Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 10825
Sitat av BarBeats Vis innlegg
For de stakkars fortvilte sjelene som ikke hører forskjell på disse to formatene vil eg anbefale å legge samme sangen inn i hvilkensomhelst daw side om side for å så ta en solo/mute check.
Vis hele sitatet...
Eventuelt bruke den vitenskapelig gyldige "ABX"-metoden slik at man ikke har mulighet til å lure seg selv?

Kan noen av dere (og dere er mange) som påstår at dere hører "lett forskjell" faktisk gjøre en test som bekrefter det? Dere får velge låt selv.

http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx

Put your money where your mouth is! Helt uinteressant å høre hva dere TROR dere hører (og ikke hører). Jeg tviler ikke på at noen av dere klarer det, men LANGT fra alle dere som påstår det.

Post logg fra ABX-test. Jeg kan laste opp lydfiler om noen har et godt forslag.
Jeg har ikke sagt jeg hører "lett forskjell", og jeg trenger heller ikke bevise for noen at jeg gjør det, jeg kan i alle fall kose meg med min "placebokvalitet" i fred og ro.
Om du ikke gidder å bevise det, er det unødvendig å dele det med omverden.
Nå har jeg tatt meg bryet med å lage en .torrent med en mp3 v0 og en flac.

Nils Lofgren - Keith Don't Go

Sikkert kjent for en del av de "audiofile" her

https://dl.dropbox.com/s/tfy52topi5r...e.torrent?dl=1

Bruskork: Ja, du kan kose deg med det, og andre kan kose seg med USB-kabler av rent sølv, optiske kabler med gullkontakt og annet vissvass. Spørsmålet er om du HØRER forskjell, ikke om du TROR du hører forskjell

http://regmedia.co.uk/2008/06/20/denon_cable.jpg

Som sagt, det er HELT sikkert noen av dere som klarer dette, men de aller fleste av dere overvurderer deres egne evner (til det motsatte er bevist). 20 trials og 16 riktige kan regnes som en "positiv" test.

Foobar2000 + http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx
Får ikke torrent filen til å virke. Transmission vil ikke røre den
Prøvde å redigere posten, men fikk ikke lov. Her er ny link til kilde, fra dropbox denne gangen

https://dl.dropbox.com/s/et3j7hec16ogpnf/abx1.rar?dl=1

Flott at noen vil prøve seg!
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Ozma Vis innlegg
Kan vi få se resultatene fra en dobbel blind ABX-test med Ogg Vorbis q5 (Spotify non-premium kvalitet) og lossless?
Vis hele sitatet...
For all del! Hvor mange sanger, og hvor mange ganger per sang vil du ha?
Sitat av Taake Vis innlegg
For all del! Hvor mange sanger, og hvor mange ganger per sang vil du ha?
Vis hele sitatet...
Det optimale er 15/15, da er man rimelig trygg! En sang holder Ta gjerne lame v0 og! Husk å konvertere fra samme FLAC så source er lik (...selvsagt )
Her er en (mye) mindre krevende test man kan prøve seg på først:

http://mp3ornot.com/
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Jeg må si at det ble nesten på grensen til hat mot folk som sier de merker forskjell. Kan si noe om min bakgrunn med musikk: Har spilt aktivt piano og keyboard i mange år og spilt flere store verker. Jeg hører veldig fort forskjeller og ja, jeg har sensitive ører, jeg hater fester der det spilles høy musikk som er bare dritt fra dårlige anlegg.

Ja, jeg merker forskjell mellom Dire Straits FLAC og Spotify beste kvalitet. Har du noe i mot det? Ja, ok, ta deg en bolle.

http://mp3ornot.com/badge/11293.png

Sitat av Ozma Vis innlegg
Her er en (mye) mindre krevende test man kan prøve seg på først:

http://mp3ornot.com/
Vis hele sitatet...
Ble lei etter 4 forsøk, men akk, 100% på alle
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg må si at det ble nesten på grensen til hat mot folk som sier de merker forskjell. Kan si noe om min bakgrunn med musikk: Har spilt aktivt piano og keyboard i mange år og spilt flere store verker. Jeg hører veldig fort forskjeller og ja, jeg har sensitive ører, jeg hater fester der det spilles høy musikk som er bare dritt fra dårlige anlegg.

