annet enn sett ned på.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Alkoholkulturen er vel nødvendigvis ikke like identitetsskapende som cannabiskulturen, da det er normen for folk flest å være delaktig i den. Hvis man er alkoholiker, noe svært mange mennesker er uten å forstå det selv, så er det selvsagt et betydelig og lite gunstig personlighetstrekk, men det er som Afasar påpeker mer ubevisst, og dermed ikke like identitetsskapende. Identitetsskapende faktorer er vel gjerne noe som skiller deg fra folk flest, og da vil det å drikke alkohol komme rimelig langt ned på lista. Hvis alle for eksempel var av samme rase, eller hadde samme jobb, så ville dette også bli mindre viktige faktorer. Jeg som nesten ikke drikker alkohol, har når jeg nå tenker over det faktisk gjort nettopp det til et holdepunkt. Jeg tar avstand til normene rundt den nordiske alkoholkulturen, og skiller meg dermed ut fra den gemene hop sånn sett.
Sist endret av mentalmelt; 15. november 2010 kl. 13:46.
Denne passer vel inn her. Takker til luni som hintet om artikkelen for ca. 2 uker siden
GOD lesning!
endelig noen som prater fornuft til alle de stonerne som er stolte av å røyke hasj!
Fin tråd, mentalmelt. Jeg husker vi snakket om dette i helgen, og her har du fint oppsummert fenomenet "stoner". Jeg synes sammenliknigen med rasister er bedre enn den med stereotype homofile, da homofili i seg selv ikke er negativt, mens rasisme må kunne sies å være det, hvis man tar utgangspunkt i de normer og etiske retningslinjer vårt samfunn er basert på. Å være en stoner, en som identifiserer seg med rusmisbruk, er i mine øyne ekstremt negativt. Ikke bare fjollete og iriterende, slik en stereotyp homse kan være for enkelte

Mith: Fin artikkel! Mange gode poenger, og et sterkt argument i legaliseringsdebatten. Spørsmålet er om legaliseringsforkjemperene, som i stor grad er nettopp stonerene, vil tørre å ta i bruk dette tveeggede sverdet
Sist endret av felix_poker; 15. november 2010 kl. 14:36.
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg håper så mange som mulig på foraet som er i den fasen av livet leser denne tråden of skjønner at det er en stor forskjell mellom det å være hverdagsrøyker eller "stoner".....
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne legge til at det i mine øyne er forskjell på å være en steretyp 'stoner' og hverdagsrøyker.

Selv røyker jeg cannabis stort sett hver dag, men jeg føler på ingen måte at det sluker opp livet mitt eller at det er en større del av min identitet enn noen av de mange andre tingene jeg fyller livet mitt med. Jeg er fullt inneforstått med at det per definisjon er misbruk jeg driver med, men samtidig mener jeg at et rusproblem ikke er et rusproblem før det innebærer noe problematisk. Jeg er også inneforstått med at ikke alle, faktisk ytterst få, burde eller i det hele tatt kan røyke så mye som jeg gjør, og det at jeg mest sannsynlig ikke kan fortsette på denne måten resten av mitt liv.

Jeg elsker planten og store deler av kulturen som har vokst rundt, men jeg føler på ingen måte at det definerer meg som person. Jeg har tusen andre interesser å fylle hverdagen med som i mye større grad er 'meg', selv om mange som ser det 'utenifra' henger seg opp i det at de ofte ser meg rulle spliff og derfor slenger meg i 'stoner'-kategorien.

Ikke se på dette som et en motsigelse av hverken Picard eller mentalmelt sine posts, men heller et tillegg. Det går an å røyke cannabis hver dag uten å være 'stoner'.

Igjen; Jeg anbefaler ikke på noen måte å bruke rusmidler hver dag. Det er et under at det i det hele tatt fungerer for meg så langt...
Takk mentalmelt, for å spissformmulere noe jeg har prøvd å sette ord på lenge. Er 18, og har sett mange venner falle i denne fella. Har også i det siste fått et helt nytt perspektiv på legaliseringsdebatten.
Tidligere var jeg for legalisering, mest på grunn av min liberalistiske ideologi (kardemommebyloven). Nå føler jeg at jeg har fått et mye mer sammensatt bilde av dette. Det farligste med cannabis er jo forsåvidt ikke de fysiske eller psykiske skadene pådratt av rusbruk generelt. Det jeg ser som en stor del av problemet er samholdet som skapes av illegal rusbruk. Stonere får ofte følelsen av å være "spesielle" ettersom de har forstått noe ikke borgerskapet har forstått. Etter kort tid sentraliseres vennegrupper rundt cannabis, og man samles for å ruse seg. Du har formulert dette så godt at jeg ikke gidder å utdype mer, men poenget mitt er at jeg ser en skremmende likhet mellom kultfenomener og stonermiljø. Litt drøy sammenlikning, men virker som kompisene mine har lagd sport i dette å kunne mest mulig om rusmidler, kjøpe de beste og dyreste bongene, finne de mest originale måtene å røyke på osv. Veldig typisk norsk når jeg tenker på det. Om å gjøre å bli mest mulig fucked up, liksom.

Rus er ikke nødvendigvis en negativ ting, men stikkordet her er ansvar. Alle kan være enige om at det er helt fantastisk å ta noen pils med gode venner ved gode anledninger og kunne nyte en sosial sammenkomst, med alkohol. På samme måte er det fantastisk å ta en joint med gode venner på en varm sommerdag med grilling og bading. Man trenger nødvendigvis ikke å identifisere seg med en ruskultur som overskygger din egen person av den grunn.
Sist endret av loffe; 15. november 2010 kl. 15:26.
Når man sitter i tåka og kikker ut på verden som raser forbi er det lett å føle seg fremmedgjort og urettferdig behandlet, noe som bidrar til å bygge opp en slags trass overfor myndigheter og allmennheten for øvrig. Når man ikke får den aksepten og respekten man føler man fortjener ute i verden, vender man seg til den subkulturen man ubevisst har blitt en del av, og finner trøst i lokalt etablerte normer og ”sannheter”.
Vis hele sitatet...
Denne delen er den jeg er mest enig i Mentalmelt, og jeg tror noe av "skyldigheten" (i mangel på bedre ord) til akkurat det sitatet her er den illegale statusen til cannabis. Og det er slik det er med det å være "stoner" også. De som kan identifisere seg med hippiekulturen på 70-tallet, noe som står litt for "fuck the system" og røyke pot. Dersom cannabisen ikke hadde vært ulovlig ville det ikke satt mennesker i bås på lik linje. Det ville vel fortsatt sånn i mange år i etterkant av en evt. legalisering, men menneskeheten får vel kanskje opp øynene til slutt.

