Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 7672
Dette er en tråd om edruskap, men fra et rusbruker-perspektiv. Ikke om abstinenser eller avhengighet, men om hvordan man kan bruke det man lærer og opplever under rus til å bli en bedre person edru.

Når jeg er full eller rusa på andre ting, får jeg ofte kommentarer som "du er en helt annen person", "du er så mye mer åpen", "du er en bra fyr, men ser det ikke selv", "du må bare prøve å være sånn edru". Det er en kjent problemstilling. De fleste føler mindre angst, de får seg flere ligg, de har mer åpne samtaler med venner når de er fulle. Men jeg har opplevd ganske dramatiske resultater rusa kontra edru, og det er ikke magiske MDMA-opplevelser jeg sikter til. De vanlige rådene er "fake it till you make it", prøv å vær sånn edru. Men det er et ubrukelig råd. Du kan ikke replisere de enorme biokjemiske reaksjonene du får under rus gjennom viljestyrke og bevisst tankekraft alene.

I høst hadde jeg en periode da jeg var rusa nesten konstant, hovedsaklig på benso, men tidvis andre ting, som psykedelika og amfetamin. Dette var antagelig et symptom på, og ikke årsaken til, et nærmest manisk oppsving etter en lang periode med depresjoner. Det endte med et kort opphold ved en psykiatrisk enhet, og etter jul ble jeg diagnostisert bipolar type 2.

Under denne perioden, hvor hjernen min var kraftig endret på grunn av både et sykelig humøroppsving og konstant rus, opplevde jeg nærmest magiske ting. Jeg kunne relatere mye mer til mennesker. Jeg møtte personer som fortalte svært personlige ting kort tid etter at jeg hadde møtt dem. Jeg ble tydeligvis mye mer karismatisk, jeg hadde større driv til å være sosial, og folk likte meg mer. Nylig fikk jeg kommentaren, "du var på god vei til å passe inn i gjengen, jeg likte deg godt, men etter juleferien ble du en helt annen person." Ja, det var fordi jeg var edru og ikke lenger manisk.

Ellers er jeg en innadvendt person som ønsker å bli litt mer utadvent. Jeg hadde en tur på sopp, hvor jeg forsøkte å leite djupt inni sinnet etter svar på spørsmål som: hvordan kan jeg bli mer sosial og ikke minst mer åpen og slippe folk mer innpå meg? Og det føltes som om soppen fortalte meg at jeg ikke kom til å finne svarene jeg søkte ved å stille de spørsmålene jeg stilte. Men hvilke spørsmål jeg heller skulle stille kunne ikke verken jeg eller soppen fortelle meg.

Etter en tur på psykedelika er det som regel en viss etterglød som gradvis forsvinner over en periode på noen uker. I denne perioden føler du deg som en ny person, men den følelsen er vanskelig å opprettholde.

Jeg er ikke per i dag avhengig av noe rusmiddel, men det er selvsagt et sug etter å bli full eller høy bare for å være den fyren som andre vil at jeg skal være. Og det er ikke på grunn av det sosiale presset, men fordi jeg på lang vei er enig med dem, at jeg vil komme dit. Jeg kan lett se meg selv ramle inn i avhengighet om jeg fortsetter på den kursen jeg er på nå. Ut av ren frustrasjon og fortvilelse over den personen jeg er edru.

Dette er en personlig historie, uten de vitenskapelige referansene jeg ofte lener meg på. Men det aner meg at en god del mer eller mindre kan identifisere seg med, om ikke detaljene, i alle fall den generelle problemstillingen.

Så spørsmålet er, hvordan har dere forsøkt, eller lykkes med, å integrere rusopplevelser i hverdagslivet, å bli en bedre person, den du ønsker å være? Jeg tenker på alle mulige rusmidler, ikke bare de som er kjent for å være spirituelle eller personlighetsforvandlende, som MDMA eller LSD.
Jeg trodde jeg leste om meg selv her et øyeblikk. Jeg har de nøyaktig samme problemene. Psykedelika har vært greien for meg også. En sopptur et par ganger i året har gjort underverker for psyken min, og da ikke nødvendigvis at jeg har blitt mer utadvendt, åpen og sosial, men heller at jeg faktisk godtar meg selv for den innadvendte personen jeg er.

Jeg har fundert på tanken om å begynne å mikrodosere med LSD da jeg har hørt mye gode ting om det, men jeg er ikke helt klar for det. Jeg føler at jeg har lyst til å begynne å kjenne meg selv bedre edru før jeg begynner å stole for mye på at rusmidler skal fikse ting for meg. Så for nå blir det med et par soppturer i året for opprettholde eftergløden vi alle elsker så høyt.
Under denne perioden, hvor hjernen min var kraftig endret på grunn av både et sykelig humøroppsving og konstant rus, opplevde jeg nærmest magiske ting. Jeg kunne relatere mye mer til mennesker. Jeg møtte personer som fortalte svært personlige ting kort tid etter at jeg hadde møtt dem. Jeg ble tydeligvis mye mer karismatisk, jeg hadde større driv til å være sosial, og folk likte meg mer. Nylig fikk jeg kommentaren, "du var på god vei til å passe inn i gjengen, jeg likte deg godt, men etter juleferien ble du en helt annen person." Ja, det var fordi jeg var edru og ikke lenger manisk.
Vis hele sitatet...

Det du beskriver er vel alt kjente symptomer på en manisk episode. Det å være manisk gir en slags "konge" følelse slik at hverdagens begrensninger og redsler forsvinner helt - ofte sammen med alt av selvkritisk tenkning. På godt og ondt. Det å dele med andre kan være en fin ting. Det å dele med andre i en manisk periode kan være forferdelig etterpå. Fordi en er uten bremser. Det er ingenting inni deg som gjør det minste forsøk på sensur, tilbakeholdenhet eller det å ha vanlige sperrer og antenner på hva som er greit å dele.

Ukritisk tale og oppførsel er noe som kan oppstå når en er manisk. Det er slett ikke sikkert en ser det selv - ofte vil kongefølelsen være så altoppslukende at ikke enser selv at en trådt over både akseptable sosiale grenser og begrensninger og liketil normal folkeskikk. Det er lett å føle at en har hatt en kanonfin dag og at en har konversert om meningsfulle og viktige tema - ofte er det ikke tilfellet. En kan ha lagt ut om alt fra sine innerste seksuelle fantasier til andre pinlige ting en normalt ikke ville delt.

Så hvordan kan man oppleve noe av det en opplever i en manisk periode uten å ty til rus? Vet ikke jeg men klarer du å løse dette vil du bli en svært rik og anerkjent mann.

Etter og gjerne i forkant av maniske episoder så er det gjerne tunge depressive perioder. I disse periodene så er det mange som tyr til egen-medisinering fordi alt blir en stort svart hull.

LSD kan være verdt å lese om. Vet ikke konkret om hvilke forsøk som er gjort i forhold til bipolar lidelse men vet at det har vært svært gode resultater for mange som har tunge depresjoner. Afterglow'n og opphøyd sinnsstemning med fravær av sort dull og dyp mørke for ca 6 måneder. Det er også gjort undersøkelser på mikrodoser daglig fremfor en real tripp 2 ganger i året. Da er dosene så små at de kognitive prestasjonene er som normale og ingen spesiell rusfølelse oppstår.


Avslutningsvis må jeg nevne at mange med bipolar diagnose mener at den beste måten å ha det bra er å slavisk følge medisininntaket som behandler og lege har satt. Gjerne i kombinasjon med fast oppfølging av DPS og evt. brukerstyrt innleggelse.
Sist endret av frtoretang; 31. mai 2015 kl. 16:15.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
En sopptur et par ganger i året har gjort underverker for psyken min, og da ikke nødvendigvis at jeg har blitt mer utadvendt, åpen og sosial, men heller at jeg faktisk godtar meg selv for den innadvendte personen jeg er.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gjerne akseptere å være innadvendt, men jeg kan ikke akseptere å være venneløs. Jeg har venner, men ingen virkelig nære venner jeg kan betro meg til, å som kan betro seg til meg.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det du beskriver er vel alt kjente symptomer på en manisk episode. Det å være manisk gir en slags "konge" følelse slik at hverdagens begrensninger og redsler forsvinner helt - ofte sammen med alt av selvkritisk tenkning. På godt og ondt. Det å dele med andre kan være en fin ting. Det å dele med andre i en manisk periode kan være forferdelig etterpå. Fordi en er uten bremser. Det er ingenting inni deg som gjør det minste forsøk på sensur, tilbakeholdenhet eller det å ha vanlige sperrer og antenner på hva som er greit å dele.
Vis hele sitatet...
Mangel på kritisk tenkning og sosiale hemninger er forsåvidt også klassiske symptomer på misbruk av benzodiazepiner. Det er en eksplosiv kombinasjon. Men mani eller hypomani kan klart sammenlignes med rus.

