Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3166
Hei hei. Nå er det sånn at jeg og naboen deler på nettverket ca 4mbit. Vi har 2mansbolig, routeren er i våres del, og vi har passordet.

Naboene bruker kun trådløs nettet og vi kjører på kabel. Naboene har begynt å laste ned fryktelig mye og nettsurfing går tregt.

Tenker derfor på å blokkere nedlastings portene deres. Men vet ikke hvordan programmer de bruker. Jeg må da finne ut hvordan porter de bruker og hva jeg trenger å blokkere.

Er det også noen enkle programmer som kan "overvåke" deres trafikk og fortelle meg hva det er - ett program som ikke forklarer i koder?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Vil vel si at "first resort" er å snakke med dem. Ellers må du på ninjaoppdrag inn til dem for å legge inn Netlimiter. Er forresten ikke noe større problem å bytte porter på de aller fleste nedlastningsprogrammer.
wireshark vil gi deg ALL trafikken som går på nettet! Google deg litt frem på hvordan du bruker det

Jeg vil anbefale å ikke sperre en port. da kan de bare bytte port på torrent-programmet sitt (siden det sikkert er det de bruker). prøv heller å sperr hele bit-torrent protocolen! Du vil se hvordan de laster ned ting med wireshark. bruker de torrents så ser du det! og da skal det gå ann å sperre hele protocolen - aka - ingen nedlasting ^^
Lykke til
Meteor Freak:
Takk for tipset. Jeg har nå lastet ned wireshark, og har lest litt begynner guider å sett litt youtube filmer. Men jeg har ikke helt forstått hvordan du kan se pakkene til andre i nettverket. De bruker som sagt trådløst. Må jeg ha ett trådløst nettverks kort for og oppdage de i wireshark, eller holder det at jeg er koblet til routeren - som mottar trådløst?
Ville nå anbefalt å snakke med naboen først siden dere DELER internett. Spør om de bare kan laste ned på natten foreks. Får du naboen til å begrense upload hastigheten så vil nok dette føre til at surfinga går mye fortere, og naboen kan laste ned uten å plage for mye. Har vertfall erfaring fra her hjemme at det er uploadinga som ødelegger mest av surfinga.
Er umulig og stenge for nedlasting!
Men som sakt snakk med fyren, funker det ikke kan du sette det trådløse nettet i den siste porten.
Hos meg gjør dette da at port 1 får første prorietering mens 5 siste!
Du kan jo og annmelde han ^^
Sperr han ute fra nettverket(deaktiver trådløsenheten feks) og bytt passord på routeren. Så får du nok fred en stund.
Sitat av Lidan Vis innlegg
Er umulig og stenge for nedlasting!
Men som sakt snakk med fyren, funker det ikke kan du sette det trådløse nettet i den siste porten.
Hos meg gjør dette da at port 1 får første prorietering mens 5 siste!
Du kan jo og annmelde han ^^
Vis hele sitatet...
Han har ikke brutt noen lover eller regler.
Kommer heller ikke frem av førsteposten at de har en muntlig eller skriftlig avtale som regulerer bruken av nettet, dermed er han i sin fulle rett til å benytte nettet i den grad han vil.

Sitat av Bonggass Vis innlegg
Sperr han ute fra nettverket(deaktiver trådløsenheten feks) og bytt passord på routeren. Så får du nok fred en stund.
Vis hele sitatet...
Det virker som de har en avtale om å dele nettet(muntlig eller skriftlig), tror du virkelig dette på noen måte vil hjelpe trådstarter?

Som robhol foreslo så ville jeg tatt "the human approach".
Forklar han at dere "deler" nett og hva nedlastingen hans(om det er det) gjør med nettilgangen din.
For alt vi vet kan det være noe helt annet enn den aktuelle naboen som lager problemene.
Sitat av Daeven Vis innlegg
Det virker som de har en avtale om å dele nettet(muntlig eller skriftlig), tror du virkelig dette på noen måte vil hjelpe trådstarter?
Vis hele sitatet...
Ikke på lang sikt, nei. Men det er jo jævlig mye morsommere!
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Ikke på lang sikt, nei. Men det er jo jævlig mye morsommere!
Vis hele sitatet...
he he, ser underholdningsverdien i det, men var vell ikke helt det vi var ute etter
Hei! Det er mange ting du kan gjøre, litt avhengig av routeren din. Om du skriver hvilken router du har, så vil vi lettere kunne hjelpe deg
Somregel kan du sette schedules på routeren, og gi vedkommende tilgang til å bruke torrent-protokollen kun om natten :-)
Kjøp en router hvor du kan sette speed limit per mac addresse! Hvis du har en Linksys router, kan jeg anbefale Tomato firmwaren.

http://www.decimation.com/markw/2007...ato-qos-setup/

eller

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/
Sist endret av kaktusx; 27. april 2009 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snakk med ham, jeg snylter på naboens nett og laster aldri ned torrenter siden dette drar forferdelig mye for naboen, men hvis ingen klager er det vel ingen grunn til å stoppe? Så klag litt du.
Sist endret av Astron; 27. april 2009 kl. 12:25.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Meteor Freak:
Takk for tipset. Jeg har nå lastet ned wireshark, og har lest litt begynner guider å sett litt youtube filmer. Men jeg har ikke helt forstått hvordan du kan se pakkene til andre i nettverket. De bruker som sagt trådløst. Må jeg ha ett trådløst nettverks kort for og oppdage de i wireshark, eller holder det at jeg er koblet til routeren - som mottar trådløst?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende du kan koble til routeren, men isåfall så vet jeg ikke hvordan dette gjøres.
Vet kun at vil fungere hvis du har et eget trådløst i pcen din Har selv gjort det, og fikk opp masse torrent-trafikk ^^ :P

Når du starter wireshark med riktig interface (ditt trådløse nettverkskort) skal du får opp masse masse pakker (jippi, jul! ). Hvis han bruker for eksempel bit-torrent da, vil det stå det i oversikten over hvilken protocol det er pakken bruker. Sorter pakkene etter protokol og det er enkelt å se

ta en titt på denne
YouTube - Introduction to Wireshark (Part 1 of 3)
4.40 inn i filmen ser du knappene oppe til venstre.. disse kan du starte og stoppe scanningen med
Ikke styr så mye med å blokkere ham permanent ute.

