Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 6309
Nå har det seg slik etter alt meg bekjent, at Spotify er 100% lovlig. Det er ikke noen standard russisk scam side.

Jeg har med dette en oppfordring til alle "pirater", og generelle brukere.
Når du kan laste ned et program, betale 99,- måneden, eller 999,- for 1 år.
Å ha tilgang til mengder med musikk, "uansett" hvor du er sålenge du har internett.
Du trenger ikke bruke lagringsplass.
Det koster såpass lite, at "alle" har egentlig råd til det.

Hvorfor ikke vise antipiratene (tror jeg det heter), at folket, både pirater og "vanlige" folk liker et slik tilbud.

Nei, jeg jobber ikke for spotify eller noe, men jeg føler bare at folket burde støtte noe som har et potensial som spotify, og er helt lovlig.

Kanskje EN av dere som bare har noe "trial" eller "invite" greier vil skifte til å betale litt. Men, det er ivertfall enda en person som viser markedet, at det er interesse for slike tjenester.
Man kan vel ikke laste ned sanger om man har premium? For om man kunne det, hadde jeg oppgradert. Til nå ser det ikke ut til at fordelene ved å oppgradere er gylne nok til at jeg gidder å betale noe.
1. Piratebay/Limewire etc. er Gratis.
2. Det man laster ned, har du til odel og eie, og du kan ta det med deg på plate, mp3, over alt
3. Tar du forhåndsregler, unngår du virus

Spotify er vel og bra, men selv 99 i måneden er for dyrt.
Sitat av Genetic Vis innlegg
1. Piratebay/Limewire etc. er Gratis.
2. Det man laster ned, har du til odel og eie, og du kan ta det med deg på plate, mp3, over alt
3. Tar du forhåndsregler, unngår du virus

Spotify er vel og bra, men selv 99 i måneden er for dyrt.
Vis hele sitatet...
99,- i måneden for å unngå "ads" og få VIP (With a monthly subscription you get exclusive access to pre-releases, concert ticket lotteries plus extra Spotify invites to share with family & friends), er for mye ja. Derimot om man kunne lastet ned sangene, hadde det vært noe annet.
Sist endret av boblesaft; 29. juni 2009 kl. 02:25.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Spotify er vel og bra, men selv 99 i måneden er for dyrt.
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig ikke det...
Vist du skulle betalt for all musikken du laster ned pirat, hva ville det kostet deg?
Det er snakk om hvor mye man skal betale for musikken. Det jeg faktisk kjøper, kjøper jeg via iTunes Store, som er en veldig god løsning. Spotify ville vært supert om man kunne laste ned ja.

Ondskap: Noe rundt statsbudsjettet til Island.
Sitat av Genetic Vis innlegg

Ondskap: Noe rundt statsbudsjettet til Island.
Vis hele sitatet...


Jeg hadde gjerne betalt 999,- i året for å kunne laste ned alt av musikken til spotify, men hvis de starter med å streame lossless til premium kommer jeg nok til å invistere i det uansett.

Nesten verdt det bare for å slippe å høre på "Jonathan" hvert 20. minutt.
En nyhet for premiumbrukere er de kan streame musikken i 320.
Sitat av Elemental Vis innlegg

Nesten verdt det bare for å slippe å høre på "Jonathan" hvert 20. minutt.
Vis hele sitatet...
Enig i den, tror vi alle er lei "jonathan from spotify"...

Blir sikkert å investere i premium etterhvert, men da skal jeg bli jævla lei den godeste jonathan først:P
Jeg skjønner ikke hvordan dere kan synes at 99kr i måneden er for mye. Det er jo absolutt ingenting. Jeg har hatt en gratis account nå siden spotify kom. Har hatt litt lite penger og medlemskap har ikke vært på prioriteringslista mi. Nå som jeg endelig skaffet meg premium så kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere. 99kr er ingenting og selv om man ikke blir så brydd av reklamen så burde man ordne seg premium uansett. Spotify er et av de få virkelig geniale tiltakene innen musikk vi har sett de siste åra.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
En kan ikke laste ned sangene, men en har tilgang til en stor mengde sålenge en har nett.

Piratene fekter ofte med sverdet "Vi får ikke høre på musikk på nettet lovlig, derfor laster vi ned alt ulovlig.
Hvorfor kan ikke dere pirater vise dere fekter med at dere er villige til å støtte opp om et relativt billig alternativ, som tillater avspilling av mengder av musikk lovlig, sålenge en har internett. Dette vil kanskje føre i enda videre endring av "systemet" som tilslutt kanskje kan utvilke seg til f.eks nedlasting med lisens til 20-30 avspillinger (helst 1000, men for å være realistiske) før en må resynke evt avspiller du har, mobil, mp3, ipod, osv osv.. Noe som oftere er gjort med tiden, for å lade enheter.

Piratebay, limewire etc er gratis.
Ja en har tingene til "odel å eie", men dog dette kan kanskje bli realiteten for fremtiden?
Ja, det er ikke så veldig vanskelig å unngå virus.

