Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2346
Hei!
Putta denne i annen IT, da det passer noenlunde godt.

1: http://e24.no/digital/privatpersoner...atere/22889447
Her står det at repeatere er ulovlige. Greit nok, men jeg er nysgjerrig på HVORDAN de forstyrrer mobilnettverket / basestasjonene. Skjønner ikke helt teknisk hva som skjer i en repeater / basestasjon som skaper forstyrrelser. Noen som kan forklare?

2: Jeg er på en øy utenfor Harstad i påske. De som bor i dette huset klager på ustabilt nett. Jeg tok en titt, og oppdaget at pingtiden plutselig øker dramatisk til visse tidspunkter im døgnet. Får mange pakketap da.
Sjekket om det er andre enheter i bruk som evt tar all trafikk. Ingenting.
Byttet ruter til en WRT160NL med dd-wrt. Det samme skjedde.
Byttet kanal, sjekket med en app på tlf; Alt ser bra ut i appen (wifi analyzer).
Satte kanal til auto; Fortsatt samme problem.

Oppdaget at det er et wifinett her som heter Radio-et-eller-annet. Kan det være radiosignsler fra denne radiostasjonen, om det er noen, som gjør dette?
Det er ingen kilder i huset som kan forstyrre signalene på de tidspunktene dette skjer, da tenker jeg på f.eks. mikrobølgeovner og lignende. Det er nemlig sent på kvelden, og ingen bruker noe slikt utstyr den tiden.

Å bruke TP til ruteren løser alt. Ingnen problemer der.
Spørsmål: Hva kan jeg gjøre for å undersøke signalene / forstyrrelser litt mer omfattende?
Ridder av 1. klasse
1. Hvis du tenker deg at du står og snakker sammen med en kamerat med vanlig stemme. Så kommer jeg bort og stiller meg ved siden av dere, og så begynner å rope til min kamerat, som står 100meter unna. Da får du plutselig problemer med å fortsette samtalen med kameraten din, fordi jeg lager for mye bråk for dere...

Er i grunnen akurart det samme som skjer, når du setter opp en ulovelig repeater...
Grunnen til at disse forstyrrlsene oppstår, kan f.eks være at du sender med for høy effekt på signalet, og da forstyrrer du med en gang frekvenser, som ligger i nærheten. Du har sikkert opplevd at høytalere begynner å skurre når mobilen ringer, det er et godt eksempel på hva støy kan gjøre med et signal.

Jobber endel med radiokommunikasjon på jobb, og for vær sender vi monterer må vi søke om lisens hos Post og Teletilsynet. PT krever en rekke opplysninger om blandt annet plassering, høyder, type utstyr, effekter, retninger på antenner osv. Hvis PT ikke hadde hatt kontroll på dette, så hadde det til slutt blitt umulig å kjøre stabil radiokommunikasjon, fordi alle hadde jammet for hverandre.

2. Hvor er routeren plassert og hvor befinner du deg i forhold til routeren? Står du 10cm fra den når du gjør disse testene? Eller står du 4 etasjer over/under?

Det wifi-nettet som heter "Radio-et-eller-annet" er nok et helt vanlig wifi-nett, som kjører på 2,4Ghz ellers hadde du ikke sett det. Hvilke kanal ligger du på? og hvilken kanal ligger "Radio-et-eller-annet" på?

Har du prøvd med forskjellige PC-er/mobiler/tråløsenettverkskort/nettbrett?
Sitat av Mchjort Vis innlegg
1. Hvis du tenker deg at du står og snakker sammen med en kamerat med vanlig stemme. Så kommer jeg bort og stiller meg ved siden av dere, og så begynner å rope til min kamerat, som står 100meter unna. Da får du plutselig problemer med å fortsette samtalen med kameraten din, fordi jeg lager for mye bråk for dere...

Er i grunnen akurart det samme som skjer, når du setter opp en ulovelig repeater...
Grunnen til at disse forstyrrlsene oppstår, kan f.eks være at du sender med for høy effekt på signalet, og da forstyrrer du med en gang frekvenser, som ligger i nærheten. Du har sikkert opplevd at høytalere begynner å skurre når mobilen ringer, det er et godt eksempel på hva støy kan gjøre med et signal.

Jobber endel med radiokommunikasjon på jobb, og for vær sender vi monterer må vi søke om lisens hos Post og Teletilsynet. PT krever en rekke opplysninger om blandt annet plassering, høyder, type utstyr, effekter, retninger på antenner osv. Hvis PT ikke hadde hatt kontroll på dette, så hadde det til slutt blitt umulig å kjøre stabil radiokommunikasjon, fordi alle hadde jammet for hverandre.

