Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2300
Gidder ikke nevne noe tid eller sted da jeg ikke vil ha noe pes for å eventuellt ha driti på draget eventuellt gjort noe ulovlig.

Saken var at jeg jobbet ved en terminal der jeg tilfeldigvis ble spurt om jeg kunne noe om data. De hadde klart å slette explorer.exe fila på en pc å trodde den var ødelagt. Jeg sa de kunne bare sette i windowsplata å starte pc'n på nytt men de klarte ikke det engang.. sååååå jeg gjorde de en tjeneste å rensket opp maskinen for virus pluss sikkerhetskopiere innholdet på harddisken for de. Etter å ha gjenopprettet systemet dems fikk jeg en tusenlapp for jobben å det var det. Noen dager senere dukket en cd opp i veska mi, det viste seg å være en av cd'ene jeg sikkerhetskopierte men trodde var feilbrent, den skulle jeg hive i søpla men den havnet nå en gang der.

Av ren nyskjerrighet kikker jeg gjennom innholdet på cd'en å finner jævlig masse data over amerikanske våpen/kjøretøy osv you name it som er ført inn å ut av denne terminalen. Hva som er på lager å hva som er sendt ut.

Er ganske sikker på at det er noen som gjerne skulle sett at jeg ikke hadde denne informasjonen. Dere vet jo hvor gale amerikanerne er med tanke på terror å slikt. Så jeg tror jeg hiver denne cd'en i ovnen før det kommer et par svarte suburban i oppkjørselen.

Men sikkerheten er uansett latterlig, trodde slik info var begrenset.
det er vell sansyneligvis offentlig informasjon du har fått tak i her.
Har du sjekket litt rundt på nettet for å se om du kan finne noe likt?
Trådstarter
4 0
Sitat av Irishman Vis innlegg
det er vell sansyneligvis offentlig informasjon du har fått tak i her.
Har du sjekket litt rundt på nettet for å se om du kan finne noe likt?
Vis hele sitatet...
ja, det er ikke noe av det samme. Har jobbet en stund i forsvaret selv å det hadde blitt helvette på jord om noe slikt ble slengt rundt eller kom på avveie
Dette virker da veldig merkelig, har vondt for å tro at noe sånt bare ramler i hendene på en gjennomsnitts nordmann!
Spent på å se hva andre har å si om dette
ye, right.. Men tipper på trolling på g her.
Men hvis det er slik du har info'en så bare knus CDen?
Trådstarter
4 0
Sitat av hayer Vis innlegg
ye, right.. Men tipper på trolling på g her.
Men hvis det er slik du har info'en så bare knus CDen?
Vis hele sitatet...
ja jeg brenner den, har null interesse av den. Men det er no noe å diskutere da
Hvis dette faktisk var konfidensielle dokumentar av en eller annen grad ville du ha trengt en sikkerhetsklarering. Hvis du gikk igjennom det er du en idiot som poster her.

Hvis du ikke gjorde det vil jeg tro dokumentene ikke var konfidensielle.
Ikke umulig de hadde vært ulovlige å selge/gi til andre, men alikavel.
Trådstarter
4 0
jeg gjorde ingenting bortsett fra å kopiere en mappe, ved å dra den fra c: til d: det er ikke mye ulovlig vil jeg tro ettersom de spurte om jeg ville være så snille å gjøre det for de ettersom de ikke kunne selv. Fikk høre at det ikke var noe særlig spennende å det trolig ikke var forsvaret sitt. Hadde håpet på litt action her men det er jo tross alt ikke en hollywood film
Jeg hadde holdt kjeft og brent/knust plata bare for og være på den sikre siden, men når det er sagt, dem som du gjorde jobben for kan ikke være særlig oppegående da dem ikke klarer og gjenopprette en explorer.exe-fil, så at dem skulle være i besittelse av slik info som du beskriver finner jeg høyst merkelig, men en ting jeg kom til og tenke på, skulle det være seg slik at det er "skummel" info du fikk med deg, så kan jo også dem som du gjorde jobben for finne deg (tror jeg) skulle dem ha mistanke om at du tok med deg denne cd platen. Og da kan du stå ovenfor langt skumlere folk enn det amerikanske forsvaret.
Hvis dette ikke er rent oppspinn, så er det vel uansett de som har gitt deg tilgang på maskinen som har skylda? Man dumper ikke bare graderte dokumenter i fanget på sivile/uvedkommende. Det jo nettop derfor de er gradert.
Sist endret av grudgE; 27. juli 2009 kl. 09:01.
Sitat av sledneck Vis innlegg
...
Har jobbet en stund i forsvaret selv å det hadde blitt helvette på jord om noe slikt ble slengt rundt eller kom på avveie
...
Vis hele sitatet...
Hvis du har jobbet med graderte data i Forsvaret så vet du vel sånn nogenlunde hvordan det henger sammen. Følgende gjelder som et minimum før du får tilgang:
  • Du skal være klarert for høyeste gradering du kan bli eksponert for
  • Du skal autoriseres for det aktuelle graderingsnivået du skal jobbe med
  • Utstyret skal være tydelig merket med graderingsnivå
  • Det vil være tilgangskontroll knyttet til dataene
  • Dokumentene skal være tydelig merket med graderingsnivå
  • Du skal vite hvordan graderte dokumenter skal behandles
  • ...også eventuelle graderte dokumenter på avveie

Dette er standard i NATO, så det er ikke noe unikt for Norge. Og så må vi huske at det er flere forskjellige graderingsnivåer. Jo høyere gradering, jo større sikkerhetstiltak. Men fundamentet ligger der for all slags behandling av gradert materiale.