Jeg er selv tli en viss grad pirat, jeg ser på serier, fordi jeg ikke har tv-tilkobling, samt jeg slipper reklame.
Musikk blir vel lasted ned da det ikke befinner seg i en enkel fysisk tilgjengelighet. Det selges lite slik på butikken her i strøket, samt det blir ofte et "ork" å kjøpe på nettet bare for å få tak i noen sanger.
Med nedlasting så slipper jeg de sangene på en plate jeg ikke vil ha, jeg velger dem bare bort.
I butikken betaler jeg for mange sanger jeg ikke vil ha.

Men når spotify har den muligheten det har, hvorfor ikke støtte det.
Jeg har begynt å bruke spotify, å laster ikke ned mer musikk.
Å for dere som enda fekter med "jeg får ikke lagra det" sverdet, hva om en støtter dette tilbudet, som er det nærmeste "ønsket" vårt, en kommer når det gjelder lovlig musikk.
Tenk på den endringen i "systemet" spotify gjør, tenk om det endrer seg enda mer til å tilslutt ende opp med at en kan laste det ned å spille av X antall ganger, å automatisk "fornye" evt lisens når en lader avspilleren med USB kabel?

Hvorfor ikke vise dem at folk faktisk "gidder" dette?

En KAN jo ikke se bort ifra at dersom ALLE, tilslutt kun laster ned piratvare, vil kvaliteten synke lengre ned, vi vil få mer Britney Spears, Crazy Frog, og Peaches (Rosa Helikopter).
Er dette noe en vil ha?

Ja, jeg har vært en musikk pirat, men et slikt tilbud betaler jeg gjerne for lovlig.
Ja, jeg er en tvserie pirat, men kun pga dårlig tilbud her hjemme. Gjerne serier som ikke er populære her borte. Samt en slipper reklame.
- Tilbyr dere meg et tilbud lignendes spotify, uten reklame, online uten mye lagg, ikke bruk for nedlasting, til en "lav" pris, står jeg først i kø.

Noen kroner må de få, for å ta seg bryet vert å legge arbeid bak noe.
Skal vi bare høre på den musikk vi allerede har hatt, og bli servert Britney Spears, Crazy Frog og Peaches for resten av "fremtiden"?
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Edit:
Skal vi bare høre på den musikk vi allerede har hatt, og bli servert Britney Spears, Crazy Frog og Peaches for resten av "fremtiden", hvor tilogmed Crazy Frog sin arvtaker har gått tom for lyder å lage?
Sist endret av møkk; 29. juni 2009 kl. 02:50.
Ca etter en uke med spotify bestemte jeg meg for å starte og betale. Jeg skjemmes over at jeg først fikk ut fingeren for ca en uke siden å kjøpte abonnement. Dette er en revolusjon innen musikk og fortjener å støttes. Jeg har ikke lastet ned en eneste sang siden jeg fikk spotify. Hvis spotify sikrer rtistene det de skal ha FORTJENER DE 99 kr mnd.

Jeg er også imot det som skjer i plate/film industrien idag. Men spotify er et positivt tiltak som burde støttes. Om 99 kr er for mye så får det heller være betaling for det jeg har piratkopiert tidligere. Jeg personlig synes ikke det er ille i det hele tatt. Hadde strengt tatt betalt 199,- mnd. også.

Jeg tror helt seriøst at mange av piratene ikke skjønner at kultur ikke er gratis. Artistene må tjene penger på det de gjør, hvis ikke får vi bare "hobby musikere" og "hobby filmskapere", det ønsker jeg ikke. Jeg er enig i at det må lages bedre løsinger for kjøp av musikk, løsninger hvor ikke plateselskapet tar mesteparten. Men å bo i Norge å kalle 99,- per mnd. for dyrt for nesten all musikk er for drøyt!
Sist endret av murloc; 29. juni 2009 kl. 02:56.
Sitat av murloc Vis innlegg
Men å bo i Norge å kalle 99,- per mnd. for dyrt for nesten all musikk er for drøyt!
Vis hele sitatet...
Det er dyrt sammenlignet gratis. Er nok derfor de fleste ikke oppgraderer til premium.
Sist endret av boblesaft; 29. juni 2009 kl. 03:08.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Du virker som en voksen person.
"Det er dyrt sammenlignet gratis"

Du ser ikke hva som vil skje i fremtiden til musikk verdenen, om INGEN betaler for musikken?
Og glem ikke "verden generelt", mtp overvåkning og andre ulemper dette fører til.
Sist endret av møkk; 29. juni 2009 kl. 03:18.
Sitat av møkk Vis innlegg
Du virker som en voksen person.
"Det er dyrt sammenlignet gratis"

Du ser ikke hva som vil skje i fremtiden til musikk verdenen, om INGEN betaler for musikken?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg prøvde bare å legge frem en av grunnene til hvorfor noen folk (deriblandt meg) ikke oppgraderer til premium. Ettersom vi får det samme gratis, er vi egoistiske og bryr oss fint lite.
Jeg er åpen for å oppgradere til premium etterhvert, og er enig i at enhver pirat bør tenke seg tanken å støtte spotify/musikkbransjene.
Sist endret av boblesaft; 29. juni 2009 kl. 03:22.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg stopper med piratkopiering av musikk den dagen spotify ligger på MP3 spilleren min. For øvrig krever spotify at jeg må ha tilgang til internett 24 og så lenger der er tards som er redde for kreft i ballene hele tiden så hører et så mangfoldig internett fremtiden til.