Ukritisk tale og oppførsel er noe som kan oppstå når en er manisk. Det er slett ikke sikkert en ser det selv - ofte vil kongefølelsen være så altoppslukende at ikke enser selv at en trådt over både akseptable sosiale grenser og begrensninger og liketil normal folkeskikk. Det er lett å føle at en har hatt en kanonfin dag og at en har konversert om meningsfulle og viktige tema - ofte er det ikke tilfellet. En kan ha lagt ut om alt fra sine innerste seksuelle fantasier til andre pinlige ting en normalt ikke ville delt.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt og gjort mye dumt, men også mye bra. Når andre i ettertid sier at de satte pris på det må man bare akseptere at man ikke gikk over grensen.

Jeg møtte en mann som gikk og snakket om å ta livet av seg. Han skulle hoppe i elva og drukne seg. Jeg snakket med han en stund, og han gikk hjem. Så tok han ikke livet av seg den kvelden, i alle fall.

LSD kan være verdt å lese om. Vet ikke konkret om hvilke forsøk som er gjort i forhold til bipolar lidelse men vet at det har vært svært gode resultater for mange som har tunge depresjoner. Afterglow'n og opphøyd sinnsstemning med fravær av sort dull og dyp mørke for ca 6 måneder.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd LSD én gang. Ettergløden varte i noen uker.

Avslutningsvis må jeg nevne at mange med bipolar diagnose mener at den beste måten å ha det bra er å slavisk følge medisininntaket som behandler og lege har satt. Gjerne i kombinasjon med fast oppfølging av DPS og evt. brukerstyrt innleggelse.
Vis hele sitatet...
Jeg spiser medisiner, men hva om "stabil" ikke er nok? Jeg er ikke deprimert for øyeblikket, kanskje til og med lykkelig, men ikke fornøyd.

Jeg vil bare påpeke at intensjonen med dette emnet ikke bare handlet om meg selv eller bipolar lidelse. Jeg vil gjerne høre fra andre som har lignende erfaringer, ikke nødvendigvis med psykisk sykdom men med følelsen av at rus "gjør deg til den personen du vil være", og eventuelt hva de har gjort med det.

Alle føler seg bra når de tar feelgood-kjemikalier, men noen for noen er det bare litt krydder på en ellers tilfredstillende hverdag. For andre er rusen hele tilfredshetsfølelsen, og det er skummelt. Det fører sjelden til noe godt.
Sist endret av panopticon; 31. mai 2015 kl. 16:33.
Enig med Boo-boo, trodde et øyeblikk at jeg leste om meg selv.

Jeg har tidligere tydd til benzo som en måte å "takle" hverdagene på. Så jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din om å være rusa for å bli likt. Jeg føler at det får ut den personen jeg er ment å være, men som jeg ikke tør å være når jeg er edru.

Som 18-åring tok jeg ganske mye i en veldig kort periode, men sluttet etter at jeg leste hvor avhengighetsskapende det faktisk var og at det kan være ganske skadelig for leveren.

Etter vgs og noen måneder inn i universitetsutdanningen min begynte jeg på ny å ta benzo for å klare å åpne meg nok til å få venner på den nye skolen min. Da brydde jeg meg ikke lenger om at jeg kunne bli avhengig, og var veldig fokusert på å få meg venner. Den eneste grunnen til at jeg sluttet var fordi jeg mistet kontakten min som skaffet meg pillene.

Etter noen måneder uten verken piller eller lyst eller vilje til å være et fungerende menneske, tok jeg meg sammen og dro til fastlegen min og fortalte han hvordan jeg hadde det. Der ble jeg diagnosert med depresjon på Montgomery and Aasberg depression rating scale (MADRS). Men jeg har sluttet og begynt på depresjonspiller fordi jeg har vært så dum at jeg har fortalt det til folk rundt meg som jeg trodde brydde seg om meg. Til hvilket de har svart at jeg burde slutte å ta de fordi de kun gir en falsk lykkefølelse. De de ikke skjønner er at depresjonen er så mørk og dyp, at jeg heller vil ha denne falske lykkefølelsen enn å havne i avgrunnen igjen.

Så for å oppsummere, dersom du skal ta piller:
1. ikke si det til noen
2. ha flere kontakter enn bare én
Sitat av panopticon Vis innlegg
De vanlige rådene er "fake it till you make it", prøv å vær sånn edru. Men det er et ubrukelig råd. Du kan ikke replisere de enorme biokjemiske reaksjonene du får under rus gjennom viljestyrke og bevisst tankekraft alene.
Vis hele sitatet...
Livsglede, selvbilde og sosial identitet bygges ikke ved å late som om man er blid og glad, eller ved å forsøke å gjenskape en rusopplevelse. Det bygges ved å gjøre ting. Ting som du liker å drive med, og som gir deg tilfredsstillelse og mestringsfølelse. Da snakker vi ikke om den typen kortvarig tilfredshet man får av å ruse seg eller lignende, men den typen tilfredsstillelse du opplever når du mestrer noe, skaper noe, og utvikler deg innenfor et område du interesserer deg for. Da bygger du identitet. Du skaper en person som er aktiv, som tar initiativ, som er en potensiell ressursperson og en interessant samtalepartner. Jo flere interesser du dyrker, desto bredere plattform har du til å bygge personlig og sosial identitet på. Du blir mer selvsikker, folk synes du er mer interessant, og disse to effektene forsterker også hverandre.

Interesser kan være nesten hva som helst. Man kan for eksempel lære seg å ta HDR-fotografier og mestre litt basic photoshop, hvis man synes det ser kult ut. Eller man kan finne fram til noen spennende vekster i naturen, og invitere en venn eller to med på tur i skogen for å lete av og til. To små eksempler fra mitt eget liv, som skjedde av seg selv fordi jeg fikk lyst. Har man ikke venner som kicker på de samme greiene som en selv, så har man ihvertfall et godt utgangspunkt til å oppsøke nye folk og miljøer som er mer på bølgelengde.

Det viktigste er bare at du synes det er gøy. Da går det av seg selv. Hvis man sliter med motivasjon så kan det hende at man må sparke seg selv litt i ræva i starten, men når du kommer inn i en flow, så tenker man jo ikke lenger på hvorfor man gjør en ting. Da gjør du det bare fordi du liker det, og jo mer du liker, desto mer likandes kar blir du.

Man er sin egen lykkes smed, som det heter seg. Og den metaforen er jammen ikke så verst.
Sist endret av mentalmelt; 31. mai 2015 kl. 17:46.
Mye bra i det du sier mentalmelt, men avslutningen din må jeg si meg litt uenig i. Folk som sliter psykisk vil kunne ha særdeles store problemer med motivasjon. Mangelen på ork er på ett nivå en aldri kan tenke seg om en ikke har opplevd det selv. Du kan feks synes det er et ork å stå opp en dag, men likevel klare å gjennomføre og bruke dagen. En som mentalt befinner seg i det dypeste mørket må kanskje bruke 3 uker på å klare å stå opp å gjøre noe som helst.

Poenget er at en kan ikke si til folk som sliter psykisk at de skal sparke seg i rævva og bare gjøre det. For det er noe feil med kjemikaliebalansen inne i hodet som gjør det helt umulig. En kan ikke ta seg sammen, fordi en er faktisk er psyk. En velger ikke selv å være tiltaksløs og ha lav motivasjon - man blir tiltaksløs og får lav motivasjon som et resultat av at en er psyk.

For en som er bipolar vil det kunne være lange perioder i det sorte dype mørket hvor selv de enkleste ting blir uoverkommelige og umulige.

Folk som sliter psykisk bør forsøke å komme i kontakt med helsevesenet, DPS og forsøke ulike tiltak som kan tilpasses funksjonsnivået og tilstanden til den som er psyk. Feks har mange kommuner tilbud om mental helse, dagsenter, aktivitetssenter etc. Det kan være bra plasser å komme inn på, en kan også få følge for en periode av psyk.sykepleier ol som hjelper en igang med aktiviteter.

