Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 19033
Sitat av DerComment Vis innlegg
(Dette er hvordan jeg har tolket det): Det med at du ikke skjønner hvorfor han plutselig vil flytte ut er svart på i mange "Trådsvar” før denne post.
Utrolig å høre en slik historie, måtte du noen gang ty til kriminalitet? Hvilken alder var du i den gang? Var gatefolket lette å ha med å gjøre? Tror du gatefolket ville ha tatt godt i mot en som utfører mr_hofman's ide?
Vis hele sitatet...
ja jeg stjal jo litt i butikker og litt anet, jeg hadde nettopp fylt 17. noen var lette å ha med å gjøre, feks de hjemløse var helt Ok,snakket ikke med så veldig mange pga engelsken dems. men de dealerne i red light district og rundt i sentrum var noen litt kranglete å innpåslitne(ville selge kokain etc), men kom meg alltid ut av det uten at det skjedde noe. er litt usikker på hvordan det hadde gått med mr_hofman for å si det sånn, høres ikke ut som han kan ville klart det, siden han spør på et forum om sånne råd. høres ikke ut som har så mye peiling for å si det sånn
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av azoo Vis innlegg
hei. det er jo bare å stikke ut på gaten å prøve deg det vel. har du sovet ute på gaten før? hvis nei, så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig vil flytte ut på gaten.

jeg har ikke direkte BODD på gaten, men har rava gatelangs mange ganger, og sovet ute på gaten/i parker en del-

for 1 år siden ca, stakk jeg til amsterdam, første dagen når jeg kom dit kjøpte jeg meg noe pot, å satt å røyka det, snakka med noen folk å bare loka rundt i byen, så kom natten og jeg ble trøtt, bare la meg ned ved en brygge å sov der, så kom politiet og vekte meg om morgenen, spurte meg om legitimasjon og sa det var ulovlig å sove i amsterdams gater, å ga meg en advarsel å sa man kunne bli satt inn i fengsel for det. så jeg måtte gjømme meg ganske godt etterpå, sov i busker, bak søpplekonteinere, under bruer etc.. fant meg en et sted bak en busk som jeg sov neseten hele tiden etterpå. gikk rundt å leta etter mat på mcdonnals, kfc etc. som folk hadde lagt ifra seg. gikk rundt på tog stasjonen og på gaten og spurte folk om penger (tigging var også forbudt.) vakset klærne mine i fontener etc når det var fint vær(så de kunne tørke fort.) gjorde forsåvidt nesten det samme i københavn for noen mnd siden. men var mye lettere der enn i amsterdam, de har sovesaler å nattkafeer etc som hjemløse kan få være.. har sovet en del oslo også men ikke så mye. (har vært mest pga mangel på sove plass. har som offtest sted å sove i oslo)

hvorfor jeg har gjort det er fordi jeg har bodd på instutisjon, å har flyktet ifra det.
har holdt ganske lav profil når jeg har levd sånn her for å si det sånn. (har ikke bare lagt meg ned på gaten med kopp som en junkie feks)
men kan være spennende å gå på gaten og.. hadde det mye morro også

syns forsåvidt du burde ha en god grunn til å flytte ut sånn. (jeg feks har alltid hatet å være på instutisjon..)
Vis hele sitatet...
Jeg liker deg! Og flott du har prøvd ut ideen med gode resultater. Tør jeg spørre hvorfor du var på instiusjon og hvor gammel du var?

Men du, som så mange andre, kaller meg dum naiv, uvitende osv.
Og jeg sier NOK en gang,en gang for alle, JA jeg er naiv, JA jeg vet lite om dette. Men det er DERFOR jeg vil lære! Jeg har vokst opp i en middelklassefamilie og aldri bodd på gaten eller vært i noe slum (men ja, jeg også har sovet utendørs etter fyll)
Jeg ønsker å kaste meg uti dette, hodet først.

Merkelig å bli kritisert for at jeg ikke ville taklet uteliggerlivet i amsterdam fordi jeg ikke har erfaring, når det er NETTOP erfaring jeg prøver å skaffe med å bo utendørs
har egentlig ikke lyst å fortelle alle på nettet om problemene jeg har hatt og hvorfor jeg har vært på instutisjon. men kan si at jeg har vært på instutisjon siden jeg var sånn 13 år ca.

du får prøve deg, ta deg en tur til en eller anen stor by og gå rundt i gatene.
Hofman: Gå ut på gaten en tur, og ta en prat med en uteligger. Spør om han har det bra, og fortell han for forslaget ditt, tror du vil høre noen gode erfaringer da.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Litt på siden vil jeg påpeke at det hadde vært en flott verden hvis ingen baserte seg på andres erfaringer, men måtte prøve det ut selv for å skjønne hva som var ukomfortabelt og farlig.
Med "flott" mener jeg romslig.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Jeg liker deg! Og flott du har prøvd ut ideen med gode resultater. Tør jeg spørre hvorfor du var på instiusjon og hvor gammel du var?

