Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 7577
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kjøper heller ikke det argumentet om at syklister står for køa i rushen. Syklistene suser som regel forbi rushet på sykkel og gangstien. Jeg har til dags dato aldri opplevd noe annet enn at det er bilistene som lager rush og ut og inn av Oslo så er det jo motorvei, så der er det hvertfall ikke noe argument. I call stråmann.
Vis hele sitatet...
Vel, i rush-tiden ut av byen her er det 50-sone som går ~40km/t for det meste mellom klokken 15:00 og 16:30, når en syklist da soper rundt i 20km/t blir det ekstremt frustrerende da du allerede sitter i kø og vil hjem. Regner med situasjonen er en helt annen i Oslo, men det er ikke de opplevelsene jeg har her hvor jeg bor.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har aldri laget kø. Bilene klarer som regel å kjøre forbi. Hvor mye kø klarer egentlig den vanlige ensomme syklisten å lage?



Jeg trodde du mislikte alle syklistene på veien, men dersom det er slik at det kun er idiotene som du vil være foruten, så er jeg jo helt enig. Heldigvis så følger de fleste av oss syklister og bilister trafikkreglene.
Vis hele sitatet...
Som sagt mener jeg nå ikke Oslo-trafikken, så der kan situasjonen være en helt annen. Hvor mye kø syklisten lager spørs jo igjen på om bilistene skal følge reglene. Skal man holde lovlig avstand til syklisten når man kjører forbi vil man aldri har mulighet til det når det er rush i motgående felt i tillegg. Man kan presse seg mellom motgående og syklisten, men det ville vert / er rimelig trafikkfarlig, og gjør de i motgående felt irritert når man ligger på midtstripa.

Kan nok bli oppfattet som at jeg mener alle, og muligens uttrykt det, men det er enkelt og greit fordi jeg møter 50 idioter mellom hver "ordentlige" syklist. Har ligget bak de som veksler mellom vei og sykkel/gangvei der hvor det passer, signaliserer hvor de skal med hendene og holder en god fart, de har jeg ingenting i mot. Det er egentlig de små tingene som irriterer meg fordi det skjer alt for ofte.
Jeg er selv syklist, sykler hver dag, både som trening og for fremkomst. Å følge trafikkreglene er jeg helt for, og har heller ingenting imot bøtlegging av syklister som ikke følger de. Som nevnt tidligere i tråden er det synd at det er mange syklister som oppfører seg som idioter og er totalt hensynsløse til trafikken. Straff de gjerne, de er like irriterende for meg som for den gjennomsnittlige bilist.

Det er dog en ting til som skuffer meg stort, og i tillegg gjør at sporten jeg elsker blir betydelig mer farlig enn den allerede er. Noen bilister virker å glemme at syklister også er mennesker, samme hvor "forbanna jævler" de kan være i trafikken. Har selv opplevd å bli direkte kjørt på av en bil da jeg var på sykkeltur alene. Jeg holdt meg godt inntil kanten, men bilisten tenkte vel samme faen, syklist er syklist, og alle syklister er idioter i trafikken... Etter en tur i grøfta reiser jeg meg og ser bilisten sitte med fingeren ut av vinduet. Jeg ble ikke skadet, bare ekstremt sjokka. Dette jo helt sykt for meg, han satt meg i direkte livsfare. Mannen var jo som mest sannsynlig helt normal, og jeg tviler sterkt på at han ville gjort det samme mot meg hvis jeg, nettopp, ikke var en syklist.
Sist endret av Entourage; 8. mai 2013 kl. 17:07.
Her i bygda er ikke syklister i trafikken noe stort problem, frem til de finner ut at de skal leke Tour de France med 3 personer i bredden på altfor smale veier. Jeg skjønner virkelig ikke at de tør, da bygda er overfylt med tullinger som kjører 240 uten fjærer i hastigheter som til og med forbløffer Volvo selv.
Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Er som jeg sier noen råtne egg og du har tydelig påtruffet disse. Vi som bedriver landeveissykling og tilsvarende forsøker i størst mulig grad å benytte seg av de minst trafikerte vegene. Å sykle Ring3 er jo mildt sagt idioti og forbudt såvidt jeg vet.

