Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3292
Som tittelen sier, har jeg mistet min tiltro til Denne siden, etter at de gang, på gang, på gang, på gang, og på gang, har meldt et vær som det overhodet ikke blir noe av. Det som tidligere var landets beste vær-side, er nå blitt et nettsted med fancy innpakkning som som forteller deg mer eller mindre nøyaktig hvilket vær det IKKE blir. Kan ta noen episoder som har gjort at Yr har mistet meg som kunde.

Episode 1

Dette skjedde i påsken. Det var meldt steiksol hele dagen, og etter å ha sett på værvarselet la vi en lang skitur til denne formiddagen, noe jeg hadde gledet meg lenge til.
Det endte med at vi måtte snu før vi hadde startet, fordi "steiksolen", ble erstattet med en uhorvelig regnvær og mye vind.

Episode 2

Neste gang dette skjedde, var for ca en måned siden. Etter at været flere ganger hadde slått feil, trodde vi at dette kun var en feil, og bestemte oss for å droppe en planlagt båttur, ettersom det var meldt kaldt vær og mye vind. Hele den dagen ble det veldig bra vær, men vi kunne ikke dra fordi båten ligger to og en halv time unna der vi bor. I tillegg skulle det pakkes osv.

Episode 3

Den siste gangen var nå for bare noen dager siden, noe som fikk meg til å miste tiltroen til nettstedet fullstendig. Etter å ha måttet sykle mange kilometer i påstått godvær, gikk det ikke mer enn 20 minutter før det begynte å hølje ned med regn.

I tillegg leste jeg en artikkel i Aftenposten (Som jeg ikke finner på nett), hvor det sies at Yr melder feil vær med vilje, og at dem har en betalingsordning, hvor folk kan få det rette været.

Flere enn meg som er temmelig lei av dette?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Det jeg begynner å bli lei av er folk som tror værmeldinger er 100% riktige, alltid. Informasjonen på yr.no må vi nesten ta for det den er - kvalifisert gjetning. Selfølgelig er det plagsomt når det meldes feil, men min erfaring er at de har mer rett enn feil. Om du virkelig misliker siden så sterkt kan du vel bare slutte å bruke den?
Du må jo se etter "fargerike-rubrikker" under værvarselen.

Grønn - Ganske sikkert
Gul - Noe usikkert
Rød - Usikkert

Dette er på langtidsvarsler tho
Hva skal vi tro?
Til venstre Yr.no og til høyre Storm.no
http://bildr.no/image/444323.jpeg

Været på Tusenfryd i morgen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3154589.ece

Det står ikke en kvekk der om at de melder feil med vilje.
melder feil med vilje slik at folk skal betale for å få det riktig????
det er jo hull i hodet. dårlig reklame for produktet gjør ikke at folk skulle betale for det......

Endel av det som står på yr har en notis på seg som sier at dette er automatisk værdata basert på statistikk, og at det dermed kan forekomme feil.
Nå er værvarsel FRAM i tid stortsett statistikk uansett. men når ikke en meterolog har sett over saken og kommet med sin tolkning og syn på saken så får du ikke korrekt vær i alle tilfeller. selv ikke med en meterolog får du 100% riktig vær.

på fjell gennerelt forandrer været seg raskt normalt og det er her vanskelig å kunne spå korrekt hele tiden.

MEN yr har også varsel som er skrevet av en meterolog. klikk deg inn på stedsnavnet og se på meterologvarsel.
disse stemmer stortsett etter min erfaring.

Andre ting som kan påvirke er lang avstand til værstasjon og lokale fenomener.

Er bare å innse det med en gang. Været er og blir sitt eget vesen. en meterolog kan prøve å tyde det, men du får ikke dermed nødvendigvis riktig vær...
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Kunde hos yr.no? Hvilke betal-tjenester driver de?

Forøvrig, som de andre sier, vær er ingen eksakt science.
Genetic's Avatar
Trådstarter
nso: Jeg formulerte meg kanskje litt feil, men yr har i alle fall et betalingsvarsel som er mye bedre og mer treffsikkert enn det som er gratis.

