Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3286
Fikk akkurat vite at jeg har blitt overflyttet til voss, noen som har hatt førstegangstjenesten sin der og kan fortelle om det er positivt eller negativt at jeg har havna der? Informasjon er tydligvis noe du må skaffe på egenhånd i militæret (visst du først får noe info her, så stemmer den somregel ikke heller..)
Lang reisetid fra voss til bergen forresten?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Om det er positivt eller negativt kommer helt an på hvilken stilling du får og hvilken stilling du egentlig ville ha.

Jeg tipper at det er HV-X du har havnet hos? Det hadde hjulpet hvis du hadde sagt hvor du skulle tjenestegjøre.
Opprinnelig postet av Toast

Lang reisetid fra voss til bergen forresten?
Vis hele sitatet...
Reisetiden fra Voss til Bergen er 1 time med toget.
Er nok HV-X ja..... kanskje du skal trene med engelskmennene som kommer hvert år, "Wiking Patrol" eller noe sånt.
har vært en uke på bømoen leir, hvis det er der du skal.. Jeg overlevde, men det er ikke stedet for sossiale folk.. en stoor leir, men du kan telle folkene som er var på den ene hånden. riktig at det var noen engelskmenn der. Det var ett stykke, men ikke så langt til Voss Sentrum 5 - 10 min å kjøre..

husker jeg satt på trappen uten for kassernen (sikkert 200 år gammel). fint vær (var om våren 2001) fin natur.. men.. du bør ha en hobby på et slikt sted tror jeg. (Xtrem-sport uka er jo på voss. ski muligheter er det også)

Slike ting blir ikke værre enn du gjør det til selv. - men kurs og voksenopplæring og slike ting må du nok engasjere deg litt for å få.
Litt offtopic: Hvordan funker det med perm og slikt? Hvor ofte? Må man kjøre helikopter eller traske i snøfjellet uansett i militæret? Er det vanskelig å bli sjafør av ymse biler eller lignende?
Trådstarter
72 0
helikopter tror jeg du kan glemme, truger eller natoplank det går på... er du heldig får du sitte på i beltevogn..
Blir sikkert kult å leke bygdeidiot og lære opp en haug med engelskmenn, visst ikke jeg blir plassert forann en datamaskin mesteparten av tjenesten da (noe som forøvrig ikke hadde vært så ille)
Er lykkelig så lenge jeg slipper knappetelt og hjemreise som tar over 10 timer, aner ikke hva HV-X står for eller om det er dit jeg skal, men får vel info om det dagen før jeg drar som vanlig.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
HV står for Heimevern og X står for et tall, der hvert tall representerer avdelingen. F. eks HV-9 er på Tertnes, HV-10 er.. på Vestlandet et sted i allefall.
HV10 - Selve kontoret ligger rundt sundfjord. husker ikke stedsnavnet. med der Azar Karadas kommer fra. Har vært der også jeg Jeg kan tenke meg at HV10 dekker deler av sogn og fjordane, og kanskje Sundmøre..

Toast.. Jeg kjenner en som var på Bømoen ett år.. mener å huske at de innførte turnus ordning der. To uker på, og to uker fri. Men ikke hopp i taker før du vet om det stemmer da.
Jobben hannes var å sitte i en vakt bod og spille gitar. De andre folkene der oppe, gikk rundt og lekte vaktmestre. Dvs.. ryddet, gartner-arbeid, kjøre traktor osv..
Sist endret av shel; 6. desember 2002 kl. 00:09.
1 med tog til Bergen er jo et lite plaster på såret da..med tanke på utelivet
Trådstarter
72 0
turnusordning hadde vært sinnsykt fint, men tror ikke sjangsen for å få det i sørnorge er så stor. Tror ikke det er hv jeg skal inn i, var en plass i bergen som var merka hv, men den fikk altså ikke jeg. Tror jeg blir sittende på en meldingssentral i voss, men det er jo greit nok det (vil jeg tro...)
turnusordning går fint i sør-norge... men er vel hovedsaklig vakt og sikring som får det.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Vi fikk ikke turnus.

Jeg hadde full stilling som personellassistent på dagtid mandag til fredag, og 1 - 3 dager gjennom hele uken som Vaktkommandør. (Av og til mer).

På en uke med 2 hverdager på vakt hadde jeg 76 timers tjeneste den uken.

Det var ikke uvanlig at vi hadde en hverdag pluss helgen som vakt i tillegg til vanlig tjeneste. Da hadde jeg 124 timer i uken.
Ser hva du mener Gusto. Tror ikke jeg var så langt unna den arbeidsmengden jeg heller
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av shel
Ser hva du mener Gusto. Tror ikke jeg var så langt unna den arbeidsmengden jeg heller
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg ikke på.
Hvis dere vil ha slapp tjeneste så kom til Rygge hovedflystasjon!
Har ikke hilseplikt ovenfor stjernegrisene, ikke pusset skoene på tre månder...
Gusto: Det var da som... Jeg har ca 35 timer i uka...

Her på kolsås får vakt og sikring en 3 ukers turnus. 1 uke vakt, 1 uke respons og en uke av.

Loko: Kommer faktisk til rygge i ca 3 uker nå på nyåret. Hvordan er velferden der egentlig?
Offtopic: Når er det man får vite hva man kommer inn i? Er det når man får inkalling?
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av xnid
Offtopic: Når er det man får vite hva man kommer inn i? Er det når man får inkalling?
Vis hele sitatet...
på inkallingen står det hvor du skal ha rekrutten men det vil ikke si at du skal ha hele tjenesen der.
▼ ... over et år senere ... ▼
drar frem igjen denne bare for å spørre om det er noen av dere her som har vært på bømoen, voss?

Har førstegangstjeneste der nå, og det er utrolig kjedelig! Har 1 uke av, og 1 på da. Alt som er å gjøre der er å sitte i en vakthytte å spiller playstation å se på TV. Mange som sikkert tenker at det er livet, men tro meg det blir kjedelig i lengden når du gjør det hver dag!

Noen andre som har vært på Bømoen som har noen erfaringer å dele?
Trådstarter
72 0
jeg var der, ikke så mye å finne på når det ikke er øvelser der (gikk stort sett i å se på tv eller pumpe jern, typisk militæret)
Kommer sikkert briter eller Dutch mariniers til vinteren, da blir det masse liv og røre i leiren skal du se. Ett tips er å bli kjent med kjøkkenfolka og de som styrer med butikkopplegget de har med seg, da får du kjøpe sprit/øl/røyk/godteri til taxfreepriser..

Du får be Sunde om å dra igang noen aktiviteter, vi brukte å spille fotball/landhockey/volleyball i hallen en eller to ganger i uka. Syns å huske det var ganske gøy.
Ja, kom noen hollendere i sist uke. Kommer hvist en hel haug av de i februar (rundt 500 tror eg)

Sunde drar oss med på badmington av alle ting! Slo han en gang sist uke, å gjett om han ble forbannet!

Ingen gode historier om Sunde på lager då? Har liker meg mildt sagt dårlig.. Klarte å krasje vaktbilen i det hvite huset, med Sunde som passasjer! Vært en smule forbannet på meg etter det kan du si
Kan huske voss -> Bergen var mer som 45 min.