Og det jeg snakket om med fotgjengerovergang er at en syklist er regnet som kjørende. Vis man som billist kjører på en syklist som fyker rett ut så er det syklist som har skyldd og erstatningsansvar når det kommer til eventuelle skader på kjøretøy. Og vis du lurer så har jeg faktisk som billist kjørt på en slik syklist. Kjærringa "trodde" biler hadde vikeplikt og hu var godt voksen. Ingen problemer med onkel blå for det heller
Vis hele sitatet...
hørtes veldig merkelig ut , her har en gjort det samme og ble dømt til å betale 12tusen kr . så historien lukter tull

http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=.../&h=www.nrk.no

http://www.nrk.no/artikkel.jsp?art_i.../&h=www.nrk.no

http://touch.h-avis.no/nyheter/sykli...felt-1.1766298

enda en
Sist endret av Notoneofthem; 8. mai 2013 kl. 17:53.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hørtes veldig merkelig ut , her har en gjort det samme og ble dømt til å betale 12tusen kr . så historien lukter tull

http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=.../&h=www.nrk.no

http://www.nrk.no/artikkel.jsp?art_i.../&h=www.nrk.no
Vis hele sitatet...
Det høres meget rart at billist må da betale erstatning til syklist som sykler ut i fotgjengerovergang. Dårlig advokat må den billisten ha hatt samt at det må være noe i saken vi ikke har tilgang til.

Jeg selv kjørte på en slik syklist. Sykelen ble totalvrak, politiet ble tilkalt som så at treffpunktet på bilen tilsa at det var ingen mulighet for å stoppe for syklisten uansett. Kjærringa trodde bil hadde vikeplikt, men det var ikke tilfelle.

Man er kjørende som syklist og en billist har da ikke vikeplikt for syklister i fotgjengerovergang, men i vegtrafikkloven står det at man skal kjøre "aktsomt". SÅ billisten kan ha blitt rammet av den, men igjen meget rart.
Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Det høres meget rart at billist må da betale erstatning til syklist som sykler ut i fotgjengerovergang. Dårlig advokat må den billisten ha hatt samt at det må være noe i saken vi ikke har tilgang til.

Jeg selv kjørte på en slik syklist. Sykelen ble totalvrak, politiet ble tilkalt som så at treffpunktet på bilen tilsa at det var ingen mulighet for å stoppe for syklisten uansett. Kjærringa trodde bil hadde vikeplikt, men det var ikke tilfelle.

Man er kjørende som syklist og en billist har da ikke vikeplikt for syklister i fotgjengerovergang, men i vegtrafikkloven står det at man skal kjøre "aktsomt". SÅ billisten kan ha blitt rammet av den, men igjen meget rart.
Vis hele sitatet...
ja er nok aktsomt dem har blitt tatt over , nei er egenlig ikke rart ved gangfelt, høye hekker osv så skal du være obs på at noe kan komme . det er jo hele poengen med aktsomt og varsomt regelen
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Er helt enig i at det er akseptabelt å gi syklister bøter, men som sagt tidligere så burde vell politiet ha bedre ting og gjøre enn å passe på syklister.

En ting jeg ikke forstår er hvorfor de kjører på rødt lys?!
Det har jeg aldri hørt om, og det er jo ikke akseptabelt i det hele tatt!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja er nok aktsomt dem har blitt tatt over , nei er egenlig ikke rart ved gangfelt, høye hekker osv så skal du være obs på at noe kan komme . det er jo hele poengen med aktsomt og varsomt regelen
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Hele grunnen til at syklisten har vikeplikt over gangfelt er jo fordi de kan komme så raskt at selv 10 meter klaring i hver side av veien ikke hadde vært nok for å stanse for dem.
Nemlig det del diablo. En syklist kommer raskere enn en fotgjenger. Jeg personlig hadde den gangen jeg kjørte på en syklist ingen mulighet til å stoppe. Syklisten peisa rett uten å se seg for i tillegg. Lav fart hadde jeg så syklist ble bare godt oppskrapa av asfalten.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Nemlig det del diablo. En syklist kommer raskere enn en fotgjenger. Jeg personlig hadde den gangen jeg kjørte på en syklist ingen mulighet til å stoppe. Syklisten peisa rett uten å se seg for i tillegg. Lav fart hadde jeg så syklist ble bare godt oppskrapa av asfalten.
Vis hele sitatet...
Men igjen så kan det ofte være bilistens feil også.
En gang når jeg skulle på skolen for lenge lenge siden, så var det en vei som gikk utenom kjøreveien, men som krysset kjøreveien når man kom nærmere skolen.

