Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 11412
...og jeg har aldri prøvd annet enn en engangsaffære med hasj. Og jeg elsker henne som jeg aldri har elsket noen før.

Hei, og velkommen til meg selv på freakforumet - jeg har vært mye innpå her og lest, men det jeg skal fortelle om, var det som fikk meg til å melde meg inn og skrive denne posten.

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og har blitt sammen med verdens mest fantastiske jente - hun er 4 år yngre enn meg. Vi har vært sammen noen måneder nå, og ingen av oss har opplevd en slik kjærlighet før, vi blir begge helt ute av oss hvis vi får en dag borte fra hverandre. Dette er nytt for oss begge to, og jeg må innrømme at en så sterk kjærlighet gjør meg redd:

Jeg har en veldig god radar for personer som har med seg bagasje fra fortiden. En kveld, noen uker etter at vi møttes, drakk vi endel og det kom frem at hun hadde en fortid som sprøytenarkoman på amfetamin i en av landets store byer. Denne perioden varte i ca. to år, den var etter sigende preget av god kontroll, før det ble for mye 'moro' og hun selv fikk seg sjekket inn på rehab.
Etter én sprekk like etter fullført rehab, har hun vært nykter i 5-6 år nå, og sier hun er "veldig ferdig med det".
Men jeg har blitt urolig.

Urolig fordi de skildringer hun har gitt av rusen - hun sa at hun gikk i kne og gråt av glede av kicket - for meg fremstår som en euforifølelse som i et normalt(hva nå det måtte være) liv aldri ville oppstå, uansett hvor høyt man elsker hverandre og hvor digg sex man har.

Og heri ligger min bekymring: det kjennes nesten ut som om jeg har en usynlig konkurrent hvis prestasjoner jeg aldri vil kunne matche. Jeg elsker jo henne og vil gi henne verdens beste opplevelser, men føler at muligheten har blitt fratatt meg. Som en ikke-bruker får jeg også sterke bilder i hodet mitt, der det kjæreste jeg har går gjennom alle disse fasene, ritualene og gjerningene som en uvitende person forbinder med dopmisbruk.
Disse bildene gjør meg trist og jeg tenker på en situasjon der hun som jeg er så glad i, gir faen i livet, og gir vekk seg selv til rusen og kicket. Det svir som faen å tenke på!

Vi har snakket litt om dette. Hun sier som sagt at hun er ferdig med dette, og at jeg ikke skal bekymre meg, og heller konsentrere meg om at hun faktisk elsker meg høyere enn noen andre hun har møtt, og vil dele livet med meg. Og jeg vil det samme, men jeg er så livredd for dette som var før; vil hun kunne falle tilbake til det?
Og vil jeg kunne leve med å bare levere annenrangs nytelse?

Jeg ønsker litt innspill fra folk med erfaring rundt temaet, gjerne folk som kutta dopet og hvordan de føler ting nå.
Aldri før har kjærligheten vært så sterk, men samtidig skremt meg så mye...
la fortid være fortid, og konsentrer deg om fremtiden.
ArbeidsledigProletar
Sett grunnregler, ditch henne hvis hun så mye som lukter på makka.
En gang narkoman, alltid narkoman.

Glem nå det der dopforherligende praten hennes, man kan si rus gir glede og eufori, men den er på mange måter falsk. Det er bare en kjemisk reaksjon som hun skapte fordi hun ikke likte livet sitt.

Da er den gleden ved forelskelse mye mer ekte og ikke minst ikke der bare fordi hun hater livet.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Sett grunnregler, ditch henne hvis hun så mye som lukter på makka.
En gang narkoman, alltid narkoman.

Glem nå det der dopforherligende praten hennes, man kan si rus gir glede og eufori, men den er på mange måter falsk. Det er bare en kjemisk reaksjon som hun skapte fordi hun ikke likte livet sitt.

Da er den gleden ved forelskelse mye mer ekte og ikke minst ikke der bare fordi hun hater livet.
Vis hele sitatet...
^ Synes jeg ikke du skal høre så mye på, bortsett fra at gleden ved forelskelse er mye mer ekte.

Synes ikke du skal la deg skremme, men ta deg tid til å lytte til opplevelsene og erfaringene hennes. Det er heldigvis IKKE sånn at en gang narkoman, alltid narkoman. Rusbruk er ikke nødvendigvis et tegn på selvforakt heller, for det er vel ikke sånn at når du tar deg en øl så er det fordi du hater deg selv. Bruk av ulovlige rusmidler oppleves nok mye mer dramatisk for de som er rundt enn for den som ruser seg.

