Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 8625
Noen som vet hvilke rettigheter jeg egentlig har? (får lite forklart fra nav sin side når jeg spør de)

Har jeg krav til etterbetaling fra f.eks 2 år eller mer tilbake tilbake? blir lite klok av googling av dette.. (kan være at jeg kan ha disse rettighetene hvis jeg får varig ung ufør med tida)

Er vel uansett veldig glad for at NAV på sin side har sett min side av saken.

Kan vel også legge til at NAV anser saken min som vel dokumentert at jeg har vært like funksjonabel før fylte 26 år, og dette vil fortsette etter dette.
Har du sett på www.nav.no ? Synes jeg finner det jeg trenger av info der. Du har en kundeveileder, spør han/henne. Du har fått endel papirer når du er på NAV, der står det mye info. Bl.a. om klagerett. Synes du h*n er inkompetent eller lite imøtekommende, kan du klage på det, f.eks. be om en annen saksbehandler. Ser jo ellers ut som du er fornøyd med behandlingen du får. (Er på AAP selv på 3. året.)

Lykke til videre.
Har fått litt mer informasjon i dag å NAV skal ta en vurdering på tilbakebetaling fra tidligere perioder under AAP, men vil uansett får tilbakebetalt fra datoen det ble søkt om ung ufør med AAP. Ja veldig fornøyd med behandlingen fra NAV sin side. Ble egentlig litt overrasket at jeg fikk innvilget det i å med at jeg har fylt 37 år, men de så på saken uansett.
Sist endret av susiserken; 1. august 2016 kl. 21:28.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Hvis du har vedtak om arbeidsavklaringspenger, og denne arbeidsavklaringen ender med uføretrygd, får du ikke noe tilbakebetalt noe utover det eventuelle mellomlegget mellom AAP og UFT fra søknadsdato til vedtaksdato. Dersom det er åpenbart at du skulle ha vært innvilget uføretrygdsvedtak tidligere, og at AAP-vedtaket har gått i lang tid etter at din arbeidsevne er vurdert som så lav at du har krav på UFT, så vil du muligens kunne beregne noe ekstra. Dette ville jeg ikke ha regnet med.

Som ung ufør er du sikret mininum 2,91 G - men dersom du har hatt inntekt hvor utregnet sats er høyere, er dette hva som gjelder for deg. Dette er fordi du ikke har hatt samme mulighet til å opparbeide noe som overstiger den normale minstesatsen på 2,61. Er du samboer/gift er satsen 2,66G. 1 G var i 2015 noe over 90 000 kr. 2,91G utgjør derfor litt over 261 000 kroner, som det skal skattes av.

Videre er det etter reformen av uføretrygd mulig å jobbe i større grad enn tidligere. Det er ikke lenger en "sum" som gjør at trygden frafaller i sin helhet, men den blir gradvis avkortet avhengig av hvor stor inntekt du har.

Sakser fra NAV.no, hvor all informasjon foreligger:

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle fikk jeg etterbetaling for flere år.

Hva er uføretidspunktet ditt? Skal stå i vedtaket.
Dette er når du første gang kunne dokumetere sykdom el.

Jeg kunne dokumetere der tilbake ganske mange år, men ettersom unguføre gis bare fra fylte 20 (sa de til meg). Fikk jeg etterbetalt for de årene etterpå.


Ta kontakt med forvaltning, helst en av de som har signert brevet.
Jeg gjorde dette da jeg ikke fikk etterbetaling.
Personen der sa det var skjedd en glipp men skulle sefølgelig ordne opp i dette! Noen uker/mnd senere var de på konto (husk at det trekkes 35% så du må levere med den utbetalingsoversikten til skatteetaten ved neste ligning)
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
I mitt tilfelle fikk jeg etterbetaling for flere år.
Vis hele sitatet...
Hadde du hatt AAP i forkant?

Hva er uføretidspunktet ditt? Skal stå i vedtaket.
Dette er når du første gang kunne dokumetere sykdom el.
Vis hele sitatet...
Dette er riktig, men likevel ikke alltid. Enkelte sykdommer kan være slik at de umiddelbart gjør deg uten arbeidsevne. Andre sykdommer kan være slik at de for enkelte gir normal arbeidsevne, mens det for andre kanskje er 60%.

