Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2088
VG Nett skriver i dag at Global Gaming Factory har kjøpt the The Piratebay for omlag 50 millioner norske kroner.

Dette vil altså gjøre at det blir slutt på gratis nedlasting, og at man vil ta penger for alt som man velger å laste ned.

Her skrives det til og med at de vil betale fildelerne.

Dette vil altså bety (tror jeg), at med mindre Pirate Bay tar svært lite for materialet de har der, så vil utvalget bli enormt, men svært få kunder.

Hva synes dere om vendingen dette har tatt?
Har ikke lest noe særlig om det. Men om man kan laste ned materialet lovlig, for en rimelig penge, så vil jeg tro brukermassen til nettstedet ikke vil synke noe særlig. Kanskje heller øke etter som folk ikke har lyst til å være en kjeltring for å spare noen små kroner.
"Firmaet som har kjøpt opp nettstedet holder fast på at de kan avbryte kjøpet dersom visse vilkår ikke er oppfylt.
Et av vilkårene er at det skal være mulig å drive The Pirate Bay legalt, det vil si innenfor det eksisterende lovverket."

Da må isåfall loverket endres!
o shit waddup
Dette er jo ganske kjipt med tanke på alt piratebay har "stått for", og det virker litt som om kapteinen forlater det brennende skipet med 50 mill., men piratebay-navnet står jo enormt sterkt, så om de klarer å presentere en god løsning med ålreite priser og gjør alt helt riktig så kan dette skipet virkelig få vind i seilene. Piratforkjemperne vil også sitte igjen med 50 millioner som kan brukes til å fremme piratsaken, eller bare til å leve livet som millionærer, alt ettersom hvor sterke deres politiske motiver egentlig er.
eller til å betale noe av boten de fikk/sikkert får :P
Genetic's Avatar
Trådstarter
Peter Sunde sier jo at de satt i en fastlåst situasjon, og sånn sett tror jeg salget var riktig.

Jeg kan sitere NRKs medieutvikler Erik Solheim på noe han sa på radio en gang, på spørsmålet "Hvem heier du på, I saken om Piratebay? Piratene eller Opphavsmennene?"

Jeg heier nok ikke på Piratene, men jeg heier på mange av de spørsmålene som de tar opp rundt dette med fildeling
Gaming Factory X sier at brukere tjener penger når de kobler seg opp mot nettverket deres. Hvordan vil dette funke da? Blir det som en rabatt jeg kan bruke på andre torrenter?
Kan jeg ta ut pengene i cash? regner ikke med det, men..
Genetic's Avatar
Trådstarter
Du må nok være registrert på siden med et kontonummer, så settes pengene inn der. Tjener du feks 100 kroner kan du gå i minibanken og ta ut den 100-lappen.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Var bare et eksempel, men okey Nå slipper jeg å gå amok på minibanken når jeg blir 18 ^^
Vis hele sitatet...
Okey skjønner ^^ Måtte bare si det =D Har selv klikka på minibanker for dette xD
finnes automater som har 100 lapper og
I like turtles
Skyfex's Avatar
Piratebay kommer nok kanskje til å bli en hydra slik som med Oink. Hvis Piratebay slik vi kjenner den blir borte dukker det opp 10 nye sider i respons.. og 2-3 av dem kommer kanskje til å bli like store etter noe tid.

Men på den annen side så finnes det jo mange generelle torrentsider allerede, så det er ikke akkurat som Oink, hvor det ikke var noen liknende alternativer.

Litt spent på hvordan denne lovlige løsningen skal bli.
Sitat av skepsis Vis innlegg
finnes automater som har 100 lapper og
Vis hele sitatet...
Okey? Det har ikke jeg sett på flere år, men okey, kan godt hende det stemmer =)
Genetic's Avatar
Trådstarter
Tror du kan ha et poeng der Skyfex, men jeg tipper at færre og færre kommer til å gjøre dette, ettersom enden på visen har vært tilnærma lik for både Piratebay og Napster.
Fantastisk konsept om de bare får det til å virke ordentlig og gjennomfører det grundig. Dette kan virkelig bli et stort skritt i kampen mot ulovlig fildeling, hvis de bare ikke fucker det til.

Sitat av ThexZed Vis innlegg
Okey? Det har ikke jeg sett på flere år, men okey, kan godt hende det stemmer =)
Vis hele sitatet...
[pirke]Det finnes idag flere steder. Bruker en flere ganger i uka som aksepterer uttak av 100kr-seddel.[/pirke]
Sitat av anxo Vis innlegg


[pirke]Det finnes idag flere steder. Bruker en flere ganger i uka som aksepterer uttak av 100kr-seddel.[/pirke]
Vis hele sitatet...
Okey, det kan godt hende Sier bare at de har ikke jeg sett på flere år =)
Når vil denne tjene penger/bruke penger løsningen være i havn?
Genetic's Avatar
Trådstarter
Nå som vi har fått det bekreftet, kan vi fortsette diskusjonen rundt emnet?