Men du, som så mange andre, kaller meg dum naiv, uvitende osv.
Og jeg sier NOK en gang,en gang for alle, JA jeg er naiv, JA jeg vet lite om dette. Men det er DERFOR jeg vil lære! Jeg har vokst opp i en middelklassefamilie og aldri bodd på gaten eller vært i noe slum (men ja, jeg også har sovet utendørs etter fyll)
Jeg ønsker å kaste meg uti dette, hodet først.

Merkelig å bli kritisert for at jeg ikke ville taklet uteliggerlivet i amsterdam fordi jeg ikke har erfaring, når det er NETTOP erfaring jeg prøver å skaffe med å bo utendørs
Vis hele sitatet...
Kjør på! mener nå jeg, gjør opp dine egne erfaringer og meninger.
Rappoter tilbake her på nff.
Fortell om det var en suksess eller ikke, virker som de fleste her er i mot ideen ditt uansett, å det virker ikke som om du får svar på spørsmålene dine her med det første.

Stikk ut og test det ut! learning by burning prinsippet. Uansett Lykke til!
Sitat av fabianca Vis innlegg
Litt på siden vil jeg påpeke at det hadde vært en flott verden hvis ingen baserte seg på andres erfaringer, men måtte prøve det ut selv for å skjønne hva som var ukomfortabelt og farlig.
Med "flott" mener jeg romslig.
Vis hele sitatet...


Det er akkurat dette jeg har prøvd å påpeke flere ganger..

Sånn sett skulle vi faktisk hatt mange flere som mr_hofman, og enda fler av de som liker idéene. Vi kunne kanskje ha unngått overbefolkning.
Hvorfor ikke, høres ut som et realityshow med en eller annen tvilsom kis (type: Kristoffer Schau) i hovedrollen.

Jeg klarer å sette meg inn i tankegangen til de som mener det er respektløst ovenfor de som faktisk er i den situasjonen at de er hjemløse, men vi lever da i en fri verden og om mr_hofman her ønsker å påføre seg selv hjemløshet så er det han sitt valg. Filosofien bak det hele er ikke så dum den, litt back to the nature - bare det blir mer back to the asfalt selvsagt ;-)

Kanskje vil han oppdage at hjemløshet ikke er så romantisk som han kanskje har sett for seg, og bli mer bevisst på å hjelpe hjemløse? De fleste hjemløse ønsker nok ikke å være det, tror ikke mr_hofman kommer til å trenge lange tiden ute i feltet for å finne ut hvorfor - eller kanskje han kommer til å stortrives langs gatene.

Hvis trådstarter ønsker å finne ut av dette så syntes jeg han burde gjøre det. Men - personlig mener jeg tyveri for overlevelse fordi man påfører seg selv frivillig hjemløshet ville vært forkastelig. I tillegg så ville jeg definitivt hatt klar en utvei/nødløsning tilbake til normaltilværelsen i tilfelle det skulle gå helt på trynet på gata.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Jeg prøver ikke å bevise noe som helst. Er ikke det det handler om. Det handler om å bryte seg fri fra alle forventningene til livet. Det handler om å sette sine egne grenser og begrensninger. Det handler om å lure eksistensialismen med å velge vekk de fleste av valgmulighetene dine.
Det handler om mennesker som rett og slett ikke ønsker å være andres slaver.
Du vil sikker si at å bo på gaten er det samme som å være slave, men personlig føler jeg meg kvalm de gangene jeg har måttet stå opp kl 7 for å gå på jobb og slavet i 8 timer mot min vilje.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke dette for å hakke ned på deg, eller direkte få deg fra idéen, men hvorfor kan du ikke oppnå den samme friheten i naturen?

Sitat av Mith Vis innlegg
Så i stedet for å faktisk gjøre noe med situasjonen du er i nå så velger du å leve på gata. Hehe, jaja, om du tror at du blir mer fri om du går fra arbeiderklassen til underklassen så værsågod.
Der er jeg selvfølgelig totalt uenig.
Vis hele sitatet...
Det er en besynderlig løgn at frihet skal være behagelig ...
Må bare legge til at trådstarter bør være obs på at det er ekstremt med brutal vold mellom uteliggere i Oslo, mulig det er bedre i Bergen, men jeg tviler.

Alle nyansatte i ambulansetjenesten blir helt satt ut av hvor mange uteliggere de må plukke opp.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg kan skjønne dette veldig godt, jeg. Å bo på gaten betyr mindre av de hverdagslige problemene. Alt man trenger å tenke på er hvordan skaffe mat. Man slipper alt annet! Hvis du ikke er narkoman tror jeg faktisk dette kan være en interessant opplevelse.

