Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 3918
http://dontop.net/web/rot/hp_screenshot.png

Hei!

Det er sikkert noen her som har sett Harry Potter på kino nå, eller har tenkt å se den i nærmeste fremtid.
Jeg har lest boka, men har enda ikke sett den. Har store forventninger til den... Eller? Flere av mine venner sier de er skuffet. Hva mener du?

NB: Prøv å unngå spoilers..

- boblesaft
Sist endret av boblesaft; 21. juli 2009 kl. 03:33.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hm! Sovna på forrige. Skal prøve litt hardere på denne, om noen spanderer transport, snacks og billett.
Tsja, Jeg synes den 6 boka var den dårligste, så jeg hadde ikke så store forventninger til filmen men den var faktisk overraskende bra
Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde en klump i halsen da jeg leste den siste boka.
Harry potter har fulgt meg siden 2001, da jeg som andreklassing leste den første bpla.
Jeg har lest alle bøkene minst 2 ganger og hørt noen av lydbøkene . - Filmene derimot har jeg mistet interessen for, muligens fordi jeg har lest bøkene og vet at de utelater mye i filmatiseringen.
Derfor har jeg heller ingen store forventninger til de to neste filmene , men kommer såklart til å se dem .
Sist endret av lsrr; 21. juli 2009 kl. 04:09.
Vel, dersom du har enorme forventninger blir du nok bare skuffa. Siden 4ern kom har de begynt å utelate mer og mer fra bøkene, og jeg hadde så å si ingenting av forventning for den nyeste filmen.

Jeg ble positivt overrasket. For en som ønsker at filmen skal ha en egen historie, og ikke bare bli en oppsummering av boka, er dette en stor film. For den gjengse filmseer derimot, som aldri har lest bøkene, blir dette bare uforstående og småkjedelig. Mange klager over lite action, men det er fordi at de i det minste har prøvd på å få en historie som kan sammenlignes nogenlunende med boken.

Denne kommer på 2. Plass på min liste over de beste, bak 1ern (De vises stein) og foran 3ern (Fangen fra Azkaban).
jeg var litt skuffet, spesielt med tanke på hvordan boka er. Jeg syntes å huske det var mer spenning og action? Men nå er det jo en stund siden jeg leste bøkene, og meg leste 6'ern og 7'ern sammenhengende. Forhåpentligvis blir de neste filmene bedre.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Vel, dersom du har enorme forventninger blir du nok bare skuffa. Siden 4ern kom har de begynt å utelate mer og mer fra bøkene, og jeg hadde så å si ingenting av forventning for den nyeste filmen.

Jeg ble positivt overrasket. For en som ønsker at filmen skal ha en egen historie, og ikke bare bli en oppsummering av boka, er dette en stor film. For den gjengse filmseer derimot, som aldri har lest bøkene, blir dette bare uforstående og småkjedelig. Mange klager over lite action, men det er fordi at de i det minste har prøvd på å få en historie som kan sammenlignes nogenlunende med boken.

Denne kommer på 2. Plass på min liste over de beste, bak 1ern (De vises stein) og foran 3ern (Fangen fra Azkaban).
Vis hele sitatet...
Jeg syns det var rart at de ikke fokuserte på mer action under angrepet av galtvort. Der var det jo mye ubrukt potensiale.
Virka nesten i filmen som de bare stakk en tur innom og dro hjem igjen.

Litt offtopic, men skjønner ikke hvordan du kan si boknr1 er best, den er jo latterlig dårlig i forhold til de siste bøkene.
Sitat av flexd Vis innlegg
jeg var litt skuffet, spesielt med tanke på hvordan boka er. Jeg syntes å huske det var mer spenning og action? Men nå er det jo en stund siden jeg leste bøkene, og meg leste 6'ern og 7'ern sammenhengende. Forhåpentligvis blir de neste filmene bedre.
Vis hele sitatet...
Nja, har mine tvil om de neste filmene. Forsåvidt greit at de deler 7'rn i to, men synes det er litt tåplig også siden boka den er basert på er tynnere en et par av de tidligere i serien, og ingen av de har blitt splitta i to (4'rn tok hvertfall skade av det). Og igjen, hvis man ser litt bort i fra bok/film 1 og 2 (som er veldig barnslige forhold til senere bøker/filmer (og at man selv har blitt eldre med tiden)) så vil jeg si at bok 7 er en av de svakeste bøkene. Halve boka, om ikke mer, er jo bare en jævla camping tur. Var jo selvfølgelig ikke kjedelig, men i ettertanke så var den ikke alt den kunne vært syns jeg.