Det er faktisk viktig å kunne deler slike opplevelser med partneren sin uten å bli møtt av fordømmende ultimatum. Det ER for mange både glede og eufori knyttet til rusbruk, og folk har forskjellige preferanser. Det at man har lagt rusbruken bak seg betyr ikke nødvendigvis at alle positive rusopplevelser må evig forties.

Hun har vært nykter i 5-6 år. Sannsynligvis er ikke den gamle livsstilen noe savn og har hun ellers mye å leve for er det ikke vanskelig å holde seg nykter heller

Hilsen en som har eksperimentert mye og som i dag er lykkelig gift med ei som ikke en gang har lukta på en joint
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Sett grunnregler, ditch henne hvis hun så mye som lukter på makka.
En gang narkoman, alltid narkoman.

Glem nå det der dopforherligende praten hennes, man kan si rus gir glede og eufori, men den er på mange måter falsk. Det er bare en kjemisk reaksjon som hun skapte fordi hun ikke likte livet sitt.

Da er den gleden ved forelskelse mye mer ekte og ikke minst ikke der bare fordi hun hater livet.
Vis hele sitatet...
For noe pisspreik.


Til topic: Det høres virkelig ut som om hun er ferdig med det spør du meg. Gjør som over og la fortid være fortid.

Dette med at du er "annenrangs nytelse" er bare tullball. Mellommenneskelige relasjoner gir noe helt annet enn hva dop noensinne kan gi.

Mange har en tendens til å overdrive "godfeelingen" med rus når de har rehabilitert seg. Det legitimerer fortiden og rettferdiggjør ettergivelsen.

Du trenger ikke bekymre deg unødig, du vil merke godt om hun begynner på'an igjen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
For noe pisspreik.


Til topic: Det høres virkelig ut som om hun er ferdig med det spør du meg. Gjør som over og la fortid være fortid.

Dette med at du er "annenrangs nytelse" er bare tullball. Mellommenneskelige relasjoner gir noe helt annet enn hva dop noensinne kan gi.

Mange har en tendens til å overdrive "godfeelingen" med rus når de har rehabilitert seg. Det legitimerer fortiden og rettferdiggjør ettergivelsen.

Du trenger ikke bekymre deg unødig, du vil merke godt om hun begynner på'an igjen.
Vis hele sitatet...
Pisspreik? det stemmer vel for sikkert 80-90%.
Er ikke mange rusmisbrukere som klarer å slutte helt med alt, også legemidler som subutex, beroligende osv.
Radaren var kanskje ikke skrudd på denne gangen da siden du ikke merket dette selv?

Spar deg selv for fremtidige problemer og kom deg unna hun så fort som mulig.
Hun har vært nykter i et halvt tiår. Håper trådstarter er for oppegående til å la fordommer og generalisering fra tilsynelatende uvitende personer påvirke så viktige avgjørelser.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Radaren var kanskje ikke skrudd på denne gangen da siden du ikke merket dette selv?

Spar deg selv for fremtidige problemer og kom deg unna hun så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde virkelig det var høyere under taket her enn som så. Freak er ikke det det en gang var...
Jeg har også vært tidligere sprøytemisbruker, mest med amfetamin, men også til tider heroin. Festa mye i løpet av noen år. Har nå vært "ganske nykter" i 4 år.

Om hun fortsetter og være nykter er noe ingen kan gi deg svar på. Her må du enten godta hva hun sier og stole på henne eller ikke. Når hun er så "gammel" og det er en stund siden hun brukte, øker så klart sjansen får at hun har kuttet ut for godt, men ingen kan gi deg en fasit her. Hun kan klare det, og hun kan ikke.

Når det gjelder annenrangs nytelse og det du nevner, det er et veldig interessant spørsmål som jeg ikke har tenkt over selv. Noe av grunnen til det er at det er helt forskjellige ting. Akkurat som at det er to helt avskilte deler av hjernen på en måte. Kjærlighet og nærhet, samhørighet og sånne følelser er på en måte noe man ikke opplever direkte av rus. Du kan selvfølgelig aldri tilby henne det rusen kunne gjøre, men det går andre veien også.
Med andre ord føler jeg ikke at du trenger å bekymre deg for å være en "annenrangs nytelse" eller noe i den duren!
Sitat av narni Vis innlegg
Pisspreik? det stemmer vel for sikkert 80-90%.
Er ikke mange rusmisbrukere som klarer å slutte helt med alt, også legemidler som subutex, beroligende osv.
Vis hele sitatet...
Kanskje for 80%-90% av alle som har misbrukt opiater over lang tid. For en som har brukt for mye speed i et par år, er vel Subutex rimelig bortkastet "avvenningsmedisin"?