Det er nettopp de grunnene du nevner her som er litt skummelt med unge røykere i forhold til drikking. Veldig få skaper seg et identitetsforhold til drikking fordi det er så utbredt og akseptert, mens med hasj og hele kulturen som følger med er det lett å gå seg vill, skritt for skritt, uten at man selv merker hvordan det er i ferd med å konsumere identiteten din.
Vis hele sitatet...
Totalt uenig i den påstanden her, jeg har et titals venner som jeg kan kalle drikkebrødre, vi er kun sammen på vorspeil og fylla. Vi tilbringer så og si aldri tid sammen edru. Ikke at drikkebrødre nødvengivis er et dårlig forhold, vi har mangen meningsfylte diskusjoner og opplevelser sammen, men det som i hovedsak binder oss sammen er alkohol.
Som også fetter påpekte, må man ikke dra alle under en kam, du har akuratt stereotypifisert de som røyker hasj så å si daglig.

Jeg er veldig enig i beskrivelsen din av en "stoner", vis det er den korrekte beskrivelsen på hva en gutt uten drømmer og mål ,som har funnet en enkel måte å føle mening i hverdagen, så må det settes opp en ny kategori for de som røyker hasj daglig, men med en annen intensjon og en normalt og samfunnsrettet syn på det daglige.

Du har de som drikker en flaske sprit om dagen, og de som drikker 1-2 glass rødvin, blir feil å kalle begge for alkiser.

Litt selvforsvar:
For min del vil jeg gå under den andre kategorien, jeg er 24år,søker nye utfordringer og inspirasjonskilder heletiden, røyker nesten daglig (som regel en joint rundt kl22), studerer fulltid og tjener rundt 400.000 i året.

Jeg prøvde hasj første gang som 15åring, røyka i det små frem til jeg blei 20, etter det har det blitt mer og mer en vane.

Det sies ikke for å forsvare hasjrøyking, men for å understreke at ikke alle som røyker er hippier som er fortapte i en verden full av illusjoner og paranoide tanker.

Min mening om akuratt det å bruke/misbruke hasj er at oppfattelsen er utrolig vid når det gjelder fra person til person.
Det at cannabis er ulovlig vil gi mange en følelse av det å være utenfor det normale, det å måtte handle en klump hasj av en dealer vil gi mange en følelse av det å være kriminell. andre gjør ikke så mye ut av det.

Fint at du deler din frustrasjon rundt dette miljøet og hva det innebærer, for det er så altfor mange som faller under dette.
Det er tydelig at du selv har røyket mye, og kommet inn i et miljø hvor holdingen rundt det å være stein går ut på å lene seg tilbake og bare gjøre det man skal gjøre når man er stein "sitte inne, se en film, le, munche, loke og sove".
En holding som på mange måter er en "standard" for hvordan tingenes tilstand skal være etter en runde på bongen, noe som kan minne om det helgefylla, det typiske da blir å samles i ett rom, drikke, prate om det samme gamle, høre på musikk og dra på byen.


Man skal ikke ruse seg ofte(eller i det heletatt) vis man ikke har det helt bra psykisk, noe som gjelder personer med identitetsproblemer
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vil gjerne legge til at det i mine øyne er forskjell på å være en steretyp 'stoner' og hverdagsrøyker.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med Fetter her. Jeg har et par kompiser som røyker ca daglig. Men dem er begge høyt utdannede, har flott jobb, venner som er nyktre og passer ellers svært dårlig inn i den typiske "stoner identiteten" som Mentalmelt beskriver.

Hadde selv en periode da jeg synes hasj var utrolig kult - og da det å røyke hasj og backpacke rundt i India osv. var en stor del av min identitet. De fleste kommer seg gjennom en slik "ungdoms-periode" uten varige men, og oppdager på et eller annet tidspunkt at å leve i ei hasjtåke ikke er noe å vie livet til.

Men desverre roter noen seg bort - og i mangel på andre interresser så kan det bli svært selvdestruktivt.

Nå hverken røyker eller drikker jeg nevneverdig. Og kan gå i måneder uten å innta noe rusmiddel.

Ser at flere andre har nevnt dette med identifisering med festing og alkohol.

Om man lar være å drikke et halvt års tid trer dette med alkohol og hvor viktig det er for manges identitet svært tydelig fram.

Da jeg nylig begynte å studere igjen så føler jeg dette kommer enda tydeligere til overflaten. Alkohol og festing i alkoholrus er svært viktig for mange menneskers identitet - det er det ingen tvil om.