Gjør det! Du bør ha forsikringen på at du kan vende tilbake til den gamle leiligheten din og at du faktisk har et liv å komme tilbake til da, hvis du ikke liker tilværelsen liksom. Men ellers er dette noe jeg enkelt ville prøvd hvis jeg hadde hatt ballene til det. Det "enkle" liv frister. ^^
Vis hele sitatet...
Hva med å bare tjenestegjøre i Forsvaret? Bonus: Du slipper å tenke på mat også!
Hvorfor trenger du erfaring for å bo utendørs når du selv sier du er i middelklassen. Du vil nok aldri trenge denne erfaringen.
Jeg vil heller anbefale at du går rundt og snakker med uteliggerne.
Dette tror jeg gagner både deg og uteliggerne bedre. De setter nok pris på litt selskap.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg sier ikke dette for å hakke ned på deg, eller direkte få deg fra idéen, men hvorfor kan du ikke oppnå den samme friheten i naturen?
Vis hele sitatet...
Nei si det... Naturen kaller også. Jeg ser bare mindre muligheter for mat. Og mindre trygghet. I storbyen har man konstante folkemengder og matrester.
Begge to kaller sterkt, men som sagt, kanskje en slags forening av de to. Bo i skogen og "jobbe" i byen!
Jeg bare spør: hvorfor ikke prøve ideen i ett virkelig hardt land hvor miljøet er annerledes enn norge? For eksempel Thailand eller Filippinene. Reis ned dit få noen til å beholde passet ditt gå på gata med bare bitte litt penger på deg og få deg mat og husly der. Etter det så ser du virkelig hva Frihet i norge (økonomisk osv) betyr.

Jeg kjenner til flere amerikanere som har den situasjonen der i dag fordi de ble frastjålet passene sine i diverse situasjoner. Og får derfor ikke forlate landet på lovlig måte. (Filippinene) Så idag tar de strøjobber for å kunne ha mat og en av dem har til og med vært heldig å fått seg krypinn og bo i.

Men om det er bare den lille utryggheten i norge som fasinerer så støtter jeg helst ideen din om nattbolig i skogen og dag driveri i byen.

Men interessant tanke eksperiment er dette absolutt.
Sitat av creavator Vis innlegg
Jeg kjenner til flere amerikanere som har den situasjonen der i dag fordi de ble frastjålet passene sine i diverse situasjoner. Og får derfor ikke forlate landet på lovlig måte. (Filippinene) Så idag tar de strøjobber for å kunne ha mat og en av dem har til og med vært heldig å fått seg krypinn og bo i.
Vis hele sitatet...
Så om man er på ferie i et av disse landende og mister passet sitt så er man fucked? Hørtes drøyt ut
Jeg vet at amerikanere ikke er den aller glupeste rasen, men selv de bør klare å finne veien til ambassaden til slutt.
Sist endret av Goophy; 15. juli 2009 kl. 23:20.
hey

orker ikke lese igjennom alle svarene du har fått, men tenkte jeg skulle komme med min erfaring på dette. VIKTIG: er litt usikker på hvor lenge du tenkte å være hjemløs. om det er en tilstand du planlegger å befinne deg i over lengre tid må jeg understreke at mitt lengste "hjemløsopphold" i så måte var 14 dager. da var jeg ganske sliten.

syntes selv det er en god ting at du har lyst til å sette deg inn i hvordan det er å være vanskeligere stilt enn det du nødvendigvis er -men vil anbefale deg å ta et lite forsøk i moderate doser til å starte med. har selv prøv prinsippet "leve på gata" noen ganger, og samme med å leve ute i naturen -men som sagt aldri mer enn noen uker av gangen. sist jeg forsøkte dro jeg til bergen.

men et par gode råd: ikke utbasuner til de som faktisk er uteliggere at du gjør dette for kicks. ikke lurt med tanke på både din egen sikkerhet, og av respekt for de som faktisk ikke har noe annet valg. vær diskrét. videre ville jeg kanskje ikke dratt til amster som første forsøkssted. finn en passe fin by i norge om sommeren, og gi det et forsøk. man møter masse nye mennesker, og ser en side av livet som det er få i norge som har noen reel erfaring med.

som tidligere nevt bodde jeg på gata i bergen i fjor, men bare i 7 dager. dette var i første omgang svært lite frivillig, etter som mitt besøk falt samtidig som båtfestivalen, så jeg fikk ikke tak i noe hotell-rom eller hostel. det kom ikke på tale at jeg betaler over 1000 spenn pr natt. det har jeg ikke på noen måte penger til, og det byr meg svært mye imot av rent prinsippiele grunner. uansett: kom i kontakt med noen av byens lokale alkoholikere og uteliggere, som var svært vennelige mot meg. gav meg tips hvor jeg kunne sove i fred, hvor jeg ikke burde være osv. min erfaring er at de fleste uteliggere er svært så hyggelige, så snart de skjønner at du respekterer dem, og behandler dem likeverdig.

prøvde å bo på gata på cuba også. det var faktisk hakke vanskeligere, fordi det er forbud å sove på gaten. -men også her var erfaringen svært positiv.

