Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 10276
Hello freaks!

Jeg jobber offshore og røyker til tider litt hasj i friperiodene. Om to måneder må jeg få nytt helse sertifikat noe som involverer urinprøve. Det jeg lurer på, er om de faktisk tester for rusmiddler på disse prøvene, eller sjekker de bare om du faktisk er frisk? Har hørt mange si at de ikke har lov å teste for rusmiddler uten at det er misstanke for dette. Stemmer det?
De må uansett opplyse til deg hva de skjekker etter. Er nok politiet som bare har lov til å teste med mistanke. Hvordan policyen til de som utsteder helse sertifikat kan være annerledes.
Kan ta et eksempel: på frisikis og svettis(trenings-studio) er det store plakater der det står at de er imot doping etc etc, og at de plutselig kan dopingteste tilfeldige(noe som seff aldri skjer(afaik)).
skyt meg hvis jeg tar feil
Helsesertifikatet som alle offshorearbeidande må ha, stiller svært strenge krav til fysisk og mental helse. Blant anna skal folk med rusproblem ikkje kunne jobbe på installasjonar i Nordsjøen.
Enkelt å få helseattest

Nyleg vart ein mann akuttinnlagt på Førde sentralsjukehus med overdose av eit illegalt stoff. Mannen arbeider i Nordsjøen, og sjukehuset har send saka over til Fylkeslegen med spørsmål om dei har plikt til å rapportere inn tilfellet til eksempelvis mannens arbeidsgjevar.

Svaret frå fylkeslege Petter Øgar er eit klart nei. Sjukehuset har høve til å varsle i alvorlege tilfelle, men dei er ikkje pålagt å gjere det.

- Sjukehuset har ikkje plikt til å rapportere inn eit slikt tilfelle, korkje til offentlege instansar eller til vedkommande sin arbeidsgjevar, seier fylkeslege Petter Øgar.
Du må nokk regne med å ta prøve for narkotiske stoffer, det er værtfall det når man skal ta helseatest/sertifikat for å jobbe i fiskeri og det er mye strengere i offshore. kan si det med 90% sikkerhet at du må ta en slik prøve.
Har forstått det slik at det er veldi vansklig å ta med noen andres urin inn for å bruke det, da der sitter som regel noen å ser på at du fyller koppen.
Så du må nokk bare holde deg uten en stund.
Hold deg unna i en måned eller to, ta den prøva og fyr opp en etter det. Du kommer til å havne langt bak i steinalderen, såpass kan jeg love deg Love your T-break!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøva i forbindelse med helseattesten er vel hovedsaklig for å sjekke om du har diabetes.

I tillegg kan garantert operatøren teste deg ved utreise om dei vil.
om det kun var for å sjekke om du hadde diabetes så hadde der vell ikke vært noen som sto å såg på at du gjor fra deg.
der er ingen regler for at man ikke kan reise på havet/offshore om man har diabetes.
der var værtfall ikke det i fjor når jeg hadde sjørett på skolen.
Hold deg unna i en måned eller to, ta den prøva og fyr opp en etter det.
Vis hele sitatet...
kunne ikke sagt det bedre selv ;D
Sitat av atlantic Vis innlegg
om det kun var for å sjekke om du hadde diabetes så hadde der vell ikke vært noen som sto å såg på at du gjor fra deg.
der er ingen regler for at man ikke kan reise på havet/offshore om man har diabetes.
der var værtfall ikke det i fjor når jeg hadde sjørett på skolen.
Vis hele sitatet...
du får ikke helsesertifikat til offshore med diabetes. rask google søk fastslo det.

operatøren kan teste alle ved utreise til nordsjøen og de driver med stikkprøver ute.
Sitat av Chiisai Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan noen forklare meg hva de mente med

"Man ser også at kvinner drikker mer som menn i dag, fortalte HMS-direktør i Posten og lege, Geir Riise til en lydhør forsamling på Offshoreleverandørenes, HMS-konferanse i Stavanger forrige uke."

Menes det at de drikker mer likt mennene eller at kvinnene som er menn drikker mer? ?_?

Ellers ville jeg holdt meg clean fram til testen, etter det er det vel noen år til neste test?
Sist endret av hayer; 29. juli 2010 kl. 08:24.
Det varierer fra lege til lege. Noen sjekker ALLTID, mens andre sjekker kun når det er mistanke. Mange leger følger den såkallede "Blankett for legeundersøkelse av personer i petroleumsvirksomheten på den norske kontinentalsokkel" Som du finner her http://www.fylkesmannen.no/i-1149_GA...36449.pdf.file

Se §13 side 2.

§13. Krav til helse.
Tilstander som skal medføre at helsekrav ikke anses oppfylt.
Alkoholisme eller narkomani.
Vis hele sitatet...
Men ikke fortvil enda, for å sitere Fylkesmannen i Rogaland (http://www.fylkesmannen.no/fagom.asp...amid=2798870):

Det er ikkje automatikk i at ein arbeidstakar har sjukdomane narkomani eller alkoholisme dersom han har fått påvist eitt tilfelle med bruk av rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Konklusjon

Du kan bli testa og det kan få konsekvenser om du ikke tar en pause, men oddsen for dette er ikke opp til meg å dømme

Lykke til!
Trådstarter
5 0
Takker så meget for mange gode svar.