Ja, jeg merker forskjell mellom Dire Straits FLAC og Spotify beste kvalitet. Har du noe i mot det? Ja, ok, ta deg en bolle.

http://mp3ornot.com/badge/11293.png
Vis hele sitatet...
Ingen kritiseres for å høre forskjell, kritikken kommer fordi man SIER man hører forskjell uten å bevise det. Veldig mange "hører forskjell" på høyttalerkabler og, men det er likevel ingen som har hentet USD $1.000.000 hos James Randi. Nå påstår jeg som sagt ikke at det er umulig å høre forskjell, bare at LANGT flere TROR de klarer det, enn de som faktisk klarer det.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av phish Vis innlegg
Ingen kritiseres for å høre forskjell, kritikken kommer fordi man SIER man hører forskjell uten å bevise det. Veldig mange "hører forskjell" på høyttalerkabler og, men det er likevel ingen som har hentet USD $1.000.000 hos James Randi. Nå påstår jeg som sagt ikke at det er umulig å høre forskjell, bare at LANGT flere TROR de klarer det, enn de som faktisk klarer det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser den. Jeg har det svart på hvitt nå, jeg hører forskjell.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg må si at det ble nesten på grensen til hat mot folk som sier de merker forskjell. Kan si noe om min bakgrunn med musikk: Har spilt aktivt piano og keyboard i mange år og spilt flere store verker. Jeg hører veldig fort forskjeller og ja, jeg har sensitive ører, jeg hater fester der det spilles høy musikk som er bare dritt fra dårlige anlegg.

Ja, jeg merker forskjell mellom Dire Straits FLAC og Spotify beste kvalitet. Har du noe i mot det? Ja, ok, ta deg en bolle.

http://mp3ornot.com/badge/11293.png

Ble lei etter 4 forsøk, men akk, 100% på alle
Vis hele sitatet...
Gratulerer 100% på 4 trials (2 dokumenterte) i 128 kbps CBR! Nå kan du gå videre til min test!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av phish Vis innlegg
Gratulerer 100% på 4 trials (2 dokumenterte) i 128 kbps CBR! Nå kan du gå videre til min test!
Vis hele sitatet...
Nei, nå skal jeg høre på Hotel California i FLAC før jeg skal stjele noen timer søvn. (Takk for tilbudet, skal se om jeg gidder det en vakker dag...)
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Det optimale er 15/15, da er man rimelig trygg! En sang holder Ta gjerne lame v0 og! Husk å konvertere fra samme FLAC så source er lik (...selvsagt )
Vis hele sitatet...
Alrighty! Men jeg tar flere enn en sang, da det er ganske spesifikke forskjeller jeg legger merke til (som jeg er rimelig sikker på at jeg skrev i mitt første innlegg). For eksempel; uten å ha prøvd kan jeg garantere at jeg hadde gjettet på de forskjellige formatene i sangen du lastet opp for oss da det ikke er symbaler, kvinnevokal eller et stort, variert lydbilde å lytte etter.

Uansett, jeg skal utføre en test med to-tre sanger etter jeg har fått i meg noe mat.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Nei, nå skal jeg høre på Hotel California i FLAC før jeg skal stjele noen timer søvn. (Takk for tilbudet, skal se om jeg gidder det en vakker dag...)
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å konvertere til lame v0 selv hvis du bruker f00bar (høyreklikk -> convert, velg v0), så du kan godt teste med den isteden, om du gidder en vakker dag...

Sitat av Taake Vis innlegg
Alrighty! Men jeg tar flere enn en sang, da det er ganske spesifikke forskjeller jeg legger merke til (som jeg er rimelig sikker på at jeg skrev i mitt første innlegg). For eksempel; uten å ha prøvd kan jeg garantere at jeg hadde gjettet på de forskjellige formatene i sangen du lastet opp for oss da det ikke er symbaler, kvinnevokal eller et stort, variert lydbilde å lytte etter.

Uansett, jeg skal utføre en test med to-tre sanger etter jeg har fått i meg noe mat.
Vis hele sitatet...
Ah, toppers! Jeg spurte etter spesifikke ønsker tidligere i tråden, men ingen hadde noe videre ønske om å faktisk teste, så jeg tok bare en som er forholdsvis godt kjent. Igjen; jeg vet at det er godt mulig å klare dette, men når folk som har Logitech Z906 påstår å høre forskjell, må man ta det med en bøtte salt Jeg skal være såpass ærlig at jeg innrømmer at jeg ikke klarer V0. V2 har jeg klart på noen sanger, men eneste grunnen til at jeg bare har flac er fordi jeg er en "snobb", og at harddisk er så billig i dag.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Igjen; jeg vet at det er godt mulig å klare dette, men når folk som har Logitech Z906 påstår å høre forskjell, må man ta det med en bøtte salt Jeg skal være såpass ærlig at jeg innrømmer at jeg ikke klarer V0. V2 har jeg klart på noen sanger, men eneste grunnen til at jeg bare har flac er fordi jeg er en "snobb", og at harddisk er så billig i dag.
Vis hele sitatet...
Heh, det er mye av samme grunn jeg bruker FLAC. Det er ingen grunn for meg til å bruke andre formater da jeg har praktisk talt uendelig lagringsplass uansett. Og en bøtte salt i forhold til PC-anlegg og whatnot er nok en god innstilling til det.