Men kommer nok til å se dem forde; for Emma Watson har jo bare blitt heitere og heitere siden 4'rn
Fikk ekstreme frysninger opptil flere ganger under filmen, utrolig bra! Magsk! (Hohoho) Har lest boka og jeg ble ikke skuffet, dette var film av topp klasse! Utrolig gjengivelse av hele stemningen man også finner i boken, og i tillegg hadde vi et perfekt publikum, colosseum premieren. (Det har faktisk mye å si, så Brüno på premieren, utrolig publikum, utrolig opplevelse.) Når en historie/fortelling går fra bokform til kinolerretet ikke er meningen og gjengi 100%, men trekke ut det viktige, endre litt her og der for så å skape en perfekt film, no de virkelig klarte i Halvblodsprinsen.
Jeg hadde store forventninger til filmen, men desverre skuffet den. Virket ikke som at publikum i Bergen kino kp1, var så veldig fornøyd heller, ingen som klappet.
Er det vanlig å gi applaus hvis man liker en film i Bergen? :P
der i gården klapper de for alt som ikke har med regn å gjøre
Sist endret av Bean; 21. juli 2009 kl. 13:02.
Ja, er det ikke slik på alle kinoer da ? sist harry potter film så jeg i oslo på colosseum kino , der klappet de også.. så.
Jeg har aldri vært borti at noen klapper på kino.
Kan hende det bare er Spelley-effekten.
Jeg syns filmen ble ganske godt oppsummert av en halvseriøs filmanmeldelse jeg så. All handlingen og historien er presset inn i begynnelsen og slutten, og det store midtstykke følger bare romansene deres.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
For meg var ikke filmen så veldig givende. Faktisk, jeg kunne spart meg de 95 kronene og heller sett en annen film. Tull og tøys. De "romantiske" scenene i filmen tok opp MASSE av tiden, særlig spennende var de ikke heller og jeg fant ikke denne filmen særlig solid. Hvis jeg skulle sett spennende og morsomme romantiske scener, ville jeg heller dratt på et gamlehjem og sett eldre kvinner og menn med Alzheimers hooke opp med hverandre for så 5 minutter senere, glemt hverandre, sett på hverandre igjen, og startet på den hete kjærlighetseskapaden... Eller like godt bruke 2 timer og 10 minutter på å stirre i en bolle med 2 gullfisk...

Må også fortelle at det var 2-3 personer som klappet, og 20-30 stykker som bu-et på dem da de sluttet.

Blæh.
Sist endret av M72; 21. juli 2009 kl. 14:35.
Helt ærlig den kjedeligste filmen jeg noen gang har sett på kino.
Er ikke normalt at folk klapper på kinoen i Bergen. Er bare inniblant noen veldig irriterende folk som begynner å klappe, jeg syns det er helt unødvendig at vi skal dele våre følelser og utfylte ekspektasjoner via å klappe/juble. Homosapiens er en patetisk rase
Men ja filmen var grei.
Lett den mørkeste filmen i serien. Synes den var kjempebra. Sto selvsagt ikke opp til boka, men det har ingen av de andre gjort heller.
Om du har lest boken og likte den, dropp filmen. Makan til makkverk.

