Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1214
Hei.

Jeg er nok ikke den eneste som har sett meg grundig lei av å måtte betale for å se hver bidige fotballkamp fra nesten alle fotballigaer. Prisene for å få sett herligheten er jo også litt kinkig.

- For å få sett Premier League, trenger du Canal+, som du da må ha dekoder for å se. Prisen for dekoder ligger på et par hundrelapper, og for å beholde Sporten betaler du 150 kr i måneden.

- For Primera Divisione (Spansk Liga), er det TV2 Sports kanalpakke du trenger. Her sendes også de fem andre Søndagskampene i Tippeligaen fordelt ut på mange plattformer. Nå har selskapet Lyse lansert Altibox, som gjør at du kan se Tippeligaen der. Prisen for boksen er på 150 kroner.

- Når Ligafotballen er fordelt ut på TV2 og Canal +, virker det som at det er TV3s enerett å sende kremen av klubbfotball, nemlig Champions League. Med en dekoder følger Viasat 4, som sender to kamper pr. runde av turneringen, mens de resterende ligger på andre Viasatkanaler. De sender også Engelsk Ligacup og FA-Cup.

Om en voksen mann i fast arbeid skulle være over gjennomsnittlig interessert i spillet, velter det ikke budsjettet, men for oss fra ca 20 og ned, er faste priser i måneden, innkjøp av dekoder og kabler osv. Ikke en billig afære. Når vi atpåtil har flere lag vi heier på, i feks Tippeliga og Englesk liga, blir det litt håpløst fordi det er så dyrt på sikt.

Det ville vært så mye bedre om all fotball kunne blitt sendt på gratiskanaler. Fotballklubbene selv tjener bare på TV-Intektene, og da er det ikke nøye om det er Canal+ eller NRK som sender kampene. Nå har de gått fra to til tre Tippeligakamper på gratiskanaler, noe som er et steg i riktig retning. Jeg håper nå at hele Champions Leaguesirkuset flytter seg tilbake på TV3 neste år, og at resten av kampene blir lagt på kanaler man får inn uten dekoder. Til slutt vil alt av fotball være gratis, og det er det jeg, og sikkert veldig, veldig mange andre håper på.

Men, det som jeg frykter kan skje, er at store selskaper kjøper opp alt og legger det på betalingskanaler kun for å tjene penger. Noen vil sikkert følge strømmen og kjøpe det som trengs, men seertallene vil nok synke, og det er jo høye seertall de tjener mest på, egentlig.
Sist endret av Genetic; 15. mars 2009 kl. 15:35.
Uten at jeg har noe særlig erfaring med det, får du nok champions league, premier league og primera division og MULIGENS noe av norsk fotball gratis på nettet.
Myp2p heter tjeneste, men som sagt, jeg har null erfaringer med programmet, så kvalitet osv vet jeg ikke hvordan det er med.
Det er jo som du sier. De store selskapene som canal+ etc kan betale mye mer for å at fotballen skal vises hos dem. Det kommer aldri til å ta slutt. Du får bare leve med det. ^^
Genetic's Avatar
Trådstarter
På nettet ja, men man foretrekker jo selvsagt å sitte i godstolen med en kald brus fremfor å se på en tvilsom streamside med uklare bilder, arabiske kommentatorer og hakking som bare faen?
Sitat av Genetic Vis innlegg
På nettet ja, men man foretrekker jo selvsagt å sitte i godstolen med en kald brus fremfor å se på en tvilsom streamside med uklare bilder, arabiske kommentatorer og hakking som bare faen?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, ingen erfaringer.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Jeg har erfaringer, og det var de jeg siktet til

Omtrent alt av ikke-nordisk fotball får du sett på nettet. Men som sagt: Sofakroken og ikke PC-bordet kaller.
Sist endret av Genetic; 15. mars 2009 kl. 17:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Genetic Vis innlegg
På nettet ja, men man foretrekker jo selvsagt å sitte i godstolen med en kald brus fremfor å se på en tvilsom streamside med uklare bilder, arabiske kommentatorer og hakking som bare faen?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til kommentatorene, så får du norske kommentatorer på livesport247, så sant du er villig til å betale ca 100,- hver mnd. Da får du alle kampene som sendes på TV2, TV3, SportN, Viasat 4, Canal+ Sport 1 og Sport 2, Sky Sports, Setanta, BBC, ITV og noen fler. Bildet er så som så, men det duger nok når man slipper å punge ut for både Canal Digital OG Viasat.
Genetic's Avatar
Trådstarter
100 kr. Er penger det og, men det er bedre
Mister ikke de forskjellige kanalene litt penger siden de bare kan ha tvreklamer midt i pausen?
Genetic's Avatar
Trådstarter
Kanalene mister ikke penger. Er det ikke aktørene?

Edit: Mister ikke
Sist endret av Genetic; 15. mars 2009 kl. 18:24.
Man kan jo alltids koble pc'en til TV'en.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Genetic Vis innlegg
- For å få sett Premier League, trenger du Canal+, som du da må ha dekoder for å se. Prisen for dekoder ligger på et par hundrelapper, og for å beholde Sporten betaler du 150 kr i måneden.

- For Primera Divisione (Spansk Liga), er det TV2 Sports kanalpakke du trenger. Her sendes også de fem andre Søndagskampene i Tippeligaen fordelt ut på mange plattformer. Nå har selskapet Lyse lansert Altibox, som gjør at du kan se Tippeligaen der. Prisen for boksen er på 150 kroner.

- Når Ligafotballen er fordelt ut på TV2 og Canal +, virker det som at det er TV3s enerett å sende kremen av klubbfotball, nemlig Champions League. Med en dekoder følger Viasat 4, som sender to kamper pr. runde av turneringen, mens de resterende ligger på andre Viasatkanaler. De sender også Engelsk Ligacup og FA-Cup.
Vis hele sitatet...
Altså, det du trenger i engangskostnader er tv-dekoderen, Med Canal Digital får du tilgang til Viasat Sport N, Canal + Sport og TV2 Sport, altså alle kanalene du trenger for å følge alle seriene.

Tror du misforstår hva Altibox er. Altibox er fibernett-produktet til Lyse som er tilgjengelig gjennom mange lokale leverandører (se altibox.no), i utgangspunktet leverer Altibox internett med digtal-tv og ip-telefoni som tilleggsprodukter. Skal du se fotball på Altibox må du altså ha fiber, du holder ikke med å kjøpe en boks, hvor du har fått prisen fra lurer jeg på...

Hvorfor skal leverandørene gjøre disse kanalene gratis, eller hvorfor skal tv-selskapene sende dette gratis? Markedet tillater at man tar seg betalt for disse kanalene, det kalles tilbud og etterspørsel og prisen settes deretter.

Så, slutt og syt. Skal du se på fotball på tv må du betale markedsprisen. (På lik måte som du betaler 10 kroner for Dagbladet i løssalg, prisen er fastsatt etter markedet.)