Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1012
Hei jeg har en pc som jeg har lyst til å sette opp som server. Hvordan gjør jeg det? Jeg vil bruke den til spill og til en hjemmeside.
feil forum.

men uansett. skal du sette opp en webserver anbefaler jeg linux/bsd + apache på det varmeste. til spill? uhm. du har ikke sagt hvaslags spill.
Spill annbefalles ikke til nix uansett, da er det rett aa slett bedre med win.
hvis ikke det er snakk om spill server da..
Bruker fbsd til webserver (apache og mysql) og det fungerer suverent..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av fourpack
Spill annbefalles ikke til nix uansett, da er det rett aa slett bedre med win.
hvis ikke det er snakk om spill server da..
Bruker fbsd til webserver (apache og mysql) og det fungerer suverent..
Vis hele sitatet...
Åkey, han sier han skal sette opp en server som brukes til spill og webserving, altså en gameserver og en webserver. Da sier du at spillserving under nix ikke kan måle seg med windows, men hvis det er snakk om spillserver så går det greit?

Din logikk er ikke min logikk, det var heletiden snakk om server.
Det jeg mente var for server er nix klart bedre alternativ, hvis det spillet har server for nix saa.
Men hvis det er snakk om spilling, er windows et bedre alternativ. Har selv proevd aa faa diverse spill til aa virke under linux uten hell, men det er meg da.

Server kan brukes som arbeids maskin og da, bruker serveren min til surfing av og til. Det var bare jeg som var uklar om han skulle bruke den til spill eller spillserver.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Emnet er "server". Dette er hverken en arbeidsstasjon eller en spillemaskin. Server.
fourpack, lær deg å lese. Jeg holder også fingeren på freebsd <3
Kan aa lese, ikke saa bra men han kunne vaert litt mer presis :P
Bare jeg som tenkte jeg skulle slaa to fluer i et smekk ved aa svare paa begge.. men jeg innser naa at jeg har tatt feil

flirer litt hvis han mente at han skulle spille paa maskinen
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg går ut ifra at alle vet hva det dreier seg om nå, men for å oppklare litt så kommer en kort og forhåpentligvis presis innføring i forskjellen på en arbeidsstasjon, PC og server.

En PC er, som navnet anntyder, en datamaskin til hjemmebruk. Lages veldig billig med det formål å kunne utføre flest mulig genrelle oppgaver. IDE fremfor SCSI, Intel framfor Sparc.

En server er en maskin som lages spesiellet for et formål, å serve. Den har dyre deler for å sikre oppetid og stabilitet. Det fins mange forskjellige servere som bygges spesiellt for å utføre en oppperasjon. Her snakker vi kanskje SCSI og Sparc.

En arbeidsstasjon er en maskin som er laget for å kunne utføre en spesifikk oppgave. Disse er kraftige og dyre, har ofte spesielle "ting" som vanlige PC'er ikke har som 3dkort i 60tusen kroners klassen, SCSI og diverse andre (dyre) småting.

Nå skal jeg ikke si at en ikke kan bruke en PC eller arbeidstasjon som server eller omvendt, men en gammel pentium med linux blir ikke det samme som en server eller arbeidstasjon som er laget spesifikt for en oppgave med hardware som er valgt ut for akkurat det formålet.