Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2192
Hei, når det kommer til elektronikk er jeg helt blank. Men si jeg har en batteribank på 400Ah 12v å jeg kobler på en omformer som gir ut 220v å jeg kobler på en 200w lampe. Hvor mange watt må solcellepanelet være på får å drive dette? Får 9-10 timer direkte sol lys.
200W*24 timer i dygnet = 4800Wh
4800Wh/9 timer med sollys=533.33W

Med tap i ladere, omformere, batteritap, ledningstap og tap i velselretter så vil seg tippe du kan risikere å sitte igjen med en effektfaktor på 0.65. (mye gjetting på dette taller her altså)

533.33/0,65=820W

Du må da altså ha solceller som kan lade 820W ---> I SNITT
og da er det ikke regner med noe tap ved overskyet himmel eller lignende.

Om vinteren må du også ta stilling til om du vil ha varme i solcellepanelene (for å smelte snøen) og denne energien må komme fra et sted den også. (Du tjener som regel på denne oppvarmingen. Men mye av vinninga går opp i spinninga)
Takk får ganske utfyllende svar. Glemte å nevne at lampen skal kun være på 12-16 timer i døgnet
Om dette er en reell plan og ikke bare et teorispørsmål bør du ha i tankene at et slikt solcelleoppsett vil bli veldig dyrt, spesielt om du skal ha noe som også funker i norge på vinterstid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor bruker du ikke en LED lampe?

Eller trenger du varmen en 200W lampe gir for å holde et rom varmt?