Eventuelt, spotify kunne lagt ned filene for nedlasting for premium medlemer med god beskyttelse.
1000.- året er dyrt sammenliknet med gratis.

Men jeg fatter ikke hvorfor personer griner egentlig, jeg har hele samlinger av band jeg liker kjøp og betalt på Mefisto. Dette at plateselskapene sier at de taper så voldsomt med penger er i mine ører bullshit. Jeg liker et band, jeg kjøper musikken, regelen er ikke endret hverken med TPB eller Spotify. Men nå kan jeg også høre på musikk som jeg ikke hadde kjøp uten TPB eller spotify.

Plateselskapene taper i praksis ingen eller lite penger, men i teorien stjeler piratene for millioner, om ikke milliarder.
Sitat av Sio Vis innlegg
Plateselskapene taper i praksis ingen eller lite penger, men i teorien stjeler piratene for millioner, om ikke milliarder.
Vis hele sitatet...
Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?
fordi de som laster ned, laster ned fordi det er mulig, og dem ville ikke kjøpt noe mer musikk hvis dem ikke hadde lastet ned.

dessuten må jo faktisk noen kjøpe materialet i første omgang..


hadde det vært en enklere måte å betale for premium, skulle jeg gjerne gjort det (for eksempel å kunne kjøpe dagspass med mobilen (vanvittig greit på fest))
Lønnen til artistene har nå gått OPP de siste årene...
Er BARE platesalget som har gått nedover!

Det artistene tjener på, er konserter!
Og musikken vil alltid overleve! De artistene som lever for musikken, hadde med glede gjort det gratis, eller bare tatt betalt for konserter... og gitt en stor F i platesalget (Som da artistene i utgangspunktet tjener ekstremt lite på... - kun plateselskapet som tjener stort på cd'r)
Kun late, pengegriske artister roper ut når platesalget har gått ned med 10%, og antall jobber / konserter har gått opp...
Stakkars artistene, som må jobbe for pengene *huff*

Nei, plateindustrien kan lett legges ned i mine øyne, og tjenester som spotify kan bestå!
Eneste jeg savner på nettet, er musikk med god kvalitet, og det er stortsett kun mulig å få tak i via cd plater..
Så den dagen et selskap starter å tilby god kvalitet på musikken via nett, kan man bare innse at formatet CD er dødt!
Sist endret av Blackkoz; 29. juni 2009 kl. 04:33.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av boiler Vis innlegg
Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?
Vis hele sitatet...
At det skjer i teorien er ikke viktig, la meg prøve å forklare.


Du selger frukt, hver frukt koster 10kroner. Hver dag får jeg 10kroner jeg kan bruke på frukt. I fruktboden ved siden av står en shady galning og deler ut frukt gratis, denne frukten har han stjålet fra fruktplukkere.

Jeg liker ikke banan, jeg like litt appelsin og er veldig glad i epler.
Jeg vil støtte epleplukkerene og kjøper derfor eplene mine hos deg slik at jeg vet at epleplukkerene fremdeles tjener penger. Jeg går også til personen ved siden av og tar meg en appelsin. Bananen driter jeg i. Jeg har nå brukt 10kroner på deg og fått meg en gratis appelsin.

Har du tapt penger på at jeg fikk appelsinen min gratis? Det var en ulovelig handel, han hadde stjelt appelsinen jeg fikk, og jeg var klar over det. Men tapte du penger? Uansett om appelsinen var tilgjengelig eller ei ville jeg kun ha brukt 10kroner.

Og slik er det i virkeligheten også, The Piratebay og Spotify har ikke beveget på platebudsjettet mitt i det hele tatt. Men jeg laster ned mye musikk fordeom. Jeg laster ned appelsiner og kjøper epler.
Sitat av Sio Vis innlegg
At det skjer i teorien er ikke viktig, la meg prøve å forklare.


Du selger frukt, hver frukt koster 10kroner. Hver dag får jeg 10kroner jeg kan bruke på frukt. I fruktboden ved siden av står en shady galning og deler ut frukt gratis, denne frukten har han stjålet fra fruktplukkere.

Jeg liker ikke banan, jeg like litt appelsin og er veldig glad i epler.
Jeg vil støtte epleplukkerene og kjøper derfor eplene mine hos deg slik at jeg vet at epleplukkerene fremdeles tjener penger. Jeg går også til personen ved siden av og tar meg en appelsin. Bananen driter jeg i. Jeg har nå brukt 10kroner på deg og fått meg en gratis appelsin.

Har du tapt penger på at jeg fikk appelsinen min gratis? Det var en ulovelig handel, han hadde stjelt appelsinen jeg fikk, og jeg var klar over det. Men tapte du penger? Uansett om appelsinen var tilgjengelig eller ei ville jeg kun ha brukt 10kroner.

Og slik er det i virkeligheten også, The Piratebay og Spotify har ikke beveget på platebudsjettet mitt i det hele tatt. Men jeg laster ned mye musikk fordeom. Jeg laster ned appelsiner og kjøper epler.
Vis hele sitatet...

