Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5126
Snakket med noen kompiser forleden dag og vi kom tilfeldigvis innpå militær-temaet. Fikk et sesjonsbrev for en drøy måned siden om at innkallingen ville forekomme innen 1-2 år.. Jeg har ikke noe imot militæret , men jeg føler at jeg "kaster" bort litt av livet min på.. Jeg føler jeg skulle ha gjort noe annet rett etter at jeg er ferdig med skoleutdanningen min. Tilbake til det jeg startet tråden med: Snakket med noen kompiser og den ene utrbørt noe som så:
"Militæret har jo blitt mer eller mindre frivillig!" Er det sant at det er frivillig for menn? Har det blitt det den seneste tiden?
Om du overhodet ikke vil er lett å slippe virker det som, så lenge du forklarer det til psykologen/presten der du havner fortest mulig. At dublir deppa av og være der osv.. De har ikke så mye penger at det gjøre noe lengre, og da vil de ikke ha folk som EGENTLIG ikke vil inn, når de egentlig ikke har råd, skjønner? Søk etter militæret her på forumet så er det mange poster om akkurat det samme, og hvordan man slipper militæret om man vil.
Er nok ikke frivillig nei. Teknisk sett er det tvungen værneplikt(evt. siviltjeneste) i Norge.
Men som Lille My sier, det er vel ikke akkurat vanskelig å slippe unna. Forsvaret trenger ikke så mange folk lengere og tar vel derfor helst inn folk som vil.
Jeg ble spurt om jeg ville inn. Og jeg sa at det egentlig ikke spilte noe rolle, men at jeg ikke hadde noe spesielt lyst. Da fikk jeg penger for reisen i handa og ble "Tjeneste Udyktig"
Broren min slet for litt over 1 år siden med å slippe militæret. Virket ikke akkurat frivillig da, ettersom det skulle mangfoldige brev og telefoner til før han fikk utsettelse.

Har fått inntrykk av at de innkaller langt ifra alle, men de som faktisk blir innkalt er så og si tvunget.
Tips: når du får et skjema eller noe å krysse av på, ikke vis deg frem som en perfekt militærgutt, vær heller lur i det du fyllet ut skjemaet.
om du ikke vil inn i forsvaret så sier du tydelig ifra om det på sesjonen.
om du bilr innkalt til førstegangstjeneste, men har kommet inn på en skole plass, så begynner du på skolen og sender brev med dokumentasjon fra utdanningsstedet. (husk å få med både dukumentasjon og et brev på noen linjer om at du søkerutsettelse)

min erfaring er at når jeg sender riktige brevene til rett tid så er forsvaret veldig ok å forhandle med.
Det skal ikke mye til for å slippe militæret i dag. Forsvaret har mindre midler, og vil du ikke så går det somregel greit. Selv ble jeg erklært "Ikke tjenestedyktig" pga problemer med kneet.
Jeg dro til legen og fikk en legeærklering på at jeg har problemer med knærne mine. Dette er et reelt problem for meg, men legen kunne ikke påvise at det var noe galt.
Jeg skrev et brev og forklarte problemet som jeg sendte sammen med ærkleringen.
Jeg ble først erklært ikke feltdyktig, for så og bli fritatt et halvt år senere.

Jeg ble altså fritatt fra værneplikt pga et brev fra legen som sa at jeg sa jeg hadde vondt i knærne men legen kunne altså ikke påvise det.
Det er tvungen værneplikt i norge ja, men er alltid utveier veit du : )