Uten at dette skal blir diskusjon om hvordan man definerer en narkoman/rusmisbruker, de aller, aller fleste (80-90%) jeg kjenner som i perioder har ruset seg for mye har sluttet eller trappet ned til "hobbynivå". Mulig du kjenner mange håpløse tilfeller?
Sitat av Judaz Vis innlegg
Kanskje for 80%-90% av alle som har misbrukt opiater over lang tid. For en som har brukt for mye speed i et par år, er vel Subutex rimelig bortkastet "avvenningsmedisin"?

Uten at dette skal blir diskusjon om hvordan man definerer en narkoman/rusmisbruker, de aller, aller fleste (80-90%) jeg kjenner som i perioder har ruset seg for mye har sluttet eller trappet ned til "hobbynivå". Mulig du kjenner mange håpløse tilfeller?
Vis hele sitatet...
Det var et eksempel. Når du har gått så langt at du har misbrukt speed hver dag et par år, så er sjangsen STOR for at kan falle tilbake om det feks blir slutt med dama osv.
Trådstarter
5 7
Takker for svarene, gode og mindre gode.
Hun virker å være veldig ferdig med dette, så det er mulig jeg bare lager røre her...har ingen tvil om vår kjærlighet og hennes ærlighet til meg, og så er det vel også litt opp til meg selv å være med på å skape et så bra forhold at et tilbakefall blir mindre sannsynlig.
Spør henne om abstinensene
Sist endret av Kaktsu; 28. januar 2014 kl. 21:29.
Det er en grunn til at hun sluttet. Ikke lag problemer der det ikke er noen!
Etter hva jeg forstår så gir rusen en form for glede. Men det gjør forelskelse også så det virker ut ifra det du skriver at du slettes ikke har en konkurrent du har allerede vunnet. Hun har valgt kjærlighetsrusen over doprusen. Og det er Vesentlig sunnere uansett hva glupe hoder måtte finne på å si.
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Spør henne om abstinensene
Vis hele sitatet...
Abstinenser av speedbruk for meg var rimelig fraværende sammenlignet med diazepam/alk/nikotin/kaffe/oxy osv. Tror jeg hadde kjent de om de hadde forekommet. Litt slapp etter noen år utagerende festing i strekk, men man klarer fint å ta seg inn igjen. Psykisk sug må være det eneste.

Om dere er glad i hverandre og tilbringer hver ledige time sammen så kan jeg ikke se for meg at hun plutselig er tilbake i miljøet igjen. Og selv om hun forteller deg om de gode tidene med rusen, så har hun sannsynligvis noen mindre koselige opplevelser med den tilværelsen å se tilbake på og. Nykter i 5 år må være bra.-)
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Spør henne om abstinensene
Vis hele sitatet...
abstinenser ? av amfetamin?
TS, dersom hun bruker vil du merke humørsvingninger. Oppfører hun seg plutselig rart må du spørre om hun har noe å fortelle deg.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
TS, dersom hun bruker vil du merke humørsvingninger. Oppfører hun seg plutselig rart må du spørre om hun har noe å fortelle deg.
Vis hele sitatet...
så damer uten dop har ikke humørsvingninger ?
Sitat av munchausen Vis innlegg
Hun virker å være veldig ferdig med dette, så det er mulig jeg bare lager røre her...har ingen tvil om vår kjærlighet og hennes ærlighet til meg, og så er det vel også litt opp til meg selv å være med på å skape et så bra forhold at et tilbakefall blir mindre sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Bedre innstilling kan en ikke få! Lykke til.
Du skrev at hun selv frivillig la seg inn på rehab, og har bestemt seg for å droppe dopet ut av livet sitt.
Du skrev at hun elsker deg, og er sammen med deg, og har bestemt seg for å ha deg i livet sitt.

Mulig du følte deg i konkurranse med dopet, men ser ut som du vinner klart sålangt. Stå på, ha trua på henne. Lykke til!
Går nok bra det her,men vær Obs på miljøet hennes.
Jeg må nesten le litt. Makan til negative bedrevitere det var her i tråden.

