Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4279
Hei, jeg bestilte 5g Tianeptine i pulverform på nettet. Formålet er behandling av depresjon/angst på standard 3x12.5mg per dag dosering. Ved en tidligere bestilling jeg mottok var de to små posene merket "tianeptine" på utsiden. Når det gjelder forsendelsen jeg nå er anmeldt for har jeg (naturligvis) ikke sett innholdet, så jeg er usikker på om det var lablet eller bare en pose med hvitt pulver.

Uansett, Tianeptine er da overhodet ikke å definere som "narkotika" og det er ikke oppført på narkotikalisten. Jeg ringte for øvrig tollvesenet og spurte de generelt om Tianeptine for et halvt år siden. Fikk da som svar at stoffet "ikke er registrert/klassifisert i Norge". Så vidt meg bekjent skal jeg da kunne bestille opp til 3 måneders forbruk fra et EØS land uten problemer ?

Brevet sier i alle fall at jeg er anmeldt for "narkotika, diverse" (forholdets art), og så står det videre at forholdet er henlagt p.g.a. manglende saksbehandlingskapasitet hos politiet, men "kommer anmeldelse om andre forhold, kan etterforskning iverksettes igjen". Synes det er noe spesielt at de oppretter en anmeldelse og ferdigbehandler denne anmeldelsen, og det første jeg hører om saken er dette brevet.

Setter uansett pris på rask tilbakemelding her folkens, da jeg planlegger å ringe denne etterforskeren i morgen:
  • Kan de automatisk anmelde meg for narkotika p.g.a. at noe ser mistenkelig ut? Jeg mener, så lenge det ikke er oppført på narkotikalisten kan de ikke akkurat ha labtestet pulveret?
  • Så lenge Tianeptine ikke er klassifisert i Norge, er det korrekt at jeg lovlig kan bestille fra EØS land - eller kreves det at lege godkjenner og skriver ut resept?
  • Hva bør jeg gå ut med av info i samtalen, og hvordan ville dere forholdt dere til dette? Usikker på hvordan jeg skal tolke dette med at "etterforskning kan iverksettes igjen ved anmeldelse om andre forhold"
  • Har jeg nå "narkotika" på rullebladet, selv om de har henlagt anmeldelsen?
  • Gitt at de innser de har gjort en feil (noe som selvfølgelig er tvilsomt), har jeg noen sjanse for å få Tianeptinen utlevert, blir den returnert eller hva skjer?
Setter stor pris på alle innspill. På forhånd, takk!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tianeptine er et Trisyklisk antideppressiva som ikke er definert som Narkotika, men går under definisjonen legemiddel.

Men, du må huske at resepten må være gyldig i landet legemiddelet er utsendt fra, har du bestillt fra online apotek er det ikke sikkert at resepten er godkjent. Dette kommer helt an på landet du har bestillt fra, f.eks i U.K. er resept fra lege via online konsultasjon godtatt, mens andre land ikke godtar dette selv om onlineapoteket påstår de er gyldige.

Punkt 1: Man kan anmelde de fleste for det meste, men det er bare.

Punkt 2: Klassifiseres som legemiddel, går under definisjonen vår i loven. Se over ang. lovlighet og resept.

Punkt 3: Få alt på stell, sjekk opp loven rundt onlineresepter fra landet du bestillte fra.

Punkt 4: Nei, du har da ikke blitt dømt enda. Å bli etterforsket påfører ingenting på rullebladet.

Punkt 5: Om alt er på stell skal du få utlevert stoffet ja.
Trådstarter
3 0
Hei og takk for svar. Tianeptine er et legemiddel, men det er vel ikke per definisjon å anse som et legemiddel i Norge m.h.t. at det ikke er klassifisert og dermed ikke står på legemiddellisten.

Det er godt mulig jeg har blandet litt her, nærmeste jeg kan sammenligne med er sovemiddelet melatonin som jeg i flere år har kjøpt fra England. Melatonin er reseptbelagt i Norge men selges som helsekost i England. Fikk opplyst fra tollvesenet jeg lovlig kan bestille opp til 3 måneders forbruk fra EU land, selv om det er reseptbelagt her hjemme. De fleste pakkene med melatonin jeg har bestilt har blitt kontrollert, godkjent og videresendt av tollvesenet. Så jeg vet ikke om dette med onlineresepter er helt riktig? Det er vel tvilsomt om jeg får stoffet utlevert, det mest ryddige for fremtiden blir vel å snakke med min fastlege og få papirene i orden.