En ting er sikkert, jeg SKAL i militæret, må få skikk på meg selv for og si det slikt. Så jeg gleder meg faktisk til da jeg skal inn, tror alle har godt av 1år i militæret!
TIPS: Dersom du bruker briller og stryker på den matteprøven på sesjonen er oddsa høye for at du slipper
En kompis sendte brev om at han er nekter. Det var det.
Men da må du være sivilarbeider istedet.
Litt off-topic, men hva med de funksjonhemmede? Feks døve, blinde, rullestolbrukere, osv... Jeg vet at de blir ikke innkalt, men de kunne sikkert bidra med et eller annet. Dersom de verver seg frivillig da - hvis det er mulig?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av exuz
om du ikke vil inn i forsvaret så sier du tydelig ifra om det på sesjonen.
om du bilr innkalt til førstegangstjeneste, men har kommet inn på en skole plass, så begynner du på skolen og sender brev med dokumentasjon fra utdanningsstedet. (husk å få med både dukumentasjon og et brev på noen linjer om at du søkerutsettelse)

min erfaring er at når jeg sender riktige brevene til rett tid så er forsvaret veldig ok å forhandle med.
Vis hele sitatet...
Merk; Dette gjelder BARE for videregående utdanning. Tar du høyere utdanning på eks. Universitet eller Høyskole så får du ikke utsettelse på bakgrunn av utdanningssituasjon. Du må da søke om permisjon fra lærestedet og fortsette året etterpå.
Jo, du kan lett få utsettelse pga studier, men kanskje helst etter at studiet er påbegynt. Feks dersom har fullført 2 år av et 3-årig studium får du gjerne et års utsettelse. Jeg kjenner flere som har fått det.
Ungdom flest har godt av militæret, trening og disiplin har aldri skadet noen.
Selv hadde jeg ikke hatt noe i mot det, men fant det meningsløst når jeg satt med jobbtilbud på utenlandsreise med pen betaling. Jeg opplevde som litt problematisk å slippe, men kanskje ettersom jeg har masse relevant trening i området. (Livvaktutdannelse, kommandotrening, taktisk trening osv.) Jeg ble kalt inn og scorte topp på alle testene, men ble sendt rett hjem når jeg kom til legen, fikk ikke sagt noe en gang før han sa: "Tror ikke du er noe for oss, jeg" og ble sendt hjem som tjenesteudyktig. Som jeg ser det kan det skyldes en av to ting, enten fordi jeg har ADHD, en annen jeg var der med ble sendt hjem pga. det selv om han hadde veldig lyst. Eller pga. skuddskade i beinet fra sikringstjeneste i Saudi-Arabia. Kanskje begge...

Anyways... det jeg har fått erfare er at folk flest dimmer på knær og rygg, Ellers har jeg jo også kompiser som har hatt kontortjeneste i militæret som inngår i 3-4 arbeidstimer på pc, trene litt i styrkerommet, spise middag og se film, om det frister
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Padan: Jeg har enda til gode å få det i alle fall. Det står også i reglene at det er slik nå. Før fikk man gjerne utsettelse pga. studier, men dette ble endret for et par år siden såvidt jeg vet.
Hvis man prøver å være positiv til militæret så kan man prøve å komme på den avdelingen man vil og slikt og man kan trives godt og lære mye.

Men hvis man absolutt ikke vil er det ikke så vanskelig som folk sier.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Litt ot: Var på sesjon i dag og satte meg opp på mp. Noen som har erfaring med det?
Sitat av Mesna
Litt ot: Var på sesjon i dag og satte meg opp på mp. Noen som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
MP er kos, dog jævlig høye på pæra.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hei, jeg har EN svak diagnose på adhd, og jeg har ikke TIKS men bare selve konsentrasjonvanskene, jeg har ikke aggresjons problemer! og jeg har gledet meg til militæret hele livet... kommer min adhd til å ødeligge for meg? svar fort PLIZ

hei, jeg har ADHD men den er veldig svak, bare selve konsentrasjons problemmene, jeg ligger på 3,8 i snitt på skolen. jeg har ikke aggresjons problemmer,, og jeg vil av hele mitt hjerte inn i militæret, kommer min adhd til å ødelegge for meg???
Jeg tviler på det Cougar, har flere venner med adhd som har kommet inn, hvis du ellers er frisk og fin, positiv, som det virker som du er, så kommer du nok fint med=) De tar gjerne inn de som er skikkelig lystene og i god stand
"Everybody DUMB enough to WANT to be in the MILITARY, should be allowed in", - Bill Hicks
Det jeg fikk høre av min offiser på sesjon ifjor var at 40% blir tatt inn. De spør deg rett ut om du har lyst å tjene i militæret, og dersom du sier nei blir dette notert. Siden de stadig kaller inn færre og færre menn inn til tjeneste tar de selvsagt helst inn de som er motiverte (altså de som sa ja). Det er hva jeg fikk høre, fra både offiser og militærlegen O.o