Jeg ante fred og ingen fare, det var tross alt 20-30(?) sone, med en fartsdump i tillegg.
Men så kommer det en eller annen idiot som er alt for sen i 180000 km/t mot fartsdumpen, og det var bare så vidt hun ikke traff meg.

(skulle jo selvfølgelig ikke kjørt så fort ned der, men hvis bilisten holder farten hun/han skal, så hadde jeg sett bilen komme lenge før jeg krysset veien.
Hvis sykelistene skal sykle på veien, så får de faenmeg klare å følge samme regler som alle andre kjøretøy som er der. Bare fordi jeg har en sykkel med motor (MC) betyr ikke det at jeg kan kjøre på rødt om jeg ser det ikke kommer biler. Idioti fra sykkelister. Det er ikke sånn at reglene gjelder for spesifikke kjøretøy, de gjelder for det som er på veien og bruker den.
Sist endret av iSatan; 8. mai 2013 kl. 19:32.
Tror litt mange mister gangsynet litt her. Ja, det er endel syklister i Oslo som oppfører seg som forbanna pikkhuer, forventer at alle skal stoppe for dem i hytt og pine, men tar seg til rette når de vil.. det er en forbanna skam, og jeg håper de slutter..

... men som syklist kan man faktisk ikke forvente at biler stopper for deg, selv om de har vikeplikt. Det skjer rett og slett ganske sjeldent, så om syklister skal i praksis anses som fullverdige trafikanter er det ikke bare syklistene som må forandre vaner.. det er også bilistene.

Jeg tror uansett det er en særdeles dårlig ide. De aller fleste syklister jeg har sett gjør som meg, blander seg inn i trafikken når de kan gjøre det uten at det skaper problemer for noen.. holder seg på siden, hopper opp på fortauet når det passer meg best.. og gjør i det hele nøyaktig som jeg vil, så lenge jeg ikke skaper problemer for bilister eller gående. Det fungerer særdeles bra, og er mer eller mindre det jeg ser andre gjøre også..

.. utenom de forbanna pikkhuene i trange dresser på oslo-veiene selvfølgelig.
Om syklister skal ha lov til å bruke skjønn og sykle på rødt når det ikke er til hinder for noen, skal biler også ha det siden de følger akkurat samme regler. Om biler får bot uansett, skal syklister også få det.
Jeg lurer på hvorfor man absolutt SKAL stoppe på rødt vis det ikke finnes en eneste bil i krysset.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Jeg lurer på hvorfor man absolutt SKAL stoppe på rødt vis det ikke finnes en eneste bil i krysset.
Vis hele sitatet...
I tilfelle det kommer noe du har misset, og for at alle i krysset skal ha klare signaler for hva som skjer når.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Helt ærlig så syns jeg dette blir smålig av politiet. Det er greit nok at syklister er underlagt veitrafikkloven, men vi må også huske på det at det er ingen førerkortklasse for sykkel, og heller ingen formelle krav om opplæring. Derfor mener jeg at sunn fornuft burde veie tyngre en lov. Syklisten i klippet på NRK sa han så seg for, og at det var klar bane. Man kunne nok også sagt det samme om å kjøre på rødt lys; "Det var klart så jeg kjørte bare". Men det blir litt annerledes igjen, fordi der har man et mye større ansvar. Man fører gjerne et kjøretøy på et par tonn, og det volder betydelig mer skade hvis man bruker bilen hensynsløst, kontra det en sykkel gjør. I tilegg har man gjennomgått opplæring, og har et førerkort som bevis på det.

Prinsippelt sett; Burde man kunne gi bøter for noe som det ikke stilles krav til at føreren skal vite? Veldig usannsynlig at føreren av sykkelen ikke viste at det var ulovlig å sykle på rødt, men i teorien så kan det hende at en syklist ikke vet det.
Vis hele sitatet...


vel er vel flere problemer ved å sykle enn faren for å sykle ned noen.

se det fra denne siden da. Hva hvis en bilist meier ned en syklist som syklet på rødt lys? du er klar over hva som skjer da? Føreren av bilen blir da muligens drapsmann,mister førerkort og sitter igjen med verdens jævligste følelse!.

Nei! syklister SKAL få bøter på lik linje med biler,motorsykler,lastebiler og busser!

håper dem hiver inn bøter på å sykle over 1 i bredden og! livsfarlig det de gutta holder på med!

hilsen vogntog sjåfør.
Ikke noe bedre at en syklist kjører på rødt enn en bilfører.