Selv om det å jevnlig vase rundt i bevistløs alkoholrus er en integrert del av nordisk (u)kultur - så tenker jeg at livet man bedriver i alkoholtåka og identifiseringen med dette livet absolutt ikke er noe mindre destruktivt enn å identifisere seg med livet i hasjtåka. Begge deler kan være svært usmakelig.
Sist endret av Bearass; 15. november 2010 kl. 16:08.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Fin tråd, mentalmelt. Jeg husker vi snakket om dette i helgen, og her har du fint oppsummert fenomenet "stoner". Jeg synes sammenliknigen med rasister er bedre enn den med stereotype homofile, da homofili i seg selv ikke er negativt, mens rasisme må kunne sies å være det, hvis man tar utgangspunkt i de normer og etiske retningslinjer vårt samfunn er basert på. Å være en stoner, en som identifiserer seg med rusmisbruk, er i mine øyne ekstremt negativt. Ikke bare fjollete og iriterende, slik en stereotyp homse kan være for enkelte
Vis hele sitatet...
Sammenligningen går ikke på om det er kritikkverdig eller ikke, men om det er et usunt og stigmatiserende oppheng. Homofili i seg selv er selvsagt ikke negativt, men å overdrevet vektlegge det som grunnlag for identitet kan ha negativet koskekvenser. Det er klart at dette er langt mer forståelig og harmløst enn at en hvit person henger seg fullstendig opp i at han er hvit
OT:
Sitat av heibanan Vis innlegg
eg er 24år, studerer fulltid og tjener rundt 400.000 i året.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne likt å vite hva du jobber med, om du klarer å tjene 400 k samtidig som du studerer fulltid (med mindre du regner studielån som inntekt, da). Jeg er selv 24, tjener omtrent det samme (litt i underkant i år) og studerer på deltid. Har du en ekstremt godt betalt deltidsjobb, eller er du så lærenem at du ikke trenger å bruke tid på studiene i det hele tatt?

Forøvrig mener jeg at om man er en stoner eller ikke, avgjøres av mange faktorer, ikke bare hvor ofte man bruker cannabis. Jeg vet om flere som omfavner stonerkulturen, uten å selv bruke cannabis i noen særlig grad. Når det er sagt er jeg av den oppfattning av at daglig bruk av cannabis er misbruk, selv om man ikke nødvendigvis er en typisk stoner. Hvor lang tid det tar før dette misbruket avler problemer av signifikant art varierer, men de fleste slutter/trapper jo ned eller utvikler problematisk bruk med tiden.
Sist endret av felix_poker; 15. november 2010 kl. 16:44.
felix_poker: kombinerer litt av studier og jobb, en jobb hvor jeg styrer endel selv


tilbake til misbruk:
Helt enig at daglig bruk er et misbruk, men selv vet jeg at det vil avta med årene, ettersom mine omgivelser ikke vil tillate meg å ha den samme fritiden som jeg har nå.
Uansett har mengde og hyppighet iløpet av en dag mye med hvordan rusen påvirker den enkelte.

Det er ikke unormalt at etablerte voksne mennesker tar seg noen dråper om kvelden, for å få ro og sette seg godt tilbake etter en lang og slitsom dag.
Det er lov å gi seg selv en liten avslappende gave om man har hatt en produktiv dag.

Jobb/studer, gjør daglige gjøremål og oppfyll pliktene.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vil gjerne legge til at det i mine øyne er forskjell på å være en steretyp 'stoner' og hverdagsrøyker.

Selv røyker jeg cannabis stort sett hver dag, men jeg føler på ingen måte at det sluker opp livet mitt eller at det er en større del av min identitet enn noen av de mange andre tingene jeg fyller livet mitt med. Jeg er fullt inneforstått med at det per definisjon er misbruk jeg driver med, men samtidig mener jeg at et rusproblem ikke er et rusproblem før det innebærer noe problematisk. Jeg er også inneforstått med at ikke alle, faktisk ytterst få, burde eller i det hele tatt kan røyke så mye som jeg gjør, og det at jeg mest sannsynlig ikke kan fortsette på denne måten resten av mitt liv.

Jeg elsker planten og store deler av kulturen som har vokst rundt, men jeg føler på ingen måte at det definerer meg som person. Jeg har tusen andre interesser å fylle hverdagen med som i mye større grad er 'meg', selv om mange som ser det 'utenifra' henger seg opp i det at de ofte ser meg rulle spliff og derfor slenger meg i 'stoner'-kategorien.

Ikke se på dette som et en motsigelse av hverken Picard eller mentalmelt sine posts, men heller et tillegg. Det går an å røyke cannabis hver dag uten å være 'stoner'.

Igjen; Jeg anbefaler ikke på noen måte å bruke rusmidler hver dag. Det er et under at det i det hele tatt fungerer for meg så langt...
Vis hele sitatet...

Jeg er litt uenig med deg her.
Helt fra starten da mennesker begynte å ruse seg på ett eller anna vis, om det var opium i asia, eller alkoholdrikking i europa, så har det alltid foregått i et selskap. Man har altså alltid nytt et rusmiddel i selskap med flere mennesker. Også har vi selvfølgelig de som rusa seg alene, men som attpå der igjen, ikke fikk gjort stort med seg selv senere.

Jeg mener at, om man tyr til at man vil fyre seg en rev hver dag i sitt eget selskap, så ser jeg på det som en "form" for rusmisbruk. altså at man må sluke de daglige gjøremålene ved å fyre seg en.

Om du likevel er en som fyrer deg en og er i full stand til å gjøre ditt, som dra på butikken, jobb, ha vanlige samtaler og alt det "vanlige", så mener jeg fortsatt da også at det er et misbruk å skal fortsatt ruse seg, for å måtte gjøre disse gjøremålene bedre.
Sitat av imba Vis innlegg
Om du likevel er en som fyrer deg en og er i full stand til å gjøre ditt, som dra på butikken, jobb, ha vanlige samtaler og alt det "vanlige", så mener jeg fortsatt da også at det er et misbruk å skal fortsatt ruse seg, for å måtte gjøre disse gjøremålene bedre.
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på å ta seg en joint for å fungere i de daglige situasjonene og det å ta seg en joint og forsatt fungere bra i de daglige situasjonene.

