Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1179
Noen som kan karate? :P Synes det ser så kult ut, og nyttig å kunne! Vet noen om noen bøker som er gode å lære litt av? Her er ingen karateklubber i nærheten, så vil prøve å lære litt selv
Å forsøke å lære en hvilken som helst kampsport igjennom en bok, blir som ved første skoledag å gi alle førsteklassingene en bok, å ordene ''Lær å les'' for så å la dem være i fred.
Det er ingen karateklubber i nærheten? neivell.
Hva med Taekwondo? Jeet-kune-do? Kickboksing? Judo? ju-jitsu? Ninjitsu? Boksing? Bryting?
Er mange alternativer. å hva er det du håper å få ut av denne treningen om jeg tørr spørre?
Trening i seg selv? Selvforsvar? å kunne se ''flashy'' ut? Selvtillit perhaps?
Er helt umulig å lære karate på egenhånd gjennom en bok eller en web-side. Evt. kan du å en kamerat øve på kravmaga teknikker på værandre(Sjekk youtube) NB, mange tekniker inneholder spark på meget ubehagelie steder

(Anbefaler susp)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg har trent karate (Shorin Ryu) i noen år.

Blir litt vansklig å lære kun fra en bok.. Prøv å lære et nytt språk med kun å lese. Du blir ikke veldig god i å snakke det språket da

Nei, meld deg inn i en klubb!
ingen ting e umulig, hent kompisen din, også prøve dere ut forsjellige triksene dere prøve på, men som sagt! er mye lettere med en trener, men lærer du det basis i kampsport da lærer du lettere resten.
Jeg vil først gjøre et poeng av at, det er viktig å varme opp, trene og tøye ut for å unngå å få treningsskader. Og så er det vel bare fornuftig å faktisk trene igjen, og igjen, og igjen osv, for å få kontroll på ting. Da er det nok greit å bli med i en klubb som er nevnt over.

Det er årevis siden jeg trente karate og jeg er faktisk litt skeptisk til å f.eks skulle legge på sprang hvis det er behov for det, for jeg har jo blitt eldre og helsa er ikke den samme som da jeg var 18 år.

Jeg tror det er viktig med initiativ i karate, ikke for å skulle gå rundt og slå først selvfølgelig, men å lære at man gjør noe konkret for gjøre dette effektivt. Så må man vite hva man gjør og kunne gi seg noen valg og ikke blir forutsigbar noe som andre vil lett kunne bruke til dems fordel. Ellers så er det vel slik at man etterhvert som man trener kan få utført bevegelsene raskt og mer instinktivt. Gjerne med kombinasjoner av angrep.

I karate så har man noe som kalles Kata, som kanskje gir en muligheten til å være tøff uten å bli spesielt sliten. Man utfører en rekke bestemte bevegelser og angrep mot tom luft og skal vise at en har litt peil på hva man driver med. Dette med å kunne holde balanse, kanskje uttrykke selvsikkerhet, bestemthet og timing. Hm, dette er kanskje en meditasjonsform hvis en tar seg tid og tenker over hva man gjør.

Tja, jeg antyder over at man ikke blir sliten av Kata, men hvis en holder på med dette i mange minutter så blir en vel sliten utansett. Jeg hadde desverre for liten interesse av å trene på Kata, for jeg hadde ikke lett tilgang på noen sal hvor jeg kunne holde på i fred og ro.

Det å holde avstand til andre tror jeg var det mest fornuftige jeg lærte. Ellers trente jeg karate mest for å holde meg i form.
Sist endret av Nisselue; 23. juni 2010 kl. 10:01.
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Karate er for å si det rett ut sugbart, begynn heller på kickboxing eller MMA
Vis hele sitatet...
Cool story, bro.

Og hva med å begrunne dette for de som måtte lure? Jeg f.eks har ikke peiling at all, så å spy ut noe sånt som "OMFG; KARATEY (Friends, Ross-tone) IS THE LULZ"

Useless statement.
http://www.youtube.com/watch?v=a4JiNrU7jEk
synes vel karate-duden klarte seg bra jeg..
Trust me, hvis du blir sparket av en som har trent karate i 6-7 år så kjenner du det godt. Uansett om du har erfaring innen MMA eller whatever.

Er jo heller ikke alltid det spiller noen rolle om hvilken kampsport som er mest badass. Estetikk, interresse, og andre ting spiller også inn på hvilken kampsport som passer til enkeltpersoner. Jeg valgte karate i min barndom fordi jeg syntes det så morsomere ut en taekwondo og kung fu, og angret ikke på det siden. Trente karate i mange år og hadde det veldig gøy.

