Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4672
https://www.youtube.com/watch?v=vBAmKgkYru0

Dette har skjedd på en stor måte i Norge tre ganger ... som jeg vet om, fra mediene. Garantert flere ganger og.

Farah

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...oven/a/163422/

http://freak.no/forum/showthread.php?t=115827&highlight=ambulansesj%E5f%F8r

http://freak.no/forum/showthread.php...ansesj%E5f%F8r

Sunnmøre

http://www.smp.no/nyheter/article8025795.ece

Svigersønnen, vedkommende omkom 63 år gammel

http://freak.no/forum/showthread.php?t=147238&highlight=T%F8yen+ambulanse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...sert/a/590767/

Hva er det egentlig som gjør at disse individene slipper straff, og hvordan kan dette skje igjen, og igjen, og igjen?

Har vi for få ambulanser?

Om selv så mange som halvparten av oppringningene skulle vise seg å være bølleringinger - skulle operatørene tillates å tale på en nedverdigende måte -- noensinne --- i offentlig kapasitet, eller skulle de heller feile på rett side av vrang hver gang, og sende ambulanse umiddelbart til alle andre enn grålistede numre?

Ér dette et kvinneproblem ?

Kjør debatt!

Her er detaljene i saken

"I förundersökningen framgår det sen hur han försöker ringa till SOS Alarm flera gånger men blir bortklickad. Det första ringer han 01.08 - tio minuter innan det första larmet når polisen. Det andra bara några sekunder senare men varar bara i två minuter. Han ska också ha försökt ringa 114 14 men då hänvisas tillbaka till 112. Först klockan 01.13 kommer 16-åringen fram till SOS Alarm och får prata med en operatör.
"

Han ble spurt om navnet på stedet sju ganger, før han ble informert om at en ambulanse var på vei, og da hadde han allerede blitt snakka til på en ganske stygg måte flere ganger, og en av de var "Nå må du skjerpe deg".

"I stället för att skicka en ambulans direkt till den plats som han har återgivet, Tallhöjden i Norrahammar, fortsätter larmoperatören att fråga vad han heter, var platsen är, hur den stavas.
– Ja, vi kommer att komma om du berättar var vi ska komma så kommer vi ju.
– Är du dum i huvudet? Tallhöjden i Norrahammar. Jävla idiot, snälla kom hit.
– Kan du skärpa dig i stället för att kalla mig jävla idiot, säger hon då. Vill du ha hjälp?
– Snälla kom hit. Jag kommer att dö. Jag har familj."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20346496.ab
https://www.flashback.org/t2528358
http://www.friatider.se/sos-alarm-vi-ska-vidta-atgarder
Sist endret av Tap_the_Apex; 21. februar 2015 kl. 06:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjå det frå motsett side: kor mange ambulanseturer er det per døgn i Noreg? Ei kjelde seier ein halv million oppdrag i året. Det er i snitt ein tur per minutt. At du får eit par feil når du skal handtere ein halv million oppdrag er ikkje til å unngå - det må skje. Og dei må prioritere. Dei må arbeide ut frå informasjonen dei har tilgjengeleg, og ta den avgjerda dei meiner er den beste. Enkelte ganger bommer dei, men eg tipper at stortsett sender dei ein ambulanse for mykje, heller enn ein for lite.

Kva vil du oppnå ved å straffe dei for å gjere feilvurderinger? At færre vil ta jobben?

Og du snakker om at det skjer om og om igjen: det gjer jo ikkje det. Det skjer så skjelden at det kjem på forsida av VG. Hadde det skjedd ein gong i uka hadde det vore notis på side 12 i vg.
Sist endret av vidarlo; 21. februar 2015 kl. 13:21. Grunn: presiserte antallet turer - var tvetydig :)
Individer som dette slipper straff fordi de gjør en jobb hvor de må gjøre mange vsnskelige vurderinger - akkurat som slashdot siter. I likhet med f.eks. leger og brannmenn som gjør en utrolig viktig jobb - men hvor det å ha menneskelig svikt kan få fatale konsekvenser for enkelte invidivider. For at disse menneskene skal kunne føle seg trygge på jobben - er det viktig at de ikke kan bli straffeforfulgt ved enkelte menneskelige feil.

USA er jo et prakteksempel på et system som ikke fungerer ordentlig. Her kan de blir straffeforfulgt personlig og få erstatningsansvar om de gjør feil. Dette fører da til at mange leger er redd for å ta avgjørelser siden konsekvensene av at avgjørelsen man tar er feil vil kunne gå hardt utover han personlig.