Det jeg synes er så rart, er at yr meldte perfekt vær før. Det matchet alltid. Ble det fire dråper regn klokken 14:27, så ble det fire regndråper klokken 14:27.

Det at det kan være usikkert er jeg klar over, og det sjekket jeg også.
Prøv denne også folkens: http://www.accuweather.com/world-ind...her&traveler=0

Så blir det rom for forvirring.
Sitat av Genetic Vis innlegg
nso: Jeg formulerte meg kanskje litt feil, men yr har i alle fall et betalingsvarsel som er mye bedre og mer treffsikkert enn det som er gratis.
Vis hele sitatet...
Kan du linke til den tjenesten? Ser ingenting på sidene deres som ikke er gratis.

Det jeg jeg ser er:
Sitat av http://www.yr.no/nyheter/1.3344083
Fra og med 1. september blir alle norske meteorologiske data gratis for alle. Null-prispolitikken gjør at kommersielle værleverandører kan bruke ressursene på annet enn datakjøp. For «Hvermannsen» betyr frislippet bedre værtjenester på Internett.
Vis hele sitatet...
Dett er publisert 31.08.2007.
Data er gratis, å få de skreddersydd til dine behov koster penger.
Sist endret av Mith; 6. juli 2009 kl. 14:32.
sitter akkurat med overskyet og 5 min med regn i går
var meldt regn hele dagen i går og et sol glimt i dag + masse regn



det er vell vansklig og "gjette" været
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Hva skal vi tro?
Til venstre Yr.no og til høyre Storm.no
http://bildr.no/image/444323.jpeg

Været på Tusenfryd i morgen.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje henger deg opp i figurer, men gidder å lese så ser du at Yr spår 0.8mm regn, og storm 0mm regn. 0.8mm er ikkje spesielt mykje - det er ei byge.

Det å formidle ei værmelding på ein forståelig måte er ikkje det lettaste i verda, og det er ikkje ein måte som er rett og ein som er gal. Det samme gjeld utrekningsmodeller som er i bruk.

Eit vesentleg tips er å lese teksten, og ikkje kun sjå på symbola. Symbola er overfladiske for å bruke et pent uttrykk.

Og før nokon kjem og hevder at A er bedre enn B så bør dei gjere meir enn å basere det på ein plass og eigne oppfatninger. Dei bør lagre vêrmeldinga, og samanlikne med målbare fakta i etterkant, for å sjå kor mykje dei bomma med.

Ikkje for det - eg er overtydd om at metrologisk institutt gjer nettopp den samanlikninga på alle målepunkt dei har, og nyttar det for å korrigere modellen dei brukar.
Er mye forskjellige vær om du sjekker forskjellige sider ja.. Skal selv kanskje på tur, men får ikke helt bestemt oss pga været. Storm og yr melder jo relativt forskjellig vær også så hjelper jo ikke stort. Som sagt været forandrer seg fort og man kan ikke alltid vite hva som kommer.
Tror ikke jeg har sett eller lest en værmelding på nesten 10 år nå, all den tid det bare er gjetting har det egentlig ikke noe for seg. Men så bor jeg nord for polarsirkelen og vet at man skal forberede seg for det som er det verste i henhold til årstiden og håpe på at det blir bedre enn det.
Nå stod vel en artikkel i bt i helgen om at yr.no har en 'algoritme' (som de så fint kalte det) som er strengere enn den andre bruker.
Altså yr.no melder dårligere vær enn det det egentlig blir.
Dette skulle de nå kikke på slik at den ble litt 'snillere' og dermed melde bedre vær.
Men om du får noe finere vær i virkeligheten forblir vel opp til værgudene.
Jeg har sluttet å se på værmeldinger, jeg blir skuffet uansett!

Men jeg er enig, jeg følte at yr.no stemte bedre før, enn nå.
Jeg jobber ute hele året på sjøen og kan vel nevne at vindstyrker er omtrent det eneste jeg stoler sånn noelunde på. Nå skal det jo nevnes at jeg aldri helt og fullt stoler på en værmelding. Mitt mantra på været er at "været ser man når man kommer så langt". Spesielt på sjøen og fjellet.