Jeg synes uansett det er drøyt politiet bare kan slenge labelen "narkotika" på innholdet uten å verifisere det. Selv om jeg nå ikke er dømt loggfører politiet alt. Hadde besøk av politiet p.g.a. en feiltagelse for ca 12 år siden. Da jeg 8 år senere ved en kontroll fikk spm om jeg hadde hatt noe med politiet å gjøre spurte de plutselig om dette hjembesøket. Det til tross for at de den gang sa de hadde gjort en feil og beklaget. Så jeg vil anta at det f. eks. på en uttømmende/utfyllende politiattest nå vil stå at jeg er anmeldt for narkotika. Det har jeg ingen interesse av. Blir prinsippsak, jeg har ikke bestilt "narkotika". Et annet aspekt er at jeg vil anta de destruerer pulveret. Hadde de derimot returnert forsendelsen ville jeg fått tilbake pengene.
Sist endret av TonyTP; 3. juni 2015 kl. 18:52.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I juridisk sammenheng er det ingen forskjell på noe som faktisk er klassifisert som et legemiddel og det som faller under definisjonen legemiddel. Definisjonen er der nettopp for slike saker der stoffet ikke har rukket å bli klassifisert enda.

Hvis du ser på legemiddelverkets side om innførsel av legemiddel, er det et par punkt:
Resepten må være forskrevet på en måte som er lovlig i det aktuelle landet. Hvis resept-
forskrivning fra for eksempel
"nettdoktorer" ikke er tillatt, vil
forskrivningen være ulovlig.

Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er kjøpt på lovlig måte.
Dokumentasjonen må ligge vedlagt i forsendelsen med legemidlene.
Ikke alle «nettdoktorer» følger loven, og mange nettapotek er ulovlige.
Vis hele sitatet...
De var vel rask med den klassifiseringen av lovbruddet ja, men dette er som sagt politiet, de er ikke akkurat noen racere på farmakologi. Om dette er en så viktig prinsippsak for deg ville jeg ha engasjert en advokat så fort som mulig.
Trådstarter
3 0
Nå mener jeg ikke å kverulere her, men når jeg lovlig kan bestille Melatonin fra nettbutikker i England (hvor det er definert som helsekost) til Norge (hvor det er klassifisert og reseptbelagt) - burde jeg ikke da kunne bestille et stoff som ikke er klassifisert i verken avsender- eller mottakerlandet, så lenge det ikke faller i narkotika- eller dopingkategoriene ? Jeg har aldri måtte fremlegge noe form for dokumentasjon ved kjøp av Melatonin (sett bort fra kjøpskvittering for at de skal kunne beregne eventuell toll).

Utover å ta en prat med etterforskeren vet jeg ikke om jeg gjør noe eller hva. Advokat er en option men det vil ta tid og koste penger. Alternativt kan jeg bestride henleggelsen av saken (latterlig som det høres ut ) for å få de til å verifisere innholdet, men da kan jeg selvfølgelig risikere at de i ren irritasjon finner en annen grunn til å faktisk bøtelegge meg
Jeg ville nok bare latt slipp på det, for jeg tenker at politiet kanskje blir mer hissige på deg i fremtiden om du lager bråk av det denne gangen. Selv om du er høflig setter politiet muligens ikke pris på en slik samtale. Ikke har de tid til det heller, om de må henlegge anmeldelsen grunnet manglende kapasitet. Men gjør som du vil.

Det som er klart, uansett om det er lovlig å importere eller ikke, er at det på ingen måte kan klassifiseres som narkotika, fordi det ikke står på narkotikalisten. Skulle tro politiet kunne tatt en sjekk på lista de er juridisk pliktet å overholde før de slæpper på en narkoanmeldelse.

Jeg fikk en pakke med ikke klassifiserte gråsonestoffer stoppet i tollen i fjor høst. Har ikke hørt et pip siden. Men jeg tør ikke lage bråk av det, mye lettere å bare late som ingenting, for da kan jeg benekte all kjennskap til det om det seinere skulle komme opp i en for meg ubehagelig sammenheng.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hehe, jeg bryr meg fint lite om du kverrulerer. Men du går ut i fra at autoritetene handler konsekvent, det er noe du ikke kan anta.

Jeg hadde ikke fått med meg at du fikk et henleggelsesbrev, du får prøve å gå ned på stasjonen og kreve pakken din utlevert.
Sitat av TonyTP Vis innlegg
Nå mener jeg ikke å kverulere her, men når jeg lovlig kan bestille Melatonin fra nettbutikker i England (hvor det er definert som helsekost) til Norge (hvor det er klassifisert og reseptbelagt) - burde jeg ikke da kunne bestille et stoff som ikke er klassifisert i verken avsender- eller mottakerlandet, så lenge det ikke faller i narkotika- eller dopingkategoriene ? Jeg har aldri måtte fremlegge noe form for dokumentasjon ved kjøp av Melatonin (sett bort fra kjøpskvittering for at de skal kunne beregne eventuell toll).

Utover å ta en prat med etterforskeren vet jeg ikke om jeg gjør noe eller hva. Advokat er en option men det vil ta tid og koste penger. Alternativt kan jeg bestride henleggelsen av saken (latterlig som det høres ut ) for å få de til å verifisere innholdet, men da kan jeg selvfølgelig risikere at de i ren irritasjon finner en annen grunn til å faktisk bøtelegge meg
Vis hele sitatet...
Reglen er, at hvis du skal kjøpe noe medisin i utlandet, som er reseptbelagt i Norge, så må du ha en gyldig resept og andre papirer i orden på dette FØR du innfører stoffet/medisinen. Det er bare ting som er reseptfrie i Norge, du kan føre over/bestille opp til 3 mnd. forbruk av.
Sitat av Lovdata
§ 5.Klassifisering av vare i tvilstilfelle

Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.1
1 Jf. forskrift 22. desember 1999 nr. 1559 om legemidler §§ 2-1 til 2-3.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er registrert i Norge, så kan det likevel klassifiseres som et legemiddel. Har du bestilt innen EU/EØS, så kreves det likevel at du må vise resept eller legeerklæring.