Når en så får hjelp til å komme igang og kan starte med små små skritt så kan en gradvis gjøre som du sier for å skape mestringsfølelse og jobbe mot konkrete mål.
Sist endret av frtoretang; 31. mai 2015 kl. 19:24.
Det å være syk gjør deg ikke noe mindre ansvarlig for egen lykke. Ja, folk sliter med forskjellige plager, og for mange er motivasjon en enorm utfordring. Å ansvarliggjøre disse handler ikke om å fordele skyld, eller å hevde at de har seg selv å takke for situasjonen de befinner seg i. Psykiske lidelser er selvsagt reelle, og bør ikke bagatelliseres. Dette handler derimot om å erkjenne at uansett hvilke forutsetninger man har, om du er sunn og frisk, eller om du sitter i rullestol, så er det ditt liv, og det er opp til deg å gi det livet innhold. Hvorvidt man trenger hjelp til det ene eller det andre påvirker forutsetningene våre for å lykkes, men det legitimerer ikke det å innta rollen som passiv observatør. Dette er ikke moralisme. Det er en pragmatisk realitetsorientering, som dessverre mange glemmer å forholde seg til når de blir servert en diagnose som eneste forklaringsmodell på livssituasjonen sin, og en boks med tabletter som eneste verktøy å jobbe med.
Kanskje jeg ikke skulle sagt noe om en diagnose. Da dreier det plutselig over i noe annet. Det var ikke en unnskyldning, bare en bakgrunnsopplysning. Jeg tenkte å lede med et personlig perspektiv, ikke gjøre det til hele poenget.

Uansett er jeg selvsagt takknemlig for svar.

Greia med å utvide horisonter, finne nye hobbyer og møte nye mennesker er grei og fin, den. Men for eksempel det å bli mer åpen overfor andre mennesker er ikke noe du kan lære ved å få deg en ny hobby. Jeg har gjort de tingene, jeg har prøvd nye ting og møtt nye mennesker. Men jeg er fortsatt meg selv på et fundamentalt nivå. Dermed kan jeg heller ikke da være åpen nok.

Det å sparke seg i rævva for å få motivasjon er vel litt som å dra seg opp etter skolissene. Ta i et tak, så får du lyst og evne til å ta i et tak! Eh...

Det handler ikke om å etterligne en rusopplevelse, nei. Eller å benekte at det er lurt å gjøre nye ting. Men en rusopplevelse (eventuelt en ustabil psykisk tilstand) kan vise deg alt du har potensiale til å være. Du er allerede en person som kan relatere til andre mennesker, og som andre mennesker vil åpne seg for. Du er allerede interessant. Rusen kan ikke finne opp opplevelser eller humor per se, den kan bare vise deg hvordan du skal gi uttrykk for dem, eller gi deg mental tillatelse til å gjøre de tingene du har lyst til og føler er rett, men er for redd til å utføre.

Finnes det noen gode strategier for å dra det gode ut av rusen og inn i edruskapen, uten å måtte utsette seg selv eller omstendighetene for skade? Kanskje ikke. Jeg vet ikke. Derav denne tråden.
Sist endret av panopticon; 31. mai 2015 kl. 22:13.
Jeg har samme problemet. Har tidligere hatt ulike hobbyer jeg har vært god på, og det har sikkert gjort meg noe mer interessant, men jeg får ikke noe mer å bidre med sosialt pga det. Folk som jeg kjenner værtfall, snakker sjeldent om noe konkrét, det går heller bare i vas som høres ut som hvitt støy for meg med mindre jeg har 10 pils innabords. Men når jeg først har fått i meg det, da kan jeg være et sosialt midtpunkt til og med.. Men uten det har jeg aldri en dritt å si.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det å være syk gjør deg ikke noe mindre ansvarlig for egen lykke. Ja, folk sliter med forskjellige plager, og for mange er motivasjon en enorm utfordring. Å ansvarliggjøre disse handler ikke om å fordele skyld, eller å hevde at de har seg selv å takke for situasjonen de befinner seg i. Psykiske lidelser er selvsagt reelle, og bør ikke bagatelliseres. Dette handler derimot om å erkjenne at uansett hvilke forutsetninger man har, om du er sunn og frisk, eller om du sitter i rullestol, så er det ditt liv, og det er opp til deg å gi det livet innhold. Hvorvidt man trenger hjelp til det ene eller det andre påvirker forutsetningene våre for å lykkes, men det legitimerer ikke det å innta rollen som passiv observatør. Dette er ikke moralisme. Det er en pragmatisk realitetsorientering, som dessverre mange glemmer å forholde seg til når de blir servert en diagnose som eneste forklaringsmodell på livssituasjonen sin, og en boks med tabletter som eneste verktøy å jobbe med.
Vis hele sitatet...

Vet ikke helt hva jeg skal si og om du er seriøs nå?
Det virker nesten som om du tror at alle som psyk kun får en pilleboks og lykke til. De fleste får hjelp om de selv tar første steget. Betydelig hjelp. Og veldig mange trenger også masse hjelp bare for å klare å fungere såpass at de klarer seg på egenhånd. Ting som du ser på som en selvfølge kan være uoverkommelig for en som er psyk. Om du vet kjøleskapet er tomt så stopper du sikker innom en butikk på vei hjem fra jobb uten å tenke noe mer på det. Du vet du trenger melk og pålegg og gjør det som er naturlig - du skaffer det. Samme når tøyet ditt er møkkete. Du vasker tøyet.

Alt det som du som et friskt menneske ser på som selvsagte og totalt ukompliserte kan for psyke mennesker være uoverkommelige. En tur på butikken kan være umulig. Ja selv det å stelle seg selv, tannpuss og kroppsvask kan være ting som blir umulige.

Og da er ditt syn at om de bare tenker på at de er sin egen lykkes smed så blir angst, depresjon etc borte vekk?

Avhengig av diagnose, og hvor sterkt en person er rammet kan det å skape et minimum av rutiner og funksjoner ta alt fra uker og måneder til år. Disse menneskene ønsker ikke å ha de kjipt. Det er ikke sånn at de velger det kjipe fremfor å starte med foto eller synge i kor.

Ansvarlig for lykke? For meg blir det en helt tullete ting å si til folk som sliter. Lykke kan være langt fram i tid - når de basale funksjonene er på plass. Da først kan man tenke på kognitiv utvikling og det å "møte verden".

Jeg kjenner mange som sliter psykisk. Felles for dem alle er at de er langt fra passive pilleknaskere. Hver eneste dag er en utfordring og en kamp selv for å få gjennomført de enkleste hverdagslige ting. De går i krevende behandling, jobber aktivt for å bedre sin situasjon. Men for å være helt ærlig så tror jeg ingen av dem har følt eller kjent særlig til lykke de siste åra. Og det selv med både hjelp fra fagfolk og medisinering. De sitter heller ikke på ræven og venter på å bli friske, de jobber beinhardt for å klare det. Til tross for sin diagnose, sin anstrengte økonomi, og kanskje også fraværende nettverk.

Den kjemiske balansen må komme på plass for de fleste psyke mennesker før de har sjansen til å begynne å tenke på lykke, fritidsaktiviteter, nettverk etc.
panopticon:
Jeg håper ikke du oppfattet det jeg skrev som personlig kritikk. Det var ikke ment som det ihvertfall. Jeg vet jo ingenting om ditt aktivitetsnivå, så mitt innspill er helt generelt ment.

Sitat av panopticon Vis innlegg
Ta i et tak, så får du lyst og evne til å ta i et tak! Eh...
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk. Å ta i et tak er noe man må øve seg på, hvis det ikke kommer spontant. Jeg vet det, for jeg har slitt mye med motivasjon selv. Det som funker er å begynne i det små, og jobbe seg oppover. Sett beskjedne mål i starten, som er lette å innfri. Da får du smake litt på belønningen, uten at det krever for mye innsats. Det er som å løfte vekter. Du går ikke fra å ligge på sofaen hele dagen til å ta 100 i benken uten å løfte noe lettere først.