Men, ontopic:
Synes du skal droppe bok-ideen din, det blir bare søl Du trenger en som passer på bevegelsene dine og retter på deg når du gjør feil(også småfeil) så du ikke trener inn feil/dårlige bevegelser.
Er det ingen karateklubber i området heller?
Jeg kunne gjerne reist i over en time for å holde på en hobby, synes du skal sjekke de nærmeste byene også tilfelle de har noen klubber du kan bli medlem av.
Sitat av Nisselue Vis innlegg
Jeg vil først gjøre et poeng av at, det er viktig å varme opp, trene og tøye ut for å unngå å få treningsskader. Og så er det vel bare fornuftig å faktisk trene igjen, og igjen, og igjen osv, for å få kontroll på ting. Da er det nok greit å bli med i en klubb som er nevnt over.

Det er årevis siden jeg trente karate og jeg er faktisk litt skeptisk til å f.eks skulle legge på sprang hvis det er behov for det, for jeg har jo blitt eldre og helsa er ikke den samme som da jeg var 18 år.

Jeg tror det er viktig med initiativ i karate, ikke for å skulle gå rundt og slå først selvfølgelig, men å lære at man gjør noe konkret for gjøre dette effektivt. Så må man vite hva man gjør og kunne gi seg noen valg og ikke blir forutsigbar noe som andre vil lett kunne bruke til dems fordel. Ellers så er det vel slik at man etterhvert som man trener kan få utført bevegelsene raskt og mer instinktivt. Gjerne med kombinasjoner av angrep.

I karate så har man noe som kalles Kata, som kanskje gir en muligheten til å være tøff uten å bli spesielt sliten. Man utfører en rekke bestemte bevegelser og angrep mot tom luft og skal vise at en har litt peil på hva man driver med. Dette med å kunne holde balanse, kanskje uttrykke selvsikkerhet, bestemthet og timing. Hm, dette er kanskje en meditasjonsform hvis en tar seg tid og tenker over hva man gjør.

Tja, jeg antyder over at man ikke blir sliten av Kata, men hvis en holder på med dette i mange minutter så blir en vel sliten utansett. Jeg hadde desverre for liten interesse av å trene på Kata, for jeg hadde ikke lett tilgang på noen sal hvor jeg kunne holde på i fred og ro.

Det å holde avstand til andre tror jeg var det mest fornuftige jeg lærte. Ellers trente jeg karate mest for å holde meg i form.
Vis hele sitatet...
Gir kata deg muligheten til å være tøff uten å bli sliten? Er ikke helt enig der.
Kata er teknikkmønster. Det går på å lære presisjon.
Vil ikke være så rask å avvise muligheten til å trene kampsport uten trener.

Hvis man leser bøker, ser instruksjonsvideoer og skaffer en forståelse for grunnprinsippene på hvordan man best utnytter kroppens måte å overføre energi via presise og kraftige slag/spark, kan man komme langt med dette.

En av de store innen MMA(Mirko Cro Cop), er selvlært.. Han lærte kampsport fra Van Damme filmer osv.

Så muligheten er hvertfall der
Sitat av moret Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=a4JiNrU7jEk
synes vel karate-duden klarte seg bra jeg..
Trust me, hvis du blir sparket av en som har trent karate i 6-7 år så kjenner du det godt. Uansett om du har erfaring innen MMA eller whatever.

Er jo heller ikke alltid det spiller noen rolle om hvilken kampsport som er mest badass. Estetikk, interresse, og andre ting spiller også inn på hvilken kampsport som passer til enkeltpersoner. Jeg valgte karate i min barndom fordi jeg syntes det så morsomere ut en taekwondo og kung fu, og angret ikke på det siden. Trente karate i mange år og hadde det veldig gøy.
.
Vis hele sitatet...
Nå må vi ikke generalisere så fryktelig her da, Karate er ikke bare Karate, på lik linje med Kung Fu finnes det uhorvelig mange stilarter innenfor Karate.
Enkelte, som kyokushin, er effektive mot andre kampsporter.
Mye fordi stilen kutter ut alt tullet å dansetrinna, på lik linje med Jeet-Kune-Do.

Men vi må også huske på, at den naturlige måten for ett menneske å slåss på, altså en mer brytefokusert type stil, ligger nærmere MMA å er dermed enklere å tilpasse seg til.