Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1480
Hei.
Har lenge lurt på hva som skjer hvis vi tar et kjøleelement, et varmeelement og setter de mot hverandre. Begge har selvsagt like stor effekt (300W f.eks.?).

Noen som vet?
Merkelig tanke,men spennende.

Personlig tror jeg at det er likt varme/kulde tap hos begge elementer, siden begge elementer har samme kraft(energi).
Men hvordan element snakker vi om? helt flate som er helt satt sammen, eller store elementer?
Hvorfor skulle det skje noe?
600 Watt forbruk og null effekt :

Med mindre det ene elementet har bedre virkningsgrad enn det andre, og får mer varme\kulde ut av de 300wattene, da man bruker ulike metoder for varming og kjøling.
det blir lunkent. det har vel noe å si hvordan overflate de har, er det to plater du setter mot hverandre?
Du får en veldig dyr 600W panelovn.
Hei.
Her mener jeg to plater som er satt mot hverandre, ja.
Og ja, jeg vet det blir lunkent og lignede, men det jeg tenkte mer på her, er at når kald luft møter varm luft, blir det lyn.... Skjer det samme her, eller?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor i alle dager skulle det lyne?
Du har jo litt andre forhold høyt oppe i atmosfæren da...
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Hei.
Har lenge lurt på hva som skjer hvis vi tar et kjøleelement, et varmeelement og setter de mot hverandre. Begge har selvsagt like stor effekt (300W f.eks.?).

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Et kjøleelement flytter varme fra den kalde til den varme siden. I scenarioet ditt vil du få en varmekilde på 600 W med en ujevn intern varmefordeling.