Du spør etter en snarvei til god selvfølelse. Det vet jeg ikke noe om, men dette er en vei, og den fører fram til mål. Den krever imidlertid noe av deg, og det kan jo sikkert være nok til ikke å ville gi det en sjanse =)
Sist endret av mentalmelt; 31. mai 2015 kl. 22:35.
Tusen takk for tråden, den kommer til å være til stor hjelp for meg. Sitter med akkurat samme følelse selv, der jeg er en introvert person (som ble "enhanced-introvert" på grunn av daglig røykings), også plutselig begynte jeg på makkers. Folk var lei av at jeg var så stille hele tiden, og opplevde meg som en kjedelig fyr som aldri hadde noe godt å komme med i samtaler / at jeg aldri hadde noe å delta med.

Skal på rehab om 1-3 måneder, hovedsaklig på grunn av at jeg sliter med å tenke på annet enn å ikke ruse meg, noe som er jævlig tungt å drasse rundt med i hodet til en hver tid, hele døgnet (har søkt om utsettelse pga. en svært ønsket familieferie, og en konsert med et av mine største idol, Paul McCartney), og i mellomtiden går jeg ukentlig til en svært flink miljøterapeut. Går det greit for deg om jeg låner teksten din, og bruker den i sammenheng med samtalene mine med miljøterapeuten? For du får satt ord på det jeg ikke klarer å sette ord på.

Litt off-topic, og sikkert ikke til å anbefale for de fleste, men etter jeg har begynt å bruke 2-cb jevnlig (2 dager i uka ca), så føler jeg meg som et helt annet menneske i flere døgn etterpå. Glad, mer utadvent enn vanlig, og er generelt positiv. Det gjelder forsåvidt også LSD, men det er jo så jævlig dyrt, og det er sjeldent det er like potent som man håper det er...

Hadde satt pris på et svar / feedback fra trådstarter (og andre også, forsåvidt)!
Sist endret av instinktinnsikt; 31. mai 2015 kl. 23:04. Grunn: mer forklaring
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vet ikke helt hva jeg skal si og om du er seriøs nå?
Det virker nesten som om du tror at alle som psyk kun får en pilleboks og lykke til.
Vis hele sitatet...
Du har ikke fått med deg at vi i mange tilfeller ender opp med å drive ren symptombehandling? Ja, mange får god hjelp, men dette er allikevel et reelt problem.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
De fleste får hjelp om de selv tar første steget. Betydelig hjelp. Og veldig mange trenger også masse hjelp bare for å klare å fungere såpass at de klarer seg på egenhånd. Ting som du ser på som en selvfølge kan være uoverkommelig for en som er psyk. Om du vet kjøleskapet er tomt så stopper du sikker innom en butikk på vei hjem fra jobb uten å tenke noe mer på det. Du vet du trenger melk og pålegg og gjør det som er naturlig - du skaffer det. Samme når tøyet ditt er møkkete. Du vasker tøyet.

Alt det som du som et friskt menneske ser på som selvsagte og totalt ukompliserte kan for psyke mennesker være uoverkommelige. En tur på butikken kan være umulig. Ja selv det å stelle seg selv, tannpuss og kroppsvask kan være ting som blir umulige.

Og da er ditt syn at om de bare tenker på at de er sin egen lykkes smed så blir angst, depresjon etc borte vekk?
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du fullstendig mistolker det jeg forsøker å si. Jeg hevder ikke å ha svaret på alle verdens psykiske lidelser. Ja, mange mennesker sliter med disse tingene du nevner, og ja, de trenger hjelp. Det betyr imidlertid ikke at de bør melde seg helt ut. Man er jo ikke tjent med å si ifra seg alt ansvar. Det betyr ikke at løsningen er rett rundt hjørnet. Det betyr bare at man ikke må gi opp å stille krav til seg selv. For å få det godt må du selv være en del av løsningen. Problemet er mer sammensatt enn at det kan løses helt eksternt.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Avhengig av diagnose, og hvor sterkt en person er rammet kan det å skape et minimum av rutiner og funksjoner ta alt fra uker og måneder til år. Disse menneskene ønsker ikke å ha de kjipt. Det er ikke sånn at de velger det kjipe fremfor å starte med foto eller synge i kor.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du forteller meg dette. Det er ingen som har sagt at det er så himla enkelt å bli frisk, eller at det skal skje over natten.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ansvarlig for lykke? For meg blir det en helt tullete ting å si til folk som sliter. Lykke kan være langt fram i tid - når de basale funksjonene er på plass. Da først kan man tenke på kognitiv utvikling og det å "møte verden".
Vis hele sitatet...
De basale funksjonene er første skritt. Du må yte noe for å arbeide med disse også. Altså må du stille krav til deg selv. Til syvende og sist, så er det jo ingen andre enn deg selv som kan ta ansvar for eget liv. Som jeg allerede har forklart: Ansvar i denne sammenhengen innebærer ikke at man selv har skyld for alle livets omstendigheter. Det betyr bare at under de forutsetningene du har, så bør du forsøke å gjøre noe godt ut av det, for din egen del. Det er ditt liv. Det er ingen andre som på magisk vis kan reparere det fra utsiden.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg kjenner mange som sliter psykisk. Felles for dem alle er at de er langt fra passive pilleknaskere. Hver eneste dag er en utfordring og en kamp selv for å få gjennomført de enkleste hverdagslige ting. De går i krevende behandling, jobber aktivt for å bedre sin situasjon. Men for å være helt ærlig så tror jeg ingen av dem har følt eller kjent særlig til lykke de siste åra. Og det selv med både hjelp fra fagfolk og medisinering. De sitter heller ikke på ræven og venter på å bli friske, de jobber beinhardt for å klare det. Til tross for sin diagnose, sin anstrengte økonomi, og kanskje også fraværende nettverk.

Den kjemiske balansen må komme på plass for de fleste psyke mennesker før de har sjansen til å begynne å tenke på lykke, fritidsaktiviteter, nettverk etc.
Vis hele sitatet...
Da kjenner du folk som tar ansvar for egen lykke, og jobber med det de har. Jeg kjenner til mange eksempler på det motsatte.

Forøvrig er det ikke slik at fritidsaktiviteter behøver å være en voldsom utfordring. Det kan som sagt være hva som helst. Det handler bare om å begynne et sted.

Det er ikke noe kontroversielt med det jeg sier her. Det er sunn fornuft.
Føler at introverte mennesker som trives i sitt eget hode, som ofte gjerne er kunstneriske på en eller annen måte (som meg) ikke går overens med utadvente personer som "forakter" kunst... Tror det jeg trenger er et miljø (en organisasjon, møtested etc) med samme type mennesker. Problemet sånn sett er at jeg bor i en liten by i Nord-Trøndelag uten slike instanser. Men samtidig, så må man jo forholde seg til alle mulige mennesker. Gir sikkert ikke mening, men jeg bare skriver det jeg tenker, siden tråden her er svært interessant.

Mentalmelt: du har helt rett i følgende utsagn, der du siterte frtoretang:
"Du har ikke fått med deg at vi i mange tilfeller ender opp med å drive ren symptombehandling? Ja, mange får god hjelp, men dette er allikevel et reelt problem."

Beklager for at jeg siterer på feil måte, har lurka lenge omkring på denne siden, men aldri posta noe selv.
Sist endret av instinktinnsikt; 31. mai 2015 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver.
Grunnen til at jeg ble avhengi av rusmidler var fordi jeg ble den personen jeg føler meg innvendig,
og ønsker å være, men ikke klarer å utrykke nøktern.
Er en veldig sjenert og introvert person, og har slitt med (sosial) angst og
hatt vanskelig for å bli kjent med folk og komme nært innpå folk, så lenge jeg huske.
Men når jeg tar rusmidler blir jeg utadvendt, pratsomt, åpen, uredd for hva andre tenker om meg,
tar mer sjanser, får mer energi, blir gøyere å være med osv. The list goes on.
Nå har jeg, unntatt to sprekker, vert rusfri i et par år,
og den største utfordringen jeg sliter med, er det at jeg ikke klarer å utfolde meg selv som person, og være meg selv, på samme nivå som jeg føler jeg klarer med rusmidler, og det er så utrolig vanskelig og kjipt at det skal være sånn.
Føler meg kjedelig, har ikke noe særlig med nære venner, vanskelig å bli kjent med folk for føler jeg ikke har en tiltrekkenes personlighet.

