Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2476
Hei, jeg er en gutt på 19år som er litt urolig.
jeg har (hatt?) et lite problem med at jeg klarer ikke å si nei til ting jeg blir tilbydd. (holder meg unna sprøyter og piller). det som er greia er at jeg har mange kompiser som er helt anti drugs og clean osv. men så har jeg alt for mange kamerater på feil side igjenn... så jeg blir som en mellommann :P
de fleste av de straighte kompisene mine veit at jeg er den i gjengen som har prøvd ting, og jeg er redd for at jeg snart kommer til å skli ut av den kretsen. samtidig så er jeg også den som prøver så godt jeg kan å "sette ned foten" med den andre gjengen f.eks stå over en blazesession. så skal jeg da kutte helt kontakt med de kameratene som driver og "eksprimenterer" med stoff og kun henge med de "fine" folka? holder også på med en jente for tida, den jenta jeg alltid har vært forelska i. vi har vært av og på i 4-5 år nå, men nå ser ting lysere ut en noen gang. hun vet også at jeg har holdt på litt med flis. (hun vet ikke om pulveret da). hun tror fortsatt at jeg er på nyktern, noe som jeg har vært en god stund. gikk litt hardt for seg i rom-jula. da bestemte jeg meg for og være clean ut året og kun fokusere på trening og den jenta. men så kommer problemet mitt.. holdt nyttårforsettet til i dag! 1mnd og 7 dager. dro 2 striper med fart for et par timer siden. redd for at dette kommer til å fortsette sånn! av/på drugs, lyge til den jenta og velge mellom kompisser.. hva synes dere jeg burde gjøre? har egentlig altid vært i mot pulver også, kun siden romjulen da jeg prøvde det for første gang! (da prøvde jeg kokain å amf). kun hatt et okei syn på flis liksom, det er greit å prøve liksom.. hvis dere skjønner? vil også opplyse om at jeg har bodd i fosterhjem pga av mor med rusproblemer. hun har nå vært clean i 6-7år, å jeg fikk flytte tilbake til henne sommeren jeg var 18. hva om hun finner ut hva jeg har drevet med? det er det jeg er mest redd for, å skuffe henne å resten av familien... får å sette dette i lettere lys for dere seere, så kan dere sikkert se at psyken min ikke tåler dette (hvertfall ikke amfetamin) pga hva jeg skriver er vel egentlig bare en "hånd på skuldra" å noen råd jeg er ute etter! på forskudd, takk for svar
ArbeidsledigProletar
Først og fremst synes jeg du skal bruke enter-tasten oftere, lage avsnitt.

Deretter får du prioritere hva som er VIKTIGST for deg, rus eller den jenta.

Så enkelt er det, ikke går rundt og lyv for henne ihvertfall, det er ingen tjent med, hverken hun eller du.
Sist endret av Batabusa; 7. februar 2014 kl. 03:34.
Hei,

Jeg er i samme situasjon som du er i, har mye venner som ikke rører weed og partydrugs, men andre venner er junkies, bruker partydrugs, eller røyker innimellom. Jeg har røyka masse tidligere selv, og er nå helt nykter.

Jeg ser at jeg tjener mer på å være nykter, jeg sliter med depresjoner og litt nerver, noe jeg mistenker er pga alt for mye hasjrøyking. Jeg har nylig flytta inn med ei kjempefin jente, som vet hva jeg har drevet med og har vært borti en hel del selv. Ho sier at jeg er kjempeflink som holder meg unna, og det vet jeg selv at jeg er - OG at det lønner seg. Med tanke på økomomi, helse og sosial status. Please, kutt ut folk som ruser seg, og jeg dømmer ingen her, men TA VARE PÅ JENTA DI FOR FAEN!
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Først og fremst synes jeg du skal bruke enter-tasten oftere, lage avsnitt.
Vis hele sitatet...
Det kan henne denne gutten strever med skrivingen sin, så kommer du og må kommentere det. En annen ting er at du må passe mye mer på deg selv når du er så flink til å kommentere andres feil. La ting fare og ikke heng deg så mye opp i detaljer. Jeg sliter selv med hvor og/å skal stå i alle sammenhenger og jeg synes det hadde vært slitsomt om andre skulle kommentere det til stadig. Det er da egentlig ikke så viktig?
Hold deg til de "straighte". Alt blir myye lettere (av erfaring). Kutt iallefall ut de som er i ferd med skli ut(de som ikke kommer seg gjennom skolen, de uten ambisjoner og de som bruker noe mer enn hasj). Det er det beste, lover.
Sitat av g0mp Vis innlegg
jeg er redd for at jeg snart kommer til å skli ut av den kretsen
Vis hele sitatet...
Sitat av g0mp Vis innlegg
redd for at dette kommer til å fortsette sånn! av/på drugs, lyge til den jenta og velge mellom kompisser
Vis hele sitatet...
Sitat av g0mp Vis innlegg
hva om hun finner ut hva jeg har drevet med? det er det jeg er mest redd for, å skuffe henne å resten av familien...
Vis hele sitatet...
Sitat av g0mp Vis innlegg
får å sette dette i lettere lys for dere seere, så kan dere sikkert se at psyken min ikke tåler dette
Vis hele sitatet...
Jeg synes vel egentlig du besvarer spørsmålet ganske bra selv. Om du vet du ikke greier å takke nei når du blir tilbudt stoff, så kutter du kontakten med de som tilbyr deg stoff. Det virker i hvert fall som at du har helt andre planer for deg selv.


Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Det kan henne denne gutten strever med skrivingen sin, så kommer du og må kommentere det. En annen ting er at du må passe mye mer på deg selv når du er så flink til å kommentere andres feil. La ting fare og ikke heng deg så mye opp i detaljer. Jeg sliter selv med hvor og/å skal stå i alle sammenhenger og jeg synes det hadde vært slitsomt om andre skulle kommentere det til stadig. Det er da egentlig ikke så viktig?
Vis hele sitatet...
Jo, det er ganske viktig. På et forum foregår kommunikasjon utelukkende skriftlig, og da er det selvsagt ønskelig med et mest mulig feilfritt språk.

Det eneste som ble påpekt var uansett at TS kunne ha delt inn innlegget sitt i avsnitt. Dette kan vel knapt kalles kritikk, mer et enkelt og høyst gjennomførbart råd som sannsynligvis ville fått flere til å lese hele posten. Å trykke enter greier alle, uavhengig av skrivekunnskaper.
Kast skiten og kast folka du er i lamme på den "dårlige" kretsen. Du har en jente som du har vært forelsket i så mange år som du har god sjanse på som kanskje er noen du i framtiden gifter deg med, haha? Who knows. Kutt ut pulveret å delvis blaze, da deg en joint i ny å ned på hytta med et vatten. Så får du se om ny dama funker da, ta iværtfall sjangsen på ho isteden for weeden og stripa. Walk the long road, man! Hvis shiten ikke fungerer, så kan du jo fortsatt si #yolo #fuckit å gå tilbake til makka.
Handler denne tråden om skrivefeil eller TS sin situasjon?

TS, du bør gjøre opp en klar holdning til hva du selv har lyst til. Ønsker du å bruke drugs eller kutte ut helt? Det finnes en mellomting også seff, du trenger jo ikke å kutte all kontakt med noen så lenge du klarer å demonstrere litt viljestyrke. Og ja, gruppepress is a bitch.
Det finnes steder du kan få god hjelp, sånn som hos Incognito. Du blir ikke innlagt på flekken der, de aller fleste får poliklinisk behandling og klarer seg godt senere om behandlinga starter tidlig.

Bare et råd fra en som har vært der noen ganger…
Hei, Velg jenta å di rusfrie vennene dine.

Har selv vært i samme situasjon og bestemte meg en dag for å gå til ruspsykolog å slå av en prat. Det var enormt bra for psyken min å ha noen å snakke med utenom alle løgnene. Hjalp meg med å få inn i hode hva som er viktigst for meg nå og i fremtiden.
10.02.2013 var dagen jeg sist rusa meg. Trodde aldri jeg ville merke så stor forbedring på livskvaliteten som jeg gjorde, men jeg mener jeg ikke var psykisk sterk nok til å kontrollere rusen min og det måtte derfor bli sånn...

Nå havna jeg litt off topic, men du skjønner tegninga.

Lykke til kompis!
Du ser disse to forskjellig omgangskretsene, hvilken vil du selv være i? Hvem er du og hva vil du?
om du virkelig liker denne jenta kaster du ikke bort din og hennes tid med løgner. Det er ikke sånn man starter eller begynner et forhold. Jeg har sett folk havne i psykoser og særdeles ekle scenarioer pga amfetamin. Og da spesielt en kompis som allerede er utsatt for psykoser og schizofreni som bli helt ødelagt på amf men som ikke har noen tegn til det nykter. Så om du vet at hodet ditt ikke takler det, hvorfor gjøre deg selv den bjørnetjenesten? Amfetamin vil ta med seg et hvert hodet tilslutt. Metha/amf er sett på som et av verdens farligste rusmiddel pga dens kompliserte avhengighet. Vær forsiktig.
Selvinnsikt er svært essensielt for en hver avhengighet. For alle mennesker er innebygd med et ego som i fleste tilfeller kommer til å overkjøre ditt egentlig ønske. Egoet sier ja mens du som en hel person sier nei. Det er derfor det psykisk aspekt rundt rusmidler er svært viktig å vite og kunne ting om. Husk at folk med psykiske lidelser er lettere disponert for avhengighet eller så oppstår det psykiske lidelser pga rus misbruk.
Ta vare på hode ditt, du har bare ett!
Les, les og les enda mer! Så viktig å holde deg selv informert om alle sidene rundt et rusmiddel, kan være du oppdager noe du ikke viste eller liker! Personlig vil jeg også anbefale deg å lese om psyken din. Det kan åpne øyene dine for hvem du er, hva du vil og hvordan oppnå det med bare litt øving

Lykke til og stay sober!

~Peace.