Er det bare jeg som stusser på kampen i åkeren? Den er ikke boken og gir ingen ting til videre handling i filmen. Jeg ble meget skuffet.
Vet ikke helt hva jeg skal si om filmen, likte veldig godt at de helt tydelig hadde blitt endel eldre, handlingen hadde også blitt mye eldre, flere av elementene i filmen likte jeg svært godt som greia rundt halv blodsprinsen.
Har lest alle bøkene flere ganger, både på norsk og engelsk.
Har sett alle filmene til nå, og jeg syns de bare blir bedre og bedre. Har sett 6'ern 3 ganger på kino allerede. Anbefales absolutt!
Jeg har lest alle bøkene flere ganger, og jeg må si at jeg også liker de fleste filmene. Jeg har dog enda ikke fått sett den siste filmen på grunn av at jeg er på ferie akkurat nå, men når jeg kommer hjem skal jeg se den med en gang! Tror jeg kommer til å like den - jeg liker alt av film, alltid.
Har ikke sett den ennå, men syntes alle de andre filmene var gode, så håper at denna er god å!
Syns den var helt ok, men den kampen i åkeren var helt meningsløs. Den var verken med i boka, eller hadde no videre mening. Har selv lest alle bøkene flere ganger, og hadde store forhåpninger til denne filmen.
For en som har lest alle bøkene 4-5 ganger så var denne filmen, som de fleste andre ,ganske skuffende. Riktignok var det en O.K film, men det er bare fordi jeg er hardcore HP fan at jeg sier dette. Kampen i åkeren var tragisk, scenen hvor humlesnurr dauer var tragisk, jeg mener hvor i helvete er den store "krigen" som er i slottet med full baluba? Og ikke minst, HVOR ER DUMLINGENE?

Jeg bare sier, hvis du har lest boka og du likte den, så ikke ha for høye forhåpninger. Jeg gir den terningkast 3
Sitat av Raymond Vis innlegg
Jeg syns det var rart at de ikke fokuserte på mer action under angrepet av galtvort. Der var det jo mye ubrukt potensiale.
Virka nesten i filmen som de bare stakk en tur innom og dro hjem igjen.

Litt offtopic, men skjønner ikke hvordan du kan si boknr1 er best, den er jo latterlig dårlig i forhold til de siste bøkene.
Vis hele sitatet...
Her snakker jeg film. Min mening er at 1ern er best fordi den baserer seg 100 % på boken. I tillegg er også kvaliteten ganske bra.
Jeg ble nok mest fornøyd etter å ha sett den første på kino, enn noen av de andre Harry Potter-filmene. Da var denne magien helt ny for meg, og jeg hadde sommerfugler i magen gjennom hele filmen.
Men per i dag mener jeg de andre Harry Potter-filmene skårer høyst på både skuespillet og det tekniske. Samtidig synes jeg også de nyere Harry Potter-filmene har sklidd litt ut, og den magien jeg fikk oppleve fra den første filmen, har gått over til å bli litt mer brutal og aggrissiv.
Det er tydelig at de nyere HP-filmene er mer rettet mot de eldre, men samtidig synes jeg de kunne holdt på den gamle kløden som jeg savner fra den første filmen.
Sist endret av boblesaft; 21. juli 2009 kl. 20:33.
Jeg synes det var en helt OK film! Dette er første gangen jeg har klart å se en Harry Potter- film og samtidig se filmen som et produkt, ikke sammenligne den med boka. Filmen er tross alt bare BASERT på den originale boka, og som frittstående filmprosjekt synes jeg det er en grei film.
Det var noen alvorlige glipp, men jeg synes overall at filmen var bra jeg
Starten var jo helt rå.
Jeg vår å så den på førpremieren da, så stemningen fikk jo filmen til å virke mye bedre
Filmene er fine når man har lest bøkene og vil se hvordan ting tar seg ut på film. Har man ikke lest bøkene er det umulig å virkelig følge historien i det hele. Hver film konsenterer på helt forskjellige deler av boka. For eksempel har nummer seks nå helt plutselig tatt for seg romanser som en veldig stor del, noe som annet enn Harry og Cho-Chang har blitt helt utelatt ellers. Karakterer har også en tendens til å dukke opp og forsvinne igjen mellom filmene ettersom hvor sentrale de er i handlinga. Ginny har vi for eksempel knapt sett siden film nummer to, men nå er hun plutselig blitt en av de mest sentrale karakterene.
Så nettopp ferdig 6'rn. Synes de hadde droppa mye av det som var spennende der (kriginga på skolen bl.a.) i forhold til hva de tidligere filmene har gjort (til og med 4'rn som var klippt i hop som en møkkamann). Likte kanskje den forige filmen bedre (5'rn)og den er laga på en feitere bok, men så langt er ingen bedre en film nr 3, den sitter mye tightere en noen av de andre.
Men kan ikke si jeg ble direkte skuffa av 6'rn, for jeg hadde heller ikke de største forventningene til den. Grei underholdning... og Emma Watson er med
De klappa har faktisk!
Riktig nok når filmen startet men ikke når den sluttet...
Jeg ble uten tvil underholdt av filmen og fikk meg til å le flere ganger. Men filmene klarer ikke å skape halvparten av den stemningen og det universet bøkene klarer å skape :'|
Jeg syns filmskaperene burde lagd filmen lengre og dermed fått med mer av innholdet, og vurdert å delt de tidligere filmene i 2 slik som de gjør med deathly hollows. Som dere har sagt så burde de ikke utelatt viktige personer fra filmene selv om de ikke er sentrale, "Rumpeldunk" og scener fra flere av klassene som hovedpersonene tar når de går på Galtvort burde også vært med i hver film da det skaper stemning og den magien som finnes i HP-universet er spennende. De burde tatt med flere kamper og flere nye måter å bruke magi på og flere magi-spells Jeg savnet også flere scener med Gygrid som lærer i et-eller-annet-monster-greier i film 5?
Såvidt jeg husker så viser de ingenting fra når professor snape lærer de defence against the dark arts :P og det var skuffende.
Og den evige unngåelsen av Ronny og hermine som kjærester er også jevla kjedelig, vi har fått nok av 2 sjalue personer som skaffer seg andre "dates" for å gjøre den andre sjalu.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Filmen er en svært grov karikatur av boka som ser ut som om folka bak har forandret alt de kan forandre mens de fortsatt kan kalle filmen det samme som boka.