på andre rent praktiske felter har jeg noen prinsipper. prøver å ha med meg minst mulig ting, slik at man får en opplevelse så nære "the real deal" som mulig. (en liten ryggsekk med tannbørste, noe rene klær, nsb pledd til nettene, swiss-army knife, og har alltid med meg en mobiltelefon i nødstilfelle, men som selvfølgelig er av.) du klarer deg ganske lenge på denne måten. godt tips: avispapir er trolig den beste isolasjonen du kan skaffe lett på gata, og gjør underverker hvis du skal sove ute i kulde/vind.

et annet scenario er jo om du vil overnatte ute i naturen. har gjort det noen ganger, ene gangen på en liten øy, en annen gang ute i skogen, og ved flere anledninger på fjellet. i mine øyne er dette to vidt forskjellige ting. i naturen er jo oppakningen noe helt annet. ta med seg basic fiskeutstyr, en fauna om planter og vekster, en god jaktkniv og en liten øks, en god tursekk, bra sko (viktig!!), hengekøye, en rull tau (sånn grovt tau man alltid bruker i speidern), og riktig klær for årstiden du legger ut, pluss en sovepose som matcher omgivelsene du skal befinne deg i. Hvis du tar deg tid til å fiske, vil mat være et lite problem. kan være lurt å ha med en zippo-lighter hvis du ikke vet hvordan å tenne bål med bue og en pinne (sleit noe jææævlig med å få til dette selv, men er ikke umulig å lære seg )

håper du går igjennom med planen din, og poster hvordan du opplevde dette. selv føler jeg at jeg har fått en del insikt, aller mest av by-episodene. når jeg drar ut i naturen blir det mer "avkobling", etter som jeg er godt vant i skog og mark, fjell og ved sjø. vært speider i mange år, og har en familie som er helt naturfrelst.
Jeg har en tanke. Det der hadde jeg aldri giddet!

Greit å ikke måtte ha det siste av det siste og leve a4, men å leve på gata er uverdig syntes jeg. Skjønner ikke at noen kan ønske seg det.
er allerede en forfatter som har gjort dette. Simen Sætre hengte opp en annonse om tillatelse om å følge en uteligger et år eller noe, og når han fant en partner, levde han på samme måte som uteliggeren i et år og skrev en bok om livet hans..

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/09/25/477797.html
Jeg har fulgt deg litt rundt på forumet her mr hoffman, å du virker lettere frustrert over det at folk syns du virker ung å naiv. noe som ser ut til å være ganske vanlig på trådene dine er at du får beskjed om akuratt det.

Du går videre å inrømmer at du er naiv, ikke kjempe ung men i det minste naiv.
Å du ønsker å skaffe deg erfaring ved å kaste deg på trynet ut på gateplan uten penger eller bolig..

Uortodokse greier kan man vell trygt si.
Jeg er interesert i ideen din å tanken er god men jeg tror kanskje du heller burde vente noen år med å realisere dette da jeg tror du fremdeles ikke er helt moden.

På mange andre poster forhører du deg om diverse rusmidler, spesielt av den pskykadeliske sorten tar jeg feil?
Jeg håper du ikke har noen planer om å kombinere disse to tingene da det kan ende stygt..

Ta heller å vent noen år til du er litt mer moden.
Å hvem vet, kanskje de stoffene du nevner kommer til å bidra.
Et lite tips er også at det er værre å komme deg tilbake igjen, om du skulle finne ut at dette ikke var så greit allikevel.
Les boken til Jacob Holdt. Han var hvit og haika rundt i et rasistisk amerika i 5 år på 70-tallet. Han hadde stor respekt for alle type mennesker han traff, det var sikkert derfor det ikke gikk ille med han heller. Han fikk husly i værste slummen uansett hvor han var. Han hadde heller ikke penger da han kom dit. Kun et kamera. Han solgte blant annet blod for å få råd til film.

http://www.american-pictures.com/dan...ale/inatin.htm
Kjør på, kom deg ut på gata du. Håper kompisen din selger tingene dine på eBay.
Har ikke lest alle postene i tråden, men la nå kidden gjøre som han vil. Hvis han virkelig vil gjøre dette, la han gjøre det og erfare det, vi har alle fri vilje og mange av oss har et ønske om å utforske det ukjente og presse grensene sine og erfare noe.. Dette ville vært en midt i blinken opplevelse og ta med seg videre om du gjennomfører det for en periode (si 3 måneder eller noe) og så vender tilbake til det vanlige liv. da tror jeg du ville fått et litt annet syn på livet og vært lykkeligere og satt mere pris på tingene du da har.