Mye av sikkerheten er knyttet til klarering, autorisasjon og tillit. Hvis du har tilgang til et system og kopierer data på en ulovlig måte, har du brutt tilliten din. Dette kalles et sikkerhetsbrudd. Ingen organisasjoner klarer å sikre seg mot utro tjenere 100%. Så du kan ikke si på et generelt grunnlag at sikkerheten er dårlig.

Husk at veldig mye av det folk går rundt og tror er forsvarshemmeligheter er publisert åpent av Forsvaret selv på nett. Fra min tid i dette systemet husker jeg at amerikanerne tidvis er overraskende liberale i forhold til hva som publiseres åpent.

Jeg antar at dataene du har fått tilgang til er ugradert, eller at hele eller deler av historien din er oppspinn.

Er historien din ikke oppspinn, anbefaler jeg deg å ta kontakt med disse menneskene du hjalp og fortelle at du muligens har kopi av noe gradert materiale du ikke skulle ha hatt. Verre er det ikke. Ingen suburban og SWAT i oppkjørselen din. Det ser du bare på TV.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Kan du ikke laste opp filene? Kan være viktige dokumenter, som f.eks bevis på krigsforbrytelser, osv..? Eller bare en enkel copypaste?
Jeg har ikke tenkt å ta stilling til om historien din er sann eller ei, men synes det er morsomt å observere hvor stor tillit folk har til hvordan data oppbevares og behandles. Hadde folk vist hvor mye data som kastes, lagres på små usb penner som mistes, servere med sykt mye informasjon står i parkerte normale biler etc tror jeg mange hadde blitt skremt!

Uansett så gjør du det riktige med å brenne CD'en og ikke laste det opp på nett og synes det er bra du tar opp emnet om behandling av data!
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kan du ikke laste opp filene? Kan være viktige dokumenter, som f.eks bevis på krigsforbrytelser, osv..? Eller bare en enkel copypaste?
Vis hele sitatet...
Ja, å laste opp sånne filer høres jo smart ut.. ?
Haha hvis du forteller sant er det garantert ikke hemmeligheter du er i besittelse av.
Hvis du mener du er redd for å få agenter på døra, har du netopp gjort det mest idiotiske du kan gjøre, og jeg tviler noen hadde gjort det hvis de faktisk var i besittlse av slik info. Så jeg ser ingen logisk grunn til å tro på deg.
Neineinei.. "Jobbet i forsvaret og vet at dette er the shit", sier du. Det er nettopp du som har jobbet der som burde vite at det uansett ikke er noe sikkerhetsklassifisert du har.
vet du hva slags tilknytning han du fikset pc'n for har til informasjonen. jobber han hos en våpenprodusent elr no? norge har jo tross alt en våpenindustri.
Hva slags terminal jobbet du ved? Forsvarets sine terminaler eller laste terminal eller?

Uansett så tviler jeg på at dette er noe særlig klassifisert informasjon. Uansett hvor dom de er dem som ga deg lov til å fikse PCen er, så har dem sikkerhetsklarering i X antall grader for å jobbe med slik informasjon og da vet dem ganske så godt at dem ikke skal sleppe uvedkommende til PCen uansett hva det er.

Og det er vel slik på forsvarets sine datasystemer at det meste blir logget, og en slik backup brenning vil jo føre til logging på pga av at filene blir flyttet over på bærbar media.

Og skulle det vise seg at dem har vært så dom å sluppet dæ til en PC som har klassifisert informasjon og du har klassifiserte dokumenter, så er vel ikke verre enn å ringe forsvaret å si at du har en CD me ganske så tvilsom informasjon.
Hva med i dra en Richard Ringheim..?

Ringe rundt på forskjellige ambassader f.eks den Arabiske eller Tyrkiske i Stockholm, fortelle at du har en harddisk full av amerikansk sensitiv militær informasjon du er villig til å bytte mot en medium stor plastpose full av umerkede seddler i 200 & 500 valør....



Se dokumentaren her:
http://www.youtube.com/watch?v=55RXC...e=channel_page
Sitat av MraInc Vis innlegg
Hva med i dra en Richard Ringheim..?

Ringe rundt på forskjellige ambassader f.eks den Arabiske eller Tyrkiske i Stockholm, fortelle at du har en harddisk full av amerikansk sensitiv militær informasjon du er villig til å bytte mot en medium stor plastpose full av umerkede seddler i 200 & 500 valør....



Se dokumentaren her:
http://www.youtube.com/watch?v=55RXC...e=channel_page
Vis hele sitatet...
Plastpose full av umerkede seddler? Blir faktisk ikke så mye til slutt..


Men føler dette er litt "Action i hverdagen" post. Oppmerksomhetspost kan det også kalles. Dette var mer eller mindre plotten på en dårlig amerikansk film..
Har ikke lest gjennom hele tråden. Men står det noen gradering på de dokumentene du besitter? Hvis det er gradert, så skal det stå at det er gradert både på dokumentene og på omslaget rundt.


I Norge så skiller vi mellom:

Strengt hemmelig- Nato cosmic top secret
Hemmelig- Nato secret
Konfidensielt- Nato restricted
Begrenset-

Dette er også noe Amerikanerne forholder seg til hvis de jobber i Europa!

Meld ifra, evt ta kontakt med forsvaret!