Om du skulle "være så uheldig" å bli kalt inn til militæret og du har fått ja fra et universitet kan man søke om å få utsatt tjeneste, men de ser helst at du utsetter plassen du har på universitetet med ett år. Ingen garanti for at du får utsettelse fra noen av partene. Desverre ;<
Sist endret av John B; 23. februar 2007 kl. 03:11.
Du er min venn
niigu's Avatar
Mesna: MP er en grei tjeneste det. Man får røde bereter og snorer, og man ser veldig stolt ut. Faktisk gjør MP et greit arbeid for førstegangssoldater, men enkelte innser ikke det der og da.

Til saken. Om det er "mer eller mindre frivillig?" Jo, man kan vel si det. Det er en easy thing å slippe unna, men ikke dra inn i førstegangstjenesten med den innstillingen. Det er det dummeste man kan gjøre faktisk. Det er mange som "hater" militæret pga dets prinsipper og sivile inntrykk, men militæret omhandler ikke kun krig og herding av ungdom, det omhandler egenskaper og beherskelse man aldri trodde fantes i sin egen menneskekropp. Ja, det virker litt regime, og ja, alt kommer til å virke som et stort skuespill. Men etter rekrutten og perioder hvor alt virker forjævlig, begynner man med det som kalles spesialisering. Enten du blir utdannet jeger, vakt- og sikringssoldat, kokk, MP, sanitet, troppsassistent, kontorstilling som velferdsassistent, idrettsassistent osv, kommer militærtjenesten til å alltid gjøre inntrykk på deg.

Ikke føl at du kaster bort et år av livet ditt, ikke føl at all tid på Madla, Høybukt, Porsanger, Indre eller Sessvoll er en fis i lufta. Man får mye livserfaring og venner, man tjener faktisk noe helt sinnsykt på det. Jeg har fått mange nye hobbyer etter min tjeneste (var grensejeger eller grensevakt om du vil kalle det det). Eksempelvis setter jeg mye mer pris på skogen enn jeg gjorde før. Jeg kan klare meg lett ute i villmark uten en dritt på kroppen i mangfoldige døgn. Jeg har lært meg hvordan redde et liv som henger i en tynn tråd. Jeg har lært meg hvor mye kroppen egentlig tåler etterhvert som den blir sliten. Man vet bare ikke hvor mye man faktisk har lært før etter man er ferdig. Det finnes selvfølgelig tjenester som er mye kjedeligere enn andre, men noen, deriblant grensevakten, gir ungdom et helt annet perspektiv på ting.

Nå blir det selvsagt mye subjektiv svada fra min side, men det er fordi jeg har sansen for militæret. Skulle egentlig bli yrkesjeger, men familien ville det ikke. Får jeg tilbud nå, derimot, takker jeg ja på plassen. Tenk alle mulighetene du får! Militæret preiker om utdanning i Forsvaret hele tiden, og det stemmer faktisk. Meld deg på kurs i voksenopplæringsuka! Kanskje vekter er noe for deg? I Hæren får man kurset gratis, med få unntak (om det blir overfylt feks). Vil du lære deg å jakte? Gratis kurs og prøve! Sertivikat på klasse C? Gratis! Så en gutt på nyehetene her om dagen som ikke helt klarte Garden (HMKG), og ble satt som transport. Gjett hvem han kjører rundt på? Jo, kongefamilien!
Om ikke det er en ting å skryte av når man kommer vårkåt og spritklar på perm, så vet ikke jeg!

