Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5580
Kjenner noen til jurister eller advokater som virkelig kan det der med NAV på rams?

En kamerat vil klage på noe NAV har fått for seg, som er urettferdig og uforutsett, og som er verd tre måneder med utbetaling i forbindelse med dagpenger.

Jeg vet at noen har hatt stort hell med å engasjere advokat eller jurist til å håndtere saker da det er en alt for stor og vanskelig oppgave å finne ut av irrgangene på egenhånd. Jeg vet også at flere har hatt først masse motgang og så plutselig fått etterbetalt mange måneder med dagpenger etter klager.

Han tenker at det kan være verd det å bruke noen kroner på at en profesjonell ser over om det er noe hold i klagen og så ta seg av byråkratiet.

Tips om spesifikke jurister/advokater som har ordnet NAV-greier for folk?
Du trenger en advokat som jobber med trygderett. Og om man vinner frem ved bruk av advokat, så er det slik som jeg har skjønnt nav som må dekke advokatutgiftene. Så kan være verdt å dekke ett par tusen selv for å se om man kan ha en sak.
åJasså's Avatar
Trådstarter
13 1
Wow for en timing på den Aftenposten-artikkelen! Takk!

Jeg så han Sylte, navnet var for komisk og litt sånn han presenterer seg gjorde at jeg var litt skeptisk til å anbefale ham, heh.

Saken hans er littegrann annerledes da han er langt fra å kunne få gratis juridisk hjelp, og det er ingen trygdesats men en klage på feil avgjørelse om frafall av retten til dagpenger i mange måneder fremover.

Det koker vel ned i at han må ta kontakt med de forskjellige advokatene og spørre om de kan ta slike saker og ikke bare tar trygdesaker.
Reglene for dagpenger er ganske enkle.

Blir du oppsagt får du dagpenger fra dag en, minus et par karensdager.
Sier du opp selv får du først dagpenger etter 3 måneder.

Tipper det er her twisten ligger? Forklar gjerne litt mer om situasjonen.
Jeg har sittet i enkelte statlige klagenemnder, og lurer på dette: Er du sikker på at NAV har anvendt forskriftene feil? Hvis deres rettsanvendelse er riktig vil selv ikke verdens beste trygderettsadvokat kunne gjøre noe med det. Veldig mange klager på at de mener forskriftene er for dårlige eller ikke treffsikre nok, det kan naturligvis aldri føre frem, med mindre forskriftene i strid med lovverket eller internasjonale konvensjoner (som de så å si aldri er).
Sitat av 36NvI440 Vis innlegg
Reglene for dagpenger er ganske enkle.

Blir du oppsagt får du dagpenger fra dag en, minus et par karensdager.
Sier du opp selv får du først dagpenger etter 3 måneder.

Tipper det er her twisten ligger? Forklar gjerne litt mer om situasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, du vil ikke få dagpenger etter en dag hvis man blir sagt opp. Det er 2 måneder med karensdager hvis man er selv skyld i oppsigelsen. Hvis arbeidsgiver ikke har mer jobb må de informere NAV om dette slik at dagpengene begynner å rulle inn etter 3 dager.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Nei, du vil ikke få dagpenger etter en dag hvis man blir sagt opp. Det er 2 måneder med karensdager hvis man er selv skyld i oppsigelsen. Hvis arbeidsgiver ikke har mer jobb må de informere NAV om dette slik at dagpengene begynner å rulle inn etter 3 dager.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hva slags type oppsigelse det gjelder. Sies man opp på bakgrunn av nedbemanning i bedriften, får man dagpenger fra første dag. Det tar riktignok noe tid med saksbehandling, men man får etterbetalt fra søknadsdato.

Får man "sparken" på bakgrunn av brudd på arbeidsbestemmelsene (stjæle i en butikk, bryte taushetsplikt etc) er man i samme situasjon som om man har sagt opp selv, og har lang ventetid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I bergen er gatejuristen å anbefale. De vinner saker mot nav i fleng og er ærlig med deg om du ikke har noe til sak.