Så om jeg noengang begynner å ruse meg igjen, noe som er nære på stadig vekk,
så er det ikke fordi jeg vil kjenne på rusen i seg selv, men fordi det er den eneste måten (foreløbi) at jeg klarer å være den personen jeg ønsker å være og føler at jeg egentlig er.

Kunne ønske jeg hadde svar på det du spør om, men søker de samme svarene selv,
men er litt trøst i å vite at jeg ikke er den eneste som har det slik.
Håper det er noen andre her som har noen svar eller råd å gi.

Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Føler at introverte mennesker som trives i sitt eget hode, som ofte gjerne er kunstneriske på en eller annen måte (som meg) ikke går overens med utadvente personer som "forakter" kunst..
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg er ganske sjenert (vertfall rundt folk jeg ikke kjenner så godt) og introvert, men jeg stortrives med personer som er den rake motsetning til meg. Syns det er skikkelig deilig å være rundt mennesker med personligheter som motbalanserer min egen.
Sist endret av lyselilla; 31. mai 2015 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Greia med å utvide horisonter, finne nye hobbyer og møte nye mennesker er grei og fin, den. Men for eksempel det å bli mer åpen overfor andre mennesker er ikke noe du kan lære ved å få deg en ny hobby. Jeg har gjort de tingene, jeg har prøvd nye ting og møtt nye mennesker. Men jeg er fortsatt meg selv på et fundamentalt nivå. Dermed kan jeg heller ikke da være åpen nok.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva slags ting du har prøvd, men jeg snakker ikke om å utvide horisonten ved å sporadisk prøve noen nye ting. Jeg snakker om å bygge identitet ved å bli flink til noe. Noe du kan identifisere deg med, og basere selvtillit på.

Jeg var ganske sjenert som barn, og gjorde ikke mye ut av meg. Når jeg ser tilbake på livet mitt, så ser jeg at selvsikkerhet og sosiale ferdigheter utviklet seg mest samtidig som jeg tilegnet meg andre ferdigheter. For meg er det en soleklar sammenheng, og jeg tror ikke at jeg er så unik at dette ikke også skulle gjelde andre mennesker.

Men for all del. Dette er bare min ærlige mening, og det beste jeg har å bidra med. Kanskje du trenger noe helt annet =)
Ikke nødvendigvis. Jeg er ganske sjenert (vertfall rundt folk jeg ikke kjenner så godt) og introvert, men jeg stortrives med personer som er den rake motsetning til meg. Syns det er skikkelig deilig å være rundt mennesker med personligheter som motbalanserer min egen.
Vis hele sitatet...
Kan rett og slett hende at dine venner som er motpoler har helt annen personlighet enn de omkring meg som er mine motpoler... Men det høres bra ut for deg at du har det slik, da
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Kan rett og slett hende at dine venner som er motpoler har helt annen personlighet enn de omkring meg som er mine motpoler... Men det høres bra ut for deg at du har det slik, da
Vis hele sitatet...
Ja det er godt mulig. Nå er det vel mest de positive motsetningene jeg liker da,
så skjønner godt at du, og andre, uansett om de er introvert eller ekstrovert, ikke trives rundt mennesker som forakter det du liker.
Er alltid godt å ha likesinnede rundt seg også.
Personlig er jeg ikke av den klassisk utadvendte-typen. Litt mer roligere av meg, men lener fortsatt over mot den siden. Jeg kan se meg selv igjen i mye av det du sier, TS. Det var sånn livet var når jeg led av angst. Holdt kjeften oftere godt lukket fordi jeg var redd for å høres dum ut. Følte jeg kastet bort potensialet mitt sosialt.
Når jeg var blitt så godt som frisk slapp det taket. Jeg kunne slappe mer av sosialt og fikk fine tilbakemeldinger om meg selv fra folk jeg ikke hadde kjent så lenge.
En ting som har hjulpet meg; lær deg masse. Ikke bare finn hobbyer, men finn ut mer om verden og mennesker rundt deg. Se dokumentarer eller les bøker om forskjellige emner. Utrolig hvor mye lettere det er å konversere og framstå som interessant (kanskje litt merkelig noen ganger), hvis du kan utdype noe som blir nevnt eller kan tenke deg fram til noe interessant/relevant å fortelle. Er det en ting folk sjeldent kan bli sur over, så er det å lære noe. Trenger ikke være om verdenskrig eller økonomi, heller. Random kunnskap kan brukes godt sosialt fra min erfaring, da.
Rus kan gi deg periode med lykke, men skaffe lykke på egen måte er det beste rusen! Hvis jeg støyper glassfiber med suksess, da er jeg lykkelig!
Rus fungerte hos meg dårlig! Trudde benzo skulle gjøre meg fryktløs, ble bare overlegen shitkid som alle andre på benzo
benzo.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Går det greit for deg om jeg låner teksten din, og bruker den i sammenheng med samtalene mine med miljøterapeuten? For du får satt ord på det jeg ikke klarer å sette ord på.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Gjør med den hva du vil.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg vet ikke hva slags ting du har prøvd, men jeg snakker ikke om å utvide horisonten ved å sporadisk prøve noen nye ting. Jeg snakker om å bygge identitet ved å bli flink til noe. Noe du kan identifisere deg med, og basere selvtillit på.

Jeg var ganske sjenert som barn, og gjorde ikke mye ut av meg. Når jeg ser tilbake på livet mitt, så ser jeg at selvsikkerhet og sosiale ferdigheter utviklet seg mest samtidig som jeg tilegnet meg andre ferdigheter. For meg er det en soleklar sammenheng, og jeg tror ikke at jeg er så unik at dette ikke også skulle gjelde andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd en god del ting og gitt dem et ærlig forsøk, men har endt opp med å slutte fordi jeg ikke klarer å passe inn i den sosiale konteksten.

Jeg er intelligent, og kan mye om mye. Det er det ingen tvil om. Jeg har mange interesser, men uheldigvis er de fleste av dem ikke utpreget sosiale. Det er sånne ting som folk sitter alene over hele verden og driver med, men de er så spredt rundt omkring at det er vanskelig å møtes i person.

Opp igjennom har jeg alltid vært den smarte personen i gjengen. Nå snakker jeg om andres inntrykk av meg, ikke fordi jeg kan si med sikkerhet at jeg alltid har vært den mest intelligente i alle miljøer jeg har vanket i. Sikkert ikke. Men det har hele tiden vært en stor del av min identitet utad. Den personen som blir spurt om å avgjøre alle mulige trivielle faktaspørsmål, eller ble det inntil alle fikk tilgang til Wikipedia på mobilen. Den personen som har kvaliteter andre ønsker, men likevel misunner andre de kvalitetene andre har i sammenhenger som ikke nødvendigvis er rasjonelle.

Jeg har lært av erfaring hvordan man modererer seg og tilpasser det intellektuelle nivået til konteksten. Jeg har fremstått som en pedant eller viktigper, og lært hvordan man ikke skal gå fram. Men kanskje har jeg svingt litt for langt i den andre retningen. Kanskje har jeg av frykt for å støte bort andre eller virke som en som lever i skyene og ser ned på andre, fullstendig undertrykket mye av det jeg faktisk kan bidra med. Ettersom man blir eldre blir det også mye kulere å være en intelligent person. Det er ikke ungdomsskolen eller videregående lenger.

Merkelig nok er jeg engstelig for alt mulig, men ikke for at jeg ikke skal klare å leve opp til denne persepsjonen om intelligens.

Jeg har veldig stor selvtillit på de områdene jeg er god på. Og det er mange. Folk aner ikke hva jeg kan og hva jeg har oppnådd. Det er faktisk ganske imponerende. Det sier jeg ikke for å skryte, men fordi det er fakta. Av muligens litt paranoide hensyn til min anonymitet velger jeg å ikke gå videre inn på hva det dreier seg om. Men det er bra. Dessverre er dette ting jeg er avhengig av internett for å dele med andre. Det er vanskelig å få til noe i person. Om jeg kunne flyttet til andre siden av verden for å connecte med andre som driver med det jeg selv driver med på et høyt nivå, hadde jeg allerede gjort det. Hvordan å overføre denne kontekstuelle selvtilliten til generelle situasjoner er likevel en gåte.

Jeg har heller ikke noen problemer med smalltalk eller sosial interaksjon i seg selv. Jeg kan sitte og bullshitte i timevis med søsteren min, men vi har hatt hele livet til å bli komfortable med hverandre.

