Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1514
Synet mitt skranter. Jeg må ha ny synstest+nye briller og undres på hva forhandler/kjede som er den beste. Sist gang kjøpte jeg dyre briller hos Specsavers og kvaliteten var crap. Inntrykket mitt er at mesteparten av brillene de hadde var av samma kaliber, masseprodusert skvip(antagelig fra kina). Bare man så på brillene, så gikk innfatningen i stykker.

Fra før av kjøpte jeg briller fra en lokal butikk(ikke kjede) og de holdt i åresvis. Man kunne sette seg på dem uten at de gikk i stykker. Men den butikken finnes ikke lengre.

Er kjeder som brilleland bedre, eller er det samme skvip?


Så undres jeg på om det finnes brille-butikker i byer som Oslo som selger briller med litt interesanne design. Jeg føler alt ser omtrent likt ut på disse store kjedene.

Jeg håper det finnes noen brillenerder her inne som kan komme med noen gode tips.
Jeg er ikke "brillenerd", men en relativt ny bruker av briller. Jeg har følt meg godt ivaretatt hos Synsam. Opplevde også at priser endte opp en del billigere der i forhold til Brilleland da jeg sjekket opp der.

Gå ett par hakk opp i pris på innfatning. Ikke nødvendigvis for design, men for kvalitet.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Jeg er ikke "brillenerd", men en relativt ny bruker av briller. Jeg har følt meg godt ivaretatt hos Synsam. Opplevde også at priser endte opp en del billigere der i forhold til Brilleland da jeg sjekket opp der.

Gå ett par hakk opp i pris på innfatning. Ikke nødvendigvis for design, men for kvalitet.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, det var gode råd
Kjøp fra eyebuydirect og bidra til at det verdiløse yrket som kalles "optiker", forvitrer fra markedet.

Takk.
Verdiløst yrke, den må du utdype bedre.

At det er dyrt og i mange tilfeller overpriset er jo ikke en grunn til at yrket er verdiløst. Og for å benytte slike sider må du jo ha en brilleseddel og hva må du gå til for å få den?

Selv har jeg gode erfaringer med alliance Optikk, men dårlige med Synsam. Men det er mer de lokale driverne, hvor den ene er mer opptatt av å selge alt mulig, mens de andre er opptatt av at du skal være fornøyd .

Så hør med andre rundt seg, stikk innom den lokale og se hva du føler.
Sist endret av tearz83; 7. august 2023 kl. 12:38.
Vil også anbefale å bruke litt mer på selve glassene. Mest mulig ripefri glass, vil du ikke angre på. Jeg kjøpte glassene som var mest ripesikker, i 2017. Har ennå ikke en ripe i glasset. Men desverre er det ganske kostbart
Gundersen & Løken Optikk har greit utvalg.
Ligger ved tinghuset.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
At det er dyrt og i mange tilfeller overpriset er jo ikke en grunn til at yrket er verdiløst. Og for å benytte slike sider må du jo ha en brilleseddel og hva må du gå til for å få den?
Vis hele sitatet...
Øyelegen hvis du vil ta noe flere målinger enn kun IPD og synsstyrke. Ellers kan du fint måle alt det grunnleggende du trenger for briller med styrke via PC/smarttelefon. Velkommen til 2023
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Øyelegen hvis du vil ta noe flere målinger enn kun IPD og synsstyrke. Ellers kan du fint måle alt det grunnleggende du trenger for briller med styrke via PC/smarttelefon. Velkommen til 2023
Vis hele sitatet...
At du klarer alt dette selv er jo flott.
Men jeg stoler mere på optiker en en random «synstest app»

Så å betale de få kronene synstesten koster for at en fagperson bekrefter brillene til mange tusen er rett gir jo deg som forbruker rettigheter. Hvilke kalibreringer fortar du deg på pc/smarttelefon for å sikre rette svar? eller er programvaren du bruker feilfri og tar aldri feil?

Til trådstarter:

Krogs optikk er overprisa men jeg har god erfaring med ansatte der.

Men så lenge du ikke har veldig problemer ser jeg ikke helt hva som er forskjellene mellom de forskjellige.

Jeg har hatt de siste 4 par fra spacsaver og vært fornøyd. Men jeg har kun stryke og minimalt med hornhinnene etc.
Min mor derimot som har litt flere tilpasninger kan ikke bruke spacsaver mener hun. Fordi glassene ikke har like god kvalitet så fort det også krever tilpassing.

Om det er tilfelle vet jeg ikke, men hun er helt sikker her.

Hun bruker brilleland, men er en bestemt optiker som har holdt på i alle år.
Det er en brillebutikk som heter Kaibosh nederst i markveien, vegg i vegg med den robot-klesbutikken.
Kaibosh skryter av å designe egne briller, samt at de ikke pakker inn skjulte kostnader i prisen.