For mye klining, for mye overdramatisert dramakjærlighetsdrama, [jeg fant opp dette ordet under filmen. Patent pending,] uten at dette dekkes av selve historien. Ingen overraskelser der, med andre ord. Regissør, ta deg en bolle.

Det var heller ikke så mye action som man kunne ventet seg.

Hvis man ser litt bort ifra boken et øyeblikk eller femti i løpet av filmen er dette fortsatt en OK film, men jeg tviler på at jeg kommer til å få lyst til å se den flere ganger.
Sist endret av robhol; 23. juli 2009 kl. 21:30.
Jeg så den igår, litt treig vett. Jeg syns den ikke var bra i det hele tatt, design og visuelt, bra. Men det var skuffende, 90 kr waste, så den med dama. Henne var heller ikke inponert, har du lest boka er det en STOOOR skuffelse. Last den ned når den kommer i dvdrip, ellns Bruk heller penger på lørdagsgodt :P
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Om du har lest boken og likte den, dropp filmen. Makan til makkverk.

Er det bare jeg som stusser på kampen i åkeren? Den er ikke boken og gir ingen ting til videre handling i filmen. Jeg ble meget skuffet.
Vis hele sitatet...

Jeg er helt enig med jeg skjønte ikke hva som skjedde der, og filmene har konset alt for mye på kjærlighet osv.
Og hva med resten av minnene de er jo veldig viktige de og.
Og regisøren sier at Deathly Hollows filmene kommer til og innholde det meste som står i boka, men da burde de jo ha med hvordan malacruxene ser ut, og hva de er.
Og det var jo mye mere action i HBP boka en i filmen bah... makkverk sier nå jeg da
Sist endret av kimmy9gga; 26. juli 2009 kl. 00:44.
Det er i grunn svært mye i filmen som ikke gir mening. Jeg har ikke lest boken, så jeg vet ikke hva de prøver å få frem, men sammenhengen er helt fraværende.
Jeg hadde høye forventninger til filmen, men må inrømme at mye av det jeg leste i boka var glemt da jeg satt meg for å se filmen. jeg leste den rett etter at boka kom ut for flere år siden, noe som hjelper meg å glemme mange av detaljene. Men om filmen: Jeg syntes den rett og slett var alt for kjedelig. Alt for mye dialog, fjortiz-romanse og generelt sett ikke spennende nok. Jeg husker at den første filmen skremte meg så mye at jeg holdt meg unna loftet hjemme i mange måneder etterpå. denne holdt jeg på å sovne av. Nå har jeg riktignok blitt en del eldre siden den gang, men jeg forventet iallefall litt spenning
Vet ingenting
Råtten film. 2 og en halv time jeg aldri får igjen. Makan til kjærlighetsklisje skal du lete lenge etter. Var få scener i filmen der man faktisk får Harry Potter "feelingen", og ikke et par timer med klining og sutring.