Nettopp det jeg mener, han som selger appelsiner taper jo penger da
Sist endret av boiler; 29. juni 2009 kl. 05:27. Grunn: skrivefeil
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av boiler Vis innlegg
Nettopp det jeg mener, han som selger appelsiner taper jo penger da
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at galningen som deler ut appelsinene har ikke stjålet appelsinene sine, men har fått lov til å dele ut gratis appelsiner av mannen som selger de til 10kr. Kanskje i håp om at musikken hans skal bli spredd og øke innkjøp igjennom retailers (spotify lar deg kjøpe musikk i enkelte land).
Sist endret av m0b; 29. juni 2009 kl. 08:14.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg bruker penger på filmer, tv-serier, musikk og dataspill, samtidig som jeg laster ned de samme type tingene, derfor skjønner jeg ikke hvorfor vi skal "vise" underholdningsbransjen at vi er villige til å bruke penger på et lovlig alternativ? Spesielt ikke når den samme bransjen gir oss ting som IPRED1/2, ACTA, Telekompakken og HADOPI/graduated response (three-strikes-lovgivning).

Undersøkelser har vist at de som laster ned mest også kjøper mer (BI-undersøkelsen), at fildeling er bra rent samfunnsøkonomisk (Undersøkelsen i Nederland) og at det ikke er en direkte sammenheng mellom økt nedlasting og synkende platesalg (MusicLessons og Harvard-undersøkelsen)

Selv kommer jeg ikke til å bytte ut nedlasting med spotify fordi spotify rett og slett mangler mye musikk jeg vil høre på, spotify sletter musikk fra mine spillelister, jeg ikke kan ha spotify på mp3-spilleren min og platebransjen i prinsipp sitter med kniven mot strupen til spotify. I tillegg, hva skjer hvis spotify går konkurs, eller krever betaling og øker prisene? Da har du valget mellom å gi opp musikksamlingen din på spotify eller å fortsette å betale uansett hva de krever.

For all del, spotify er genialt på mange måter, men det erstatter hverken kjøp eller nedlasting.

Sitat av møkk
Skal vi bare høre på den musikk vi allerede har hatt, og bli servert Britney Spears, Crazy Frog og Peaches for resten av "fremtiden", hvor tilogmed Crazy Frog sin arvtaker har gått tom for lyder å lage?
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på? Antallet nye album gitt ut i USA har økt mellom 2000 og 2007, hvilket tyder på en økende bredde i musikklivet ihvertfall kvantitetsmessig (kvalitet vil alltid være subjektivt).
Sist endret av SilverKhan; 29. juni 2009 kl. 10:11.
Det som er litt morsomt, er at jeg regna litt på dette for noen måneder siden, og hvis man hadde tatt dette over statsbudsjettet, så kunne man ha fått på plass en løsning der staten rett og slett kompenserte artistene/plateselskapene for nedlastet musikk, som ville koste hver skattebetaler et par-tre hundre kr i året. Da hadde vi alle kunnet laste ned så mye vi ville av musikk, helt lovlig. Dette ville da ha blitt nok til å dekke de totale inntektene platebransjen har oppgitt i piratkopieringsdebatten, ikke bare nedgangen.

Hvordan? Jo, enten ved at staten spør (ihvertfall de større) torrentsidene om de kan få statistikk fra dem, for ip-adresser fra norge (jeg har faktisk en mistanke om at ganske mange av torrentsidene ville ha likt et slikt initiativ og derfor ville ha samarbeidet veldig godt), eller så kunne man rett og slett ha satt opp et "digitalt bibliotek", som fungerte på samme måte, altså rett og slett en statsstyrt torrentside.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av atomet Vis innlegg
Det som er litt morsomt, er at jeg regna litt på dette for noen måneder siden, og hvis man hadde tatt dette over statsbudsjettet, så kunne man ha fått på plass en løsning der staten rett og slett kompenserte artistene/plateselskapene for nedlastet musikk, som ville koste hver skattebetaler et par-tre hundre kr i året. Da hadde vi alle kunnet laste ned så mye vi ville av musikk, helt lovlig. Dette ville da ha blitt nok til å dekke de totale inntektene platebransjen har oppgitt i piratkopieringsdebatten, ikke bare nedgangen.

Hvordan? Jo, enten ved at staten spør (ihvertfall de større) torrentsidene om de kan få statistikk fra dem, for ip-adresser fra norge (jeg har faktisk en mistanke om at ganske mange av torrentsidene ville ha likt et slikt initiativ og derfor ville ha samarbeidet veldig godt), eller så kunne man rett og slett ha satt opp et "digitalt bibliotek", som fungerte på samme måte, altså rett og slett en statsstyrt torrentside.
Vis hele sitatet...
Hvis noe slikt hadde vært et tema, og en løsning på dette hadde vært å bake inn denne avgiften i kringkastingsavgiften - skulle jeg gladelig betalt den. Jeg går ut ifra at et slikt system ville vært i samarbeid med ISPer? Det oppstår imidlertid et lite problem med tanke på lagring av ip-adresser. ISPene har ikke lov til å lagre informasjon om deg som bruker og hvilke koblinger du gjør, og hvor du gjør de - i mer enn tre uker. Med mindre politi har hjemmel i en konkret sak, da kan de fryse informasjonen.
Sist endret av m0b; 29. juni 2009 kl. 10:43.
Sitat av møkk Vis innlegg
En kan ikke laste ned sangene, men en har tilgang til en stor mengde sålenge en har nett.