Positivitet folkens, positivitet. Ikke alle faller tilbake i rus. Har selv jobbet med en som var tidvis bostedsløs og heroinavhengig i flere tiår før han tok seg selv i nakken og fant ut han heller ville leve livet uten rus. 8 år senere er han fortsatt rusfri, i jobb og samboerskap. Det er faktisk mulig og leve et liv som rusfri, selv om man er tidligere rusmisbruker.

En forelskelse kan gjøre mye med med en person som har slitt med rus. En ny mening i livet, en rus i seg selv.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så damer uten dop har ikke humørsvingninger ?
Vis hele sitatet...
det er vel forskjell på amf-nedtur og mensen! dersom du spør om det går bra er også reaksjon noe å gå ut etter... er hun er ruset, som fort varer 12 timer finner man fort ut av det (tallerkenøyne, stress, høy aktivitet osv...) jeg merker ihvertfall med en gang om det er noe galt med dama

(men lættis svar, KP)
Sist endret av Spirituell; 29. januar 2014 kl. 01:58.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Mange tidligere speedfreaks er tidligere speedfreaks nettop fordi de ikke orker speeden lengre. Det er ikke et god-stoff som luller deg inn i et koseteppe som heroin eller benzo, men et jævla kjør som mange går lei av etterhvert.
Sist endret av Bothrops; 29. januar 2014 kl. 08:56.
Husk på dette: det er en grunn til at hun valgte bort det livet hun hadde, og sluttet med amf. Ja, det kan være gode opplevelser forbundet med rus, men det er ikke et godt liv når man holder på slik som du forteller at hun gjorde.

Siden hun ikke når som helst stikker ut og setter seg et skudd, betyr det jo at hun velger deg over det andre livet, jeg synes du burde slå deg til ro med det. Livet med deg er mye bedre enn et liv som sprøytenarkoman.
Sist endret av KultNick; 29. januar 2014 kl. 16:27.
Trådstarter
5 7
Takker for fine svar Vi har begge lest lest gjennom tråden her nå, det ble litt emosjonelt...
En kjærlighetsrus gjør deg godt,
og er den rettet riktig er tryggheten og godene der hele tiden.
Kjemisk rus kan lett etterlatte deg blakk,sliten,ensom og kald.

Hadde forhold med en tidligere narkoman før,
slik hun var så ga hennes fortid og begges åpenhet unike intime stunder.
En slags personlig rekord i intimitet om sånt kan måles.
Minner som jeg kommer til å kose meg med på gamlehjemmet.
Forhåpentligvis er det de minnene jeg havner i om jeg looper i senil demente.

I dag ruser hun seg på norsk natur i stadig økende grad.
Type sjøkajak, fjelltopper, hundekjøring, surfing, isbading og ikke minst - twin-sammenkoblebar sovepose.
Faktisk så lærte hun meg å komme nærmere naturen, siden jeg en stund var endel av hennes naturopplevelser.

Lykke til!
Ikke bekymre deg eller prøv å konkurere med en konstruert bekymring i ditt eget hode.
Ikke gå glipp av livets deiligste stunder.
Sist endret av Anderson; 30. januar 2014 kl. 23:57.
Jeg har prøvd det meste av rusmidler og jeg elsker rus, sånn er det bare. Jeg har sluttet med nesten alt nå,jeg tar meg 1 eller 2 piller med benzo om kvelden, bare hvis tvangstankene blir for ille. Jeg mener den beste rusen er å være nykter, det og finne seg noen man er glad i, stifte familie å leve som et vanlig menneske er best! Det er min mening kos deg med dama di...
Sist endret av Handy andy; 31. januar 2014 kl. 00:26.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hun har vært nykter i et halvt tiår. Håper trådstarter er for oppegående til å la fordommer og generalisering fra tilsynelatende uvitende personer påvirke så viktige avgjørelser.
Vis hele sitatet...
Samme hva du skulle mene med det så er det ikke generalisering å si at én sprekk er det som skal til for å havne tilbake på gamle vaner. Det er det jeg mener med en gang nærkis, alltid nærkis.

Handler ikke om at man er negativ.
Sist endret av Batabusa; 31. januar 2014 kl. 00:56. Grunn: loltypo
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Samme hva du skulle mene med det så er det ikke generalisering å si at én sprekk er det som skal til for å havne tilbake på gamle vaner. Det er det jeg mener med en gang nærkis, alltid nærkis.