Folk blir preget på forskjellige måter når de ruser seg, noen takler det bedre enn andre, man kan aldri sette seg selv som ett konkret eksempel når man skal dømme noen
Sitat av imba Vis innlegg
Jeg er litt uenig med deg her.
Helt fra starten da mennesker begynte å ruse seg på ett eller anna vis, om det var opium i asia, eller alkoholdrikking i europa, så har det alltid foregått i et selskap. Man har altså alltid nytt et rusmiddel i selskap med flere mennesker. Også har vi selvfølgelig de som rusa seg alene, men som attpå der igjen, ikke fikk gjort stort med seg selv senere.

Jeg mener at, om man tyr til at man vil fyre seg en rev hver dag i sitt eget selskap, så ser jeg på det som en "form" for rusmisbruk. altså at man må sluke de daglige gjøremålene ved å fyre seg en.

Om du likevel er en som fyrer deg en og er i full stand til å gjøre ditt, som dra på butikken, jobb, ha vanlige samtaler og alt det "vanlige", så mener jeg fortsatt da også at det er et misbruk å skal fortsatt ruse seg, for å måtte gjøre disse gjøremålene bedre.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til vil du se at jeg spesifiserer ganske klart at jeg på ingen måte prøver å legge skjul på at det å røyke daglig er å anse som rusmisbruk. Jeg misbruker cannabis, det er jeg fullt klar over.

Videre vil jeg si at jeg i aller høyeste grad klarer å utføre alle normale daglige gjøremål selv om jeg røyker. Jeg kombinerer ikke jobb og rusmidler av prinsipp, men har ingen problemer med å gjøre normale ting som å gå i butikken når jeg er fjern, og har ingen problemer med å være sosial eller føre en normal samtale (dette handler selvfølgelig om dosering og det å kjenne sine egne grenser). Om jeg noen gang skulle få problemer med det, anser jeg misbruket mitt som et rusproblem som må taes tak i.

Du legger det frem som at om at det å klare daglige gjøremål under påvirkning av cannabis er synonymt med at cannabis i den sammenheng er en nødvendighet, og der er jeg uenig. Jeg klarer hverdagen like fint med som uten cannabis.
Sist endret av fetter; 15. november 2010 kl. 17:12.
Sitat av heibanan Vis innlegg
Stor forskjell på å ta seg en joint for å fungere i de daglige situasjonene og det å ta seg en joint og forsatt fungere bra i de daglige situasjonene.

Folk blir preget på forskjellige måter når de ruser seg, noen takler det bedre enn andre, man kan aldri sette seg selv som ett konkret eksempel når man skal dømme noen
Vis hele sitatet...
Men om man igrunn tar seg de jointene om dagen, så gjør man det jo selvfølgelig fordi det er bedre enn å ikke ta de jointene, sant? hvist ikke kan man likesågodt la være å røyke.

men er at jeg kan lett bli misforstått her, når jeg leser over. om man er typen som kanksje tar seg en joint hver kveld for å slappe av etter å ha gjort unna alle plikter så synes jeg det er helt O.K., men om man må gjøre det ut dagen så gjør man det simpelt fordi det er bedre enn å ikke fyre seg opp noen jonaser, da igjen synes jeg at det blir rusmisbruk.

Sitat av fetter Vis innlegg
Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til vil du se at jeg spesifiserer ganske klart at jeg på ingen måte prøver å legge skjul på at det å røyke daglig er å anse som rusmisbruk. Jeg misbruker cannabis, det er jeg fullt klar over.

Videre vil jeg si at jeg i aller høyeste grad klarer å utføre alle normale daglige gjøremål selv om jeg røyker. Jeg kombinerer ikke jobb og rusmidler av prinsipp, men har ingen problemer med å gjøre normale ting som å gå i butikken når jeg er fjern, og har ingen problemer med å være sosial eller føre en normal samtale (dette handler selvfølgelig om dosering og det å kjenne sine egne grenser). Om jeg noen gang skulle få problemer med det, anser jeg misbruket mitt som et rusproblem som må taes tak i.

Du legger det frem som at om at det å klare daglige gjøremål under påvirkning av cannabis er synonymt med at cannabis i den sammenheng er en nødvendighet, og der er jeg uenig. Jeg klarer hverdagen like fint med som uten cannabis.
Vis hele sitatet...

Tror du misforsto med den siste biten du skrev her. uavhengig om du klarer å gjennomføre alle gjøremålene dine om dagen, så blir det å ruse seg dagen lang, om du så klarer det helt fint, så blir det feil i mitt syn. For da ruser man seg igjen fordi man liker den steine tilværelsen såppas mye bedre enn den nyktre tilværelsen at det er det som skal til for at du har det best.


Om du forstår ?

Og en attpåklatt til som jeg kompå ang. den stereotypen "stoner".

Som jeg husker fra Half Baked filmen, så når chapelle drar til en sånn kar som jabber om f.eks "have you ever seen a hundred dollar bill... stoned?", "have you ever bla bla bla... being stoned? osv.

Det er litt pop det med at alt skal være så mye bedre når du er stein.

"ååå den filmen der er syyyk når du er stein ass"

"er fett å gjøre dittn og dattn når du er fjern ass" er enkelte fraser som går igjen hos mange "stoners" som jeg kjenner isåfall.


Am i right?
Ah, det er en fryd å høre på deg. For min del kunne dette dog vært postet på en mer generelt forum. Tåken du snakker om oppstår ikke bare som følge av rusmisbruk. Nå vet jeg ikke hvordan du oppfatter det, men jeg ser den samme ensporetheten overalt rundt meg. Verden er proppfull av folk som er så høye på seg selv og hva de har bestemt seg for skal være riktig, at jeg blir oppriktig trist.

Vi er så latterlig heldige som lever. Jeg kan ikke på noen måte skjønne hvorfor noen skulle gidde å kaste bort alle mulighetene som følger med det til å begrense seg til en enkelt måte å tenke eller være på. Å finne seg en lidenskap er en ting, men jeg ser rekker på rekker med lukkede øyne og ører som nekter å ta inn over seg at utfallsrommet i livet deres er mye, mye større enn den ene, isolerte tingen man henger seg opp i.

