Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8555
Er det normalt at vodka fryser? Den er kjøpt på polet og er polsk.
Siden vodka som regel inneholder mest vann så kommer det selvfølgelig an på hvor kaldt den har vært oppbevart.
Basert på prosenten klarer du vel å regne ut når vodkaen fryser når jeg sier at ren etanol fryser ved -114 grader Celsius. Hvis det har vært utrolig kaldt og alkoholprosenten ikke er for høy, så kan det faktisk skje.
Raskt google søk
Just to correct one of the people that answered, "anything with alcohol in it won't freeze", that is not true, beer and wine freeze and they contain alcohol. The alcohol content of vodka is much higher than that of wine or beer, so it won't freeze in a regular freezer, but it certainly will freeze. Vodka has a high component of ethanol which has a freezing point of approx -100degC. The higher quality vodka has more ethanol and freezes at a lower temperature. Cheap vodka has more water and freezes easier
Vis hele sitatet...
HELE vodkaen? Ja, kan hende.
Sprit fryser ved mange minusgrader (her snakker jeg 96%). Men vodka på polet er jo sprit og vann. (Fordi det skal være maks 60%) Det er nok vannet som har fryst.

NINJAED by 3 assholes.
40% vodka fryser på 26.95 grader celsius. Hvis det er svakere sprit fryser den ved lavere tempratur.

Kan legge til at jeg hadde en flaske absolut vodka i barcelona, som fryste helt i fryseren. Moro å ta den ut fordi du kunne se den tine i løpet av ett halvt minutt
Sist endret av olli408; 25. januar 2012 kl. 15:28.
Du må beise sjarken!
jeg har opplevd at ei flaske med absolute skillte seg, en del frøs å en del ikke
Sitat av olli408 Vis innlegg
40% vodka fryser på 26.95 grader celsius. Hvis det er svakere sprit fryser den ved lavere tempratur.

Kan legge til at jeg hadde en flaske absolut vodka i barcelona, som fryste helt i fryseren. Moro å ta den ut fordi du kunne se den tine i løpet av ett halvt minutt
Vis hele sitatet...
bortsett fra at du sikkert mente -26.95 grader, men vil ikke en svakere sprit fryse ved HØYERE tempratur? -15 er jo høyere enn -26...
Omaha's Avatar
Trådstarter
Var i fryseren ett par timer, var nesten helfrosset. Ble litt skeptisk etter googlesøk. Bedre å være på den sikre siden :-)Det var en billig polsk vodka, så sikkert derfor.
Du kan jo sammenligne temperaturen og prosentinnholdet i dette fasediagrammet med alkoholinnholdet i vodkaen og temperaturen i fryseren din.
Men legg merke til at diagrammet oppgir mengde alkohol i vektprosent, ikke volumprosent så du blir nødt til å regne om.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Phase_diagram_ethanol_water_s_l_en.svg/1000px-Phase_diagram_ethanol_water_s_l_en.svg.png
Sist endret av Knask; 25. januar 2012 kl. 15:34. Grunn: Ufullstendig setning
Sitat av lockhead Vis innlegg
bortsett fra at du sikkert mente -26.95 grader, men vil ikke en svakere sprit fryse ved HØYERE tempratur? -15 er jo høyere enn -26...
Vis hele sitatet...
Hehe, gikk visst litt fort. Jeg mente selvsagt at gradene var negative ja
40% vil du kunne fryse i en normal fryser, 60% vil du neppe klare. Så enkelt er svaret.