Handler ikke om at man er negativ.
Vis hele sitatet...
Hva er ``nærkis`` for deg? Er det folk som bruker hverdag? folk som bruker det en gang i måneden? hva slags stoff? Hva med alkohol? hvis du har hvert narkoman i mange år og så slutter, så er man ikke rusmisbruker lenger, det er jo fakta... det virker for meg veldig negativt at tidligere rusmisbrukere skal ha stemplet stemplet i panna livet ut, negativt og urettferdig syntes jeg.
Jeg mener hun skal få være fri. Ikke kontroller henne om hun starter på igjen en gang. Hun sluttet av egne personlige grunner, og når det var nok til å få henne til å slutte, er det sikkert nok til å få henne til å la være. Mennesker forandrer seg.

If you are going to judge me by my past, don't get mad when i put you there
ArbeidsledigProletar
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Hva er ``nærkis`` for deg? Er det folk som bruker hverdag? folk som bruker det en gang i måneden? hva slags stoff? Hva med alkohol? hvis du har hvert narkoman i mange år og så slutter, så er man ikke rusmisbruker lenger, det er jo fakta... det virker for meg veldig negativt at tidligere rusmisbrukere skal ha stemplet stemplet i panna livet ut, negativt og urettferdig syntes jeg.
Vis hele sitatet...
En narkoman for meg er en som ikke klarer å kontrollere sin bruk av rusmidler. Kan godt være alkohol det, men da har vi et annet uttrykk på folkemunne, ALKOHOLIKER. En gang alkoholiker, alltid alkoholiker. Det handler ikke om å putte et stempel på noen som helst, det handler om å være klar over at vedkommende lett kan falle tilbake om de "begynner" igjen..
Trenger liksom ikke å tilby en tidligere amfetaminmisbruker lisser med makka, catch my drift? Greit å være klar over, trenger ikke annonsere til alle i alle kontekster.

Folk ser seg så blind på uttrykket narkoman. Er ikke sånn at når jeg sier at en gang narkoman alltid narkoman så trenger man å rope om det fra hustakene. Er bare noe man må være klar over og være forsiktig med, derfor sa jeg, sett grunnregler.
Sist endret av Batabusa; 31. januar 2014 kl. 01:59. Grunn: meow.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
En narkoman for meg er en som ikke klarer å kontrollere sin bruk av rusmidler. Kan godt være alkohol det, men da har vi et annet uttrykk på folkemunne, ALKOHOLIKER. En gang alkoholiker, alltid alkoholiker. Det handler ikke om å putte et stempel på noen som helst, det handler om å være klar over at vedkommende lett kan falle tilbake om de "begynner" igjen..
Trenger liksom ikke å tilby en tidligere amfetaminmisbruker lisser med makka, catch my drift? Greit å være klar over, trenger ikke annonsere til alle i alle kontekster.

Folk ser seg så blind på uttrykket narkoman. Er ikke sånn at når jeg sier at en gang narkoman alltid narkoman så trenger man å rope om det fra hustakene. Er bare noe man må være klar over og være forsiktig med, derfor sa jeg, sett grunnregler.
Vis hele sitatet...
Narkotika er ikke narkotika, en amfetaminmisbruker vil ikke stå ovenfor de samme problemene og fristelsene som f.eks en heroinmisbruker. De har forskjellige effekter, forskjellig grad av abstinens og forskjellige former for avhengighet. Tenker du det samme om de som har misbrukt knips og mdma, eller de som røyker hasj? En gang nærkis alltid nærkis? Eller er det bare sprøytemisbrukere?
Høres ut som en ødeleggende holdning spør du meg, ihvertfall ikke veldig oppmuntrende. Hva om du sier en gang nærkis alltid nærkis, og en nærkis hører dette og trur på deg? Hvorfor skal han gidde å prøve å komme seg ut av det når han alltid vil forbli nærkis. Eller at folk som deg vil tenke at han er nærkis for all tid.
Sist endret av Bothrops; 31. januar 2014 kl. 12:03.
Hun er jo nykter mann!
Det blir lettere for hun å holde seg nykter når hun har deg
Du er rett og slett så forelsket at du er sjalu på makka :-) Haha. No offense, det er jo bare kjempekoselig.