Piratene fekter ofte med sverdet "Vi får ikke høre på musikk på nettet lovlig, derfor laster vi ned alt ulovlig.Hvorfor kan ikke dere pirater vise dere fekter med at dere er villige til å støtte opp om et relativt billig alternativ, som tillater avspilling av mengder av musikk lovlig, sålenge en har internett. Dette vil kanskje føre i enda videre endring av "systemet" som tilslutt kanskje kan utvilke seg til f.eks nedlasting med lisens til 20-30 avspillinger (helst 1000, men for å være realistiske) før en må resynke evt avspiller du har, mobil, mp3, ipod, osv osv.. Noe som oftere er gjort med tiden, for å lade enheter.
Vis hele sitatet...

Det er ikke ulovlig å laste ned ting uten copyright.

Hvis jeg skulle betalt for (ja, selv om jeg har en god del av det på CD) all musikken jeg hadde på ipod'n min før jeg mista den… Det ville blitt like mye penger som Tønsberg bruker til brøyting hver vinter

99 kr i måneden er altfor mye for oss som ikke har noen fast inntekt/måned.
Sitat av Husemann Vis innlegg
99 kr i måneden er altfor mye for oss som ikke har noen fast inntekt/måned.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en menneskerett å høre på så mye musikk du bare vil. Med ditt argument kunne jeg ha sagt at jeg stjeler biler fordi jeg ikke har råd til bil. Men sannheten er at det er like ulovlig fordet. Det er ikke et argument å bryte loven bare fordi du ikke har råd.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er ikke en menneskerett å høre på så mye musikk du bare vil. Med ditt argument kunne jeg ha sagt at jeg stjeler biler fordi jeg ikke har råd til bil. Men sannheten er at det er like ulovlig fordet. Det er ikke et argument å bryte loven bare fordi du ikke har råd.
Vis hele sitatet...
Som sagt, man laster ikke ned musikk man vet er copyrighted, bare for å laste det ned. Hvor mange ganger bruker jeg Piratebay til å laste ned ting? Ikke ofte. Jeg bruker sider som Megadownload og Mediaportal. Disse er ikke torrentsider. Det kalles fildeling, ikke stjeling.

Og bil kan du alltids låne penger til.
Neutral Good
Mith's Avatar
Absolutt all musikk er beskyttet av loven om opphavsrett. Jeg er spent på hva slags musikk du mener ikke er "copyrighted."
Det er noen få band som gir ut musikk gratis, men det er ikke mange.
Om du bruker piratebay, megadownload eller mediaportal er rivende likegyldig så lenge rettighetshaverne ikke får pengene sine.
Du kan også få lån til å kjøpe cder. Forbrukslån heter det.
Sist endret av Mith; 29. juni 2009 kl. 12:28.
Om 99 kr. er dyrt, er opp til hver og enkelt å bedømme.

På spotify skulle man ha kunnet betale 99 kroner en måned, og da laste ned all musikk man ønsket. Det tror jeg ville lokke folk bort fra Piratebay. Samtidig må vi huske på at Spotify kun har musikk. Filmer, Spill og dataprogrammer fåes tak i på TPB, og det er noe som man må se på.

Spotify er et stort steg i riktig retning, men som sagt: Jeg vil ha innholdet på maskinen.
For meg er spotify genialt. Jeg vil ha en lett måte å lytte på musikken på. Og da er spotify best, siden den lar meg gjøre det. Søk etter sang, trykk på spill av. Og at man ikke laster ned musikken er et pluss for meg, for hvorfor skal jeg bruke lagringsplass på musikk når jeg kan streame den? SKjønner de som sier at de vil ha den på MP3-spiller osv, men tror snart vi vil få se flere og flere MP3-spillere (spessielt iPod/iPhone) med støtte for spotify. Og at opratørene (telenor, netcom osv) etter hvert vil gjøre det billigere å bruke nettet, og kansje sette spotify-streaming til en fastsum pr. mnd.
Etter min mening mye lettere og bedre enn å først gå inn på en side, laste ned musikken, føre den over til itunes, for så å føre den over på iPoden. Ved hjelp av Spotify har man alltid all musikk med seg, både på PC og snart på mp3-spillere.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Spotify sier jo selv at de utvikler en applikasjon for mobil plattform som kan lagre sangene lokalt. Alt Spotify trenger Internett-tilgang til er for å hente dekrypteringsnøkkelen. Jeg benytter meg ofte av Spotify på laptoppen kun med sporadisk Edge-dekning. Funker helt smurt!