Jeg har samme avtale med naboen selv, et par jenter uten spesielt peiling. Det jeg gjør når jeg merker at det lagger som faen, er å skru av det trådløse nettet i 5 minutter. Dette gjør jeg ca. hver gang de laster voldsomt ned, så de etter hvert lukter lunta om at jeg ikke digger heavy nedlasting fra deres side.
Be h*n laste ned 7gigs blurayporr om natta istedenfor om dagen så er sikkert problemet løst
Okey har D-link router.
Er ikke villig til å prate med naboen. Har allerede deaktivert eller sperret ip,n deres med gjevnlige mellomrom men de kommer jo stadig å klager og ber oss "restarte routern"

Vi har ikke ikke noen kontrakt som sier noe om nettet. Men har litt moral. er jo kjipt uten nett for de også. Så vi vil gi de nettsurfing men ikke nedlasting.

Kan ikke bytte router da jeg må endre passord og hele greia blir litt misstenksomt.

Og koble de ut vær gang de laster ned fungerer heller ikke. De tar ikke hintet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjøp en router med bandwidth throttling og koble til d-linken som et rent trådløst aksesspunkt uten DHCP. Da bytter du ikke key på det trådløse nettverket og du kan også bruke den samme IP poolen på den nye routeren.
Hvis det er et poeng at han ikke skal finne ut av det bør du også slå av upnp på den nye routeren, ellers dukker den opp på maskina til naboen din =)
Gjør slik at de må ha MAC adresse godkjennelse for å koble til, så sier du bare at du ikke aner hva det er og at det får være deres problem.

Eller sperr port 80 for naboen .
Om det går uten å sperre for deg selv
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Kan ikke bytte router da jeg må endre passord og hele greia blir litt misstenksomt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det mistenksomt? Bare si at du snublet over boksen / sølte noe på den og så tok den kvelden.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
offf her var det mye rare svar, noen oky mens mye defust.
1. snakk med naboen din, og si laste ned på natta i steden for dagen !
2. ja du kan firewall han på tider, så eks etter klokka 23.30 er alt åpent.
3. sniffe han og firewall så ikke noe funker.
4. sette opp qos som er helt nazi.
5. dos naboen så ikke progarmer han burker funker
6. sniffer allt han bruker og logge inn og fucke opp alt.
7. sette opp hotspot så han må pay for axx, finnes masse alternativer der. (antal MB nedlastet)
8. BYTTE wep/wpa key.
9. proxy ? kjør alt mellom en egen pc som proxy på alt så du kan se og firewall han 100%

NB: har 1,49 i førge alkohol testern så litt mer skrive feil enn normalt.
Jeg vet ikke ossen det er med routerem din. Men med noen routere, så er det mulig å stille inn slik at ingen kan suge til seg hele nettet. Som foreksempel: Det er 4 som bruker nettet, å du har 4 Mbit linje, så blir hver pc utdelt 1 Mbit hver. Hvis ikke dette går med din router, så finnes det programmer for dette også, men jeg kommer ikke på i farta hva de heter..

Men hvis naboen din er så dum at han velger å laste ned og herje med linja, så må han jo regne med at du reagerer til slutt.
Jeg vet ikke ossen det er, om han betaler deg litt for å få bruke internetten din. Men hvis han ikke gjør det, så ville jeg reagert med å bytte passord, å nekta han tilgang før han slutta å laste ned.

Har selv hatt en nabo som gjorde det samme, uten at jeg viste om det. Jeg bytta passord, men det tok han ikke så lang tid før stuten var inne igjen, Til slutt så fant jeg ut at jeg ikke hadde bruk for det trådløse internettet lenger så jeg bare nappa ut nettverket på den. Den står og sender signaler enda, men det er ikke internett. :P
Hvis poenget er at naboen ikke skal finne ut at det er gjort noen endringer må det ikke forandres noe på det trådløse nettverket, d-linken kan derfor med fordel fortsatt stå som trådløst punkt, mens en annen enhet styre båndbredden inn til d-linken. Dette kan være en PC eller en annen router.
Bandwidth throttling
Rate limiting
Bandwidth cap
Bandwidth management


Modem -----> router med throttling -----> d-link ------> nabo
Modem -----> router med throttling ------> deg
Sist endret av tvangstr0ye; 31. mai 2009 kl. 11:17.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du kan bruke wireshark i kombinasjon med ettercap, for å "lure" pcen til naboen din til å tro din pc er en router (ARP spoofing). Så kan du se all informasjon de sender via wireshark..

Jeg ville bygd meg en BILLIG pc, installert Linux og putta den imellom Utlinja og routern (som en slags brannmur)
Da kan du sette opp avansert filtrering og netlimiting. Du kan også gjøre morsomme ting som "on the fly" oversetting, osv, så alle hjemmesider de surfer blir uleselige (kan gjennomføres ved å route en spesifikk ipadresse innom en lokal proxy server)