Når det kommer til det praktiske kan jeg foreslå et par ting; Dra ut med nysjerrighet, vær åpen for møte av mennesker, vær hyggelig, vær høffelig, vær selvsikker og sett pris på alle rundt deg, jeg tror nøkkelen for å leve et suksressrikt liv på gata er hvordan du takler folk og forholder deg til de. Skal også sies at det finnes en mørk bakside som innebærer kriminalitet og manipulering av mennesker istedet for å imøtekomme og forstå seg på folk lever man av å manipulere de. Ellers kan jeg jo si at jeg tror at dersom du er klokkerein, ærlig, åpen og hyggelig så kan du muligens komme inn i miljøet, men hvis du oppfører deg nøyaktig som alle andre som bor på gata og forteller dem at dette er noe du velger da har du tapt.

Bottomline: Det er egentlig en syk ting å ville sette seg selv i frivillig, men for et skummelteventyr det hadde vært og oppleve dette i en liten periode av livet!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Veldig interresant mr hofmann, har hatt lignende tanker selv, og det med jobbing for andre er jeg helt enig i. jeg vil også bare leve livet på min måte og ikke på en måte som er bestemt av andre.
hva er grunnen til å flytte på gata?! Jeg synes at det virker respektløst for de som ikke har valget men som bor der ufrivilig... (ja, jeg vet at dette er nevnt før)
Jeg tror du vil få problemer med å "gli inn i miljøet" som du sier, fordi du i teorien ikke har noe der å gjøre i det hele tatt.
Hva kan andre få ut av dette og ikke minst, hva kan du få ut av dette?

Jeg synes dette virker veldig lite gjennomtenkt, rett og slett idiotisk.
De som sier at de som bor på gata "hadde valget" må tenke om igjen.

Det er ikke så lett som å si at man hadde valget med tanken på noe som heter "gruppepress" nå til dags når det gjelder dop etc.


Å med tanke på alle som er utstedt av familie (ja, det finnes syke folk) på grunnlag av diverse ting, ikke har "tatt valget".
De har tatt konsekvensene.
Sist endret av Ondskap; 8. september 2009 kl. 20:47.
Du kan alltids få bo i jordgamma mi på toppen av et fjell i røros( noen mil unna trondheim) der er det mange fiske vann og jakt muligherer.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Hvis du virkelig vil dette, så ok, men du skal være veldig ydmyk hvis du vil "gli inn" i miljøet med de som ikke velger å være hjemløse.
Syns det høyres ut som ein god ide, men syns kansje du bør ha noko meir grunn til å gjere det. Eg leste til side 3 og skippa til slutten. Blei litt mykje drit å lese.
Eg tenkte feks at du kunne ha dokumentert korleis det er å bu på gata. Me er jo blitt informert i frå uteliggarar korleis dei har det, men media har det med å krisemaksimere ting. 1st experience er nok bra for deg for å få med deg det heile bilete.

Litt OT til dei som seier det er eit hån mot uteliggarar at mr_hofman vil leve på gata.

Du kan jo sei at dei ikkje hadde valg når dei blei heimlause, men eg vil sei at alle har, og har tatt, eit valg når dei har blitt heimlause. La meg gi eit eksempel.

Ola Dunk er ute på livet og kvelden er sein. Ola er sur, ola har ikkje fått med seg den dama han ville ha. Faktisk har han ikkje fått nokon med seg heim. Ola ser ein full gutt som ser mindre ut enn han og tar eit valg. Han velger og gå bort og skampryle denne guten. Uheldigvis for Ola så er ikkje den store kompisen til denne guten lika full og har uheldigvis for Ola fått med seg episoden. Ola får skam pryl og hamner på sjukehus. Du kan da sei at Ola ikkje hadde eit valg når han kom på sjukehus, men du kan sei han tok eit valg når han valgte å jule opp den fulle guten.

Samme kan vell, i NOKON tilfelle, seiast om uteliggarar.

Dei tok eit valg om å låne penger og gamble masse penger på Blackburn skulle vinne over Arsenal. Uheldigvis vant Arsenal og dei sit igjen med masse gjeld som førar til at dei må selge huset for å dekke lånet. Dei hadde ikkje valg om å selge huset, men dei hadde eit valg tidligare.
Samme vil eg sei for alkoholikarar og narkomane som er uteliggarar. Dei har alle tatt eit valg ein gong i tida, som sendte dei utanfor bakken som endte der dei er i dag.

Eg skal ikkje av den grunn gå til kvar og ein uteliggar og forkynne at "Du hadde eit valg!" mens eg peikar på bibelen.
Men eg vil sei det bunnar ut i: Alle valg har konsekvenser.

Valget er det du som bestem, men konsekvensen av valget veit ikkje alltid kva blir.


(uff detta var då veldig OT).....

Spreng boksen mr_hofman! http://static.freakforum.nu/forum/images/icons/icon14.gif
Sist endret av LowRider; 10. september 2009 kl. 11:34.
Hvorfer så sinsykt mye kritik ? Noen har lyst til og reise opp til mount everest og risikere livet på det. noen har lyst til og hoppe ut av et fly med en falskjerm. noen har lyst til og prøve livet på gata. alle her forskjelige måter og tøye grensene til det maksimale på.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
De som sier at de som bor på gata "hadde valget" må tenke om igjen.

