Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 10856
Hei folkens;

Hvis folk ønsker å ha matauk i form av å holde høns, kaniner etc på eiendommen sin, kan de da i egen regi slakte/ hogge hodet av disse hjemme i vedskjulet innenfor gjeldende, norsk lovverk ?

Jeg er kjent med at bønder må tilkalle slakter/ slaktebil for å ta liv av større dyr som sauer, griser, kalver etc.
...men hva med smådyr som enkelte familier holder som rene kjæledyr og ikke nødvendigvis husdyr?

Folk har også i alle år tatt livet av kattunger ved å drukne dem, men dette er kanskje også ulovlig i vår nye, humanistiske tidsalder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-01-13-60

Ja, det er lov. Det er og lov på større dyr. Drukning er åpenbart ulovleg. Gass eller skytevåpen er lov. Det samme er bedøving med slag mot hodet og så knekke nakken på dyret.
Å pine dyr til døde er forbudt, ja. Som seg hør og bør. Å avlive dyr og slakte til eget konsum er lov. Du kan ikke selge det, med mindre mattilsynet har godkjent opplegget. Det er dessuten regler for avlivingen. Kort sagt går det ut på at dyret skal bedøves før avliving med mindre avlivingsmetoden gir umiddelbart bevissthetstap. For høns vil det si et kakk i hodet før nakkevirvlene skilles med øks eller nakketrekk.

Som Vidarlo sier kan du godt avlive og slakte større dyr selv også, men dersom produksjonsdyr blir syke og må avlives skal mattilsynet varsles, det er kanskje det du tenker på.

---
Kan forresten anbefale høns til matauk, trivelige og lettholdte dyr, og veldig god mat. Mye bedre enn de tørre kyllingfiletene fra butikken, og uten bismaken av systematisk dyremishandling.
Sist endret av entropi; 1. oktober 2016 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Kan forresten anbefale høns til matauk, trivelige og lettholdte dyr, og veldig god mat. Mye bedre enn de tørre kyllingfiletene fra butikken, og uten bismaken av systematisk dyremishandling.
Vis hele sitatet...
Helt ening i dette høner gir deg mye hvis du tåler bråket fra hanene
Ellers er jo kaniner er fin ting som koster lite og smaker veldig godt, godt selskap er det også fordelen med kaniner er at de trenger lite stell.
kaniner driter samme plass det gjør ikke hønene.
Sist endret av Sterol91; 1. oktober 2016 kl. 22:05.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Helt ening i dette høner gir deg mye hvis du tåler bråket fra hanene
Ellers er jo kaniner er fin ting som koster lite og smaker veldig godt, godt selskap er det også fordelen med kaniner er at de trenger lite stell.
kaniner driter samme plass det gjør ikke hønene.
Vis hele sitatet...
Kan forsåvidt fint ha høner uten å ha hane. Ikke alle naboer som ser sjarmen i å bli vekket kl 05.00 av spetakkelet.

Å slå en kanin i hodet vet jeg helt seriøst ikke om jeg hadde fikset.
Sist endret av entropi; 1. oktober 2016 kl. 23:13.
Slaktet flere ganger selv, så det er fullt lovlig, men det tar tid når du ikke er dreven.. Flåing og dele opp kjøttet i fine deler tar tid.
Bor på gård så vi bruker slaktemaske. Brutalt og effektivt, til små lam blir det gjerne en .22.

Anbefaler alle å være med på slakt, maten får litt mer verdi da.
Overskuddsmateriell
Skal du avlive dyr vil jeg annbefale å bruke en boltpistol beregnet for dyret. Finnes i ulike størrelser etter hvilket dyr man skal ta, alt fra høner til store okser.
Eksempler her: http://www.skalanetshop.no/slakting/boltepistol.html
Jeg har vært med å slakte, jeg også. Den eneste kommentaren jeg har til tearz83, er at du kan egentlig ta alle med 22 kaliber. Jeg har sett slaktere ta gris med 22, og grisen er den med hardest skalle. Den datt fort den.
Men det er ikke dumt å bruke noe litt kraftigere, så en er mere sikker. Sammen med at våpenet/masken har en vinkel på ca. 90 grader på skallen, så kulen ikke riksjonerer vekk fra skallen.
Men uansett så er ikke noe av dette aktuelt for fjørfe og kaniner.
Takk for mange gode svar og innspill, folkens!
En 22-kalibra pistol/ salongrifle til hjemme-slakt fordrer vel at kanin-eigeren er medlem av pistolklubb/ skytterlag eller har tatt og bestått Jegerprøven ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Takk for mange gode svar og innspill, folkens!
En 22-kalibra pistol/ salongrifle til hjemme-slakt fordrer vel at kanin-eigeren er medlem av pistolklubb/ skytterlag eller har tatt og bestått Jegerprøven ?
Vis hele sitatet...
På kanin vil det jo fort gå rett igjennom, så du bør sørge for å ha eit underlag som fanger opp kula, t.d. mjukt treverk som du treff vinkelrett på. Skyt du mot t.d. stein kan du treffe langt meir enn du tenkte. Det er den store fordelen med boltepistol - bolten er fast i våpenet, og vil aldri kunne forlate det.
Som tidligere nevnt. Boltepistol. Dette er ment for å avlive dyr. Det kreves ikke våpentillatelse fra politiet, og du kan avlive alt fra kuer til høns.

http://www.skalanetshop.no/media/catalog/product/cache/1/image/414b6cbe161113df5beeffadb3cf14b8/s/m/sm_fe1.png

http://www.skalanetshop.no/slakting/boltepistol.html