Nei vi må akseptere at alle er mennesker. De som jobber på AMK sin telefonsentral, ambulansepersonnalet og legene som venter på sykehuset - de er alle mennesker. Feil vil skje. Det er kjipt når de skjer, og vi må prøve å bruke det til å forbedre rutiner slik at det ikke skjer igjen. Men å straffe dem tror jeg bare fører til mer negativt enn positivt.
Slashdot:

Hvorfor burde ikke nedlatende holdninger til døende mennesker sanksjoneres, hvor enn de måtte befinne seg?

Ja.

Det er tale om at nøyaktig samme feilgrep blir gjentatt, og det i løpet av kort tid. Jeg lurer på hvordan dette kan aksepteres.

etse:

Tolker jeg deg rett, bør mennesker slippe straff, sier du? I det fallet, synes vel ikke du mye godt om dagens straffesystem, med mindre du har et annet artsbegrep enn jeg.



Det er ingen tvil om at dette er en trykkende situasjon, og for mange blir det for mye å holde rede på, på én gang; en jobb jeg tror skremmende mange av oss aldri ville vært skikket til å gjøre feilfritt i lengre perioder av livet, men allikevel fortoner det seg mer enn noe underlig for meg at det som åpenbart er et alvorlig holdningsproblem hos operatørene, ikke irettesettes blankt på armlengdes avstand av et velde med frikere, men ved ansvarspulverisering, som snippet ut av Brundtlands lille røde, tillates spredd til andre instanser i blant det offentlige tjenerskap i det ganske land. For meg er dette et alvorlig problem, som ikke skal tas med harelabb, for her i mitt land, så skal vi ikke leke butikk. Det kan være mine barn, eller andre jeg er glade i, eller meg selv, som en dag ligger der og ikke har overskudd til kosesnakk for å overleve. Det er nok et selvmotsigende argument, må forstå, at en skulle holde vedkommende en taler med i dialog for enhver pris - til og med empati, som etter sigende skulle holde rystede bevisste -- placebo fungerer ikke hvis du ikke har tro om utøveren. Hvorfor? Fordi da er empatifaktoren betydelig redusert. Man blir i stedet lei seg, sliten og søvnig, av den pinsomme kjedsommeligheten og det dystre virkelighetsbildet den tegner når ordstrømmen kommer fra en med ansvar for døende. Hvordan kunne egentlig en voksen person gå og innbille seg, langt mindre forsøke å innbille andre, at en har helende krefter når det hele er hokus pokus? Målet helliger bare ikke midlet. Gir vi lillefingeren til disse som tar liv ved å være smålige.. Skjer det samme igjen ?
Sist endret av Tap_the_Apex; 21. februar 2015 kl. 15:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Hvorfor burde ikke nedlatende holdninger til døende mennesker sanksjoneres, hvor enn de måtte befinne seg?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er snakk om at alle mennesker gjer feilvurderinger frå tid til anna. Poenget er at ambulansetenesta gjer det rimeleg sjelden, ut frå oppdragsmengda. Litt støy må vi kunne leve med.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Det er tale om at nøyaktig samme feilgrep blir gjentatt, og det i løpet av kort tid. Jeg lurer på hvordan dette kan aksepteres.
Vis hele sitatet...
Kort tid? Dei har ein halv million ambulanseturer i året, og sikkert ti eller hundregangen med telefoner. Like fullt så skjer ikkje slike saker kvart år. Det er eit tegn på at det stortsett fungerer ekstremt bra.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Tolker jeg deg rett, bør mennesker slippe straff, sier du?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje det han seier. Han seier at uaktsomhet i forbindelse med stressa jobb ikkje nødvendigvis bør vere straffbart, fordi det kan få uheldige konsekvenser.
Du missforstod meg veldig ja. Det er som slashdot sier, ikke det at jeg mener at mennesker ikke skal få straff - men jeg mener at mennesker i roller hvor de må ta avgjørelser som går på liv og død for andre mennesker ikke skal straffes for menneskelige feil (for feil vil skje).

Du sier det er et alvorlig holdningsproblem blandt operatørene, hva baserer du det på? Anekdoter samlet fra nyhetsaker (som selvfølgelig aldri handler om samtalene som var greie)? For å plukke ut et en håndfull situasjoner for så å kritisere dem med basis i dette blir helt feil, for du har ikke noe grunnlag for å vurdere om disse enkeltsakene er nettopp enkeltsituasjoner eller om de viser er trend.