Det er ikke så lett som å si at man hadde valget med tanken på noe som heter "gruppepress" nå til dags når det gjelder dop etc.


Å med tanke på alle som er utstedt av familie (ja, det finnes syke folk) på grunnlag av diverse ting, ikke har "tatt valget".
De har tatt konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men alle som bor på gaten er mennesker. Og sålenge de er mennesker, er de viljestyrt og dermed har "valget". Uansett om man er "utstedt" av familien, har man fremdeles valget.

Blir bare småkvalm når jeg hører at det er noen som havner på gaten av ufrivillighet. For det er det ikke, uansett hvor lite miljøet og genene til et menneske sier at man har en svak vilje.

Edit: leste ikke LowRider's post, men han poengterer enda bedre.
Sist endret av reklame; 12. september 2009 kl. 13:39.
▼ ... over et år senere ... ▼
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Updates på denne artige karen?
Pro Gamer
Sitat av Holmen Vis innlegg
Hva med å lage en dokumentar ut av det?
Du drar på gata og leter i en uteligger som er villig til å bytte liv med deg i 6 måneder.
Så får du bo på gata og føle hvordan det er så får han føle hvordan det er å ha en plass der han slipper å legge seg i urin lukt og andre ymse tinger.
Sorry for at jeg gikk offtopic, men er jo en snill gjerning + at du får opplevd livet som uteligger
Vis hele sitatet...
ingen dum idè Holmen, men tenk på han stakkar`n som kan nyte livet i 6mndr, så blir han pælma ut på gata igjen etter det? blir jo slik så han/henne får den oppturen får å så bli dratt ned i gjørma igjen?
Rest in peace?
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Tanke nummer en er at det er respektløst overfor de som bor på gata fordi de ikke har et annet valg, for det har tydeligvis du.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord, dersom vi velger å sette oss i en dårlig situasjon - hjemløshet, fattigdom, sult, sykdom osv - er det respektløst ovenfor de som ikke kan velge, uansett grunn?

Den var fin du.
Sitat av Takub Vis innlegg
Så med andre ord, dersom vi velger å sette oss i en dårlig situasjon - hjemløshet, fattigdom, sult, sykdom osv - er det respektløst ovenfor de som ikke kan velge, uansett grunn?

Den var fin du.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke uansett grunn. Det finnes politiske eller journalistiske prosjekter hvor man "infiltrerer" et bestemt miljø for å undersøke hvordan forholdene faktisk er, for så å fortelle omverdenen om hva man har funnet ut og slike prosjekter kan selvsagt være en bra ting. Les f.eks om hva den tyske journalisten Günter Wallraff har gjort.

Trådstarters tanke var tydeligvis bare å gjøre dette for gøy, og det synes jeg er respektløst.
Jeg kom i kontakt med en som hadde tatt dette valget i vinter. har en 70tallsbil og måtte skru i måneder og bytte
halvparten av den til EU. Har ikke garasje og sto nede under broen i Solheimsviken og kom altså i kontakt med tyskeren, Marc, som hadde rigget seg til der med et kunstprosjekt, okkuperte plassen under broen der.
han hadde en WVbuss, bodde inni et 'telt' han hadde rigget opp av tepper og ymse han hadde funnet.
hyggelig kar som trallet og sang hele dagen og drev med ymse kunst, interessant å prate med og kokte kaffe til meg mens jeg skrudde. Praktisk også, mens han var der torde jeg å gå fra bilen der om natten. Vet ikke om det egentlig var noe trygghet i det, det surret rundt noen raringer der som hadde laget litt krøll for ham, tatt gitaren etc.
Han ble jo lempet bort selvfølgelig og måtte dra. Jeg var ikke der så han tok med seg en drill og ledning jeg hadde lånt ham. men det gjorde ikke noe.
Han gjorde det visst til dels som et eksperiment, ville se hvordan kulde og å være alene virket på ham.

Mat var ikke problem, han gikk i butikkenes søppelkasser og hadde det han trengte, jeg fikk både kaffe og bagetter av ham og en gang en kylling, han hadde funnet en haug i 'the supermarket dumpster'.
Dette er det jo andre som gjør, ikke nødvendigvis fattige.
Så forresten noen typer idag, antagelig bulgarere, de så sånn ut og det stod noen av de sedvanlige vrakene med sotede vinduer og bulgarske skilter der, som drev og lette gjennom private bosspann rett ved der jeg bor.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Dette er nettopp dette som gjør dette så fint. At det finnes slike mennesker som Mr hoffmann i denne verden er fantastisk. Det er ellers ingen som tenker på å gjøre slike ting, men Mr hoffman bare gjør det! Kunstnere er fantastiske mennesker!
Vis hele sitatet...
Ja, mr hofman er et fantastisk menneske som velger å bo på gata og planlegger å livnære seg med innbrudd og annen kriminalitet. Både du og han er idioter. Han, fordi han ikke ser noe galt i å PLANLEGGE å gjøre seg avhengig av kriminalitet. Du, fordi du ikke ser hvor hinsides idiotisk det er.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg sa ikke uansett grunn. Det finnes politiske eller journalistiske prosjekter hvor man "infiltrerer" et bestemt miljø for å undersøke hvordan forholdene faktisk er, for så å fortelle omverdenen om hva man har funnet ut og slike prosjekter kan selvsagt være en bra ting. Les f.eks om hva den tyske journalisten Günter Wallraff har gjort.

