Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2649
Hei. Trenger råolje til et forsøk der vi skal forsøke å "rense" noe vann. Skjønner ikke helt hvor jeg kan få tak i dette med relativt kort tidsfrist.

har forstått det sånn at oljen kan erstattes med et annet hydrokarbon.
Men hva kan jeg skaffe meg på en enkel og grei måte. noen som vet om motorolje kan fungere ?
En telefon til Statoil bør vel gi deg en grei pekepinne hvor du må henvende deg for å få kjøpt råolje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
En telefon til Statoil bør vel gi deg en grei pekepinne hvor du må henvende deg for å få kjøpt råolje.
Vis hele sitatet...
Det er vel neppe ei vare du får kjøpt i relevante kvanta. At statoil kan finne på å sponse deg med en femliter om dei finn føremålet interessant derimot...

Kva analoger du kan bruke kjem heilt an på kva forsøket går ut på, og kva type råolje du ser for deg. Råolje varierer enormt mellom ulike oljefelt - alt frå seig gugge, til noko som minner svært om motorolje.
Ta eventuelt en telefon til et universitet eller en forskningsinstitusjon i nærheten. De opererer typisk med mye mindre prøver enn det industrien gjør, og har ofte litt til overs å gi fra seg. Du kan prøve å høre med geologi- petroleums- eller prosesskjemiinstituttene til eksempelvis SINTEF, Iris eller ditt nærmeste universitet. Kontaktinfo finner du på google.
Eller, bare for å svare på spørsmålet: Alternativer til råolje.
Hvis alt du trenger er hydrokarboner, så vil en skvank med diesel gjøre samme nytten. Alkaner og sykloalkaner av passelig størrelse. Lampeolje, tennvæske, parafin, kerosen og flybensin er i denne sammenhengen pretty much ulike navn for samme greia og vil fungere akkurat like bra. Råolje inneholder også en masse aromater og svovelforbindelser, men de vil du helst ikke utsette deg for. De er rensa vekk i de overnevnte stoffene. De virkelig lange hydrokarbonkjedene får du imidlertid ikke med, så dersom du vil være veldig korrekt av deg kan du prøve å løse opp litt asfalt og tilsette, men da må du til med litt hissigere løsemidler. Så akkurat det anbefaler jeg egentlig ikke.
Motorolje inneholder alt mulig rart av estere og olefiner og ymse tilsetninger - metallorganiske forbindelser, silankomplekser og whatnot. Brukt motorolje har riktignok en farge og konsistens mange assosierer med råolje, men inneholder også frykelig mye annet. Det er således et dårlig substitutt, selv om noe som kan rense vann for motorolje selvsagt vil gjøre samme nytten for råolje også.

TL;DR: etter de oppgitte kriterier er diesel et fullgodt alternativ til råolje.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. oktober 2017 kl. 13:12.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er vel neppe ei vare du får kjøpt i relevante kvanta.
Vis hele sitatet...
Si ikke det: https://no.frederiksen.eu/shop/product/raaolje-1000-ml
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Joda, men det er et lite men.
På forsiden av nettbutikken står det:
NB! Vi selger ikke kjemikalier, radioaktive kilder eller lasere til privatpersoner og enkeltmannsforetak.
Vis hele sitatet...
Råolje er under kjemikalieavdelingen, så det får en privatperson ikke kjøpt. Dette gjelder også kjemikalier, som er mindre harmfulle enn råolje. Slik som koksalt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Joda, men det er et lite men. [...]
Vis hele sitatet...
Slik jeg leser trådstarter ("et forsøk der vi") tipper jeg dette er på skolen. Hvis ikke så får man alltids kjøpt det på ebay.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Store skip drives av råolje så du kan sikker ta kontakt med de og få en liten liter eller to.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nexuen Vis innlegg
Store skip drives av råolje så du kan sikker ta kontakt med de og få en liten liter eller to.
Vis hele sitatet...
Nei, dei bruker Heavy fuel, hfo, som er fraksjoner som er til overs etter meir ønska raffineriprodukt. Hfo et tyngre enn råolje.