Jeg har problemer med å høre forskjell på både v0 og mp3-filer i 320kbps i forhold til FLAC på andre ting enn symbalene, men jeg er helt sikker på at forskjellene på spotify free kvaliteten og FLAC-filene mine er større.

EDIT: Jeg vil bruke to sanger jeg er helt sikker på at jeg vil høre forskjell på, og en jeg er nesten sikker på at jeg ikke vil merke noen betydelig forskjell på.
De jeg er sikre på: Phantom of the Opera av Iron Maiden og Primavera av Ludovico Einaudi.
Den som blir vanskeligere: Studio n.5 av Pino Forastiere.
I tillegg vil jeg (på gøy) prøve noe fra et hinsides elendig opptak for å se hvordan det høres ut. Stay tuned.
Sist endret av Taake; 26. november 2012 kl. 02:27.
http://mp3ornot.com/badge/11370.png

Skal prøve den testen i foobar nå.
Sist endret av TinnSoldat; 26. november 2012 kl. 02:29.
Får ikke kjørt testen din nå for å jeg har en odd linux som ikke ville leke med foo.

Men når jeg åpnet mappen med lydfilene og kjørte random klarte jeg ikke å høre forskjell på de.
Men nå er det midt i natta så kun lyd på et par billige headset, skal forsøke i morgen med lyd over anlegget og den der testen din så får vi se om jeg har "bruk" for flac.
Sist endret av ompapa; 26. november 2012 kl. 02:33.
Nå har jeg laget en mappe som heter "ABX" og delt den.

https://www.dropbox.com/sh/v9jim5wj6clatmw/hrRIMbiE3k

Det er bare utsnitt fra filer. Kom gjerne med ønsker til sanger, så skal jeg legge ut testfiler!
Er lame.exe inkludert i foobar eller må jeg laste ned selv?
Sitat av Ozma Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk. Trengs bare hvis du skal konvertere, for å ABX'e trengs det ikke

Sitat av Taake Vis innlegg
Heh, det er mye av samme grunn jeg bruker FLAC. Det er ingen grunn for meg til å bruke andre formater da jeg har praktisk talt uendelig lagringsplass uansett. Og en bøtte salt i forhold til PC-anlegg og whatnot er nok en god innstilling til det.

Jeg har problemer med å høre forskjell på både v0 og mp3-filer i 320kbps i forhold til FLAC på andre ting enn symbalene, men jeg er helt sikker på at forskjellene på spotify free kvaliteten og FLAC-filene mine er større.

EDIT: Jeg vil bruke to sanger jeg er helt sikker på at jeg vil høre forskjell på, og en jeg er nesten sikker på at jeg ikke vil merke noen betydelig forskjell på.
De jeg er sikre på: Phantom of the Opera av Iron Maiden og Primavera av Ludovico Einaudi.
Den som blir vanskeligere: Studio n.5 av Pino Forastiere.
I tillegg vil jeg (på gøy) prøve noe fra et hinsides elendig opptak for å se hvordan det høres ut. Stay tuned.
Vis hele sitatet...
Du får oppdatere! Husk at du må bruke samme kildefil (flac) og konvertere hvis det skal fungere! Forøvrig sjekket jeg ut mr. Pino etter å ha sett signaturen din i sted, og bra saker.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Da var det gjort. For å utføre testen brukte jeg Schiit Bifrost/Asgard i kombinasjon med Grado SR-325is. Kanskje jeg gidder å gjøre samme test en av de neste dagene med utendørshodetelefonene mine, men da antar jeg at resultatet vil bli noe annerledes.
Jeg lyttet til forskjellige utklipp av sangene i rekkefølge fra start til slutt for å kunne sette fingen bedre på hva de framtredende forskjellene var.


Første sang, Phantom of the Opera (Iron Maiden):

Total: 13/15 (0.4%)

Hørte ingen forskjell på introen, men det var merkbar forskjell når trommene satt i gang. Min andre feil kom senere i sangen (mellom 3:10 og 3:30) når det heller ikke var trommer. Filene var uansett vanskeligere å skille enn jeg hadde forventet, og jeg måtte lytte mer analytisk enn jeg pleier.