Det er bra og fint å være sin egen lykkes smed. Å ta ansvar for egen progresjon i livet. Jeg er selv i en posisjon til å gjøre det. Men det er vanskelig å ta ansvar når man ikke vet hvor man skal begynne. Hadde jeg visst det, hadde jeg gjort det for lenge siden. Det er kanskje litt naivt å tro at noen på dette forumet skulle ha noen løsning eller innspill man ikke har hørt mange ganger før, og som, om velmente, ikke egentlig legger fram noen praktisk vei framover. Det er selvsagt umulig å gjøre kategorisk for alle mennesker, vi er alle forskjellige, men likevel.

Det er her attraksjonen til rus oppstår. I rusa tilstand kan man uttrykke de kvalitetene man allerede sitter på. Det viser seg at man sitter på potensialet til å være det mennesket man ønsker å være. Det viser at man faktisk ikke er defekt. Selv om alle mennesker burde strebe mot det å forbedre seg som menneske, trenger man ikke å bli bedre på noe som helst område for å være en attraktiv person. Jeg snakker ikke om fysisk attraksjon, men et attraktivt menneske i den forstand at andre ønsker å tilbringe tid sammen med deg.

Om man bare kunne dra ut av rusen den evnen man får til å faktisk uttrykke de kvalitetene man har på et åpent vis slik at andre kan se dem og overføre den til edru tilstand.

En øvelse jeg fikk servert av en psykolog går ut på å rette all oppmerksomhet utover. Studer føflekken til den fyren, eller skoene til hun dama, eller mønsteret i barken på det treet. Hva som helst. Bare ikke vend oppmerksomheten innover. Det er i utgangspunktet en fantastisk måte å slappe av og bli kvitt både angst og ikke-konstruktive hemninger. Men det er faen meg nærmest umulig å praktisere lenger en noen minutter av gangen.

Takk for svar, uansett.
Sist endret av panopticon; 1. juni 2015 kl. 17:25.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Jeg er intelligent, og kan mye om mye. Det er det ingen tvil om. Jeg har mange interesser, men uheldigvis er de fleste av dem ikke utpreget sosiale. Det er sånne ting som folk sitter alene over hele verden og driver med, men de er så spredt rundt omkring at det er vanskelig å møtes i person.

(...)

Jeg har veldig stor selvtillit på de områdene jeg er god på. Og det er mange. Folk aner ikke hva jeg kan og hva jeg har oppnådd. Det er faktisk ganske imponerende. Det sier jeg ikke for å skryte, men fordi det er fakta. Av muligens litt paranoide hensyn til min anonymitet velger jeg å ikke gå videre inn på hva det dreier seg om. Men det er bra. Dessverre er dette ting jeg er avhengig av internett for å dele med andre. Det er vanskelig å få til noe i person. Om jeg kunne flyttet til andre siden av verden for å connecte med andre som driver med det jeg selv driver med på et høyt nivå, hadde jeg allerede gjort det. Hvordan å overføre denne kontekstuelle selvtilliten til generelle situasjoner er likevel en gåte.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du beskriver kjernen av problemet ditt her. Det forsterker jo bare inntrykket av at du trenger en bredere sosial plattform. Men jeg skal ikke terpe noe mer på det.

Sitat av panopticon Vis innlegg
Det er bra og fint å være sin egen lykkes smed. Å ta ansvar for egen progresjon i livet. Jeg er selv i en posisjon til å gjøre det. Men det er vanskelig å ta ansvar når man ikke vet hvor man skal begynne. Hadde jeg visst det, hadde jeg gjort det for lenge siden. Det er kanskje litt naivt å tro at noen på dette forumet skulle ha noen løsning eller innspill man ikke har hørt mange ganger før, og som, om velmente, ikke egentlig legger fram noen praktisk vei framover. Det er selvsagt umulig å gjøre kategorisk for alle mennesker, vi er alle forskjellige, men likevel.
Vis hele sitatet...
En praktisk vei er staket opp, selv om det kanskje ikke var et nytt perspektiv for deg. Innholdet må du selv stå for, all den tid vi ikke kjenner deg, og dermed ikke vet hva slags evner og ressurser du besitter. Jeg forstår at dette kan virke vagt, og hvis du virkelig ikke har noen som helst idé til innhold, så er du jo like langt.

Du skriver jo ganske bra. Det kan være en ressurs, hvis du får det ut i riktige kanaler. Kronikker i avisen for eksempel, eller ved å innta en mer aktiv rolle i debatter på nett. Bare en idé. Å trene kampsport/kampteknikk gir også en boost på generell selvtillit. Det å konfrontere noen blir mindre ubehagelig, og det lar seg overføre til andre situasjoner. Snakker av erfaring.

Sitat av panopticon Vis innlegg
En øvelse jeg fikk servert av en psykolog går ut på å rette all oppmerksomhet utover. Studer føflekken til den fyren, eller skoene til hun dama, eller mønsteret i barken på det treet. Hva som helst. Bare ikke vend oppmerksomheten innover. Det er i utgangspunktet en fantastisk måte å slappe av og bli kvitt både angst og ikke-konstruktive hemninger. Men det er faen meg nærmest umulig å praktisere lenger en noen minutter av gangen.

Takk for svar, uansett.
Vis hele sitatet...
En god venn av meg har slitt mye med stamming gjennom livet. Da jeg ble kjent med han, preget dette språket hans i stor grad. Etter hvert oppsøkte han hjelp, og prøvde eksponeringsterapi. Det innebar også å begynne i det små, og jobbe seg oppover. Til slutt holdt han taler i store forsamlinger. En av teknikkene gikk ut på å oppsøke fremmede folk på gata, og og gå inn for å stamme så mye som mulig. Etter få måneder var resultatet påfallende. Setningene hans ble nesten helt flytende. Imponerende. Vet ikke hvordan jeg hadde taklet det selv, men det er uansett interessant å se at det går an å konfrontere det man sliter mest med, og faktisk overkomme problemet på den måten.
Sist endret av mentalmelt; 1. juni 2015 kl. 19:13.
Nei, det er klisjeer uten faktisk innhold som er kursen. En metafor som ser flott ut inntil du innser at den ikke er en metafor for noe. Det er ganske frustrerende.

Jeg vet ikke hvorfor jeg valgte å dele dette med forumet. Kanskje noen føler seg mindre ensom om de ser at andre mennesker føler noenlunde det samme. Men noen praktisk vei framover finnes ikke her.
Okay. Skjønner at du opplever det slik. Var ikke meningen å gjøre deg frustrert. Det er ikke så lett å forstå akkurat hvor noen befinner seg uten å kommunisere litt frem og tilbake. Jeg kan relatere til ting du skriver, og deler dermed perspektiver som har hatt reell praktisk nytte for meg. At du opplever det som klisjeer er interessant. Det gjør at jeg får lyst til å diskutere mer, men jeg aner en litt amper stemning nå, så jeg lar det ligge. Mener ikke å snakke ned til deg, eller avspise deg med klisjeer. Intensjonen har kun vært å bidra med noe =)
Takk til trådstarter for interessant tema! Og takk for at du deler; jeg kjente meg absolutt igjen i innleggene dine.

Sitat av panopticon Vis innlegg
Jeg har veldig stor selvtillit på de områdene jeg er god på. Og det er mange. Folk aner ikke hva jeg kan og hva jeg har oppnådd. Det er faktisk ganske imponerende. Det sier jeg ikke for å skryte, men fordi det er fakta. Av muligens litt paranoide hensyn til min anonymitet velger jeg å ikke gå videre inn på hva det dreier seg om. Men det er bra. Dessverre er dette ting jeg er avhengig av internett for å dele med andre. Det er vanskelig å få til noe i person. Om jeg kunne flyttet til andre siden av verden for å connecte med andre som driver med det jeg selv driver med på et høyt nivå, hadde jeg allerede gjort det. Hvordan å overføre denne kontekstuelle selvtilliten til generelle situasjoner er likevel en gåte.
Vis hele sitatet...
Hvor kommer alt dette med å «være god på» fra? Du ønsker å takle sosiale situasjoner godt og utfolde deg fritt og trygt, ikke sant? Er det ikke egentlig det du vil «bli god på»? Føler du at det er mange andre gode egenskaper som ikke kommer fram i disse situasjonene du foretrekker å være ruset?


