Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4568
Heisann!

Tekte jeg skulle prøve å gro en cannabisplante hjemme, og lurte på åssen frø jeg skal bestille, siden jeg er ganske fersk innen dette. Uansett:

Hannfrø, hunnfrø? (Hvis det i det heletatt er noe som heter det)
Og hva er fordeler/ulemper med de forskjellige.
Og går det ann å få tak i frø som fra kjente planter? Nå tenker jeg på navnene dems, som f.eks; White widdow osv

Håper på svar
Du vil ha hunnplanter, er ingen thc å snakke om i hannplantene.
Du kan kjøpe såkalte feminized frø, men så vidt jeg vet er dette litt dyrere enn vanlig, så det er kanskje bedre å kjøpe vanlige frø å heller kvitte deg med hannplantene.

Når e gjelder strain så har ikke jeg den beste peiling, Men lovetogrow anbefalte ihvertfall northern lights for meg som førstegangs dyrker.

Om du vil ha mer utdypende info foreslår jeg at du snakker med en av de botanikk intereserte her inne på forumet, Lovetogrow eller mentalmelt er gode eksempler

Lovetogrow har en tråd du burde lese deg litt inn i her http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=80119

Lykke til!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Finnes ikke hannfrø eller hunfrø, men det finnes dog ferminiserte frø, som har en større sjanse for å bli hunnplanter, hannplanter er verdiløse når det kommer til å bruke planten som rusmiddel: De inneholder omtrent ingen av de rusgivende stoffene.

Det går an å få tak i frø fra "kjente planter", noen er sativa dominerte, mens andre er indica. Førstnevnte blir ofte høye tynne planter med tynne blad, sistnevnte er oftest korte buskete planter med tykke blad.
De forskjellige plantene har forskjellig ruseffekt også, noen kan gjøre deg høy, paranoid etc, mens andre gir deg en sofastein rus, det kommer an på smak og behag hva du selv er ute etter.

Jeg vil anbefale deg å lese godt igjennom norcan dyrkehåndbok, som du får lastet ned her (pdf): http://www.norcan.org/index.php?id=33
Jeg vil anbefale deg og lese litt om temaet før du starter på ett grow-prosjekt. Både linkene til Irishman og Dodecha er veldige bra. Jeg har selv lest igjennom alt i begge disse linkene før.

weed.no har en veldig fin og enkel introduksjon til dette temaet, så kanskje du vil forstå "the basic" litt bedre, og da vil der være lettere og lese noe så "stort og avansert" som f.eks Dyrkehåndboka Dodecha linker til rett oppi her. Guiden til weed.no er forresten oversatt fra en dansk guide, bare sånn for og ha nevnt det. Under finner du de forskjellige guidene weed.no har lagt ut.

Forord
Bakgrunn
Utstyr
Dyrking fra A-Å
Utendørsdyrking
Problemer

Jeg anbefaler deg og interessere deg. Les alt av informasjon du kommer over, og jeg kan garantere deg at du vil få noe annet enn søppel-resultat.
Sist endret av Quetzalcoatl; 12. mai 2009 kl. 14:54.
Les dyrkehåndboken på Norcan.
Jeg lover deg at du kommer til å ende med å kjøpe dyrt utstyr når du har satt deg inn i temaet, men det er verdt det.
luulz's Avatar
Trådstarter
Yeah, har lest gjennom både dyrkehåndboken til Eirik (Norcan) og weed.no sin growguide
Føler jeg har blitt en god del klokere, de hjalp veldig mye :>

Bonggass; Nja, får se, om jeg faktisk får til å dyrke litt, så kjøper jeg sikkert noe utstyr. Men regner med at jeg må kjøpe noen lamper osv uansett fra starten av? Blir vel vanskelig uten..

Irishman; På Dyrkehåndboken til Eirik, står det forøvrig at jeg ikke burde satse på ferminiserte frø, siden det er stor sjangse for at det blir produsert en del pollen, og det vil vi vel ikke ha noe av under blomstring?

Da er det vel bedre å satse på uferminiserte frø, og heller fjerne de eventuelle hannplantene?
Sist endret av luulz; 13. mai 2009 kl. 12:33.
Du kan jo dyrke utendørs i sommer, men da bør du komme i gang så fort som mulig. Innendørs er det egentlig nødvendig med kunstig belysning ja, selv om du sikkert greier å få noen få gram i vinduskarmen på sommeren også.
luulz:

Med feminiserte frø er det 100% kjangse for at planten blir en hunn-plante, og vanlige frø er det ca 50/50 kjangse for hun/han-plante. Jeg vet ikke om du har lest om hermafroditt (hermie), men det er når en plante er både han og hun i samme plante, så det vil si at planten vil befrukte seg selv med pollen, og blomsterne/budden vil bli fylt med frø. Planten vil da fokusere mye på frø-produseringa istedenfor thc-produseringa. Planten vil derfor bli mindre potent enn en full hun-plante.