Det er og viktig å huske på at når man hører om slike ting er det som oftest fordi det var noe som ble gjort galt. Alle de andre samtalene de har hver dag hvor ting går greit for seg hører man ikke om. Så på den måten får man et skjevt intrykk av virkeligheten om man kun baserer den på historier man har hørt og lest om i avisen.
Sist endret av etse; 21. februar 2015 kl. 16:46.
Alt jeg ser, gutta, er olympiske øvelser i intellektuell uærlighet. Dette tullet her har jeg bare ikke tid til. Trist.

Ta meg på ordet - eller ikke ta meg i det hele tatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Alt jeg ser, gutta, er olympiske øvelser i intellektuell uærlighet. Dette tullet her har jeg bare ikke tid til. Trist.
Vis hele sitatet...
Artig. Dette er ein skriftleg diskusjon, så det burde vere svært trivielt å komme med døme på det, og ikkje berre påstand om det. Kan du ikkje gjere det? Så vidt eg kan sjå er argumentasjonen frå meg og etse rimeleg sakleg og samanhengande. Du svarer usakleg på det, så diverre er innlegget eg her siterer nettopp slikt tull.
"Hurdan kan ni ringe når ni e blitt skutt?"
Er a fette dum?

*fyren banner litt*
"Kan ni oppføre dig? Vil de ha hjelp eller ikke?"
Fy faen. Forstår ikke at noen kan forsvare slik snakk til en døende person. Beklager min dårlige svensk.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
"Hurdan kan ni ringe når ni e blitt skutt?"
Er a fette dum?

*fyren banner litt*
"Kan ni oppføre dig? Vil de ha hjelp eller ikke?"
Fy faen. Forstår ikke at noen kan forsvare slik snakk til en døende person. Beklager min dårlige svensk.
Vis hele sitatet...
Har du tatt med hvor mange det er som tulleringer (i fylla) til disse nødnumrene, og ikke har noe som helst behov for hjelp? For dette er noe jeg mener en også bør ta hensyn til, før en kritiserer dem der nedom og under!

Haugesunds avis rapporterer at 95-99% av anropene till 112 er ikke hastesaker, og dem kunne fint ha ringt 02800, eller bare var rølp. Og er svenskene mye bedre?
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Alt jeg ser, gutta, er olympiske øvelser i intellektuell uærlighet. Dette tullet her har jeg bare ikke tid til. Trist.

Ta meg på ordet - eller ikke ta meg i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Blir litt oppgitt her. Du gir deg fordi enkelte er uenige i meningene dine? Tror ikke det er sånn diskusjoner fungerer.
Legg skylden der den hører hjemme: Hos de som tulleringer til AMK. Folk flest ville ikke tro hvor mye piss som kommer inn til nødnummerene selv hvis de hospiterte der en uke i strekk..
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du tatt med hvor mange det er som tulleringer (i fylla) til disse nødnumrene, og ikke har noe som helst behov for hjelp? For dette er noe jeg mener en også bør ta hensyn til, før en kritiserer dem der nedom og under!

Haugesunds avis rapporterer at 95-99% av anropene till 112 er ikke hastesaker, og dem kunne fint ha ringt 02800, eller bare var rølp. Og er svenskene mye bedre?
Vis hele sitatet...
Disse hastesakene er neppe folk som sier de er blitt skutt og blør ut. Uansett om det er en potensiell kødderinging burde hun vise respekt.

Og det var svært lite fra den samtalen som kan minnes om rølpefyll (helt stille, ingen kamerater som ler i bakgrunden feks). Dama som tok tlf var også tydligvis dum i huet, da folk blir skutt i huet og overlever oftere enn man skulle tro.
Såklart skulle de her arbeiderne hatt sparken,fatter ikke hvordan folk kan sitte her å forsvare dem.De skulle hatt sparken på dagen og blitt saksøkt av familen.
Menneskelige feil skjer, og er ikke og unngå. Det betyr allikevel ikke at man bør fritas fra konsekvenser.
Vedkommende bryter åpenbart bestemte retningslinjer, og jeg ser ingen grunn til å ikke likestille det med brudd i andre yrker. Vedkommende skulle i mitt synspunkt hatt sparken.
Jeg synes folk må vise forståelse for at ting faktisk kan gå galt.
En person som blir tulle-ringt gang på gang på gang vil, uten unntak, ta denne erfaringen med seg til neste gang de svarer i telefonen.

Når du sitter i en jobb som telefon-dame i AMK har du en svært krevende jobb hvor en glipp kan koste liv, og som alle mennesker vil disse personene også gjøre feil på jobb fra tid til annen.

Det er trist, tragisk, og folk dør pga. feil på AMK.
Men folk gjør feil!

Den som mener noe annet bør sjekke hukommelsen.