Andre sang, Primavera (Ludovico Einaudi):

Total: 10/15 (15.1%)

Mye vankeligere enn forventet. De første to minuttene hørte jeg ingen nevneverdig forskjell og klarte ikke å sammenligne nøyaktig, noe som resulterte i mye gjetning. Når de høye fiolinene kommer inn på flere steder i sangen ble det derimot en større forskjell. FLAC-formatet fanget opp de øverste tonene bedre og ga større klarhet (forferdelig ord, jeg vet det... kraftigere diskant?) enn .ogg q5. I motsetning til hva jeg påsto i mitt første innlegg i denne tråden merket jeg ingen forskjell i lydbilde, altså på hvor i rommet instrumentene er plassert. Skuffende.


Tredje sang, Studio n.5 (Pino Forastiere):

Total: 8/15 (50.0%)

Nesten ren gjetning fra min side. Stor forskjell helt i starten av sangen på delen som tappes. Losslessversjonen lignet mer på hvordan det høres ut på en ekte gitar, etter egen erfaring. Ellers var det stort sett gjetning på alle partiene hvor det ikke var høylydt tapping på de dypeste strengene.


Siste sang, Of Wolf and the Night (Ulver):

Total: 15/15 (0.0%)

Stor nok forskjell til at det ikke var vanskelig å skille og sammenligne på noen måte. På den annen side var jeg usikker på hvilken versjon som faktisk skulle være lossless. .ogg q5-filen høres mer behagelig ut da den øverste diskanten er dempet. I motsetning til Phantom of the Opera er jeg helt sikker på at jeg ville merket forskjell til og med om de hadde fjernet trommene.


EDIT:
Sitat av phish Vis innlegg
Du får oppdatere! Husk at du må bruke samme kildefil (flac) og konvertere hvis det skal fungere! Forøvrig sjekket jeg ut mr. Pino etter å ha sett signaturen din i sted, og bra saker.
Vis hele sitatet...
Det er bra! Han er en av mine helt klare favorittgitarister. Spiller så godt som perfekt. Det virker som om hver eneste tone er bestemt på forhånd!
Sist endret av Taake; 26. november 2012 kl. 03:46.
Bra jobbet, Taake! Det er godt å se noen som har litt vitenskapelig tilnærming til dette, så slipper vi for mye "snake oil" Det er nok fra før!

Er det Vorbis q5 du har testet med? Kunne du tatt den du har 100% treff på (den siste) og testet mp3 v0, samt sjekke hvor høyt du må i kvalitet på Ogg Vorbis før du ramler ned på 13 eller færre riktige? Du kan jo teste med q8 først, som skal tilsvare ca. v0 i bitrate

Jeg har bare et lusent Sennheiser HD595 her, så jeg gidder ikke engang å prøve på noe v0 før jeg har DAC og AKG K701 i hus igjen
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Her er det Vorbis q5 jeg har testet med, ja. Kan få gjort det med den siste sangen i løpet av natten eller morgendagen alt etter om jeg får sove eller ikke!
HD595 er nå gode hodetelefoner til prisen i det minste! Selv sikler jeg på HD700 eller 800 som neste oppgradering, men det blir nok en stund til. Lov å drømme! Har faktisk ikke prøvd noe fra AKG selv, annet enn noen svært billige øreplugger, men K701 har i det minste et svært godt rykte på seg, så du har nok noe å glede deg til der!
Sist endret av Taake; 26. november 2012 kl. 04:24.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Coding Horror:Concluding the Great MP3 Bitrate Experiment inneholder forsøk, diskusjon, konklusjon og kommentarer.
Sitat av Taake Vis innlegg
Her er det Vorbis q5 jeg har testet med, ja. Kan få gjort det med den siste sangen i løpet av natten eller morgendagen alt etter om jeg får sove eller ikke!
HD595 er nå gode hodetelefoner til prisen i det minste! Selv sikler jeg på HD700 eller 800 som neste oppgradering, men det blir nok en stund til. Lov å drømme! Har faktisk ikke prøvd noe fra AKG selv, annet enn noen svært billige øreplugger, men K701 har i det minste et svært godt rykte på seg, så du har nok noe å glede deg til der!
Vis hele sitatet...
Jeg har K701 (Og en Dacmagic, pluss en rørforsterker) stuet bort i flyttelasset, og har hatt dem siden de kom i ~2007, og det er veldig gode hodetelefoner! Mange vil nok mene at de har for lite bass, men detaljnivået + bredde i lydbilde er VELDIG bra. Har mest erfaring med Beyerdynamic DT 990 PRO og K701 av hodetelefoner, og de er begge gode til tross for helt forskjellig lyd. HD595'ene er i en annen klasse. Det hjelper nok ikke at de er plugget rett i lydkort heller Har lagt litt fra meg head-fi, men det er fortsatt det beste til kritisk lytting (ABX).

