Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5218
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Hei!

Jeg har kommet i en situasjon hvor en dom på 72 timers samfunnstraff ble anket av motparten. (Statlig advokat e.l.)

Jeg har istedet blitt gitt 21 dagers ubetinget fengsel. Jeg har tidligere sonet et par uker pga en bot jeg nektet og betale, og angret bittert i ettertid. Fengsel er et sted jeg - som sikkert veldig mange andre også - misliker sterkt pga angst.

Har prøvd å søke litt, men ser at alle situasjoner er annerleder. Lagmannsretten ville ikke tillate samfunnstraff pga det gjelder vold mot en politimann. Er det mulighet for å få f.eks en husarrest, celle alene i fengsel det skal sones i e.l.??
Sist endret av SDRLx3; 4. august 2016 kl. 17:36.
21 dager er ingenting. Da du har blitt dømt for vold kan du ikke søke fotlenke. Du skal nok i fengsel.
Når du får innkalling til soning søker du med engang om fotlenke eller hjemmesoning.
Er bare tull at man ikke får fotlenke for vold. Så lenge det ikke er vold i nære relasjoner så er det mulig å få fotlenke.

Mange gjør den feilen at de drar rett inn til soning etter å ha fått innkalling i posten, når man egentlig bare kan søke til kriminalomsorgen om å få annen type soning.
Så lenge du har fast arbeid, så bør det være mulig å få sone med fotlenke. Ta kontakt med kriminalomsorgen og hør hva de har å si.

Alternativt kan du anke dommen. Du fikk samfunnsstraff først, så mulighetene er der for å få det igjen.
Jeg har aldri hørt om voldsdømte som får hele dommen sin på fotlenke, men det stemmer at det ikke er helt umulig og sone vold på fotlenke. Har sett folk bli løslatt noen uker før 2/3 på fotlenke når de sitter for vold. Er bare og prøve. Soner du ved lukket anstalt har du en celle alene, bare og forklare situasjonen til kriminalomsorgen så tilpasser dem det sikkert for deg.
Det er ganske mye relevant informasjon å finne hos kriminalomsorgen på akkurat dette.

Fra retningslinjene for soning med fotlenke kan man lese følgende:

Særlig om volds- og seksualforbrytelser
Domfelte som i den aktuelle saken er dømt for volds- eller seksualforbrytelser skal som
hovedregel ikke innvilges straffegjennomføring med elektronisk kontroll. Straffegjennomføring
med elektronisk kontroll skal ikke innvilges dersom volds- eller seksualforbrytelsen var rettet mot
en person domfelte bodde eller fortsatt bor sammen med, uavhengig av om en eventuell
samboende samtykker.

Fra hovedregelen kan det ved helgjennomføring gjøres unntak for unge lovbrytere, samt ellers når
særlig tungtveiende grunner taler for det. Det skal i vurderingen legges særlig vekt på om
domfelte er i en rehabiliteringssituasjon og om vedkommende er under utdanning. Jo yngre
domfelte er, desto større anledning er det til å gjøre unntak, særlig dersom domfelte er inntil 23 år.

Ved voldsforbrytelser skal det mindre til for å gjøre unntak fra hovedregelen dersom det er idømt
inntil 60 dager ubetinget fengselsstraff.
Vis hele sitatet...

Generell info fra kriminalomsorgen
Retningslinjer for straffegjennomføring med elektronisk kontroll-revidert 8.oktober 2013.pdf
Søknadsskjema for soning med fotlenke
Sist endret av Cikey; 5. august 2016 kl. 10:54.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Kjempegreier. Takker så mye for gode svar. Skal søke så fort innkallingen kommer.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ganske mye relevant informasjon å finne hos kriminalomsorgen på akkurat dette.

Fra retningslinjene for soning med fotlenke kan man lese følgende:




Generell info fra kriminalomsorgen
Retningslinjer for straffegjennomføring med elektronisk kontroll-revidert 8.oktober 2013.pdf
Søknadsskjema for soning med fotlenke
Vis hele sitatet...

Supert! Takk for linker
Sist endret av SDRLx3; 7. august 2016 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ganske mye relevant informasjon å finne hos kriminalomsorgen på akkurat dette.

Fra retningslinjene for soning med fotlenke kan man lese følgende:




Generell info fra kriminalomsorgen
Retningslinjer for straffegjennomføring med elektronisk kontroll-revidert 8.oktober 2013.pdf
Søknadsskjema for soning med fotlenke
Vis hele sitatet...
Stjeler tråden litt for å spørre deg;
Er det jeg som er surrete, eller står det ingenting om narkotikaforbrytelser? Mer spesifikt salg av canna.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 8. august 2016 kl. 16:28.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Stjeler tråden litt for å spørre deg;
Er det jeg som er surrete, eller står det ingenting om narkotikaforbrytelser? Mer spesifikt salg av canna.
Vis hele sitatet...
0 stress og få fotlenke for salg av cannabis.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Når du får innkalling til soning søker du med engang om fotlenke eller hjemmesoning.
Er bare tull at man ikke får fotlenke for vold. Så lenge det ikke er vold i nære relasjoner så er det mulig å få fotlenke.

Mange gjør den feilen at de drar rett inn til soning etter å ha fått innkalling i posten, når man egentlig bare kan søke til kriminalomsorgen om å få annen type soning.
Vis hele sitatet...
Generelt sett kan man ikke få fotlenke for familievoldssaker. Men dersom det er tungtveiende medisinske og sosiale årsaker, får man det som regel likevel.