Uføretidspunkt er ikke nødvendigvis sammenfallende med når sykdommen inntraff. Men kan også være det. Dette blir vurdert fra sak til sak.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Har fått litt mer informasjon i dag å NAV skal ta en vurdering på tilbakebetaling fra tidligere perioder under AAP, men vil uansett får tilbakebetalt fra datoen det ble søkt om ung ufør med AAP. Ja veldig fornøyd med behandlingen fra NAV sin side. Ble egentlig litt overrasket at jeg fikk innvilget det i å med at jeg har fylt 37 år, men de så på saken uansett.
Vis hele sitatet...
Du kan få innvilget ung ufør når du er 50 år for den sags skyld. Det er ingen regel som sier du søke før fylte 36 år. Der er det med ett hvis. Hvis ikke hvis'set gjelder deg faller 36 år regelen bort. Om du får fastsatt varig ufør tilbakedatert i tid får du tilbakebetalt ung ufør tillegget i de periodene du f.eks har hatt AAP stønad, (helt tilbake til uføretidspunktet, ikke søknadsdato som gjelder her). Om du har gått på minste satsen når du har vært innunder AAP stønad er det stor sjanse for at du har motatt andre økonomiske stønader for å klare deg, som f.eks støtte til livsopphold/husleie eller lignende fra NAV/Sosialkontoret. Disse ytelsene blir trukket fra etterbetalingen selvfølgelig, det gjøres en motregning der.

Du må ha hatt ytelse fra NAV for å kunne få etterbetaling, som f.eks AAP. Har du ikke hatt inntekt, hatt lav inntekt eller fått sosialstøtte får du ingenting etterbetalt for det eventuelle "tapte".

En kan også få innvillget ung ufør etter fylte 36 år selv om en har arbeidet 100% i ett år og hadde inntekt på 400 000 kr når en var f.eks 32 år. Akkurat slike tilfeller er mere spesielle og derfor nevner jeg det bare i og med at det er muligheter for disse tilfellene også, men de fleste faller utenfor dette og bør ikke ha forhåpninger her.

Noe annet å tenke på når det kommer til disse reglene NAV skilter med er hva de anser som forsøk i arbeid og yrkesaktivitet. De har mulighet til å gå inn i hver enkelte sak og vurdere dette. Så med andre ord: om en har forsøkt å arbeidet en periode, men ikke klart dette så kan dette sees på som forsøk i arbeid (arbeidstrening) i stedet for yrkesaktivitet.

Selv om NAV anser saken din som vel dokumentert ville jeg vært oppmerksom på uføretidspunktet. Om dette kan settes lenger tilbake i tid enn det tidspunktet NAV sitter på ville jeg begynt å skaffe den dokumentasjonen som trengs for at dette lar seg gjennomføre. Dette gjelder jo selvfølgelig kun om det har fordeler for deg, stort sett så gjelder vel det økonomiske fordeler.

Det nevnte her gjelder uføretrygd og ikke AAP men på deg så høres det ut som det ikke blir noe bedring og da kan dette være aktuelt for deg ved senere anledning.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Hvis du har vedtak om arbeidsavklaringspenger, og denne arbeidsavklaringen ender med uføretrygd, får du ikke noe tilbakebetalt noe utover det eventuelle mellomlegget mellom AAP og UFT fra søknadsdato til vedtaksdato. Dersom det er åpenbart at du skulle ha vært innvilget uføretrygdsvedtak tidligere, og at AAP-vedtaket har gått i lang tid etter at din arbeidsevne er vurdert som så lav at du har krav på UFT, så vil du muligens kunne beregne noe ekstra. Dette ville jeg ikke ha regnet med.

Som ung ufør er du sikret mininum 2,91 G - men dersom du har hatt inntekt hvor utregnet sats er høyere, er dette hva som gjelder for deg. Dette er fordi du ikke har hatt samme mulighet til å opparbeide noe som overstiger den normale minstesatsen på 2,61. Er du samboer/gift er satsen 2,66G. 1 G var i 2015 noe over 90 000 kr. 2,91G utgjør derfor litt over 261 000 kroner, som det skal skattes av.

Videre er det etter reformen av uføretrygd mulig å jobbe i større grad enn tidligere. Det er ikke lenger en "sum" som gjør at trygden frafaller i sin helhet, men den blir gradvis avkortet avhengig av hvor stor inntekt du har.

Sakser fra NAV.no, hvor all informasjon foreligger:
Vis hele sitatet...
Får en varig uføretryg får en ikke etterbetaling. Da løper AAP stønaden frem til uføretrygden er innvilget. Får en varig uføretryd med ung ufør får en etterbetaling av ung-ufør-tillegg for alle dager en har mottatt stønader som AAP, rehabiliteringspenger, attføring og tidsbegrensa uførepensjon.

Venter selv på beregning av etterbetaling helt tilbake til 1998.
Sist endret av Jens1; 4. august 2016 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
I mitt tilfelle fikk jeg etterbetaling for flere år.

Hva er uføretidspunktet ditt? Skal stå i vedtaket.
Dette er når du første gang kunne dokumetere sykdom el.