Det er en anelse komisk når folk med påstander om at de hører forskjell på V0 og FLAC på et PC-anlegg til tusenlappen, og så nekter de i tillegg å gjøre noen tester. Det er som om noen skulle lage en tråd med "JPG, merker du forskjellen?" og så kommer noen og "lett" ser forskjell på JPG i høy kvalitet og source på en Nokia 3510i. Kudos for å være den eneste som har gjennomført lytteprøven (og selv om den gikk meget bra, kan mp3 v0 fortsatt overraske ) At 90% her skal ha gullører (selv på billig utstyr) derimot, tviler jeg på.

Vi får håpe flere av de som påstår at de hører forskjell faktisk tester! Problemet er at få av dem kommer til å bite i det sure eplet og innrømme at de faktisk ikke klarte ABX-testen
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
phish, la oss kose oss med placeboeffekten.

Men så kan man jo spørre seg. Hvis man har hørt et album 1 gang eller 100 ganger, vil man da høre markant forskjell? Det er jo noe som heter øvelse gjør mester, jeg tror man får såpass kjennskap til de ulike sangene at hvis man lytter til FLAC når man vet at det er FLAC så vil man høre en markant forskjell.
Sist endret av uaexed; 26. november 2012 kl. 11:33.
Sitat av uaexed Vis innlegg
phish, la oss kose oss med placeboeffekten.

Men så kan man jo spørre seg. Hvis man har hørt et album 1 gang eller 100 ganger, vil man da høre markant forskjell? Det er jo noe som heter øvelse gjør mester, jeg tror man får såpass kjennskap til de ulike sangene at hvis man lytter til FLAC når man vet at det er FLAC så vil man høre en markant forskjell.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan jo spørre seg om det, og det flotte er at det er et utrolig enkelt spørsmål å få et svar på! Jeg har vist flerer ganger hvordan man kan finne ut om man faktisk HØRER en markant forskjell, eller om man TROR manh hører en forskjell. Dessverre er det mindre interesse for å finne ut dette enn forventet, så tråden burde kanskje byttet navn til:

"FLAC - føler du placeboeffekten?"

Da kunne alle hoppet frem og fortalt hvor mye flott placebo de følte på sine Koss PortaPro uten at jeg skulle sagt noe på det
Sitat av phish Vis innlegg
Eventuelt bruke den vitenskapelig gyldige "ABX"-metoden slik at man ikke har mulighet til å lure seg selv?

Kan noen av dere (og dere er mange) som påstår at dere hører "lett forskjell" faktisk gjøre en test som bekrefter det? Dere får velge låt selv.

http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx

Put your money where your mouth is! Helt uinteressant å høre hva dere TROR dere hører (og ikke hører). Jeg tviler ikke på at noen av dere klarer det, men LANGT fra alle dere som påstår det.

