Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2436
Hei hei

Har ekstremt lyst å søke meg inn i Panserbataljonen, men er redd jeg ikke kommer inn pga dårlig syn.... Noen som hvet om man kommer inn selv om synet er en smule svekket ?
Noen som hvet om andre inntaks krav etc ?
Her burde alt stå:
http://www.mil.no/haren/panser/start...uestid=2317151

Opptakskravene står ikke akkurat der, men du bør finne de på mil.no. Hvis ikke er det bare å sende en mail og spørre.
Om du er veldig høy/brei vil du nok ha problemer å få plass i en stridsvogn, og jeg tviler på at du kan fake deg forbi synstestene.
Postene er:

* Teoretisk prøve
* Administrasjonsassistent
* Legeassistent
* Helseundersøkelse
* Samtale med offiser

Den første gruppen tar den teoretiske prøven først. Denne består av tre deler: regnestykker, figurregler og ordlikhet. Denne prøven er til for at man skal kunne fastslå noe som kalles «allment evnenivå». Mens den første gruppen tar denne prøven går den andre gruppen igjennom de øvrige postene. Administrasjonsassistenten registrerer at informasjon som fødselsnummer, pårørende, utdanning osv. er riktig registrert. Deretter tester/registrerer legeassistenten høyde/vekt, syn, hårfarge, hørsel, blodtrykk osv.. Så tar legen over og gir på grunnlag av informasjonen fra legeassistenten og evt. legeattester. Til slutt har man en samtale med en offiser hvor man kan stille spørsmål og komme med ønsker om tjenestested.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Kompisen min fikk 7 på venstre og 9 på høyre øye...
Jeg fikk 9 på begge...
Han ble ikke tjenetsedyktig.
Sitat av Turbolego
Kilde.

Kompisen min fikk 7 på venstre og 9 på høyre øye...
Jeg fikk 9 på begge...
Han ble ikke tjenetsedyktig.
Vis hele sitatet...

disse tallene sier ikke meg så mye :P

Men jeg har -2 på begge øynene
kommer nok inn der. men anbefaler å ta laser oprasjon vist du har tenkt deg kariere i forsvaret
Sitat av xazer123
disse tallene sier ikke meg så mye :P

Men jeg har -2 på begge øynene
Vis hele sitatet...
Skalaen er på 1 til 9(om jeg husker rett) hvor 9 er best.
Jeg har en ide: BRILLER!

Jeg ser dårlig på lang avstand, men ble allikevel tjenestedyktig. De ga meg faktisk 9 på begge øynene. Jeg vet ikke om dårlig syn er et hinder for å komme inn i Panserbataljonen, men så lenge du viser vilje og mental styrke, kan det gå bra. Godt å se at du vil inn!
Jeg fikk også 9 på sesjon, men ser dårlig på lange avstander. De gutta på sesjonen ga faen. Så jeg trur ikke det er noe stress.

Husk det er ikke bare å ta laser, synet ditt skal ha vært helt stabilt i 2år før du kan gjøre det.
Håper dere har rett

Har allerede begynt å glede meg
Jeg har da -2,5 på begge øyne og fullførte førstegangstjenesten med glans. Nå tjenestegjorde ikke jeg i panserbataljonen, men tviler sterkt på at de har strengere regler for synet der enn ellers i forsvaret.

Det er uansett fullt mulig å bruke briller, selv om det ikke alltid er så praktisk (bla. med tanke på AG-rekyl). Vurdert linser?

Dersom du ønsker deg utenlands kan det kanskje bli et større problem, uten at jeg veit noe sikkert.
jeg bruker linse som jeg bytter 1gang i mnd ^^
Sitat av Mr Anders
Det er uansett fullt mulig å bruke briller, selv om det ikke alltid er så praktisk (bla. med tanke på AG-rekyl). Vurdert linser?
Vis hele sitatet...
Fikk du blåveis hver gang du skjøt med AG3? Det gjelder skyte skikkelig, i korrekt stilling, så er det NULL problem med briller. Med mindre man har 10cm brilleglass...
Hei.
Jeg bruker selv linser, og har egentlig ganske fucka syn.
Har +1,5 på høyre øye, og -1,5 på venstre. Dvs en differanse på 3.0.
Brukte linser på sesjon og innrykk. Ingen problemer med å bli tjenestedyktig. Måtte pushe litt for å bevise at jeg faktisk var motivert, men ellers ingen prob.
Ble dårlig med INTOPS på meg pga synet, men det får du heller ta etterhvert. Der er det mulig å finne løsninger vet jeg...
Hvis du ser dårlig og blir satt i en stilling der det kreves spesielle krav, f.eks. lastebilsjåfør, sponser forsvaret briller.
De sponser forresten det fleste av "handicap". Har selv hatt mine besøk på legestuen, med gode resultater.

Bare hver positiv, og si at du er utrolig motivert og at du blir meget skuffet hvis du ikke kan brukes til noe.

LYKKE TIL!