En hermie kommer av at planten er stressa eller i unaturlige omgivelser (lys-glimt når planten tror det er natt f.eks, eller feminiserte frø)
Sist endret av Quetzalcoatl; 13. mai 2009 kl. 13:04.
luulz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Du kan jo dyrke utendørs i sommer, men da bør du komme i gang så fort som mulig. Innendørs er det egentlig nødvendig med kunstig belysning ja, selv om du sikkert greier å få noen få gram i vinduskarmen på sommeren også.
Vis hele sitatet...
Jau, men nå har det seg sånn at at jeg er 17år og bor hjemme Tror ikke faren min blir serlig glad om han finner et par cannabis planter i agurk drivhuset vårt

Satser heller litt på kunstig lys og "vinduskarmen" som du sier

Puffman; Jeg tenker bare å gro et par planter for fun, og hvis det blir noe serlig så er det jo kult å røyke litt hjemmeprodusert Har ikke tenkt til å lage for å selge til alle og enhver. Men nei, har ikke lest om hermafroditt
Sist endret av luulz; 13. mai 2009 kl. 13:30.
Er vel større sjans for at han finner dem i vinduskarmen enn i skogen
luulz's Avatar
Trådstarter
Joda, men er det så veldig lett å dyrke i skogen i norge da? Hva med drivhus og alle som sier; UNDER 18GRADER SÅ DØR DEN!!!!!
Du kan gå inn på http://www.weedfarmer.com/ der kan du lese om de forskjellige plantene å finne hvilke som er lettest å gro, samt gro tips..
Tror ikke det er noe vits å prøve utendørs i Norge, om du ikke bruker drivhus da. Er for kaldt om natten
Sitat av luulz Vis innlegg
Joda, men er det så veldig lett å dyrke i skogen i norge da? Hva med drivhus og alle som sier; UNDER 18GRADER SÅ DØR DEN!!!!!
Vis hele sitatet...
Dette er direkte feil, og gjelder ihvertfall ikke alle strains.
Jeg har faktisk sett litt eksperimentering på dette. En plante på ca 30cm ble blant annet satt ut før påske(i norge ja), mens det fremdeles lå snø på bakken og denne klarte seg.
Dette er riktignok ikke å anbefalle, da veksten så og si stopper opp, og om temperaturen blir rundt null så tar den skade (hvite blader, frysespregning, død). Plantene tåler også mindre når de har buds.
Poenget mitt er egentlig at plantene tåler mye mer enn de fleste tror. De er tross alt beregnet for å vokse i naturen(selv om dette var en 'inne-strain'), og de tar ikke selvmord om du behandler de litt røft.

kan hende det finnes noen emo-strains da
Sist endret av snixz; 13. mai 2009 kl. 13:54.
Hadde 2 gode busker stående ute ca. 2 måneder om sommeren. De ble litt tynne og pjuskete etterhvert men det funket som det skulle. Var noen random frø så jeg aner ikke hvilken type.
Man kan fint dyrke utendørs i norge, drit i å uttal dere om ting dere ikke vet.

Bare få ut planta før juni, finn et sted med god jord, eventuelt grav ned blomsterjord eller ha de i potter. Bare husk å vann de hvis det er tørt i 3 dager på rad.
Sitat av 4frnt666 Vis innlegg
Tror ikke det er noe vits å prøve utendørs i Norge, om du ikke bruker drivhus da. Er for kaldt om natten
Vis hele sitatet...


Null stress å dyrke ute, gjort det mange ganger og har som oftest sittet igjen med et godt resultat.
luulz's Avatar
Trådstarter
Okey, takker for svar Spørs om jeg ikke prøver meg på et par planter i skogen da
Bare så det er sagt: Selv om man bruker såkalte "feminiserte" frø er det ikke 100% sikkert at det blir en hunplante. Den kan også bli tvekjønnet, og det er vel også en teoretsik mulighet for at det kan bli en hann. Men oddsene heller mot hunkjønn, sett i forhold til "vanlige" frø.
Sist endret av felix_poker; 14. mai 2009 kl. 15:02.