Og om den dagen kommer, at du ikke syns militæret var noe for deg, så sier du det enten til psykologen, presten eller legen. Så slipper du garantert unna på neste ledige fly hjem til din respektive hjemby.
Sitat av trulsH
Jeg tviler på det Cougar, har flere venner med adhd som har kommet inn, hvis du ellers er frisk og fin, positiv, som det virker som du er, så kommer du nok fint med=) De tar gjerne inn de som er skikkelig lystene og i god stand
Vis hele sitatet...
tusen takk. ville ha død hvis min adhd hadde ødelagt for meg ass. takk skal du ha

takk igjen truhls! jdu aner ikke:....
Om du absolutt ikke vil inn, og forklarer det nøye osv, hva er da sjangsen for at du da får siviltjeneste?
Jeg sliter med smerter i helene og bak på leggen når jeg løper. (Ja har prøvd å kjøre ordentlig gode ski med god dempung, men problemet er der enda). Om jeg får legeattest på dette, kan det være grunn til å slippe? Smertene er veldig plagsomme under joggeturer over 200 meter :S
Sitat av etse
Jeg sliter med smerter i helene og bak på leggen når jeg løper. (Ja har prøvd å kjøre ordentlig gode ski med god dempung, men problemet er der enda). Om jeg får legeattest på dette, kan det være grunn til å slippe? Smertene er veldig plagsomme under joggeturer over 200 meter :S
Vis hele sitatet...
Tviler, de vil selvfølgelig sette deg ned i karakter på den fysiske testen men de andre resultatene er uavhengige. Det finnes flere andre stillinger i forsvaret som de da mener du kan være godt egnet til, om infanteriet ikke er gunstig på grunn av foten din. Igjen, jeg er ingen offiser så kan ikke garantere at det er slik, bare hva jeg selv fikk høre på sesjon ;0
Du er nok doomed hvis ikke du fucker opp på innrykksdagen. Det er da du burde ha dårlig syn, dårlig rygg, men ikke ta noe stoff for å slippe. Da blir du nok bare anmeldt på stedet. Jeg ville prøvd å gjøre det så dårlig som mulig på alle de fysiske testene de tar på innrykksdagen. Hvis du absolutt ikke vil inn. Da vil jeg nok regne med du får slippe. Jeg har selv vært igjennom førstegangstjenesten og det er jo ikke noe å skryte av for å si det sånn. Men det er jo du som må ta valget.
okey. For med tanke på alle løpeturene i militæret vile foten min ta livet av meg med mindre de doper meg ned før og etter løpeturene. Jeg var hos fusioterapaut der jeg snakket om det og fikk beskjed om at demperene i helene hadde blitt skadet av jogging på asfalt og at det mest sansynlig ville være der lenge, om ikke livet ut :S men har enda ikke noe lege-erklæring på dette. Men får vel sende det inn sammen med et seøknadskjema. For dette er smerter jeg har oppdaget i etterkant av sesjonen.
Sitat av Jurgen1337
Om du absolutt ikke vil inn, og forklarer det nøye osv, hva er da sjangsen for at du da får siviltjeneste?
Vis hele sitatet...
Du får ikke siviltjeneste av å "ikke ville inn", du velger selv siviltjeneste ved å fylle ut skjema der du krysser av for om du er pasifist og/eller mot div annet drit.

Det man derimot kan få er en status som heter "tjenestedyktig til den sivile del av totalforsvaret", hvilket betyr at man kan bli innkalt til øvelser i Sivilforsvaret. Det eneste bra med dette er vel at man får god kontakt med single damer over 30. Statusen brukes i de fleste tilfeller for folk med dobbelt statsborgerskap (og som kommer fra et land hvor norge har slike samarbeidsavtaler) som så absolutt ikke vil avtjene førstegangstjeneste i det andre hjemlandet (fint eksempel er Tyrkia) og som ikke har noen vettug grunn til å bli kjent tjenesteudyktige.
Angående MP, kan dere fortelle litt om det?

Det er det jeg har tenkt å søke på
Tusen takk, moridin
Så det er sagt så er du med en feilmargin på 0.01% sikker på å bli kalt inn dersom du velger siviltjeneste ;p
Offtopic - kan jeg spørr om hvorfor du kaller deg "militalova"?