Kjærlighet er ekte og sunt. Speeden tar deg opp og kaster deg ned i en mørk avgrunn.
Hun vet dette - og har klart å slutte! Så bra vel Ta tipset hennes, hun sa det jo selv, slapp av, glem fortiden og nyt dette her nå
Sitat av Skrue Vis innlegg
I andre forhold er hemmeligheter hvem hun lå med på ungdomsskolen, men med avhengighet er det en livsvarig situasjon du må håndere, fordi hun må. Kan dere ikke gjøre det sammen er det ikke håp. Hvis du ikke kan ta del i hennes historie eller avhengighet så gå idag. Det vil aldri vare fordi du vil alltid lure.
Vis hele sitatet...
Her føler jeg du tar feil. Det og ha brukt en del stoffer tidligere i livet trenger ikke og føre til en livslang kamp mot avhengigheten. Det er mange som går videre og som lever helt normale liv. Du skulle bare visst hvor mange personer jeg kjenner som har brukt heavy drugs tidligere og som lever helt normale liv nå. Mange av dem med unger.

Jeg har også brukt masse stoff tidligere, og føler ikke at det er noe spesielt jeg må håndtere nå. Det er ingen "kamp". Bare et vanlig liv.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Jeg har også brukt masse stoff tidligere, og føler ikke at det er noe spesielt jeg må håndtere nå. Det er ingen "kamp". Bare et vanlig liv.
Vis hele sitatet...
Så hjertens enig. Jeg har brukt speed og andre stoffer i mange år, riktignok ikke daglig, mest helgebruk++, men jeg er da i en vanlig fulltidsjobb og føler ikke at fortiden min er en kamp på noen som helst måte. Kanskje har jeg ikke vært "hardcore" nok til å uttale meg om saken, men det får nå være så.

Alle folk er forskjellig, alle takler rusmidler på forskjellige måter. For noen blir det en kamp å holde seg unna, men for andre er det ikke det. Men det er vel nettopp det å ha kontroll som er forskjellen på å være narkoman og å ikke være det. Ikke døm folk bare for at de har har en fortid med mye stoffbruk.
Sist endret av KultNick; 31. januar 2014 kl. 21:23.
Sitat av Skrue Vis innlegg
ikke daglig? fordi du hadde investeringer å ta deg om? Hvorfor ikke daglig? Og helgebruk er det motsatte av avhengighet. Fornuft? hør etter, og piss deg vekk. Ingen bryr seg om unnskyldningene dine.
Vis hele sitatet...
Ikke daglig, fordi jeg ikke hadde lyst til det, og hadde andre ting jeg måtte prioritere. Jeg skjønner at dette kanskje ikke er relevant i en tråd som handler mest om avhengighet, men jeg hadde lyst til å bidra med mine synspunkter likevel. Hva mener du med "piss deg vekk", og hvilke unnskyldninger prater du om?

Jeg burde kanskje nevne at jeg har vært på det stadiet at jeg selv lurte på om jeg hadde et rusproblem, noe jeg kanskje hadde. Det skal ikke være sånn at man klør i fingrene etter å ta seg en stripe etter jobb på fredagen.
Sist endret av KultNick; 31. januar 2014 kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Til TS: Du har fått mange gode svar (samt noen idiotiske), og jeg ønsker deg lykke til med eventyret. Det ser i hvert fall ut som dere er åpne og ærlige med hverandre, og det er ingen selvfølge hos mange par – selv om de ikke har røkt en joint i hele sitt liv. Er glad på dine vegne når det gjelder dette, og må bare gjenta det beste poenget her, om at kjærlighet er ekte.

Ellers ser det ut som folk er uenige om definisjonen på narkoman og avhengighet. Det er et interessant tema. Jeg pleide å røyke sigaretter, men har heldigvis gitt meg med dette. Derimot vet jeg – av erfaring – at jeg ikke kan ta meg en røyk eller tre på fest. Den fysiske avhengigheten er selvfølgelig borte for lengst, men den psykiske er langt mer kompleks. Akkurat som at en tidligere alkoholiker ikke kan ta seg en kald en selv om det er grilling og brukbar, norsk sommer. Før noen angriper meg: Klart noen kan det, og kult for dem! Men det er ikke veldig vanlig.

Verre blir det selvfølgelig om man kan minnes en livsstil (nei, snakker ikke om de som «har prøvd det meste, og tar noen linjer på fest i helgene») hvor ting føles ålreit under tung rus. Enten det er etter et break up eller et dødsfall, vet man da om en «snarvei» til å få det fint igjen, og da går det selvfølgelig ordentlig galt om dette heller gjelder opiater enn siggen, liksom. Denne «snarveien» (for fortsatt å male videre på dette uhyggelige bildet) er ukjent for en som ikke har skutt amfetamin til hverdags eller trenger en heroinfiks for å starte dagen. Om dama slår opp med meg, løper jeg ikke akkurat ned i gata for å kjøpe heroin for første gang.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Gratulerer, du har hatt bruk, og hvem har ikke det.