Verden er rett rundt oss. Åpenbar, selvfølgelig og samtidig vanvittig kompleks. Alle svarene vi noensinne kommer til å trenge ligger rett foran øynene våre, hvis vi bare gidder å se etter. Skal man komme seg noen vei, er den beste måten å bruke alt som er tilgjengelig som kan brukes til å oppnå det. De færreste av oss kommer nok til å finne ut hva det er vi egentlig vil, men jeg føler at ved å ta inn over seg nok synspunkter og en god dose porsjon av kunnskap om hvordan verden fungerer og er bygget opp, vil man kunne komme veldig langt på vei.

Da nytter det ikke å la livet styres i en bestemt retning av en bestemt ting. La heller livet styre i den ene eller den andre retningen som følge av en generell tendens du innfører i livet ditt. Den kan være god eller dårlig og du kan røyke deg skækk eller ikke, du kan sitte på ræva og gjøre ingenting eller komme deg ut og gjøre noe - det er opp til deg selv - men for alle oss andre sin skyld, gjør noe fint.

Jeg gjør det, og jeg kan ikke si annet enn at det blir mer og mer fantastisk å leve for hver dag som går og for hver nye bit av verden jeg tar inn over meg og får oppleve.
Sitat av imba Vis innlegg
Tror du misforsto med den siste biten du skrev her. uavhengig om du klarer å gjennomføre alle gjøremålene dine om dagen, så blir det å ruse seg dagen lang, om du så klarer det helt fint, så blir det feil i mitt syn. For da ruser man seg igjen fordi man liker den steine tilværelsen såppas mye bedre enn den nyktre tilværelsen at det er det som skal til for at du har det best.


Om du forstår ?
Vis hele sitatet...
Jepp, men der er vi nok litt forskjellige. Sålenge jeg har det bra, og det ikke går utover noen andre ser jeg ingen grunn til at det skulle være 'feil'. Jeg røyker fordi jeg liker den steine tilværelsen, hvorfor ellers ville jeg eller noen gjort det?


Er en stein tilværelse 'feil' bare på det grunnlaget at det er en stein tilværelse?

For å skrive det som jeg ville sagt det:
Med mindre jeg røyker meg helt balle er det få som merker noen forskjell på om jeg er nykter eller fjern, og balle røyker jeg meg bare når jeg er klar for å se southpark til jeg læpser.

Sitat av imba Vis innlegg
Det er litt pop det med at alt skal være så mye bedre når du er stein.

Am i right?
Vis hele sitatet...
Ja, og det er nok fordi det ligger sannhet i det, men om det er noe poeng i å påpeke det til en hver tid er en annen sak. Det er egentlig typisk stoner-prat som hører litt til den typiske fanboi-tendensen mange får når de 'oppdager' cannabis.
Er vel akkurat det samme når fjortisser oppdager alkohol...
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vil gjerne legge til at det i mine øyne er forskjell på å være en steretyp 'stoner' og hverdagsrøyker.
ser meg rulle spliff og derfor slenger meg i 'stoner'-kategorien.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Jeg kjenner folk som i perioder røyker en til kvelds hver dag nesten, men de er velfungerende mennesker i jobb.
Bra skrevet, mentalmeltdown:P jeg personlig ser poenget du vil dele, og jeg tenker at det har mye med hvilket miljø man har de nærmeste venner og familie noe man kan velge selv som oftest. Det er dog mange business menn av øvre klasse som er rusbrukere(og de holder dette godt skjult, helt til det skjer noe) det er bare et eksempel. Ja jeg mener at det er riktig som det du ønsker å formidle at man kan selv velge hvilket miljø man vil tilhøre og hva slags "stempel" man vil ha. dette kan i stor grad påvirkes av holdninger språk og utseende, og ikke minst miljø.
Sist endret av random40348; 15. november 2010 kl. 18:43.
Flott tema. Her er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Sosialpsykologiens identitetsteori kan fortelle oss at identitet har tre komponenter: personlig, sosial og profesjonell identitet. En persons identitet oppstår som en vekselvirkning mellom disse tre komponentene, og ved hjelp av belønninger og sanksjoner som gir henholdsvis positiv og negativ feedback sosialiseres individet inn i en rolle.

Velger noen egentlig å bli en "stoner", eller er det en situasjon de blir skjøvet inn i av grunner som er mer strukturelle? Det sies at unge mennesker i dag kan velge hva de vil, unntatt muligheten til å slippe å velge. Kanskje rollen som "stoner" fungerer som en desperat utvei fra det paralyserende budskapet om uendelig valgfrihet som velter ut gjennom alle tenkelige kanaler. For det er umenneskelig å fortelle unge mennesker at de kan bli hva de vil samtidig som man legger ned fritidsklubber og kulturtilbud. Det er uansvarlig å skyve over på ungdommen et ansvar som tilhører fellesskapet, nemlig ansvaret for at individet får utfolde seg og utforske sine muligheter i trygge sosiale rammer. Det er ikke rart mange ser seg nødt til søke midlertidig tilflukt i et rusmiljø der det stilles minimalt med krav. For tanken om at man "velger" hvem man er stemmer dårlig overens med hvordan flertallet av mennesker opplever virkeligheten.