Sitat av panopticon Vis innlegg
Det er her attraksjonen til rus oppstår. I rusa tilstand kan man uttrykke de kvalitetene man allerede sitter på. Det viser seg at man sitter på potensialet til å være det mennesket man ønsker å være. Det viser at man faktisk ikke er defekt. Selv om alle mennesker burde strebe mot det å forbedre seg som menneske, trenger man ikke å bli bedre på noe som helst område for å være en attraktiv person. Jeg snakker ikke om fysisk attraksjon, men et attraktivt menneske i den forstand at andre ønsker å tilbringe tid sammen med deg.

Om man bare kunne dra ut av rusen den evnen man får til å faktisk uttrykke de kvalitetene man har på et åpent vis slik at andre kan se dem og overføre den til edru tilstand.

En øvelse jeg fikk servert av en psykolog går ut på å rette all oppmerksomhet utover. Studer føflekken til den fyren, eller skoene til hun dama, eller mønsteret i barken på det treet. Hva som helst. Bare ikke vend oppmerksomheten innover. Det er i utgangspunktet en fantastisk måte å slappe av og bli kvitt både angst og ikke-konstruktive hemninger. Men det er faen meg nærmest umulig å praktisere lenger en noen minutter av gangen.
Vis hele sitatet...
Samtidig som jeg kjenner meg igjen, vet jeg også at når jeg da har følt meg konge/komplett, har jeg egentlig gått langt over streken. Mentalmelt var inne på dette. I stedet for å gjøre eksperimentet med å ruse deg for trolig å kunne utfolde deg som ditt genuine jeg, snu heller om på hele eksperimentet: Hvorfor skulle du ikke føle deg like trygg uten alkohol/benzo/kokain? Jeg snakker forbi nevrokjemi.

Du har jo sett at folk liker å se deg med glød og energi og at det ikke er noen ting å være redd for. Uten rusmidlene slipper du samtidig å våkne opp på kjøkkenbenken med en kjele på hodet. To fugler med én stein.

Det siste du skrev høres mer ut som mindfulness, religion, spiritualitet, hva du vil kalle det. Vi kan tolke hele opplevelsen (av alt) uhyre komplekst, mens det faktisk er grunnleggende. Mange drømmer bort livet sitt. Jeg vil nødig preke, men jo mer du blir klar over dette, jo mindre vil du bekymre deg for hvordan du fremstår blant andre mennesker og du kan være «deg selv». Trenger ikke å studere føflekker, en gang. :-)
Sitat av panopticon Vis innlegg
Jeg har lært av erfaring hvordan man modererer seg og tilpasser det intellektuelle nivået til konteksten. Jeg har fremstått som en pedant eller viktigper, og lært hvordan man ikke skal gå fram. Men kanskje har jeg svingt litt for langt i den andre retningen. Kanskje har jeg av frykt for å støte bort andre eller virke som en som lever i skyene og ser ned på andre, fullstendig undertrykket mye av det jeg faktisk kan bidra med. Ettersom man blir eldre blir det også mye kulere å være en intelligent person. Det er ikke ungdomsskolen eller videregående lenger.

Merkelig nok er jeg engstelig for alt mulig, men ikke for at jeg ikke skal klare å leve opp til denne persepsjonen om intelligens.
Vis hele sitatet...
Kunne nesten valgt hvilket sitat jeg ville i teksten din, men her kommer det veldig godt frem - du er alt for opptatt av å bli likt til at du er likandes. Det ser ut til at du er intelligent nok til å forstå du ikke er den letteste å forholde seg til, men hvordan du gjør det så veldig negativt forstår jeg ikke. Du må gjerne snu problemet litt, uten å gjøre deg selv til en uoppnåelig demi-gud - hvem vil du være med? Å gjøre basisgrep som du selv har nevnt over her kan være greit, til en viss grad, men hvor interessant er det å være med personer som "krever" at du endrer deg for å være med de?

Som de fleste her er min erfaring anekdotisk, men i mye av det du sier kjenner jeg meg igjen, bortsett fra behovet for å bli likt. Det er også mye det som fungerer for meg når det kommer til det sosiale, nettopp at om jeg blir likt eller ei ikke er en prioritet. Det gir ikke en carte blanche til å være et ufyselig rævhøl, men om jeg blir godt likt eller bare ikke lagt merke til er ikke viktig for meg, og det gjør at folk slapper av. Edit: kan også legge til at jeg trives best med de som ikke bryr seg så mye om hvordan de blir sett heller, forutsatt at man ikke skader andre. Så det er nok et lite 1:1 forhold her.

Kort sagt, vær deg selv og det vil komme folk som liker deg. Det tar sikkert lengre tid enn når du er ruset og hypersosial, men med litt høflig oppførsel og oppmelding til en eller annen aktivitet, så kommer det.
Sist endret av Xasma; 3. juni 2015 kl. 18:35.
Nå hadde jeg skrevet et langt svar, men noe skjedde i nettleseren og hele greia forsvant. Derfor skal jeg være litt mer kortfattet. Det er kanskje like greit.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Okay. Skjønner at du opplever det slik. Var ikke meningen å gjøre deg frustrert. Det er ikke så lett å forstå akkurat hvor noen befinner seg uten å kommunisere litt frem og tilbake. Jeg kan relatere til ting du skriver, og deler dermed perspektiver som har hatt reell praktisk nytte for meg. At du opplever det som klisjeer er interessant. Det gjør at jeg får lyst til å diskutere mer, men jeg aner en litt amper stemning nå, så jeg lar det ligge. Mener ikke å snakke ned til deg, eller avspise deg med klisjeer. Intensjonen har kun vært å bidra med noe =)
Vis hele sitatet...
Ja, det var mye underliggende frustrasjon der, men jeg har hatt en dag og fått sovet og gått det av meg.

Sitat av tartaruga Vis innlegg
Takk til trådstarter for interessant tema! Og takk for at du deler; jeg kjente meg absolutt igjen i innleggene dine.

Hvor kommer alt dette med å «være god på» fra? Du ønsker å takle sosiale situasjoner godt og utfolde deg fritt og trygt, ikke sant? Er det ikke egentlig det du vil «bli god på»? Føler du at det er mange andre gode egenskaper som ikke kommer fram i disse situasjonene du foretrekker å være ruset?
Vis hele sitatet...
Det var en illustrasjon på situasjonell selvtillit. Har du en mestringsfølelse på et område, er du ikke nervøs, du vet du takler hva som helst som skjer innenfor den rammen. Mestringsfølelse bygger du helst opp ved å faktisk mestre noe, ellers lever du en vrangforestilling. Utfordringen er å ta den mestringsfølelsen og overføre den til generelle, ustrukturerte situasjoner.

I edru tilstand har jeg lite å bidra med i samtaler og sosiale sammenhenger utenfor den nærmeste familien. Når hemningene er fjernet kjemisk, kommer alt fram. Alle historiene, erfaringene og kunnskapen blir plutselig interessant, jeg har tro på at det er noe andre vil ha glede av, jeg forteller engasjert og det gjør andre engasjerte. Samtidig som jeg blir mer interessant fordi jeg uttrykker mine skjulte kvaliteter, blir også andre mer interessante for meg. Jeg klarer å bry meg mer og å spørre å grave på den måten folk faktisk liker, sånn at de får snakke om det de ønsker å dele. På den måten har jeg utilsiktet, i rusa eller manisk tilstand, fått høre svært personlige historier fra tilnærmet fremmede. Jeg antar at jeg utstråler en vibe som sier at jeg ikke er dømmende, er å stole på, og genuint bryr meg.

Samtidig er det bra å vite at man har oppnådd andre ting når man ser venner og bekjente nå milepæler i livet man ikke selv har oppnådd. For ikke å føle seg underlegen, er det bra å kunne støtte seg på det faktum at man har utrettet og oppnådd ting i livet, om ikke A4-livsløpet eller det som står på CV-en.