Trådstarters tanke var tydeligvis bare å gjøre dette for gøy, og det synes jeg er respektløst.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke respektløst å frivillig leve som fattig på gata? Respektløst mot hvem da i så fall? De andre uteliggerne? Så lenge du ikke er brysom og plager dem, vil det da ikke spille noen rolle for dem. Det finnes nok av rike nordmenn man kan tigge fra og matrester man kan spise. Til samfunnet som har gitt deg muligheten til noe annet?

"Nå har du fått muligheten til å leve et rikt og borgelig liv, og da skal du faen meg benytte deg av den óg!"

Bullshit.

Tyveri fra vanlige folk, kan på den andre siden være respektløst, men da uavhengig av din bosituasjon.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 7. juni 2012 kl. 18:25.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg sa ikke uansett grunn. Det finnes politiske eller journalistiske prosjekter hvor man "infiltrerer" et bestemt miljø for å undersøke hvordan forholdene faktisk er, for så å fortelle omverdenen om hva man har funnet ut og slike prosjekter kan selvsagt være en bra ting. Les f.eks om hva den tyske journalisten Günter Wallraff har gjort.

Trådstarters tanke var tydeligvis bare å gjøre dette for gøy, og det synes jeg er respektløst.
Vis hele sitatet...
Hva om trådstarter "infiltrerer" et hjemløst "miljø" for å undersøke hvordan forholdene er, og lager dokumentar om det? Skriver blogg? Brev til bestemor? Forteller det til venner? Familie?

Hvor går grensen mellom hva som er "respektløst" og ikke?

Er det respektløst å besøke mindre velstående land på ferietur?
Er det respektløst å omgås hjemløse, rusmisbrukere, asylsøkere eller flyktninger? Disse menneskene har sjelden "valget" som du så fint sier.

For øvrig, etter å ha lest postene til TS ( ) igjen forstår jeg ikke hvor du har det fra at dette "bare er for gøy".

Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Jeg har lenge planlagt å flytte ut på gaten.
Vis hele sitatet...
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Men tenkte lenge på å flytte ut i skogen og ja. Men problemene ble for mange [...]

Det urbane uteligger-livet tiilbyr mer.
Vis hele sitatet...
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Oioi, her var det mange sure miner. Jeg bør nok forklare meg litt mer grundig.

Jeg har siden jeg var 18 hatt disse tankene, riktignok var planen først og flytte ut i skogen, men etter hvert innså jeg at å leve av bunnslammet til kapitalismen heller ville være mer å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
[...] Det handler om å bryte seg fri fra alle forventningene til livet. Det handler om å sette sine egne grenser og begrensninger. Det handler om å lure eksistensialismen med å velge vekk de fleste av valgmulighetene dine.
Det handler om mennesker som rett og slett ikke ønsker å være andres slaver.
[...] personlig føler jeg meg kvalm de gangene jeg har måttet stå opp kl 7 for å gå på jobb og slavet i 8 timer mot min vilje.
Vis hele sitatet...
Meningsløst. Du kan heller være frivillig hos utekontakten, natteravner eller bymisjonen. Hjelp dem som virkelig trenger det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Snakket med en helt "vanlig" industriarbeider. Han har regnet ut hva han kan ha på konto, hvis han flytter i lavo 1 år. Han skal gjøre det, for å si det sånn.

Fristende å dra ut i skogen for et år, men blir nok hjem igjen etter et par mnd, he he.
Lov å prøve
Bodd på gaten siden mai. Utrolig slitsomt i lengden.
Det jeg sitter igjenn med er mange nye bekjente jeg ikke kan stole på. Et par arr og noen tenner mindre.
Poy
Stay positive..lala
36 1
Jeg skjønner tenkemåten.
Gjorde nesten det samme i en mnd..
Men jeg bodde hos venner o.l.
I et ganske rusbelastet miljø, så jeg fikk prøvd meg litt.
Men jeg anbefaler deg ikke å flytte ut på gata blandt all slags folk.
Det spørs jo også litt på hvilken gate du eventuelt har tenkt å bosette deg i.
Men sist jeg hørte om noen som flytta på gata, gikk det ikke så bra.

Make ur choise
Dette er et tema som provoserer mange. Det rister i fundamentet på hvordan de oppfatter at verden skal være. Kult.