Det folka rundt dette har jobbet for, er jo at dette skal være lovlig og gratis. Blir jo nesten som et skudd i baugen dette
Genetic's Avatar
Trådstarter
Det veit jeg ikke. Siden er åpen for gratis nedlasting enda. Får vente å se...
VG:

Foreløpig er det uklart hva som kommer til å bli resultatet av det kommende Pirate Bay-salget. Firmaet som har kjøpt opp nettstedet holder fast på at de kan avbryte kjøpet dersom visse vilkår ikke er oppfylt.

Et av vilkårene er at det skal være mulig å drive The Pirate Bay legalt, det vil si innenfor det eksisterende lovverket.
Sitat av skepsis Vis innlegg
VG:

Foreløpig er det uklart hva som kommer til å bli resultatet av det kommende Pirate Bay-salget. Firmaet som har kjøpt opp nettstedet holder fast på at de kan avbryte kjøpet dersom visse vilkår ikke er oppfylt.

Et av vilkårene er at det skal være mulig å drive The Pirate Bay legalt, det vil si innenfor det eksisterende lovverket.
Vis hele sitatet...
Ja, vi vet jo dette. Får bare vente å se, men det går vell ikke over natten? Skal laste ned noe som jeg trenger
Genetic's Avatar
Trådstarter
Holder på med å fylle opp en harddisk med fotballfilmer derfra
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Ja, vi vet jo dette. Får bare vente å se, men det går vell ikke over natten? Skal laste ned noe som jeg trenger
Vis hele sitatet...
Phew, da har du flaks. Finner nemlig ingen andre torrentsider der ute...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Lovlig fildeling. Dette burde de ha ordnet for 10 år siden >_<
Genetic's Avatar
Trådstarter
Napsterbruker Bombasaa?
Jeg satser alt på at disse gutt klarer å lage en løsning som er bra for alle. Plateselskapene får litt får litt for mye i forhold til artisten idag. Og hvis denne løsningen kan gi oss nedlastbar musikk til en forsvarlig penge(Les: Artistene og evt. promotører får sitt) så er det noe jeg gladelig betaler for. Støtter idag spotify med en premium konto, omså bare fordi de burde støttes. Og helt ærlig om jeg betaler litt, for det har jeg råd til, å andre som ikke har råd fortsatt kan lytte til musikk er det en bra ting!
Genetic's Avatar
Trådstarter
Enig med deg der. Håper dog at THB får en lignende løsning som iTunes Store, hvor du betaler så så mye for en sang osv. Egne priser for spill og filmer.
Hurm... fun fact: Kjøperen av Piratebay har ikke 50 mill å betale med dersom han ikke får investorer...

Realtid.se - ”Pirate Bay-köparen
är en bluff!”


Så... buh bye piratebay.
Sist endret av Turbolego; 1. juli 2009 kl. 10:21.
Er Pirate Bay egentlig værd 50 mill da? Sunde og co sier jo selv at de tjente omtrent ingenting på å drive siden.

Edit: Det eneste bukta tjener på er reklame inntekter, men ikke hvem som helst har annonser der, pga sidens formål. Derfor har de lave priser for reklame.
Sist endret av Keni; 1. juli 2009 kl. 13:55.
Genetic's Avatar
Trådstarter
De tjente nok lite ja, men jeg tror at markedsverdien på siden har blitt svær i løpet av disse årene. I tillegg tjener dem jo noe nå når dem tar betalt for innholdet.
Sist endret av Genetic; 1. juli 2009 kl. 14:09.
Sitat av Keni Vis innlegg
Er Pirate Bay egentlig værd 50 mill da? Sunde og co sier jo selv at de tjente omtrent ingenting på å drive siden.

Edit: Det eneste bukta tjener på er reklame inntekter, men ikke hvem som helst har annonser der, pga sidens formål. Derfor har de lave priser for reklame.
Vis hele sitatet...
Piratebay er jo ett av internetts 100 mest besøkte sider.
Så vil nok tro at de er verdt 50 mill.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Pengene de får ved salget, lurer jeg på hva går med til. Går alt til å betale boten? Og blir dem i det hele tatt dømt?
Not Penny's boat
argh's Avatar
Ingen av pengene skulle gå til bransjen/bøter i følge piratebay folkene. Mer informasjon om saken finner du her (intervju med Peter Sunde): http://torrentfreak.com/pirate-bays-...future-090630/

Her ligger det også litt nyere info:
http://twitter.com/brokep
http://torrentfreak.com/a-glimpse-at...future-090701/
Sist endret av argh; 2. juli 2009 kl. 00:24.