Vi vet også at mye om ikke mesteparten av rusopplevelsen er lært. Og det går et klart skille mellom hvordan cannabis på 60- og 70-tallets ble brukt innenfor en politisk bevisst opposisjonell motkultur, og våre dagers passiviserende og fordummende underholdningsindustrivelsignede "stonerkultur". Nok et eksempel på hvordan motkultur ukadeliggjøres ved å apolitiseres og innlemmes i populærkulturen. Her er det politiske mekanismer som ligger bak.
Cannabiskulturen trenger å kritiseres, men kritikk handler som kjent ikke om å si at noe er dårlig, kritikk handler om å sette noe i sammenheng med samfunnet for øvrig. Og i at "stonere" ser sin situasjon i sammenheng med samfunnet, som et utslag av en undertrykkende og fremmedgjørende nyliberalistisk ideologi, ligger det kanskje et potensiale for sårt tiltrengt politisk engasjement.
Sist endret av hampus; 15. november 2010 kl. 18:45.
▼ ... over et år senere ... ▼
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg prøver å snakke om dette med diverse "stonere" jeg kjenner i ny og ne, med noe blandede resultater. De fleste er med på dette om grunnlaget for identitet, og hvordan man bør ha et balansert forhold mellom forskjellige holdepunkter. Men straks vi kommer inn på cannabis, og de skjønner at samtalen faktisk gjelder dem selv, så trer forsvarsmekanismene inn. Det kan lett oppfattes som et personangrep, noe det også på sett og vis er, i og med at vi snakker om identitet her. Dermed kan det bli vanskelig å snakke om uten å tråkke noen på tærne. Men jeg synes strengt tatt det er verdt å tråkke på et par tær for å kunne snakke om dette. Det er jo kun gode intensjoner som ligger til grunn for det.

Hva synes dere som røyker mye, og som kanskje karakteriserer deres selv som stonere? Er dette et tema dere er villige til å snakke om, og seriøst vurdere i forhold til deres eget liv, eller oppfattes det bare som provoserende og nedlatende?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva synes dere som røyker mye, og som kanskje karakteriserer deres selv som stonere? Er dette et tema dere er villige til å snakke om, og seriøst vurdere i forhold til deres eget liv, eller oppfattes det bare som provoserende og nedlatende?
Vis hele sitatet...
I den tiden jeg var på mitt verste hva røyking angår, var det rett som det var at jeg delte mine meninger ovenfor røykekompisene mine når jeg mente at ting begynte å gå helt over styr.
Dette ble akseptert og senere diskutert hyppig under en rekke røykesammenkomster.
Flere av de andre var enige i at ting hadde gått for langt samtidig som de angivelig ville prøve å endre rusmønsteret sitt til det litt mer "fornuftige" pga. typiske plagsomme bieffekter av cannabisrøyking.

Men så fort såkalte streitinger så vidt rakk å åpne munnen for å nevne noe om deres røykevaner så var det å sette seg i forsvarsposisjon umiddelbart.
I min krets virket det som om det gjaldt å være en av dem (stonerne) for å kunne snakke åpent om rusvaner osv.

Personlig har jeg alltid vært veldig åpen om mitt bruk av rusmidler og andre "shady" substanser og har derfor aldri hatt problemer med at jeg hisser meg opp ved en eventuell konfrontasjon angående dette.
Ved å være åpen om mitt rusbruk har jeg også sluppet unna baksnakking og alt det andre som medfølger, ihvertfall i mye større grad enn bekjente som har prøvd å skjule det.
▼ ... flere år senere ... ▼
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Denne tråden er nå ca. 4 1/2 år gammel. Jeg er nysgjerrig på om noen husker hvor de var i livet da vi diskuterte dette, og om situasjonen eventuelt ser annerledes ut i dag. Har holdningen til stonertilværelsen endret seg de siste årene? Da mener jeg ikke på bakgrunn av denne diskusjonen, men rett og slett pga. tiden som har gått. For min del har det ikke skjedd så mye, men jeg var jo allerede godt ute av stonerverden da dette ble skrevet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Denne tråden er nå ca. 4 1/2 år gammel. Jeg er nysgjerrig på om noen husker hvor de var i livet da vi diskuterte dette, og om situasjonen eventuelt ser annerledes ut i dag. Har holdningen til stonertilværelsen endret seg de siste årene? Da mener jeg ikke på bakgrunn av denne diskusjonen, men rett og slett pga. tiden som har gått. For min del har det ikke skjedd så mye, men jeg var jo allerede godt ute av stonerverden da dette ble skrevet.
Vis hele sitatet...

Spennende og treffende tråd du startet.
Nå var ikke jeg aktiv på Freak da tråden ble startet opp, men var dypt inne i stoner-kulturen. Jeg har ikke så mye å bidra med her, annet enn at jeg vil tipse om Gatekapital. En bok av Sveinung Sandberg og Willy Pedersen.

Ett av momentene som blir tatt opp der er hvordan habituset/ det kulturelle skjelettet av tillærte: normer, verdier og holdninger setter seg hos de som havner på innsiden av stoner-kulturen, og hvor vanskelig det blir å bryte med kulturen siden det er blitt endel av ens identitet, og felles perspektiv og preferanser å være stoner.

Fin lesning av et anerledes miljø, og et viktig bidrag for avkriminalisering sånn jeg ser det.

For min del fikk jeg en åpenbaring eller et mantra som kom til meg på en fleintripp, som gjorde at jeg ble ferdig med kulturen. Det gikk sånn: "Hjernen er gud, kroppen er templet, Hjernen er gud, kroppen er templet, osv". Utrolig sjelsettende øyeblikk, og jeg har aldri sett meg tilbake.


Kort sammendrag fra Gatekapital
http://www.universitetsforlaget.no/n...apital-uf.html

Sitat av Knask Vis innlegg
så fort såkalte streitinger så vidt rakk å åpne munnen for å nevne noe om deres røykevaner så var det å sette seg i forsvarsposisjon umiddelbart.
I min krets virket det som om det gjaldt å være en av dem (stonerne) for å kunne snakke åpent om rusvaner osv.
Vis hele sitatet...
Typisk tilfelle der man har tillagt seg og identifiserer seg for mye kulturen. Til sammenligning med "Habitus". Man definerer hva/hvem man er gjennom hva man ikke er. En streiting ol.

Bra at du Knask alltid har kunne sett kulturen for hva den er. Bare et fint eksempel på "Habitus" du kom med
Sist endret av Aldous Huxley; 12. mai 2015 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Har holdningen til stonertilværelsen endret seg de siste årene?
Vis hele sitatet...
Kom over tråden (igjen) ved en tilfeldighet, og synes det er mange relevante og viktige refleksjoner som kommer til overflata her.