Samtidig som jeg kjenner meg igjen, vet jeg også at når jeg da har følt meg konge/komplett, har jeg egentlig gått langt over streken. Mentalmelt var inne på dette. I stedet for å gjøre eksperimentet med å ruse deg for trolig å kunne utfolde deg som ditt genuine jeg, snu heller om på hele eksperimentet: Hvorfor skulle du ikke føle deg like trygg uten alkohol/benzo/kokain? Jeg snakker forbi nevrokjemi.
Vis hele sitatet...
Kognitiv adferdsterapi fokuserer mye på dette. Identifisere negative tankemønstre og rasjonelt snu dem til noe positivt. Problemet er at nevrokjemien vinner. Det er mange ledd fra bevisst tanke til emosjoner, og det er i stor grad emosjonene som vinner når man gjør valg. Jeg kan vite fullt og helt at en forestilling er irrasjonell, og likevel handle akkurat som jeg trodde på den. CBT funker for mange, men ikke alle.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Kunne nesten valgt hvilket sitat jeg ville i teksten din, men her kommer det veldig godt frem - du er alt for opptatt av å bli likt til at du er likandes.
Vis hele sitatet...
Jeg er vel mer opptatt av å ikke bli mislikt. Helst vil jeg være anonym for alle bortsett fra noen få. Og det er jeg antagelig i virkeligheten, men jeg har behov for å kjenne at det er sånn og ikke bare beregne logisk at det må være sånn.

Kort sagt, vær deg selv og det vil komme folk som liker deg. Det tar sikkert lengre tid enn når du er ruset og hypersosial, men med litt høflig oppførsel og oppmelding til en eller annen aktivitet, så kommer det.
Vis hele sitatet...
Hadde man bare visst hvordan man skulle "være seg selv..."

Som en epilog til dette innlegget vil jeg si at jeg generelt føler meg bra akkurat nå. Jeg er ikke deprimert, og går ikke rundt og engster meg så mye som før. Men jeg tenker likevel framover på hvordan jeg skal endre min tankegang og min adferd for å nå målene mine. Jeg er for eksempel livredd for jobbintervjuer og visninger, for der er poenget at noen dømmer deg. Er du rett mann for jobben, har du både den faglige og sosiale kompetansen som trengs? Er du en person som passer inn i denne boligen, kan vi stole på at du holder fred og betaler leia i tide, vil du passe inn i den etablerte gjengen i kollektivet? Jeg skal flytte ut før juli, men aner ikke hvor ennå.

På den annen side merker jeg friheten med å vite at man skal flytte snart. Jeg gir mer og mer faen i hva personer jeg møter hver dag tenker om meg når jeg vet at jeg snart slipper å forholde meg til dem med mindre jeg vil. Det er litt av den samme følelsen som når man er i ferd med å slutte i en jobb. Plutselig er en vekt løftet fra skuldrene dine. Det spiller ikke lenger så stor rolle hvordan du oppfører deg, innenfor rimelighetens grenser, fordi snart slipper du å forholde deg til disse menneskene og denne situasjonen noengang igjen.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Det var en illustrasjon på situasjonell selvtillit. Har du en mestringsfølelse på et område, er du ikke nervøs, du vet du takler hva som helst som skjer innenfor den rammen. Mestringsfølelse bygger du helst opp ved å faktisk mestre noe, ellers lever du en vrangforestilling. Utfordringen er å ta den mestringsfølelsen og overføre den til generelle, ustrukturerte situasjoner.

I edru tilstand har jeg lite å bidra med i samtaler og sosiale sammenhenger utenfor den nærmeste familien. Når hemningene er fjernet kjemisk, kommer alt fram. Alle historiene, erfaringene og kunnskapen blir plutselig interessant, jeg har tro på at det er noe andre vil ha glede av, jeg forteller engasjert og det gjør andre engasjerte. Samtidig som jeg blir mer interessant fordi jeg uttrykker mine skjulte kvaliteter, blir også andre mer interessante for meg. Jeg klarer å bry meg mer og å spørre å grave på den måten folk faktisk liker, sånn at de får snakke om det de ønsker å dele. På den måten har jeg utilsiktet, i rusa eller manisk tilstand, fått høre svært personlige historier fra tilnærmet fremmede. Jeg antar at jeg utstråler en vibe som sier at jeg ikke er dømmende, er å stole på, og genuint bryr meg.
Vis hele sitatet...

Så klart forstår jeg deg, men stiller kanskje spørsmål jeg heller burde ha stilt meg selv for lenge siden. Det er interessant å se hva du svarer. Skriver godt gjør du òg. Så når du er rusa betyr det plutselig ikke lenger noe at du ikke har mestringsfølelse på flere områder enn du har? Eller er du bare litt mer på hugget og kaster deg utpå i samtaler du kanskje ikke hadde tatt sjansen på å utfolde deg i ellers, så intelligent som du er og så korrekt som du må være? Vet at du sa at du ikke brydde deg om å leve opp til dette lenger, men du tok det jo opp. Og å skape/endre identitet tar tid. Har du lyst til å fortelle hvor gammel du er?

Jeg har tenkt som deg. Til slutt så jeg på rusopplevelsene som et slags bevis på at det var fullt mulig – enten det var reelt eller ei, da – å utfolde seg fritt. Hvilken respons! På den andre siden døyver også alkoholen potensiell angst om noen skulle reagere negativt på ditt vesen, og her tror jeg det verker litt i rømningsforsøket. Den vil også alltid være der som en snarvei, relativt tilgjengelig.
Sist endret av tartaruga; 4. juni 2015 kl. 18:02. Grunn: La til et essensielt ord for at kryptografer skal kunne skvise ut noe som helst av svadaen.
Sitat av tartaruga Vis innlegg
Så klart forstår jeg deg, men stiller kanskje spørsmål jeg heller burde ha stilt meg selv for lenge siden. Det er interessant å se hva du svarer. Skriver godt gjør du òg. Så når du er rusa betyr det plutselig ikke lenger noe at du ikke har mestringsfølelse på flere områder enn du har? Eller er du bare litt mer på hugget og kaster deg utpå i samtaler du kanskje ikke hadde tatt sjansen på å utfolde deg i ellers, så intelligent som du er og så korrekt som du må være? Vet at du sa at du ikke brydde deg om å leve opp til dette lenger, men du tok det jo opp. Og å skape/endre identitet tar tid. Har du lyst til å fortelle hvor gammel du er?
Vis hele sitatet...
Intelligens har alltid vært en identitet utad, ikke innad. Det er ikke egentlig noe jeg har klynget meg til. Men folk har alltid kategorisert med utad som en person som har mye å bidra med intellektuelt, men lite sosialt. Jeg skulle heller hatt det omvendt. Jeg vil gjerne bli sett på som en som har mye å bidra med sosialt, og ellers kan de tenke hva de vil om intelligensen min. Om jeg tenker etter er det sjelden jeg har tenkt så mye på hvor glupe de jeg snakker med er. Det tror jeg ikke andre gjør heller. Det må være i tilfeller hvor noen utmerker seg i positiv eller negativ retning, ellers spiller det ikke så stor rolle.

I beruset tilstand er man gjerne verdensmester på alt. I alle fall langt over gjennomsnittet. Hemninger forsvinner, og dermed kan man utfolde alt det man har å bidra med uten å henge seg fast i irrasjonelle motforestillinger. Jeg vet ikke om det er noen praktisk forskjell på å miste hemninger på et område, og det å føle at man mestrer situasjonen bedre. Ikke dermed sagt at man faktisk mestrer situasjonen. I sosiale tilfeller er det ofte tilfelle, inntil du går for langt. Fordi det ikke er noe fundamentalt feil med deg, du er ikke skrudd i sammen feil fordi pappa ikke leste bruksanvisningen, det er intet grunnleggende som hindrer deg i å mestre sosiale situasjoner. Du er ikke fullstendig autistisk, du mangler ikke sosiale instinkter, du har bare masse bagasje som hindrer deg i å utfolde deg, og unngående adferd betyr at du får mye mindre trening enn andre.

Det er ikke sant at noen er født gode i sosiale sammenhenger. Vi er født med potensiale som vi kan realisere gjennom erfaring.

Jeg har tenkt som deg. Til slutt så jeg på rusopplevelsene som et slags bevis på at det var fullt mulig – enten det var reelt eller ei, da – å utfolde seg fritt.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Det er kongstanken bak ideen om konstruktiv rusterapi eller selvterapi - du skal ta et rusmiddel for å midlertidig oppnå eller forstå det du ønsker, og dermed ta med deg videre denne erfaringen når du er edru. Du kan hvis du vil. Derav ønsket om å ta de beste sidene ved en rusopplevelse, ikke i form av eufori osv., men i måten man kommuniserer på, og dra dem med seg inn i hverdagen.

Dessverre er det så altfor mye enklere sagt enn gjort.