Post logg fra ABX-test. Jeg kan laste opp lydfiler om noen har et godt forslag.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Må eg overbevise deg om at eg hører forskjell?
Har sittet i studioet og konvertert lydfiler i øst å vest siden eg var 13 år.
Driter en lang i om du tror på det eller ei.
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Hva er det du snakker om? Må eg overbevise deg om at eg hører forskjell?
Har sittet i studioet og konvertert lydfiler i øst å vest siden eg var 13 år.
Driter en lang i om du tror på det eller ei.
Vis hele sitatet...
Og jeg driter en lang i om DU tror på det eller ei Jeg kan lukte forskjell på diamant og kvarts...
Hehe, da er vi enige
Ok , jeg påstod tidligere i tråden at jeg lett kan høre forskjell.
Uten å påpeke hva jeg bruker konkret.
Jeg kjører somregel musikken igjennom mikser til 2 stk studio monitorer, og 1 stk sennheisser hodetelefoner.
Og vil si jeg (ikke alltid) kan høre det live, men på opptaket etter jeg har mikset musikken sammen, er det veldig lett å skille mellom 320 og flac om jeg ikke har brukt gain på 320.
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Ok , jeg påstod tidligere i tråden at jeg lett kan høre forskjell.
Uten å påpeke hva jeg bruker konkret.
Jeg kjører somregel musikken igjennom mikser til 2 stk studio monitorer, og 1 stk sennheisser hodetelefoner.
Og vil si jeg (ikke alltid) kan høre det live, men på opptaket etter jeg har mikset musikken sammen, er det veldig lett å skille mellom 320 og flac om jeg ikke har brukt gain på 320.
Vis hele sitatet...
Har du tatt den ferdige flac-filen, konvertert den til mp3 (som forklart i tråden) og likevel hører du lett forskjell, og IKKE forskjell hvis du har brukt gain? Jeg mistenker at du har gjort noe galt her, så hvis du vil kan jeg konvertere en flac-fil for deg til mp3 så du får testet skikkelig.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av phish Vis innlegg
Har du tatt den ferdige flac-filen, konvertert den til mp3 (som forklart i tråden) og likevel hører du lett forskjell, og IKKE forskjell hvis du har brukt gain? Jeg mistenker at du har gjort noe galt her, så hvis du vil kan jeg konvertere en flac-fil for deg til mp3 så du får testet skikkelig.
Vis hele sitatet...
Hvis han jobber med musikk så vet han vel forskjellen på MP3 og FLAC... Durp.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvis han jobber med musikk så vet han vel forskjellen på MP3 og FLAC... Durp.
Vis hele sitatet...
Han skal "dokumentere" dette så han gir seg nok neppe
Om man kan svaret på forhånd er det alltid lett å merke forskjell.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Om man kan svaret på forhånd er det alltid lett å merke forskjell.
Vis hele sitatet...
Og nettopp dette er poenget. Uansett var det meste av grunnen til at jeg reagerte snakket om "hvis jeg ikke bruker gain", som om det skal ha noe å si. Hvis man først og fremst hører forskjellen i lydtrykk (dB), så har man rett og slett gjort noe galt, uavhengig av om man "jobber" med musikk eller ikke.
Er godt mulig han har gjort feil, og det hørtes litt merkelig ut "hvis jeg ikke bruker gain". :/
Men uansett; jobber en med mixing og musikk produksjon øver en gjerne ørene flere timer hver eneste dag via eq correction og dynamikk generellt, på alt i fra hifi høytalere, gode monitorer til kjipe ørepropper for at lyden skal gjengis på en mest korrekt måte.
Så når alt kommer til alt gjør ikke "lytteren" dette og har et heller vagt perspektiv på analysering av musikk.
Sjølv om eg til vanleg brukar ein klasse-A-forsterkar og rimeleg bra høgttalarar, så kan eg ærleg tala ikkje innrømme å høyre nokon særleg forskjel på MP3-320kbps og FLAC. Derimot høyrer eg ganske stor forskjel når eg brukar CD eller Vinyl. Dette har sikkert ein del med lydkortet i pcen å gjere (Creative X-fi extreme audio).

Den store forskjelen ligg nok som regel i lydutstyret, og ikkje i filtypen.
Jeg har selv vært med og testet ABX for moro skyld med en som var overbevist om at forskjellen var godt merkbar. Dette er noen år siden, men det var en Music Angel DAC, høyttalere fra Sonus Faber og en klasse A rørforsterker + pre og ellers MEGET god lyd. Det viste seg at V0 var transparent for oss begge på det materialet vi testet med. Man kan nok lære seg opp til å høre etter visse ting, som f.eks hi-hats, men på V0 blir selv det vanskelig for folk med gjennomsnittlig hørsel.

Det er bare en som har tatt en skikkelig test her i tråden, og det var Taake. Mye respekt! Dette var riktignok Ogg Q5, og dermed et stykke unna Q8/V0 i kvalitet.

Jarinalus: DET har du nok for en stor del rett i Når folk sitter med en laptop og noen ørepropper til et par hundrelapper er neppe mp3-formatet den svakeste delen. Jeg hører også forskjell på vinyl og CD, men de er ofte mastret helt forskjellig. Er det en ting som er skadelig for musikk så er det loudness; ekstremt mange CD'er er helt utrolig dårlig mastret og har null headroom. Dette er igjen et skudd for baugen for de som argumenterer med at de "jobber" med musikk og derfor er eksperter. Ellers vil jeg anbefale å gå for en ekstern DAC neste gang, da de begynner å bli såpass billige. Det er mye elektrisk støy inne i en PC Med Toslink får du galvanisk skille.

Så igjen; put up or shut up Jeg har sett eksperimenter der folk skal finne vann med vannpinner, og det er ikke måte på hvor bra det går helt til de ikke lenger får SE hvor vannet befinner seg. Folk flest lurer seg selv alt for lett.
Klarer meg fint med mp3 enda.

Hører fint forskjell på en dårlig mp3 og flac selvsagt, men helt ærlig så hører jeg ikke store forskjellen på en god mp3 og flac.