2. Hvor er routeren plassert og hvor befinner du deg i forhold til routeren? Står du 10cm fra den når du gjør disse testene? Eller står du 4 etasjer over/under?

Det wifi-nettet som heter "Radio-et-eller-annet" er nok et helt vanlig wifi-nett, som kjører på 2,4Ghz ellers hadde du ikke sett det. Hvilke kanal ligger du på? og hvilken kanal ligger "Radio-et-eller-annet" på?

Har du prøvd med forskjellige PC-er/mobiler/tråløsenettverkskort/nettbrett?
Vis hele sitatet...
1: Takk

2: Jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner. Jeg gikk 50 meter unna, 10 cm unna og alt det. Samme problemer. Gjelder ALLE enheter i huset. Det er flere forskjellige enheter.

Ja, jeg vet at RadioLuxenburg (som det heter fant jeg ut nå) er et vanlig wifi-nett, men det jeg mente er at det indikerer at det er en radiostasjon her som også har radiosendere som forstyrrer wifien...

Jeg prøvde også å google Radio Luxenburg, men fant ikke noe fornuftig.. Kanskje det ikke er en radiostasjon likevel.

RadioLuxenburg ligger på 11, vi ligger på 3, og er de eneste der. Dersom jeg velger auto, legger den seg på kanal 6, som har et par overlappede nettverk.

Nå prøvde jeg å sette ruteren vår på samme kanal som RadioLuxenburg, og nå er nettverket ganske stabilt. Får se om det går ned etterhvert eller ikke

Oi, ser nå at førstepost ble ganske buggy mtp. skrivefeil, beklager, det ble skrevet fra en telefon med knust skjerm
Sist endret av Crisposjokolade; 13. april 2014 kl. 12:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ridder av 1. klasse
Selv om du ser et tråløstnett som heter RadioLuxenbrug, så betyr ikke det akkurat at det er en radiostasjon der... Du aner ikke hvor mye rart folk kaller nettverkene sine for... Scannet litt tråløsenett på vei hjem fra jobb, fant over 5000 tråløsenettverk, og noen mennesker er så kreative på navnene at de skulle fått premie! Holdt på å le meg ihjel av noen av navnene :P hehe

Uansett hvis det er tilfelle at det er en radiostasjon der, så ligger FM-båndet på 87,5 - 108Mhz, og det er så langt vekke fra 2,4Ghz at det ikke skal påvirke det tråløsenettverket ditt.

Meget rart at det fungerer bedre, når du legger deg på samme kanal som naboen...
hvorfor blander du GSM (mobil) repeatere inn i WIFI (data) repeatere?

WIFI repeatere er da visserligen ikke ulovlige de...
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hvorfor blander du GSM (mobil) repeatere inn i WIFI (data) repeatere?

WIFI repeatere er da visserligen ikke ulovlige de...
Vis hele sitatet...
Hehe, blander de ikke sammen nå du har sikkert misforstått litt; Denne tråden handlet om to forskjellige temaer, som det står i tittelen / førstepost
No problem, misforståelser skjer hele tiden.
Sist endret av Crisposjokolade; 14. april 2014 kl. 00:10.
Andre delen av tråden er hva er problemet med repeatere for mobil-trafikk:

Hva mobil-operatørende selv har nevnt i media er ting som:

Noen av dem sender med veldig kraftig sende-styrke, slik at signalene forstyrrer andre mobil-soner langt unna

Dersom operatøren gjør oppgraderinger o.l. på sine basestasjoner slik at frekvenser og slikt byttes, henger ofte ikke disse repeaterene med, da de også trenger å konfigureres om / byttes ut

Noen repeatere sender signal hele tiden, slik at de i praksis jammer ut alle andre enn dem som er på klient-siden
Radio Luxenburg er forsåvidt en gammal slager av Tor Endresen :=)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil gjerne følge opp spørsmål 2 i førstepost:
Det viser seg at det var et helt annet forhold som spilte inn, som INGEN tenkte på:
Inntaket til nettverket er radiobasert. Altså en antenne som tar imot radiosignaler fra en sender litt lenger borte.

Mottakeren til dette huset står på en stolpe i hagen. I dag fant jeg ut, ved å snuble i den, at stolpen ikke står stødig, og derfor ble påvirket av vind

Vi banka den en meter lenger ned i bakken, og nå er nettverket stabilt som faen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Angående morsomme WiFi navn, så heter WiFiet mitt "Jesus Loves You", jeg bor midt i en liten by og det er noen forsøk på morsomme navn, men mest standard shit..