Yr har ikke noe godt rykte på seg for å melde riktig blant oss som jobber på sjøen.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Som jeg har sagt: Yr var bedre før.

Og ja, BT var det!
det jeg pelier og bruker er :
http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/radar.html da ser du med enn gang om det regner og om regnet er på veit mot der du bor. oppdater vært 15min. (det hetter dopplar radar, for dem som lurer)
Sist endret av ranvik; 6. juli 2009 kl. 16:46.
Sitat av ranvik Vis innlegg
det jeg pelier og bruker er :
http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/radar.html da ser du med enn gang om det regner og om regnet er på veit mot der du bor. oppdater vært 15min. (det hetter dopplar radar, for dem som lurer)
Vis hele sitatet...
en doppler-radar måler også vindhastigheter, jeg kan ikke se noen vindmålinger på den radaren til yr, ser kun ut som en vanlig nedbørsradar spør du meg.

jeg bruker også radaren på yr ofte samt andre radarer og den stemmer godt den. feks. på fredag når det ble torden kunne jeg se at det kom kraftig nedbørsmengder om ca. 15min oll. på radaren og det stemte helt.. brukte den også ifjord til akkurat det samme og det stemte da også.. det er jo en live-update så den er jo riktig.. men nå er også været så uforutsigbart at det plutselig også kan danne seg nedbør både her og der.

når det gjelder værvarsling så vil jeg også tro, som det tidligere ble sagt i denne tråden at det er kvalifisert gjetting.. dermed kan tre værtjenester ha helt forskjellig værvarsling.
Sist endret av exceed; 6. juli 2009 kl. 17:49.
Hvis folk har lyst på bedre vær så er det jo bare å sette seg ned og utvikle en bedre matematisk modell for et enormt komplekst kaotisk system, burde vel neppe ta verdensmesterne i analyse på nff mer enn en halvtime.
Trenger vel strengt talt ikke utvikle matematiske modeller for å kunne spå været.
Overtro sier at om kabalen går opp så blir det fint vær i morgen, så det er bare å slå seg løs.
http://worldofsolitaire.com/
Sitat av exceed Vis innlegg
en doppler-radar måler også vindhastigheter, jeg kan ikke se noen vindmålinger på den radaren til yr, ser kun ut som en vanlig nedbørsradar spør du meg.

jeg bruker også radaren på yr ofte samt andre radarer og den stemmer godt den. feks. på fredag når det ble torden kunne jeg se at det kom kraftig nedbørsmengder om ca. 15min oll. på radaren og det stemte helt.. brukte den også ifjord til akkurat det samme og det stemte da også.. det er jo en live-update så den er jo riktig.. men nå er også været så uforutsigbart at det plutselig også kan danne seg nedbør både her og der.

når det gjelder værvarsling så vil jeg også tro, som det tidligere ble sagt i denne tråden at det er kvalifisert gjetting.. dermed kan tre værtjenester ha helt forskjellig værvarsling.
Vis hele sitatet...
vindretning, hvor regnskyene blåser?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis folk har lyst på bedre vær så er det jo bare å sette seg ned og utvikle en bedre matematisk modell for et enormt komplekst kaotisk system, burde vel neppe ta verdensmesterne i analyse på nff mer enn en halvtime.
Vis hele sitatet...
Og så har jo alle kraftige nok datamaskiner til å drive det: http://www.irishtimes.com/newspaper/...241883824.html
Slik jeg har forstått det så blir det meste av været beregnet utifra tendenser de siste hundre årene basert på innmeldt data fra diverse værstasjoner rundt om i Norge. Problemet er at disse værstasjonene melder om en konstant forandring, det vil si at været alltid endrer seg og det er vanskelig å finne en tendens utover at det alltid regner i Bergen og at det er mye bra vær i Sør-Norge.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Episode 1

Dette skjedde i påsken.

