Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2496
Heisann Freaks!

Jeg bor i kollektiv med to andre. Faren min er eier av leiligheten vi bor i, så jeg leier av han. Vi har alle et rom hver. Den 1. Juli flyttet det inn ei ny jente på et av rommene. Nå har det seg slik at en veldig god kompis av meg skal flytte til Oslo, og jeg ønsker å bo med han ettersom han er god kompis av både meg og han andre som bor i kollektivet her. Kontrakten jeg har skrevet med hun nyinnflyttede er en ubestemt tidsavtale med en gjensidig oppsigelsesfrist på 2 måneder. Kompisen min ønsker å flytte inn 01.11, så det passer veldig bra. Spørsmålet mitt er om dette er gyldig nok grunn til å si opp kontrakten hennes? Kan hun lage trøbbel?

Takker for svar!
Den der tror jeg du må se lenge etter. Man kan ikke bare kaste folk ut av kollektiv sånn uten idere. Med mindre dere overtaler henne til å flytte.
Trådstarter
Noe jeg fant på denne siden: http://gratisrettshjelp.no/blog/3-1-...estemt-avtale/

Et av punktene jeg fant her var:

"Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til
husstanden"

Så det jeg tenkte var å bruke denne og fortelle henne at mamma og pappa skal flytte inn(noe som ikke er sant). Spørsmålet er hva konsekvensene kan bli
dersom hu finner ut av jeg har løyet om dette?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får håpe hun ikke leser på freak.no iallefall...
Det rette her er jo å fortelle vi det og spørre om dere kan komme til en avtale. Kanskje avslag i leia, hjelp til å finne nytt sted og bo, flyttehjelp. Rett og slett gjøre det så enkelt dø mulig og flytte ut.
Nei dette er ikke en gyldig oppsigelsesgrunn i henhold til husleieloven.

Oppdager den andre leietaker det så kan konsekvensen for deg være å måtte dekke merkostnadene vedkommende har med at du bryter loven. Dvs utgifter til annonse, flytting, økt husleie det andre stedet og lignende.

Som ett eksempel. Dersom den andre leietakeren får leie hos dere for kr 3200 i måneden men pga avtalebruddet ditt finner seg kun en plass til kr 3500, så betyr det at du må dekke mellomlegget på kr 300 i måneden. Kanskje det og gjør at en får økte transportkostnader osv og. Hvor lenge en kan kreve dette er usikkert fra min side, men det vil fort kunne bli dyrt for deg.