Jeg kan med mitt særs begrensede bruk neppe defineres som verken stoner eller rusmisbruker selv, men jeg har gjennom årenes løp hatt mange bekjentskaper av ulik karakter som muligens tilhører minst én av de målgruppene.
Jeg har tenkt en del på hva det er som skiller en rusbruker fra en rusmisbruker. Er det kun det at sistnevnte MÅ eller føler sterk trang til å ruse seg, og trenger rus for å takle hverdagen, eller spiller sosiale normer inn også? Dette er garantert blitt diskutert opp i mente her tidligere, men for min del er den konkrete definisjonen ofte litt diffus, for ikke å snakke om relativ.

Videre betrakter jeg dessuten begrepet stoner som noe en kanskje selv velger å bruke, kontra f.eks narkis, som muligens er mer nedsettende i manges øyne, og som påpekt tidligere i tråden er det kanskje i langt større grad snakk om en populærkulturell stereotyp enn en eksakt definert betegnelse.

Men, for å komme fram til dilemmaet jeg har. SWIM i flertall røyker daglig, til nød tilnærmet daglig. De har fast jobb, noen studerer i tillegg, de er oppegående mennesker med gode relasjoner rundt seg, men de foretrekker utvilsomt å røyke regelmessig. Enkelte settinger er for dem tilsynelatende helt uaktuelle uten å ha røyka i forkant, eksempelvis egne opptredener og musikkproduksjon, og såvidt meg bekjent er det dessuten sjeldent de drikker uten å røyke.
Jeg kan uten problemer si at de oppnår langt mer enn jeg gjør på flere hold, og med unntak av én av dem (som blir veldig lett fjern og sliter med korttidshukommelsen) så hemmes de såvidt jeg vet ikke av sitt bruk. Men, de trives altså mindre uten, og de røyker antakeligvis for å takle ting innimellom.

Er de dermed misbrukere? Og stonere? Jeg tror nevnte gjeng bruker sistnevnte begrep litt løst og potensielt ironisk selv, men jeg tviler på at de betrakter sitt bruk som misbruk. De passer i stor grad inn i deler av sterotypen, men så er det altså det her at de jevnt over mestrer og lykkes, da.
Jeg stiller meg litt kritisk til hvem som helst som ruser seg daglig, men for min del er det altså betydelig vanskeligere å klassifisere en bruker som lever et fullverdig liv og får til ting, versus noen som lar rus overta fullstendig.

Tenker en del høyt her, men jeg tså for meg at dette kanskje kunne være riktig sted for det. :-)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Denne tråden er nå ca. 4 1/2 år gammel. Jeg er nysgjerrig på om noen husker hvor de var i livet da vi diskuterte dette, og om situasjonen eventuelt ser annerledes ut i dag. Har holdningen til stonertilværelsen endret seg de siste årene? Da mener jeg ikke på bakgrunn av denne diskusjonen, men rett og slett pga. tiden som har gått. For min del har det ikke skjedd så mye, men jeg var jo allerede godt ute av stonerverden da dette ble skrevet.
Vis hele sitatet...
Nå har denne tråden gått meg hus forbi men når jeg ser tilbake på hvor jeg var i livet på den tiden så kan jeg med trygghet si at ting har forandret seg. Og bra er det.

I 2010 hadde jeg fått meg dreads, hørte mer eller mindre bare på reggae og stonermusikk og cannabis eller cannabisrelaterte ting var stort sett det tiden min gikk til. Jeg var nyfrelst og forelsket. Tiden gikk og jeg vokste heldigvis ut av denne fasen og røykingen ble mer og mer sporadisk før det ble en daglig greie på grunn av den faktiske nytten stoffet gjør for meg (kan utdype mer hvis det er ønskelig men ser ikke helt hvordan det er relevant i denne sammenhengen). I dag er cannabis en del av livet mitt og ikke det livet mitt går i bane rundt.
Her traff du spikeren på hodet, mentalmelt. Utrolig god tråd, dette er virkelig kvalitet.

Ting har forandret seg for meg i alle fall, og det er jeg veldig glad for. For 4.5 år siden var jeg en del av den typiske stonerkulturen, gikk da i 3. klasse på videregående. Fortsatte slik året etter videregående, før jeg ble dumpa av dama og innså hva jeg var blitt til. Flyttet så til en annen by kun for å drive med hobbyene mine. Dette gjorde jeg for å (som du så fint formulerte) skape flere referanser til resten av livet mitt. Det fungerte topp, og jeg la fra meg stoneridentiteten fra dag én.

Dette sagt, så røyker jeg ennå en god del. Forskjellen er at nå gjør jeg det kun når jeg gjør ting jeg elsker. Ikke for å sitte på sofaen eller før vanlige gjøremål. Omtrent hele miljøet jeg er en del av deler denne vanen, og det er personer som utdanner seg høyt og har gode karakterer. Jeg har stor tro på at noe av de negative effektene ved cannabis stammer delvis fra en inaktiv livsstil, og ergo kan bli motvirket ved å ha en sunn livsstil. Jeg får en helt annen rus når jeg røyker før jeg skal klatre; svømme; løpe; eller mens jeg er på tur, enn hvis jeg sitter hjemme og gjør ingenting. Jeg kjenner også færre av bivirkningene. I hvert fall tror jeg at jeg gjør det. Får gode karakterer og fungerer svært godt sosialt. Tidvis merker jeg at korttidshukommelsen er noe svekket, men 2-3 ukers pause og det er tilbake til normalt. Er dette et misbruk? Kanskje. Det funker for meg.
Sist endret av Nether; 27. juni 2015 kl. 02:04.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Interessant tråd. Har selv så og si sluttet å røyke, men var hverdagsrøyker i ca 10 år.

Kaller meg bevisst ikke stoner, for slik jeg oppfatter det så er "stonere" stolt av at de er nettopp det. De identifiserer seg med kulturen og snakker så og si bare med positive fortegn rundt cannabiskulturen.