Men uansett, hvis du blir straffet, så skal det gå under brudd av legemiddelloven, ikke narkotika.

Off-Topic: Tianeptine virket som et spennende legemiddel. Det står på wiki at det er klassifisert som et trisyklisk antidepressiv, men virker ganske annerledes. Den hemmer glutamat aktivitet (antidepressiv og dissosiativ virkning), forsterker frigjøring av dopamin og aktiverer enkelte dopamin reseptorer (sentralstimulerende og antiparkinson virkning), reduserer nivået av serotonin i synapsen, men ikke ved å hemme frigjøring, MAO eller reopptak, men ved å indusere reopptaket (helt motsatt hva SSRI gjør som hemmer reopptaket og dermed oppregulerer serotonin reseptorer i stedet for å nedregulere dem. Og det er vel si at det er ingen sjanse for serotonin syndrom?), og ikke minst full agonist for mu-opioid og delta-opioid (euforisk, smertestillende og antidepressiv effekt). Medisinen har lite til ingen hemmede effekt på dopaminerge, noradrenerge og serotoninerge systemer, og har også ingen antikolinerge effekter, noe som er vanlig blant trisykliske antidepressiver og er hovedårsaken til mye av bivirkningene man kan få av de andre TCA'ene.

Dette virker da i teorien brukbar rekreasjonelt. Hvis tollen har generell kunnskap i farmakologi, så stopper de nok denne varen pga potensialet for misbruk. Det er derfor de ikke gidder bryet med å stoppe f.eks melatonin som faktisk er reseptbelagt i Norge.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Off-Topic: Tianeptine virket som et spennende legemiddel. Det står på wiki at det er klassifisert som et trisyklisk antidepressiv, men virker ganske annerledes. Den hemmer glutamat aktivitet (antidepressiv og dissosiativ virkning), forsterker frigjøring av dopamin og aktiverer enkelte dopamin reseptorer (sentralstimulerende og antiparkinson virkning)
Vis hele sitatet...
Tianeptine aktiverer ikke dopaminreseptorer, men fører til en moderat økning i DA-frigjøring.

reduserer nivået av serotonin i synapsen, men ikke ved å hemme frigjøring, MAO eller reopptak, men ved å indusere reopptaket (helt motsatt hva SSRI gjør som hemmer reopptaket og dermed oppregulerer serotonin reseptorer i stedet for å nedregulere dem. Og det er vel si at det er ingen sjanse for serotonin syndrom?)
Vis hele sitatet...
Nyere forskning har vist at det ikke har noen effekt på den ekstracellulære konsentrasjonen av serotonin, ei heller endres følsomheten eller konsentrasjonen av serotoninreseptorer. Derfor har man konkludert med at det er lite sannsynlig at effekten av tianeptin kommer fra noen direkte involvering av serotoninsystemet. Det er ellers rimelig liten sjanse for serotonergt syndrom ved inntak av SSRI, selv om det kan forekomme. Tar du MDMA med SSRI har det f.eks. en dempende effekt.

Siden tianeptine ikke har noen demonstrert effekt i positiv eller negativ retning på serotoninkonsentrasjoner i synapsen, bør det helt riktig være null sjanse, i stedet for en liten sjanse, for serotonergt syndrom.

Kilde på tianeptinfarmakologi: http://www.nature.com/mp/journal/v15...mp200980a.html



Dette virker da i teorien brukbar rekreasjonelt. Hvis tollen har generell kunnskap i farmakologi, så stopper de nok denne varen pga potensialet for misbruk. Det er derfor de ikke gidder bryet med å stoppe f.eks melatonin som faktisk er reseptbelagt i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes tilfeller hvor folk har rapportert at de har tatt opptil flere hundre milligram tianeptin for å oppnå rekreasjonell effekt. Terapeutisk dose er 37.5mg/dag i tre doser. Det er antagelig den opioide virkningen som gjør det rekreasjonelt, ja. Den effekten er ganske lav i normale doser, men rimeligvis blir den større med økt dose.

Absolutt et interessant legemiddel som har vært lite forstått, og fortsatt er man ikke sikker på helt hva det er med det som gjør at det fungerer.
Tianeptine står på listen over gyldige stoffer som kan bestilles på godkjenningsfritak i Norge. Det tilsier at det "anerkjennes" som legemiddel her til lands. Skal grave opp en link.

Det står oppført som "Tianeurax" (tysk produsent) på denne siden:
http://www.felleskatalogen.no/medisi...itak/atc-liste

Du burde med andre ord kunne komme deg unna "narkotika" anmeldelsen.
Sist endret av GABAergic; 4. juni 2015 kl. 19:12.