Aldri uttal deg om misbruk igjen din inbillske parasitt. Du vet ingenting om avhengighet, eller folk som lider. Du bare later som og tvinger deg på folk med virkelige problemer.

La folk som virkelig sliter ha ett sted å være. Eller er det for mye for deg?
Vis hele sitatet...
Så hyggelig at vi kan diskutere dette på en voksen måte. Jo, jeg vet mye om misbruk, beklager virkelig for at jeg ville dele mine synspunkter i denne saken..

Jeg gidder ikke å legge ut livshistorien til meg og kompisene mine her, i alle fall ikke for en som opptrer så arrogant og nedlatende som deg. Du kjenner ikke meg, og du vet ikke hva jeg har opplevd, så hvorfor dømmer du meg på denne måten?
Sitat av Skrue Vis innlegg
Gratulerer, du har hatt bruk, og hvem har ikke det.

Aldri uttal deg om misbruk igjen din inbillske parasitt. Du vet ingenting om avhengighet, eller folk som lider. Du bare later som og tvinger deg på folk med virkelige problemer.

La folk som virkelig sliter ha ett sted å være. Eller er det for mye for deg?
Vis hele sitatet...
Ting er ikke slik du tror. Du kan faktisk ha et perfekt normalt liv selv om man har vært avhengig av stoffer. Jeg har selv brukt stoffer daglig i flere år og kjenner mange andre i samme situasjon. Jeg er nå 25 år og gikk i samme med folk i rundt samme aldersgruppe. Så lenge du stopper i rundt den tida jeg slutta (21-22 år) er det ikke noe problem, så lenge du ikke har store problemer med psyken. Noe ikke alle har.

Det er heller sosiale problemer som gjør at folk ikke klarer å slutte og ikke stoffene i seg selv. Er du en person på 40 år som har brukt heroin daglig i 25 år er det veldig vanskelig å slutte. Stopper man med stoffer er livet fortsatt i ruiner, ikke sant. Det er vanskelig å gjøre noe med det selv om man blir nykter. Personen kan selvfølgelig forbedre situasjonen, men det er vanskelig å se løsninger på de problemene og å komme seg inn i samfunnet igjen når man har levd så lenge på utsiden og alt det medfører.
Sitat av Skrue Vis innlegg
La folk som virkelig sliter ha ett sted å være. Eller er det for mye for deg?
Vis hele sitatet...
Og om du sliter så jævlig, så er ikke et forum "ett sted å være" for deg. Legg deg inn for avrusning.
Igjen; takk for svar. Jeg stoler på henne og lar dette ligge.
Så satser vi på at tiden rydder opp i de stygge bildene i hodet mitt...
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Samme hva du skulle mene med det så er det ikke generalisering å si at én sprekk er det som skal til for å havne tilbake på gamle vaner. Det er det jeg mener med en gang nærkis, alltid nærkis.

Handler ikke om at man er negativ.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig det er så svart/hvitt og simpelt? En sprekk trenger ikke være mer enn nettopp en sprekk. At du mener en sprekk er analogt med total relapse til personligheten og livsstilen hun hadde for årevis siden underbygger ytterligere mistanken min om at du virkelig ikke aner hva du snakker om.

Hilsen tidligere speed-avhengig som har "sprukket" utallige ganger uten noensinne å nærme seg relapse.
Sist endret av Tøffetom; 5. februar 2014 kl. 19:16.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du virkelig det er så svart/hvitt og simpelt? En sprekk trenger ikke være mer enn nettopp en sprekk. At du mener en sprekk er analogt med total relapse til personligheten og livsstilen hun hadde for årevis siden underbygger ytterligere mistanken min om at du virkelig ikke aner hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Neida, en sprekk er ikke et tilbakefall (norsk for "relapse"), men blir det mange sprekker på kort tid, kan det fort bli i nærheten av tilbakefall, så det bør ringe noen bjeller om det blir mye av det
Sitat av Geekfreak Vis innlegg
Neida, en sprekk er ikke et tilbakefall (norsk for "relapse"), men blir det mange sprekker på kort tid, kan det fort bli i nærheten av tilbakefall, så det bør ringe noen bjeller om det blir mye av det
Vis hele sitatet...
My point