Genetic tror jeg lever i en syk utopi hvor alt er tilnærmet gratis og alle laster ned apps i en stor sirkelrunk. Du skal være bra evneveik for å ikke innse at folk taper penger når man aldri betaler for seg. Det er stor forskjell på try-before-buy og de som faktisk bare stjeler.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hvis noe slikt hadde vært et tema, og en løsning på dette hadde vært å bake inn denne avgiften i kringkastingsavgiften - skulle jeg gladelig betalt den. Jeg går ut ifra at et slikt system ville vært i samarbeid med ISPer? Det oppstår imidlertid et lite problem med tanke på lagring av ip-adresser. ISPene har ikke lov til å lagre informasjon om deg som bruker og hvilke koblinger du gjør, og hvor du gjør de - i mer enn tre uker. Med mindre politi har hjemmel i en konkret sak, da kan de fryse informasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke i samarbeid med isp'ene egentlig, men f.ex. på samme måte som private trackere nå holder styr på hvor mye man har lasta opp og ned. Hadde den norske staten gått til f.ex. TPB, og bedt om et slikt samarbeide, så tror jeg de gladelig ville ha gått med på det. Det eneste de hadde trengt å utlevere til staten, hadde jo vært statistikk over hvor mange ganger hver låt/album hadde blitt lasta ned, ikke IP'ene, TPB kan jo selv se hvilke IP'er som laster ned hva hvis de vil, og hvor disse ip'ene kommer fra, og dermed er det en smal sak å lage en kjapp statistikk over hvilke artister/låter/album som har blitt lasta ned av nordmenn, og som den norske staten skulle betale for.
En ting som kan bli litt spennende, er om Apple vil prøve å blokke for spotify på iphone/ipod, siden de sikkert vil påstå at dette er en konkurrent til itunes, som jo i og for seg er sant, spesielt hvis det blir mobilt og en slags nedlastbar variant. Men - gjør de dette, så tror jeg det vil være en tabbe uten like, siden veldig mange da helt garantert vil gå over til mp3-spillere som lar dem bruke spotify osv. Tror nok de vil tape mye mer i salg av enheter, enn de ville ha tapt på salg av sanger på itunes.
Sist endret av atomet; 29. juni 2009 kl. 15:25.
Blir det konkurranse, så laster vel folk ned fra Spotify og legger inn i iTunes. Men jeg tipper at Apple finner en måte ut av det også...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av boiler Vis innlegg
Nettopp det jeg mener, han som selger appelsiner taper jo penger da
Vis hele sitatet...
Jeg mener han ikke taper penger fordi de potensielle kundene ikke hadde brukt mer penger uansett.
Jeg hadde ikke kjøpt mer musikk uten piratkopiering og spotify.

Alle er ikke som meg, noen piratkopierer full time, disse folkene taper kompaniene penger på. Men de som laster ned musikk som de aldri hadde kjøpt uansett taper de ikke penger på i praksis uansett.
Laster ned ting de ikke ville kjøpt? Regner med du sikter til pris her?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Nei, ikke pris.
Det går på at en ikke ville kjøpt platen fordi man liker en annen musikk bedre. Men når det er gratis rasker man til seg den andre platen som man ikke liker så mye. Mens man kjøper den platen som man liker fordi man vil støtte musikken.

Hence, man bruker like mye penger før og etter gratis tilgang på musikken.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Dersom du heller ikke ville kjøp det, hvorfor laste det ned?
Jeg har svært lite lyst å kjøpe/eie en Lada, er det da greit for meg å kjøre min Golf bort til en Lada butikk, stjele en Lada å bare si "jeg hadde ikke betalt for den alikevel"?

Dersom du ikke ville anskaffet deg musikken, filmen, bilen alikevel, hvorfor i all verden skal du "ha lov" til å gjøre det for det om?

Ser dessverre ikke den logiske tankegangen.
"Jeg hadde ikke kjøpt det brødet alikevel, da det er et annet merke en det jeg pleier å kjøpe. Så derfor kan jeg ta brødet i sekken min, for jeg hadde jo ikke brukt penger på det alikevel."
"Jeg hadde ikke kjøpt den nye skiva til Aqua alikevel, så derfor er det helt ok at jeg bare tar den allikevel"

Om du for alt i verden ikke hadde kjøpt evt vare "uansett", forklar meg veldig grundig hvorfor du da skal kunne grafse det til deg allikevel?
Da må du ha hatt en viss interesse for hva evt vare inneholdt, siden du gadd å anskaffe det deg på ulovlig vis allikevel.
Dersom det ikke var NOEN form for piratkopiering, hadde du kjøpt denne varen for å mette din interesse du tydeligvis har for varen, selv "om du ikke ville kjøpt det allikevel".

Om en allikevel ikke hadde anskaffet seg en vare, så kan eg være uten varen. Hvorfor skal ha lov å ta ting, bare fordi en ikke hadde betalt for det allikevel.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av møkk Vis innlegg
Dersom du heller ikke ville kjøp det, hvorfor laste det ned?
Jeg har svært lite lyst å kjøpe/eie en Lada, er det da greit for meg å kjøre min Golf bort til en Lada butikk, stjele en Lada å bare si "jeg hadde ikke betalt for den alikevel"?

Dersom du ikke ville anskaffet deg musikken, filmen, bilen alikevel, hvorfor i all verden skal du "ha lov" til å gjøre det for det om?