Episode 2

Neste gang dette skjedde, var for ca en måned siden.
Vis hele sitatet...
Jøss, værmeldingstjenesten meldte feil vær i påsken, så presterer de å melde feil vær allerede i juni igjen? Og attpåtil i verdens navle, Mo i Rana, som jo har glimrende forutsetninger for å kunne gi et pålitelig værvarsel. Uhørt!
Sist endret av Realist1; 6. juli 2009 kl. 23:26.
Etter min erfaring er jeg helt enig med trådstarter. Yr.no har ALDRI meldt riktig vær da jeg "trenger" det.
Da dama skulle hoppe i fallskjerm meldte de full storm samme morgen. Det viste seg og bli en av fineste sommerdagene.

Yr.no, storm.no og pent.no har alt for store avvik, så store at det nesten er morsomt. Og etter min erfaring stemmer yr.no rundt 10-20%, noe som er ganske dårlig da jeg ALDRI har opplevd det samme med de andre. Og jeg sjekker været flere ganger i uken da jeg spiller paintball og dykker.

Greit nok at været er "spådom", men når andre har mer riktig (etter min mening), bør yr.no begynne å se på sine algoritmer snart.

Hvis ikke andre opplever dette kan det kanskje være feil med enkelte værstasjoner hvor jeg bor muligens. Yr.no har flere treff på bygda jeg bor på, mens andre ikke har det. Så kanskje de andre stedene bruker værstasjoner i "nærheten" i stedet?
Jeg syns verken Nrk, tv2, tvnorge, yr.no, storm.no, db.no, vg.no, viasat eller noen av de andre snålingene som kan fortelle deg hva vær du har i vente har spesielt mye feil eller rett, det ligger ganske likt på hvor mye de bommer og treffer!
Eneste tiden jeg gidder å sjekke værmeldingen er om sommeren og da sjekker jeg dagen før for å se om det blir regn eller grilling... Langtidsvarselet er som Norges Blindeforening på skytebanen.
Jevnt over stemmer værvarslinga veldig godt, men det blir jo naturligvis mer og mer usikkert jo lengre varselet er fram i tid. Grunnen til at dere tror det aldri stemmer er at dere kun legger merke til de gangene hvor meterologene tar feil, og glemmer alle gangene hvor de har rett. Hvor mange ganger har man ikke tenkt: "Jeg får ALLTID rødt lys når jeg kommer fram til veikrysset"? Det er jo fordi man legger spesielt merke til dette, og man glemmer alle de gangene man kjører på grønt.
Sjekket yr.no før jeg skulle til sunny beach en uke, de meldte bare regn og mye vind. Det var sol og 35 grader alle dagene utenom den siste. Yr.no er ikke så veldig pålitelig synes nå jeg.
Sist endret av Heisenberg1; 7. juli 2009 kl. 02:07.
Bruk pent.no og sunn fornuft! De er da ikke synske disse værfolka!
HAH La DETTE være en lekse til alle dere haters out there.

[COLOR="Silver"]</ironi>[/COLOR]
Genetic's Avatar
Trådstarter
Så dersom dem melder en stor sol, så skal vi plutselig begynne å tro på duskeregn?
Det er jo åpenbart du som er problemet her. Du klarer jo ikke engang lese og forstå artikkelen som handler om hvordan man skal lese og forstå værmeldingen. Det er klart det blir problemer da.
- Brukeren må være litt mer intelligent. Det holder ikke å se på symbolet for et helt område, spesielt ikke når været er så ustabilt som det har vært den siste tiden. Et symbol som viser en sol kan være riktig i noen deler av et område, og helt feil i andre, legger han til.
Vis hele sitatet...
Oppsummert: Bruk hue og les, ikke bare se på de fine fargene!
Sist endret av Mith; 8. juli 2009 kl. 07:29.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jøss, værmeldingstjenesten meldte feil vær i påsken, så presterer de å melde feil vær allerede i juni igjen? Og attpåtil i verdens navle, Mo i Rana, som jo har glimrende forutsetninger for å kunne gi et pålitelig værvarsel. Uhørt!
Vis hele sitatet...
Jeg sa at neste gang jeg ble lurt av yr, var da. Ikke at dem ikke meldte feil vær en gang mellom påsken og Juni.
Klaging på værmeldingene. Ah, føler meg hjemme hos bestemor.