Det jeg vil be deg om å vurderer er såkalt "urban camping". Klaatu lagde en bra serie podcaster om emnet på Hacker Public Radio i 2010. Jeg skal oppsummere, men linker til episodene under:

Den største delen av manges utgifter er en bolig. Du må jobbe mange ekstra timer per uke for å dekke boligen din. Dersom du kvitter deg med den utgiften så står du fritt til å jobbe mye mindre. Du kan heller bruke tid på å skaffe deg venner og et lunt sted for natta. Du trenger ikke nødvendigvis sove på gata og lukte vondt. Et medlemskap hos den lokale gymmen koster ikke mye, og du får litt lagringsplass + gratis dusjmuligheter på kjøpet. Noen stedet kan du prøve gratis en stund også. Enkelte arbeidsgivere har også dusj i lokalene. Kan du få deg en liten jobb hvor du jobber i nærheten av dagligvarer eller matkilder så kan du få noen frynsegoder som kan spare deg mye, men ikke stjæl. Det første jeg ville gjort var uansett å fly til varmere strøk, men jeg kunne språket.

Sjekk ut podcasten, han forklarer prinsippet på en god måte.

gl hf, happy hacking

* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0602 ep0602 :: Urban Camping ep 1
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0615 ep0615 :: Urban Camping ep 2
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0624 ep0624 :: Urban Camping ep 3
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0626 ep0626 :: Urban Camping ep 4
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0634 ep0634 :: Urban Camping ep 5
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0638 ep0638 :: Urban Camping ep 6
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0641 ep0641 :: Urban Camping ep 7
* http://hackerpublicradio.org/eps.php?id=0723 ep0723 :: How to be a safe computerist
http://www.squidoo.com/Homeless-Experiences

Les artiklene til denne damen. Hun skriver mye om sin opplevelse, og hvordan hun kom seg ut. Også mange tips for hvordan man skal overleve og hva man trenger. Hva om du forsøker "å jobbe deg ut", slik hun gjorde? Da vil du stille sterkt om du skulle hjulpet andre etterpå, fordi du vet hvilke utfordringer de vil møte. Ikke så aktuelt her i Norge, kanskje, men dog. Jeg hadde ikk turt det du har planer om, men jeg er jente og faren for voldtekt vurderer jeg som alt for stor.

Det du skriver om at vi ikke bruker så mye tid på å skaffe mat, og at det er roten til våre problemer, mener jeg er feilaktig. Som bofast bonde, har man mye jobb foran seg, men sist jeg sjekket, hadde jeger og samlere en arbeidsuke på 12-18timer. Noe som er langt under halvparten av normal arbeidsuke idag. Det er antatt at de hadde god tid til musikk, kultur og andre aktiviteter.

Derimot har vi høye krav for hva man skal ha, og hvor mye man skal rekke. Vi har heller ikke mange bekymringer, og man trenger litt slit for å være lykkelig. Man må streve etter noe. Hvor mye håp har man, når det ikke er noe å håpe på? Det er en grunn til at de sier at penger ikke er lykke. I tillegg har vi kommet langt bort fra det essensielle. Du går på jobb for å få en fiktiv verdi, på en fiktiv konto, som så kan brukes til å kjøpe mat. DU samler ikke mat, noe som kanskje gjør at jobben du gjør oppfattes som meningsløs.

Husker jeg hadde slike tanker selv, som tenåring. Man er født inn på et samlebånd, som man er nødt til å følge. Med lovene og reglene som følger med. Med årene har jeg lært å sette pris på stedet og tiden jeg er født inn i, selv om jeg ikke alltid er like enig. Hva er et bedre alternativ? Finner du det, så si ifra. For jeg kan ikke se noe som har vært bedre enn å leve i Norge idag.

De som sier at hjemløse hadde et valg, vet ikke hva dere snakker om. Ihvertfall ikke i verdensperspektiv. Man skal ikke lengre enn til USA før man kan se hjemløse som virkelig vil ut, som kjemper hardt for å komme seg tilbake, som ikke er rusmisbrukere. Alt de gjorde var å miste jobben, bli syke eller liknende. Les linken i min forrige post, om hun som var hjemløs i et år.

Mitt siste råd til TS: Du gjør hva du vil. Men du har valget, og jeg tror virkelig ikke du vet hva du begir deg ut på. I første omgang bør du ta deg noen turer rundt og snakke med dem som lever dette livet (ta gjerne med kaffe, røyk eller snacks). Da vil du få et bedre perspektiv, og kan ta et bedre valg. Jeg har gjort, hørt og sett mye i min tid, og jeg er tilbake på "samlebåndet", men jeg har gjort det til mitt eget. Finn din egen vei, men pass på at du ikke ødelegger livet ditt i prosessen. Snakker av egen erfaring når jeg sier at det kan være en lang og krevende vei tilbake.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde jeg vært hjemløs ville jeg ikke oppholdt meg i byen. Hadde heller skaffet meg litt supplies som fiskestang, varmeklær etc over tid og dratt til skogs!