Ser dessverre ikke den logiske tankegangen.
"Jeg hadde ikke kjøpt det brødet alikevel, da det er et annet merke en det jeg pleier å kjøpe. Så derfor kan jeg ta brødet i sekken min, for jeg hadde jo ikke brukt penger på det alikevel."
"Jeg hadde ikke kjøpt den nye skiva til Aqua alikevel, så derfor er det helt ok at jeg bare tar den allikevel"

Om du for alt i verden ikke hadde kjøpt evt vare "uansett", forklar meg veldig grundig hvorfor du da skal kunne grafse det til deg allikevel?
Da må du ha hatt en viss interesse for hva evt vare inneholdt, siden du gadd å anskaffe det deg på ulovlig vis allikevel.
Dersom det ikke var NOEN form for piratkopiering, hadde du kjøpt denne varen for å mette din interesse du tydeligvis har for varen, selv "om du ikke ville kjøpt det allikevel".

Om en allikevel ikke hadde anskaffet seg en vare, så kan eg være uten varen. Hvorfor skal ha lov å ta ting, bare fordi en ikke hadde betalt for det allikevel.
Vis hele sitatet...
Du missforstår litt, han forsvarer ikke fildeling og sier at det ikke er stjeling, det er jo åpent tyveri. Poenget er at han kjøper det brødet han liker helt lovelig, så går han i butikken ved sidenav der de gir fra seg stjelt brød og tar et brød han ikke liker så godt.
Det er jo forsatt stjeling siden du vet at det brødet ikke havnet i butikken på lovelig vis. Men butikken der han kjøpte det første brødet taper ingenting på at han tar brødet, for han hadde ikke kjøpt det uansett.
Nytter ikke å savne IRL ting som det har blitt brukt penger på å lage, og noe som tar 1 sec å lage 100 kopier av gratis...

Støtter tankegangen til Sio

Har man et budsjett på 1000 kr per mnd til film og musikk, så vil man bruke det...
Og dermed vil det ikke bli noen tapte inntekter for plateselskapet ifra han som hadde budsjettet. Selv om man laster ned 5 album og 10 filmer ekstra, utenom de 1000kr. Det værste som skjer er jo at man oppdager en ny artist, som man aldri ville ha kjøpt albumet til i butikken bare på måfå... Men etter å ha lastet det ned gratis, i framtiden vil kjøpe det samme albumet eller framtidige album utgitt av artisten.

Men om man er en liten fjortis kiddo som bare laster ned for å ikke bruke noen kroner på industrien, så kan man bare brenne for min del...
Bedre at alle bidrar med litt, enn at bare noen få bidrar med mye.

Grett nok, ifra min side blir fint lite kjøpt, da spesielt musikk. Men det har den enkle grunn i at artister jeg hører på, ikke er mulig å få platen til i det Norske land, og jeg er ikke en eier av Visa per dags dato. Det gjelder da mest Hardstyle.
Når det kommer til filmer, så prøver jeg å leie så mange BR filmer som mulig. Av den enkle grunn at nedlastete BR filmer aldri blir det samme som ekte vare. Er det ikke mulig å leie filmen så kjøper jeg den.
DVD filmer laster jeg forsatt ned, selv om det er ekstremt få av de... Da jeg ikke ser grunnen i å betale for en dårlig vare (sammenlignet med BR) når jeg kan få det gratis... Av og til har man bedre ting å bruke pengene sine på...
Og så har man tv-serier, som skjeldent sendes på norsk tv, og når det sendes så er det på en kanal man ikke har eller har mulighet å få tilgang til. Så da må man ty til torrent, der slikt blir raskt tilgjengelig.

Generelt så er det vanskelig/umulig å få tilgang til cd-plater i mitt nærmiljø, av den enkle grunn at ingen selger det lengere, og det som selges er bare listepop og topp 20 søppel som ikke er brukbart til noe annet enn å fyre i peisen med..

Nei, jeg kommer til å forsette å benytte meg av den geniale teknologien torrent! Og kjøpe/leie meg en BR film når det kommer noe bra der! Jeg bidrar med litt, men ikke mye...
Mange folk gidder ikke betale 99,- i mnd. fordi de ikke må!
Hvor mange hadde frivillig betalt NRK lisens om de ikke måtte?
Så lenge det er gratis er det vel ingen grunn til å betale... De har vel uansett statistikk på hvor mange som har premium osv.

Tipper de snart kommer til å endre på reglene, slik at man kanskje må betale for å høre alle sangene på et album elns. Snart MÅ vi nok betale, i mellomtiden har jeg gratis spotify og koser meg med det
Neutral Good
Mith's Avatar
Problemet her er at det er snakk om kultur, det er snakk om reklame og det er snakk om virtuelle filer. Ikke en bil, ikke ett brød og ikke ett tjuveri i klassisk betydning.

Jeg har råd til en enste cd i året og velger å bruke pengene mine på Led Zeppelin IV. Så hører jeg at Aqua har gitt ut ei ny plate og laster den ned. De ser uansett ikke snurten av pengene mine rett og slett fordi det er hundrevis av andre cder jeg heller ville kjøpt og siden jeg har begrensede middler så tar det en evighet før jeg kjøper comeback plata til Aqua.
Kan noen fortelle meg nøyaktig hvor i den tankerekken Aqua taper penger på meg?
Slik jeg ser det så tjener de på at jeg laster ned plata deres. Jo flere som hører musikken de lager jo flere vil like Aqua, siden smaken er som baken. Får jeg to stykk til å gå å nynne på en singel fordi jeg spilte min piratkopiert Aqua på jobb så har jeg gjort bandet en stor tjeneste, helt gratis.