Filmen er så jævla dritt at jeg ikke setter terningkast engang.
Bra film det. Var ikke noe bedre eller dårligere enn de andre. Synes ingen av de filmene er så forskjellige på terningskast. Er bare anderledes handling i hver
Jeg så denne filmen 2 ganger, hvor 2nd gangen var det kjedelig. Mens feks film 1-5 har jeg sett 1 gang hver på kino pluss 3 ganger hver ca på dvd før det ble kjedelig (riktignok med noen måneder mellom hver gang jeg så samme film) :P
Jeg er skuffet Men bøkene eier, så filmene har mye å leve opp til.
Som nevnt i hvertfall to anmeldelser blir Harry selv en statist i alt våset.
Han skal liksom være sentral og sterk/spesiell i historien, men vi ender altså opp med en smånervøs Daniel Radcliff med pustevansker, skjelvende stemme og tendenser til ticks.

Som nevnt tidligere er det overfokusert på kjærlighetsdrama og den litt off-beat humoren som regisøren feiler i å skape.
Da jeg så filmen slo deg meg at handlingen må være utrolig forvirrende for en som ikke har lest bøkene? Greit nok at Harry har blitt voksen gutt og vil kysse for 2. gang, men vil vi ikke heller ha forklart litt dypere hva en malacrux er, dukke hodet ned i tanketanken fler ganger og se mer av vår kjære Slur?

Det ser heller ikke ut til at skuespillerene har lest boka. For meg er det vanskelig å tro på det de sier. Med unntak av Bellatrix DeMons og Severus Slur, som jeg håper vi får se mer av i siste film.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Og er det bare jeg som ble sjukt skuffet over hvordan Humlesnurr "reddet" Harry fra dødseterene da han selv senere ble drept? Mye fetere i boka når han faktisk redder Harry ved å stunne ham.


Underholdningsfaktor: 4/10
En Directors cut inkl nyinnspilte scener hvor handlinga passer boka bedre hadde vært drømmen :P We want remake =)
Men når det gjelder den ekstra scenen på jordet utenfor hiet (huset til wiltersen), jeg syns det var helt greit. Ikke at den var veldig bra, da det eneste som skjedde var litt ensformig bruk av stupify, så har jeg ingenting imot den.
Lenge siden jeg har lest boka så jeg husket ikke mye da jeg så filmen, men husker det jo og er helt enig i det når du sier det barskutenkarsk - Litt mer handling fra harry når humlesnurr dør hadde vært knall.
Bare drama jo :S minna meg om the O.C...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Som sagt:

Filmen = Boka - mesteparten av historien - mye av humoren - mesteparten av sammenhengen - mye informasjon man får i bøkene + ting som er endret tilsynelatende uten noen som helst grunn + klisjéer + noe crappy skuespill til tider + AAAALT for mye fokus på kjærlighet vs. de delene av boka som faktisk driver historien framover. Deler av filmen er faktisk så overdrevet søt at jeg er redd det kan gi folk diabetes.

Hvis dustene bak denne filmen driter seg like heftig ut med de to neste filmene begynner jeg å vente på avisoverskrifter om hvordan HP-fans protesterer ved å sette fyr på seg selv foran Warner Bros.-hovedkvarteret.

Tror egentlig høydepunktet med filmen er at Rupert Grint (som Ron Weasley) er mistenkelig flink til å spille idiot.
Sist endret av robhol; 27. juli 2009 kl. 19:49.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Likte ikkje filmen, men digget boka! I filmen la de til som faktisk ikkje skjedde i boka og de fjernet scener som eg mener er vitale for aa forstaa helheten.
Ble utrolig skuffet. Boken var så mye bedre.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
For å si det mildt, den dårligste filmen hit till..
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Helt ærlig den kjedeligste filmen jeg noen gang har sett på kino.
Vis hele sitatet...
SÅ ille var den da ikke. Les heller boka først og se noen av de andre filmene, så gir den mer mening
Sist endret av Genetic; 31. juli 2009 kl. 10:15.