Jeg var aldri med på det der. Mye pga av at jeg alltid har hatt problemer med å identifisere meg med noe som helst. Det er litt vanskelig å beskrive det her med ord dessverre, men jeg har så lenge jeg kan huske alltid fått en slags vond smak i munnen når noe blir tatt for seriøst.

Når det er sagt så ville jeg nok blitt smått fornærmet av denne tråden for 10 år siden, men ikke fordi jeg var stolt, men mer fordi jeg alltid har visst at det (for min egen del) har vært mer destruktivt enn konstruktivt. Jeg følte ganske tidlig at det her er noe jeg bør begrense kraftig.

For min del handlet det mye om selv medisinering og en flukt fra div ansvar jeg ikke var klar for å ta.

En annen ting denne tråden fikk meg til å tenke på i forhold til identitet, er forskjellene mellom introvert og ekstrovert. Jeg er introvert, og man kan si at det identitetstrekket ble veldig forsterket(ble nesten lammende til tider) når jeg røyka

Er det noen ekstroverte typer her som kan si litt om hvordan rusen virker på dem? Så vidt jeg vet er så og si alle jeg kjenner som røyker introverte karakterer.

Var for noen år siden rimelig begeistret for den Meyer/Briggs testen som er basert på Carl Jungs personlighets analyse, men fant ut at der har oppstått små subkulturer av folk som identifiserer seg med denne analysen. Man har "introverte" og "ekstroverte subkulturer Da ble det for seriøst for meg.

Når jeg idag ser tilbake på tiden da jeg røyka hver dag, så ser jeg en usikker, beskjeden kar med litt lav selvtillit som gjorde sitt beste for å ha det bra der og da.

Det er uansett viktig å tilgi seg selv, uansett hva slags identitet man ender opp med å omfavne.
Sist endret av Kellhus; 11. september 2015 kl. 09:24.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hmmm. Selv om hæljefylla er en aktivitet mange klarer å ta med seg gjennom hele voksenlivet, så synes jeg ikke at alkohol-kulturen i like stor grad er noe folk identifiserer seg med.
Vis hele sitatet...
Men briter, de assosierer seg veldig med alkohol, føler jeg.
Haha. Enig?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk mentalmelt...

Denne tråden var veldig bra..Hos meg treffer du spikeren rett på hodet.

Personlig har jeg vært denne stoneren selv, som viket fra andre med mine stoner venner for og rettferdiggjøre misbruken, var jo ingen andre som rettferdiggjorde den.. Jeg og mine alltid vært ekstremt opptatt av legalisering og at dette er noe som skulle vært lov osv osv osv....
Etter mange år, sluttet jeg på dagen, da det absolutt ikke gjorde noe annet enn og stoppe opp de viktige tingene i livet. Sier ikke at dette er noe som gjelder alle som røyker hver dag og mye .
Og misbruket som har blitt gjort en slutt på har ikke ført med seg noe annet enn positive ting...

Idag ser jeg på legalisering med et helt nytt syn, og håper aldri det blir fritt frem som man så gjerne ønsket da man var stoner...
Til medisinsk bruk støtter jeg det, da dette er en plante som kan hjelpe med mange med riktig bruk,eller hva jeg skal kalle det...

Og kose seg i ny og ne ser jeg ingen problemer med men stoneren kommer aldri tilbake..

Takk igjen for en veldig bra skrevet tråd mentalmelt..

Håper mange leser denne og gjør seg noen tanker...
▼ ... noen uker senere ... ▼
God tekst, det er absolutt noe i å oppfordre enhver daglig-røyker til å gjøre mer ut av livet sitt enn å bruke 8 timer i sofaen som en potet hver dag. Nå vil jeg tilføye at det finnes svært mange forskjellige "stonere" og av alle de jeg kjenner godt er alle karriere-mennesker, sosiale og i god fysisk form. Det minner om et flink-menneske-syndrom blandet med stoner, selv om det kan høres ut som en selvmotsigelse eksisterer det i aller høyeste grad. Jeg støtter forøvrig din oppfordring til å ta seg en god identitets-sjekk.

Jeg kjenner igjen den yngre meg i det å være rebell, føle meg urettferdig behandlet og fremmedgjort. Men det er jo svært ofte sannheten på grunn av status ulovlig og stigma-en og sosiale konsekvenser et rykte kan påføre et menneske.

Jeg tror du har generalisert og analysert sterkt ut i fra stereotypen, men dette var kanskje poenget for få frem budskapet?

Det jeg er helt uenig i, som flere nevner over er at ens identitet ikke blir påvirket i like stor grad av alkoholbruk. Identitet er en identitet uansett hvor mange som måtte inneha den samme. Eller finnes det en % andel hvor du må trekke noe som har identifisert deg i lang tid fordi mange nok gjør det samme?

Ta fra den jevne nordmann alkoholen og du sitter igjen med en svært tafatt gjeng i helger og et helt folk uten utrolige historier å fortelle fra forrige fyllekule eller "den gang da vi var så jææææævlig drita." Enten det er Kari Pettersen (50) i hurradalen eller Claus Hove (19) som student i Oslo.

Rus definerer oss i langt større grad enn vi ønsker å innrømme, å fornekte alkoholens store rolle i mange sin hverdag er et hull i analysen din, det er min mening.

Jeg mener du beskriver et produkt av noe samfunnet selv har skapt av eller lagt grobunn for på grunn av heksejakten, og som vi ikke kommer til å se forsvinne i lang tid da skaden allerede er skjedd. Det hjelper heller ikke at i de statene cannabis reguleres bruker de stoner-kulturen som kommersielt krutt. Hadde man markedsført cannabis som bestemor-medisin solgt i kamferdroppslignende poser fra starten av ville det hele sett annerledes ut.
Sist endret av flexx; 18. oktober 2015 kl. 01:03.