Eneste jeg merker er at det tar mye mer lagringsplass :P
Sitat av phish Vis innlegg
Er det en ting som er skadelig for musikk så er det loudness; ekstremt mange CD'er er helt utrolig dårlig mastret og har null headroom. Dette er igjen et skudd for baugen for de som argumenterer med at de "jobber" med musikk og derfor er eksperter.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det et skudd i baugen for de som "jobber" med musikk? Alle som jobber med musikk irriterer jo vettet av seg pga loudness war. Det at alt skal kjøres hardt ut med limiter og generellt mixes med en rimelig høy ratio på compressoren allerede på mixe stadiet er det jo ingen som tjener noe på, men der igjen er det forbrukerne som vil ha det slik... ettersom "høyt høres bedre ut".
Er ingen som har påstått at de er experter i løpet av denne tråden så langt eg har lest.

Denne diskusjonen blir rimelig off topic i forhold til den oppriktige tråden etter at du og ozma skal ha "beviser" for at folk hører hva de hører.
Uansett om det er placebo eller gehør spiller vel det ingen rolle om folk får en bedre opplevelse av det ene eller det andre?
Jeg merker stor forskjell.

Sennheiser HD 360 + Asus Xonar Essence STX
Med mindre man har noe lydutstyr som er bra nok skal man ha et sykt godt øre for å høre forskjell på 320 og FLAC. Tror det ligger en del placebo til grunn også.
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Hvordan er det et skudd i baugen for de som "jobber" med musikk? Alle som jobber med musikk irriterer jo vettet av seg pga loudness war. Det at alt skal kjøres hardt ut med limiter og generellt mixes med en rimelig høy ratio på compressoren allerede på mixe stadiet er det jo ingen som tjener noe på, men der igjen er det forbrukerne som vil ha det slik... ettersom "høyt høres bedre ut".
Er ingen som har påstått at de er experter i løpet av denne tråden så langt eg har lest.

Denne diskusjonen blir rimelig off topic i forhold til den oppriktige tråden etter at du og ozma skal ha "beviser" for at folk hører hva de hører.
Uansett om det er placebo eller gehør spiller vel det ingen rolle om folk får en bedre opplevelse av det ene eller det andre?
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at de som får disse CD'ene mixet faktisk er folk som "jobber med musikk", ergo betyr ikke det at de nødvendigvis har veldig god greie på hva de driver med. Det var uansett en avsporing fordi noen kom med en tullete kommentar da jeg lurte på hvorfor "gain" skulle være en faktor i om man hører forskjell. Det er klart man hører forskjell om man har en +10dB gain på den ene, men da hører man ikke forskjell i kompresjonen, men i lydtrykk.

Og hvordan i alle dager kan du mene at det er off topic å spørre folk om å faktisk LYTTE om det er forskjell, uten å på forhånd vite hva som er hva, når tråden heter "FLAC, merker du forskjellen?" Det er jo akkurat dette vi er ute etter å finne ut. MERKER du forskjellen, eller TROR du at du merker forskjellen?

Som sagt finnes det gullører som klarer å skille v0 fra flac med dyrt utstyr, og det er mulig at noen av dem er i denne tråden. Likevel har jeg en sterk mistanke om at et flertall av dere som påstår at dere hører forskjell, vil feile i en vitenskapelig test (ABX). Hvis du sier at du har tatt testen, og likevel hører forskjell, så skal jeg ta ordet ditt på det

WhyBear:

Hva hører du stor forskjell på? Har du gjort dette på "rett" måte med ABX der du konverterer flac til mp3 v0 selv? Eller synes du bare at "flac høres litt fetere ut"?

For å holde det helt on topic; merker du forskjellen?

Hittil er det EN deltager i tråden som har påstått at han var sikker på å klare en del sanger, men likevel feilet (på en) og det var Ogg Q5. All cred til Taake for sin deltagelse Akkurat etter boken! Håper det kommer en test av Q8 og V0 snart!

Jeg vil minne på at jeg har lagt ut en mappe med noen små samples. Jeg valgte ut deler som ikke var ødelagt av loudness-war, og som har mye hi-hats og denslags som kjennerne bruker for å skille flac fra v0. Flott om noen hadde prøvd seg!
Sitat av phish Vis innlegg
Poenget er jo at de som får disse CD'ene mixet faktisk er folk som "jobber med musikk", ergo betyr ikke det at de nødvendigvis har veldig god greie på hva de driver med. Det var uansett en avsporing fordi noen kom med en tullete kommentar da jeg lurte på hvorfor "gain" skulle være en faktor i om man hører forskjell. Det er klart man hører forskjell om man har en +10dB gain på den ene, men da hører man ikke forskjell i kompresjonen, men i lydtrykk.

Og hvordan i alle dager kan du mene at det er off topic å spørre folk om å faktisk LYTTE om det er forskjell, uten å på forhånd vite hva som er hva, når tråden heter "FLAC, merker du forskjellen?" Det er jo akkurat dette vi er ute etter å finne ut. MERKER du forskjellen, eller TROR du at du merker forskjellen?

