Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2135
Hei, har en situasjon der jeg via en skriftlig avtale per mail skulle kjøpe et skjermkort av en kar fra finn. Vi pruta fram og tilbake og endte på en pris og begge sa deal, han skulle sende kortet dagen etterpå. Senere får jeg mail om at han har fått et annet tilbud og valgte å selge det til han istedetfor grunnet høyere pris.

Ikke snakk om store summen her, men hvor gyldig er en avtale per mail? Kunne jeg i teorien vært en liten djevel og tatt det her til forliksrådet (eller hva f det heter :P) og da faktisk hatt krav på å få kjøpe skjermkortet til avtalt pris?

Takk for tilbakemeldinger
Ja, en avtale er en avtale, uansett om den er gjort på Finn, på e-post, muntlig eller over telefonen.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Det er jo en liten bagatell sak. Ikke noe vits å ta det opp. Med mindre du vil være en djevel
Sist endret av HanDuck; 17. desember 2012 kl. 15:33.
De fleste av oss hadde nok gjort det samme som han Alle vil jo ha mest mulig for ting de selger.
Avtalen ble godtatt fra begge parter, er han en tulling som bryter avtalen så kan du gi han samme leksa tilbake!
"gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg"
Sitat av hotline Vis innlegg
De fleste av oss hadde nok gjort det samme som han Alle vil jo ha mest mulig for ting de selger.
Vis hele sitatet...
jeg ville aldri gjort det.
Når man beyter en slik avtale, bryter man også god skikk.

Jeg ville aldri satt i gang en sak av dette, du kan dog true med noen paragrafer - men ikke gjør noe stort nummer av det eller bruk mye tid..
Sist endret av Spelly; 17. desember 2012 kl. 16:08.
Jeg blir ikke overasket, men til stadig skuffet over rådene folk gir i slike situasjoner.

Jeg kjenner ikke jussen på dette, men jeg kan ikke tenke meg (og håper inderlig ikke) at noen offentlige instanser bruker tid på en slik fillesak som dette. Hva er det reelle tapet ditt her? Hva skulle du betalt for kortet, og hva koster et nytt (eller et annet tilsvarende ett du kan finne på finn.no?)?

Så må du spørre deg, hva er tiden din verdt? Om du skal hisse deg opp og bruke tid og krefter på en slik sak som dette? Hva har du da tjent? Gratulerer, du kan ende opp med å spare noen usle kroner, men til hvilken pris? For ikke snakke om hvor mye av det offentliges tid skal du kaste vekk? Jeg tipper det ikke er snakk om mange minuttene med en saksbehandler før den tapte verdien for deg er oversteget flerfoldige ganger.

Nei, i slike saker skal du innse at av og til er folk kjipe og velger å gå bort fra en avtale. Du kommer garantert til å gjøre noe lignende selv en gang i tiden, og hvor mye tid og penger skal da kastes bort?

Vi har det for godt i dette landet når du får flere som støtter deg i å "gå til sak" for noen skrave kroner på et bruktsalg.
§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.


Dette er ditt beste grunnlag om du vil ha loven som grunnlag, men jeg tviler på at du vil komme noen vei med det uansett

Edit: Nevermind, OP, dette innlegget er det nok bare den andre parten i saken som har noen glede av.
Sist endret av binkabi; 17. desember 2012 kl. 16:10.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Har gjort en avtale med selgeren nå, truet med forliksrådet og da ville han med en gang holde det han lovet Takk for svar!
Sitat av hotline Vis innlegg
De fleste av oss hadde nok gjort det samme som han Alle vil jo ha mest mulig for ting de selger.
Vis hele sitatet...
Dette er piss. En avtale er en avtale, betyr ikke ditt ord eller omdømme noenting?

Folk som sier at det ikke er noen tapere her tenker ikke veldig langt. Verdien (prisen) på varer er i stadig forandring og hele poenget med å lage en avtale er å "låse" prisen for å oppnå stabilitet. Når selger bryter dette når prisen går opp, men ønsker å opprettholde avtalen når prisen går ned så er det en form for bedrag.

tl;dr selger er en idiot, men godt han gjorde det rette til slutt