Vil også nevne at sist gang jeg tok sertifikatet, var det ingen som sto å så på mens jeg pissa.
Da jeg fornyet mitt offshore helsesertifikat for rundt 2 uker siden var alt legen gjorde å måle blodtrykket og tok en enkel synstest. Hele greia tok mindre enn 5 minutter.

Som mange andre sier, og som du sikkert vet, så vurderer Securitas kontinuerlig de som passerer sikkerhetskontrollen ved utreise, og utfører stikkprøver om de føler for det. Har også blitt utsatt for at de sjekker tastaturet på laptopen etter "spor".
▼ ... flere år senere ... ▼
Beklager for at jeg drar denne opp, men håper på noe svar.


Skal inn til pisse prøve neste uke og regner med at det slår positivt ut. Men hvordan er det med å få seg jobb offshore med hasjrøyking på rullebladet? Er kokk dersom det er til noe hjelp.
Det går helt fint så lenge du selv ikke informerer om dette, og hvorfor skulle du det? Det er svært få offshore jobber som krever fremlagt vandelsattest.

Edit: med mindre du skal til prøve hos bedriftslegen i bedriften du jobber offshore for da. Da vil jo legen selvfølgelig informere videre at du ikke har gyldig helseattest.
Sist endret av Sjølvaste; 19. februar 2014 kl. 12:15.
Det som er en smule ironisk, er at offshore-arbeidere og militære testes for narkotikabruk, mens for politiet finnes det ikke noen sånn test. De vil vel kunne kose seg litt i helgene, tenker jeg…
Sitat av Geekfreak Vis innlegg
Det som er en smule ironisk, er at offshore-arbeidere og militære testes for narkotikabruk, mens for politiet finnes det ikke noen sånn test. De vil vel kunne kose seg litt i helgene, tenker jeg…
Vis hele sitatet...
Det er også ironisk at en kan drikke seg kanon hver dag i friperioden når en jobber offshore, men kan risikere sparken om en tar seg en joint.
Normalt sett er jeg ikke den typen som kommer med moralpreken, men når det gjelder et yrke som er veldig ettertraktet, hvorfor "prøver" du å kaste det bort?

Greit nok at det sikkert er digg å røyke hasj, men når du jobber i et yrke der HMS står ekstremt høyt, så burde du ikke risikere ditt liv eller andres liv. Synes det rett og slett er egoistisk av deg å risikere livene til mange andre. Og ja, jeg vet at dette er snakk om noe du gjør på fritiden når du er på land, men helsen din blir fortsatt påvirket.

Hvorfor ikke gi en av de mange andre søkere jobben din.
Sist endret av Furyon; 19. februar 2014 kl. 19:40.
Sitat av Furyon Vis innlegg
Normalt sett er jeg ikke den typen som kommer med moralpreken, men når det gjelder et yrke som er veldig ettertraktet, hvorfor "prøver" du å kaste det bort?

Greit nok at det sikkert er digg å røyke hasj, men når du jobber i et yrke der HMS står ekstremt høyt, så burde du ikke risikere ditt liv eller andres liv.

Hvorfor ikke gi en av de mange andre søkere jobben din.
Vis hele sitatet...
Man risikerer ikke eget eller andres liv dersom man røyker hasj i friperiodene. Så lenge man ikke har rusmidler i blodet, så er man heller ikke ruset, og det er derfor ingen risk involvert. En moralpreken er imo like upassende her som det alltid er.
Har jobbet offshore 6 år så har vel hatt 4 helsesjekker, har aldri blitt testet for narkotika. De sjekker evt proteinnivå i urinen eller noe.
Jeg tar offshore helseattesten annethvert år. Når driver ikke jeg med ulovlige rusmidler, men jeg får alltid stå i fred og pisse i hvert fall inne på eget toalett uten noen form for tilsyn utenfor. Så jeg har ikke opplevd at det er noe fokus på slikt i hvert fall.
Hva pisseprøven måler derimot er jeg usikker på.

Edit: Nå kom jeg på at jeg ikke trengte urinprøve i det hele tatt sist gang. Legen spørte om jeg brukte narkotiske midler husker jeg hvor jeg svarte nei. Ok, sa hun og krysset av på skjemaet sitt.
Sist endret av Obster; 24. februar 2014 kl. 16:29.
Altså, er det så udugelig vanskelig å holde seg fra å røyke i 2 mnd da? Altså, om dem har en mistanke bak alle, og har politiet bak ryggen og faktisk finner Thc i deg, er dette sikkert ikke veldig bra for jobben din, noe som er en jobb du bør sette høyt. (om det er nordsjøen du refererer til).
pisseprøven ved helsesjekk er bare for å utelukke diabetes. er samme når man stiller med helseattest for å erverve førerkort for tyngre kjøretøy.