Som sagt finnes det gullører som klarer å skille v0 fra flac med dyrt utstyr, og det er mulig at noen av dem er i denne tråden. Likevel har jeg en sterk mistanke om at et flertall av dere som påstår at dere hører forskjell, vil feile i en vitenskapelig test (ABX). Hvis du sier at du har tatt testen, og likevel hører forskjell, så skal jeg ta ordet ditt på det

WhyBear:

Hva hører du stor forskjell på? Har du gjort dette på "rett" måte med ABX der du konverterer flac til mp3 v0 selv? Eller synes du bare at "flac høres litt fetere ut"?

For å holde det helt on topic; merker du forskjellen?

Hittil er det EN deltager i tråden som har påstått at han var sikker på å klare en del sanger, men likevel feilet (på en) og det var Ogg Q5. All cred til Taake for sin deltagelse Akkurat etter boken! Håper det kommer en test av Q8 og V0 snart!

Jeg vil minne på at jeg har lagt ut en mappe med noen små samples. Jeg valgte ut deler som ikke var ødelagt av loudness-war, og som har mye hi-hats og denslags som kjennerne bruker for å skille flac fra v0. Flott om noen hadde prøvd seg!
Vis hele sitatet...
Ja, eg kan være fullstendig enig i at en lett hører forskjell om det er snakk om db differanser, men mener bare at når en dedikerer veldig mye tid bak faderne (det er sikkert flere en meg) så blir det nesten en fornærmelse når en skal kverulere over om en hører forskjell eller ikke.
Har tatt en tidligere test i sammenheng med et kjøp av monitorene twin 6be og det første som slo meg var en "betydelig" crisp og en litt mer åpen midrange. Dette var et av albumene til Beck, husker ikke helt hvilket though.
Og når eg sier "betydelig" og "litt" vil dette si en forskjell på +0,1-+0,3db med klarhet på de gode frekvensene på en grafisk Eq.

Det trådstarter var ute etter var om det var flere som hadde en lik opplevelse som han hadde.
Det er jo kjempe bra av deg å lage tester så folk her på forumet kan høre om de faktisk hører forskjell, men når brukerne sier de hører forskjell så går det og ann å ta de på ordet. (Spiller egentlig en liten rolle om det er en 13år gammel kid som sitter med "skullcandyen" sin som bare vil skryte på seg noe)
For å si det på en annen måte. Hvis jeg hadde konvertert flac -> v0 -> flac (så vet du at den siste flac'en EGENTLIG er mp3 v0), ville nok veldig mange fortsatt påstått at denne flac-filen høres MYE bedre ut enn v0. Jeg tror mange vil bli overrasket over sine manglende evner (slik overtroiske ofte blir når de blir konfrontert med fakta).

Er det virkelig så vanskelig å ta en ABX-test? Jeg tror på den første som tar en slik test, og jeg har aldri stilt spørsmål ved f.eks Taakes resultater. Tvert imot var det veldig interessant å se.
Her er mine erfaringer når det kommer til lossy-lossless testing. (Bruker ABX plugin i F2K.

Testet med G35 headset, B&W's P3 headset i laptopens lydutgang, og på stereoanlegg med meget god dac og bitperfekt output fra PC.

Ved testing av mp3 v2 (LAME 3.9) var det en smal sak på samtlige lydkilder.

AAC (Nero) derimot, viste seg å bli et slag i trynet. Både med G35 og P3 hadde jeg store vansker med å høre forskjeller. ABX testingen viste at jeg ikke hørte forskjell. Tror noe av det skyldes ubrukelig lydkort på PCen (låter bedre når jeg bruker P3 på telefonen)

På anlegget var det lettere å høre forskjell, men la merke til at de subjektive lytteforskjellene var av en annen karakteristikk. Der mp3 hadde antydning til artefakter i stemmene, var stemmene mer "sammenpakket" og "smoothe" på AAC. Her var det likevel snakk om små nyanser. Sannsynligvis på grunn av god diskant og mellomtone på høyttalerne jeg kunne høre forskjell.

På 320 k/bits VBR AAC begynte det virkelig å bli vanskelig, og jeg måtte ha pauser på noen minutter mellom hver test for å unngå lyttetretthet. Den eneste forskjellene jeg kunne høre var antydninger til at lydbildet åpnet seg mer. Testingen fungerte ikke når jeg gjorde det kontinuerlig, men traff med høy nok presisjon ved pauser.

Brukte kun gode innspillinger med høyt dynamisk spenn.