TS trenger ikke frykte hun skal bli fulltidsnarkis uten forvarsel, slik mange innbiller seg. Virker søm om hun klarer seg bra, og nyforelskelse er nok det mest effektive incentivet for avhold. Mange jeg kjenner som aldri klarte å slutte før de fant seg en dame som "tvang" dem.
Sist endret av Tøffetom; 12. februar 2014 kl. 00:28.
Egen erfaring.
Jeg er i et forhold der han er tidligere sprøyte misbruker. Da jeg fikk vite om det ble jeg redd, fortvilet og usikker.
Jeg viste ikke om jeg en dag ville finne han på badet livløs eller at jeg ble forlatt til fordelene av rusmidler. Han fortalte og forsikret meg om at det aldri ville skje og hvis det noen gang var på randen til å skje skulle han være ærlig nok til å fortelle meg det så vi kunne jobbe sammen om det. Heler det enn at vi setter den ene i stikken. Heldigvis har han vært ærlig og åpent om sitt problem. MEN Det har også gjort at jeg har sett min kjære kjempe gjennom lange netter, tilbakefall, psykoser og abstinenser. Jeg har skreket i redsel, forvirring og fortvilelse. Lysten til å løpe og aldri komme tilbake. Vi har hatt våre oppturer og nedturer men aldri før har jeg hatt et så ærlig, kjærlig og flott forhold. For meg er alle disse negative tingene blitt personlige erfaringer og lekser. Jeg har vokst og heler aldri vært så lykkelig
Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å lese om avheninghet, fare momenter og triggere. Ta også en titt inn i deg selv. Er viktig du stoler på deg selv til å ta de riktige avgjørelsene for deg selv i ukjente situasjoner. Alt fra å ikke la henne sitte i stikken til den muligheten hvor hun raser alt ned og du må bygge.

Det høres ut som hun er ferdig med rusen. Husk at du kan aldri vite og derfor tillit til deg selv og partner viktig. Dere vil lære hverandre å kjenne og da er det mye lettere å se eller føle om noe er galt.
En søt fakta til deg - Det finnes ikke større rusmiddel for et menneske enn et annet menneske
Ønsker dere alt godt og lykke til

~ Peace.
Sist endret av MissBaked; 12. februar 2014 kl. 09:10.
Tusen takk for et fint svar
Jeg stoler på henne og har tillit til henne - jeg tror nok det faktum at hun nå er så forandret fra det hun engang var, er årsaken til at jeg syns det er så trasig å tenke på henne en setting som sprøytemisbruker, for hun er det fineste mennesket jeg har møtt, både på inn- og utsiden.
Clouet er vel å se fremover og ikke grave seg ned i ting som engang var, det er vel det som skiller en voksen, reflektert person fra en umoden som ikke kan gi slipp på ting.

Men det er vanskelig, skal jeg si. Det er jo dog av KJÆRLIGHET jeg fikk problemer med fortiden hennes, og det vekker en i meg som jeg som gammel egoist ikke trodde bodde i meg: En fyr som må beskytte jenta si mot all driten som finnes der ute i verden. Da vil kanskje enkelte rynke på nesa og si at jeg kan late til å ha kontrollerende trekk, men jeg vil aldri styre henne på noe vis, jeg vil bare at alt skal gå fint med henne.

Fortiden kan man da heller ikke gjøre noe med, og så var det jo dette som noen skrev tidligere at rusmisbruk ofte oppleves mer dramatisk for de på utsiden enn for misbrukeren selv. Det virker også som om hun i denne perioden hadde et relativt vanlig liv, uten å måtte gjøre det ene og det andre for å få hjulene til å gå rundt.
Likevel: skikkelig jævlig å tenke på, syns jeg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Sett grunnregler, ditch henne hvis hun så mye som lukter på makka.
En gang narkoman, alltid narkoman.

Glem nå det der dopforherligende praten hennes, man kan si rus gir glede og eufori, men den er på mange måter falsk. Det er bare en kjemisk reaksjon som hun skapte fordi hun ikke likte livet sitt.

Da er den gleden ved forelskelse mye mer ekte og ikke minst ikke der bare fordi hun hater livet.
Vis hele sitatet...

Det finnes mange mennesker som bruker narkotika fordi de føler seg vellykket og som regnes som vinnere i samfunnet,mennesker med ulike bakgrunner og i alle samfunnslag bruker ,Horse is the best money can buy,thats why!