Jeg kunne dokumetere der tilbake ganske mange år, men ettersom unguføre gis bare fra fylte 20 (sa de til meg). Fikk jeg etterbetalt for de årene etterpå.
Vis hele sitatet...
NAV har vel satt tidspunktet til 2010, men burde være svært gode beviser for at dette er fra barnsalder fra. Tviler på at NAV hadde etterbetalt for ca 30 år hehe!

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du kan få innvilget ung ufør når du er 50 år for den sags skyld. Det er ingen regel som sier du søke før fylte 36 år. Der er det med ett hvis. Hvis ikke hvis'set gjelder deg faller 36 år regelen bort. Om du får fastsatt varig ufør tilbakedatert i tid får du tilbakebetalt ung ufør tillegget i de periodene du f.eks har hatt AAP stønad, (helt tilbake til uføretidspunktet, ikke søknadsdato som gjelder her). Om du har gått på minste satsen når du har vært innunder AAP stønad er det stor sjanse for at du har motatt andre økonomiske stønader for å klare deg, som f.eks støtte til livsopphold/husleie eller lignende fra NAV/Sosialkontoret. Disse ytelsene blir trukket fra etterbetalingen selvfølgelig, det gjøres en motregning der.



Venter selv på beregning av etterbetaling helt tilbake til 1998.
Vis hele sitatet...
Har sett det på nett at folk godt oppi 40 årene har fått innvilget ung ufør, men da ofte med advokat som jeg også trudde jeg måtte involvere. Jeg har i utgangspunktet papirer fra 1991 at ting ikke har vært greit for min del, men tviler på at de går 25 år tilbake, hva tror du? Har egentlig litt lyst å høre med en advokat å gøre etter å ha lest dette hehe!
Sist endret av susiserken; 5. august 2016 kl. 16:41.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Har fått litt mer informasjon i dag å NAV skal ta en vurdering på tilbakebetaling fra tidligere perioder under AAP, men vil uansett får tilbakebetalt fra datoen det ble søkt om ung ufør med AAP. Ja veldig fornøyd med behandlingen fra NAV sin side. Ble egentlig litt overrasket at jeg fikk innvilget det i å med at jeg har fylt 37 år, men de så på saken uansett.
Vis hele sitatet...
Sitat av susiserken Vis innlegg
NAV har vel satt tidspunktet til 2010, men burde være svært gode beviser for at dette er fra barnsalder fra. Tviler på at NAV hadde etterbetalt for ca 30 år hehe!



Har sett det på nett at folk godt oppi 40 årene har fått innvilget ung ufør, men da ofte med advokat som jeg også trudde jeg måtte involvere. Jeg har i utgangspunktet papirer fra 1991 at ting ikke har vært greit for min del, men tviler på at de går 25 år tilbake, hva tror du? Har egentlig litt lyst å høre med en advokat å gøre etter å ha lest dette hehe!
Vis hele sitatet...
Ung ufør får en fra fylt 20 år. Da har det ingen hensikt at de går 25 år tilbake (gått ut i fra at du er 37 da). Du får ikke ung ufør fra da du var 12 år Men at NAV kan gå tilbake i tid skal du ikke tvile på. I mitt tilfelle ble det 17 år tilbake. Om du sitter på dokumentasjon som kan hjelpe saken din som du ikke har levert til NAV ville jeg levert disse snarest.

Selv har jeg ikke vært i kontakt med advokat. De vurderer vel i hvert enkelt tilfelle, ser på historikken og dokumentasjonen. Det er særdeles viktig at du da har dokumentasjonen i orden, fra så tidlig tidspunkt i livet som mulig (fra 20 år som er viktig å få med her)

Klønet litt med dokumentasjonen selv og det endte med at jeg ikke fikk med ung ufør. Da hadde jeg bare fulgt den veiledningen jeg fikk av NAV når jeg var der for å søke, noe jeg ikke skulle gjort. Fikk også avslag på ung ufør da jeg til slutt måtte spesifisere at de måtte ta hensyn til det i søknaden. De forsøkte også å bruke den 36 år regelen mot meg som delvis grunn i avslaget. Måtte klage på vedtaket på klagen og innhentet ett hvert dokument for å få med ung ufør.

Uføretidspunktet mitt var også satt til 2010 i utgangspunktet, men fikk det som sagt satt tilbake til 1998.

Sitat av susiserken Vis innlegg
Kan vel også legge til at NAV anser saken min som vel dokumentert at jeg har vært like funksjonabel før fylte 26 år, og dette vil fortsette etter dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av susiserken Vis innlegg
NAV har vel satt tidspunktet til 2010
Vis hele sitatet...

Kan du forklare hvordan de sitatene over henger sammen? Er det slik at du venter ett vedtak som kan forklare dette? For i 2010 var ikke du under 26 år.
Sist endret av Jens1; 6. august 2016 kl. 02:24.