Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5294
Det går hele tiden masse rykter om ditten og datten hvis man blir tatt for graffiti. Det går også masse rykter om straffeloven og alt det der.. F.ex:

1. Politiet har ingenting de skal ha sagt hvis ikke de tok deg under akten og MÅ sleppe deg etter 6 timer selvom du ble tatt med maling på hender og cans i sekken. (hvis ikke du skriker ut masse info da seff..)

2. Maks beløp på bot innenfor graffiti for hver piece/tag/etc. er 5000kr.

3. Uansett hvor mange som ble tatt vil beløpet på boten uansett være 5000kr til hver person, evt. hvis bare en person ble tatt vil bare den personen få en bot på 5000kr.

osv. Dere har sikkert hørt masse slike ting. Det jeg er ute etter å få vite eller en link til loven for graffiti. Jeg ble tatt her for ikke så lenge siden sammen med en annen kamerat av meg. Ingen av oss sa en dritt på over 6 timer og de holdt oss 8 timer før vi begge sprakk og skjønte at vi ikke komme ut på noen annen måte og ville bare sitte i klisteret hvis de fant det ut selv.. Hindring av politi-arbeid osv. hvis saken evt. skulle komme opp for retten.

Det som skjedde: Jeg og en kamerat tok med oss noen kanner for å gjøre no graffiti på en vegg som var ganske bortgjemt og ut mot skogen. Var en sti der hvor det gikk folk hele tiden though. Vi dro på kvelden, var der noen timer og gikk igjen.. Vi begge ble tatt på to vidt forskjellige steder til forskjellige tider. Jeg ble blant annet tatt av en sivil politi-bil og regnet med at de ikke bare tok og sjekket ungdommer sånn uten videre. Vi ble begge tatt med maling på hender (brukte hansker, men kom alikevel litt på oss begge..) og ryggsekken full av kanner. Han lurte på hva jeg hadde brukt dem til og jeg sa jeg hadde brukt dem på en lovlig vegg. Han trodde ikke på dette og tok meg med på politistasjonen og gikk gjennom sekken min der de fant en skisse. De fant aldri ut hvor den var tagget og ble nærmest iritert på meg og lurte på hvor den fantes, noe jeg sa at den ikke gjorde. CA. en time senere ser jeg longboardet til kameraten min stå der man henger opp sko/jakker osv. før man kommer inn i glattcella. Han hadde vært hos en kompiss en liten tur og ble tatt på vei hjem. Jeg ble ført inn der og satt der en 3timer før en kjerring kom inn og spurte masse piss, jeg sa bare at jeg ikke var pliktig til å si noe til henne og mente at jeg hadde sagt alt som var nødvendig. Hun så på meg litt, og sa at jeg ikke var pliktig til å forklare meg og gikk ut. Jeg satt der ca. fra klokken 02:00-09:30 og da kom det inn ett par etterforskere som informerte meg om at de kom til å ransake rommet mitt. De dro hjem til meg og beslagla ett par skissebøker og sjekket gjennom en telefon jeg hadde der og no videokassetter tror jeg.. De kom tilbake og jeg ble informert om hva som hadde skjedd. De sa at jeg skulle snakke med den ene etterforskeren på ett privat rom.. Hun sa at vi hadde blitt tatt og det ikke var noe vits i og fortsette mer.. Jeg tenkte at jeg hadde vært der i over 6-timer og klokken var nå blitt ca. 10:30 elns. og siden jeg ikke fikk lov til å gå måtte de ha noe på meg så jeg fortalte at jeg hadde gjort det. Hun fortalte at han andre hadde forklart akkurat det samme. Jeg nevnte ikke kameraten min selvfølgelig, men snakket med han senere og vi hadde faktisk opptrådd helt likt. jeg ble Satt tilbake på cella ca 11:00. fikk mat rundt 11:30, husker ikke helt og ble satt fri rundt 12-13:00.. Fikk en bot på 5000kr. Jeg skrev under på boten, kameraten min gjorde ikke det fordi han var uenig i tiltalepunktene da han så på de før han skulle gå og må antagelvis møte opp i retten når den tid kommer.

Det jeg lurer på er hva vi egentlig gjorde feil? Jeg måtte ut den dagen fordi jeg hadde planer, er dette med 6-timer rett og handlet vi riktig? Hva skal jeg gjøre hvis jeg blir tatt en gang til?
(ikke noen tåpelige innlegg om at graffiti er teit og slike ting som ''det fortjente du''.. Liker du ikke graffiti så skulle du holdt deg unna hele tråden fra første gang du så hva topicen handlet om.)

Jeg skal iallefall kaste alle dyser, bokser og slikt neste gang, men jeg er ikke helt overbevist om at det var det som felte meg..
Sist endret av Tensor; 18. september 2007 kl. 00:11.
Sitat av Tensor
2. Maks beløp på bot innenfor graffiti for hver piece/tag/etc. er 5000kr.

3. Uansett hvor mange som ble tatt vil beløpet på boten uansett være 5000kr til hver person, evt. hvis bare en person ble tatt vil bare den personen få en bot på 5000kr.
Vis hele sitatet...
Mulig dette stemmer, men på toppen av dette kan eier av veggen dere har vold skade kreve erstatning for rengjøring/reparasjon. Det blir fort veldig dyrt.
Skulle bare fortsatt og nekta. Eventuelt helt til de fant der dere hadde tagga. Politiet har ikke tid til å cruise rundt og se etter ferske tags.
Ifølge blitz sine sider kan de jo kun holde dere i 6 timer med div unntak. Men iogmed at dere ble plukket opp på forskjellige steder til forskjellige tider og allikevel koblet sammen tror jeg sjangsen er stor for at noen har enten tatt signalemanget deres eller at noen har tysta på dere.
Neste gang dump alt tomt utstyr og ikke ta med dere mere en dere trenger. Ikke fortell noen om hva dere skal eller hvor dere skal. nekt og nekt og nekt til dere blir blå i trynet og minn politiet på at om dere skal holdes lengere må de komme opp med en siktelse eller noe i den i duren og true med å bruke advokat om de bryter rettigheten deres.
Leste på Blitz sine sider nå:

''Du kan også risikere å bli strippa, men de har ikke lov til å undersøke kroppens hulrom, da må de ha tak i en lege.''

Er dette fakta? De krevde nettopp dette :/

Måtte forresten også gi fingeravtrykk og masse sånt annet piss også, den var litt kjip egentlig.
Sist endret av Tensor; 18. september 2007 kl. 00:35.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg ble catcha en gang av politiet. Jeg og 2 kompiser kjøpte oss noen cans, så gikk vi bare rundt å lagde tags, vi var veldig forsiktige. Men den ene kompisen min skulle si ifra hvis noen gikk mot oss. Men istedet for å passe på, så holdt han på med telefonen. Det kom en person i bil forbi oss mens vi lagde tags.. Han ringte politiet, og ropte etter oss. Vi løp men etter kanskje 10-15min så var det 2 politibiler som catcha oss. De tok bilder av hendene våre, og spurte om masse piss. Vi ble tatt inni glattcella, så ble vi strippa. Å de konfiskerte nesten alt vi hadde på oss, som mobiltelefon, cans, markers osv.
Siden vi hadde så mye dritt på oss, så bestemte vi oss bare for å si alt vi gjorde. Det var bra vi gjorde, fordi at vi fikk ingen bot eller noe. Ingen ting skjedde! men de hadde mobilene våre i sånn 3 uker.