Aqua har ikke en eneste utgift på at jeg laster dem ned. Ikke en. De har heller ikke tapt penger siden jeg ALDRI noen gang kommer til å kjøpe en Aqua cd. Det eneste er at jeg får tak i musikk og Aqua får spredd sin til ett marked de ellers aldri ville nådd.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Problemet her er at det er snakk om kultur, det er snakk om reklame og det er snakk om virtuelle filer. Ikke en bil, ikke ett brød og ikke ett tjuveri i klassisk betydning.

Jeg har råd til en enste cd i året og velger å bruke pengene mine på Led Zeppelin IV. Så hører jeg at Aqua har gitt ut ei ny plate og laster den ned. De ser uansett ikke snurten av pengene mine rett og slett fordi det er hundrevis av andre cder jeg heller ville kjøpt og siden jeg har begrensede middler så tar det en evighet før jeg kjøper comeback plata til Aqua.
Kan noen fortelle meg nøyaktig hvor i den tankerekken Aqua taper penger på meg?
Slik jeg ser det så tjener de på at jeg laster ned plata deres. Jo flere som hører musikken de lager jo flere vil like Aqua, siden smaken er som baken. Får jeg to stykk til å gå å nynne på en singel fordi jeg spilte min piratkopiert Aqua på jobb så har jeg gjort bandet en stor tjeneste, helt gratis.

Aqua har ikke en eneste utgift på at jeg laster dem ned. Ikke en. De har heller ikke tapt penger siden jeg ALDRI noen gang kommer til å kjøpe en Aqua cd. Det eneste er at jeg får tak i musikk og Aqua får spredd sin til ett marked de ellers aldri ville nådd.
Vis hele sitatet...
Men det er jo forsatt viktig at du "tar" noe som ikke er ditt. Alt du sier er at industrien ikke taper noe penger på at du laster ned albumet, men du tar jo forsatt noe som ikke er ditt.
Neutral Good
Mith's Avatar
Også?
Så lenge ingen taper penger på det og ingen har utgifter knyttet til det så ser jeg ingen problemer med det.
Men så handlet ikke denne tråden om definisjonen på å ta noe som ikke er 'ditt' heller.
Tråden handlet om at piratene skulle vise sin interesse i å kjøpe musikk (og filmer) istedet for å bare stjele.
Noe som er bevist at piratene faktisk gjør! de bruker jo mer penger på musikk og filmer enn det personer som ikke "låner" et album eller en film en gang i ny og ne.... Og det har nok den enkle forklaringen: Piratene har en større interesse for film og musikk, som de har opparbeidet seg etter mange år med å se på og lytte til medier som ellers ville vært uaktuelt å betale for. Og siden det er gratis, så velger de å bruke ressurser på å faktisk se på og lytte til mediet..! Senere vil de da også kjøpe lignende materiale. Mens hr. og mrs. lovlydig aldri viste at det materiale eksisterte, av den enkle grunn at de holder seg til gamle vaner og kjøper det de er godt kjent med.

Hvor mange her inne har ikke prøvesmakt på en drue eller smågodt for å smake om det smaker godt? For så å kjøpe en kurv / pose?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Også?
Så lenge ingen taper penger på det og ingen har utgifter knyttet til det så ser jeg ingen problemer med det.
Vis hele sitatet...
Du ser gjerne ingen problemer med det, men det er jo forsatt imot loven, så det blir det samme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Synderen Vis innlegg
Men det er jo forsatt viktig at du "tar" noe som ikke er ditt. Alt du sier er at industrien ikke taper noe penger på at du laster ned albumet, men du tar jo forsatt noe som ikke er ditt.
Vis hele sitatet...
Stjeler eg bilen din har du ingen bil til å kjøre til jobb med.

Kopierer eg ein CD fra deg så har du fortsatt den originale CDen, og har ikkje mista nokon ting.

Å kopiere informasjon er ikkje oversettbart til fysiske sammenligninger. Det er dei som laster ned som tar heile distribueringskostnaden, og plateselskapet har *ingen* kostnader med det.

I det tilfellet over har ikkje plateselskapet tapt ei krone, og argumentet om at ein tek noko som ein ikkje har rett til er veldig hult for meg, all den tid *ingen* er skadelidande av at eg tar ein kopi av informasjonen.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Synderen Vis innlegg
Du ser gjerne ingen problemer med det, men det er jo forsatt imot loven, så det blir det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg har da heller ikke hevdet noe annet. Lover er ikke skrevet i stein og bør speile samfunnet.
Loven det er snakk om her er så og si umulig å håndheve, den er udatert teknologisk sett og den strider mot veldig manges oppfatning av rett og galt. De som har bedrevet lobbyvirksomhet for å få gjennom loven er heller ingen jeg respekterer eller ønsker at skal styre noe som helst.
Derfor bryter jeg den uten å anse meg selv som kriminell av den grunn.
Sist endret av Mith; 29. juni 2009 kl. 20:11.