Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1357
Jeg har nå laget en samletråd rundt Eurovision Song Contest (Melodi Grand Prix) og historien for Norges del. Jeg har delt opp alt i tiår, hvor jeg tar for meg hvordan Norge gjorde det, fra første gang vi deltok i 1960, til i 2009.

Sveits hadde vunnet tidenes første konkurranse i 1956, med Lys Assia og Refrain. Dette året ble det bare kåret en vinner, uten noe form for avstemming, noe som aldri har skjedd siden.
Vinnerne de neste årene var Nederland, Frankrike, og Nederland igjen. Så begynte Norge å delta.

60-Tallet

Norges første deltagelse i Eurovision Song Contest fant sted i 1960. Fire år etter at konkurransen ble avholdt første gang, var det Nora Brockstedt som var Norges første deltager i konkurransen. Sangen hennes, Voi Voi, endte til slutt som nr. 4. Dette skulle vise seg å bli vår nest beste plassering frem til 1985, kun slått av Åse Kleveland i 1966.

Beste Plassering: 3. Plass med Åse Kleveland - 1966 Intet er nytt under Solen - 1966
Dårligste Plassering: 16. Plass med Kirsti Sparboe - 1969 Oj Oj Oj Så glad jeg skal bli

70-Tallet

70-Årene blir nok i lang tid stående som et av de svakeste tiårene i Norsk ESC-Historie. Flust med bunnplasseringer og en 7. (!) Plass som det beste er ikke noe vi har vært bekjent med siden. Og når vi snakker om bunnplasseringer: Mil etter Mil fikk 0 poeng som det første landet med dagens stemmesystem.

Beste Plassering: 7. Plass med Bendik Singers - It's Just a Game - 1973
Dårligste Plassering: 20. Plass med Jahn Teigen - Mil etter Mil - 1978

80-Tallet

80-Årenes ESC har i senere år blitt kjent for bla. Sveriges Sko-Sang og Norges første seier. 1. Plassen i Göteborg var, ved siden av Karoline Krügers 5. Plass i 1988, det eneste man kunne glede seg over av plasseringer disse årene. Likevel er dette det 10året som nok har fostret flest Norske Slagere. De fleste vet vel godt av sanger som Romeo, "La det Swinge", "For vår Jord" og "Lenge Leve Livet".

Beste Plassering: 1. Plass med Bobbysocks** - La det Swinge - 1985
Dårligste Plassering: 18. Plass med Finn Kalvik - Aldri I Livet - 1981

90-Tallet

90-Tallet ble et bra tiår for Norge i denne sammenheng. I 1995 tok Norge sin 2. Seier, og holdt på å følge opp suksessen året etter, ved å bli nr. 2. Norge deltok dette tiåret med flere sanger som nå er kjente og kjære. Av disse bla. "Duett" (Nr. 6 i 1994) og "Nocturne" (Seierherre i 1995). Verdt og nevne fra disse ti årene, er Irlands daværende poengrekord fra 1994, og Carolas marginale seier over Frankrike i 1991, hvor Frankrike ville vunnet med dagens regler.

Beste Plassering: 1. Plass med Secret Garden - Nocturne - 1995
Dårligste Plassering: 23. Plass med Tor Endresen*** - San Fransisco - 1997

2000-Tallet: (I mangel på et bedre ord)

Fra år 2000 og frem til i dag har Norge høstet mange gode plasseringer i denne konkurransen. 3. Plass i 2003, 5. Plass i 2008, og seier i 2009 er det aller beste vi har oppnådd de siste årene. I andre enden har vi fått sisteplass i 2001 og i 2004, mens i 2007 greide vi ikke en gang å kvalifisere oss.

Beste Plassering: 1. Plass med Aleksander Rybak - Fairytale - 2009
Dårligste Plassering: 23. Plass med Haldor Lægreid - On My Own - 2001****

* Tidenes første sang som fikk 0 poeng med poengskala fra 1 - 12 (En skala som ble laget for at ingen land skulle få 0 poeng)
** Bobbysocks besto av Hanne Krogh og Elisabeth Andreassen
*** Delte sisteplassen med Portugal, men ble dømt foran på bokstav, ettersom begge land fikk 0 poeng.
**** Delte Sisteplassen med Island, men ble dømt bak på bokstav. Begge land fikk 3 poeng. I tillegg fikk vi sisteplass også i 2004, men jeg linker til denne ettersom begge sangene fikk like mange poeng.

Norske og Internasjonale Rekorder anno 2009

Flest ganger 12 poeng i en konkurranse: Norge med Aleksander Rybak i 2009 - 387 poeng (Dette gikk jo selvsagt ikke an på tidlig 60-Tall, så ta det med en klype salt...)

Flest poeng i snitt i en konkurranse: Norge med Aleksander Rybak i 2009 - 9,21 poeng (Denne rekorden har stått siden 1976, så den kan vi glede oss over)

Største knusing av nummer 2: Norge med Aleksander Rybak i 2009 - 186 poeng ned til nr. 2, Island. (Denne har ingen slått siden 1982, så feir folkens!)

Flest ganger med 0 poeng: Norge (4 Ganger - 1978, 1981, 1997)

Flest Ganger på sisteplass: Norge (10 Ganger)

Mest Marginale seier: Sverige i 1991 - Hadde like mange poeng og 12ere som Frankrike, men vant på flere 10poengere.

Flest internasjonale seiere: Irland (7 Ganger. 1970, 1981, 1987, 1993, 1994, 1996)

Kilder: Wikipedia og NRK
Vel... Fin fin informasjon, men som man lett kan finne med et kjapt Google-søk. Det er jo heller ingenting å diskutere da du ikke tar opp noen spørsmål ang. emnet. Det blir bare en tråd med haugevis av informasjon.

*Personlig misliker jeg Eurovision Song Contest sterkt*
Jaja, men her har du ihvertfall all info samlet på ett sted! Hater MGP selv
Fin framføring. Hvilken karakter fikk du?
Dette hører vel mere til wikipedia enn freakforum.
Wikipedia er for å finne informasjon, freakforum er for å diskutere informasjon
Ministry of Love
sptz's Avatar
Alltid morsomt med funfacts, selv om jeg begynner og bli litt lei av dette mgp maset.
Hoisann! Visste ikke at Rybakken vår slo så mange rekorder!
Island burde ha vunnet, selv om de ville slått seg selv konkurs (igjen) med å betale for kalaset neste år.
(Irland måtte jo be om pengestøtte etter å ha vunnet to ganger på rad)
Synes det er bra arbeid innlagt av genetic her! det har vært endel synsing og spørsmål om rekordene osv.! skader aldri å få en oppsummering!
Fin post igrunn. Men MGP er bare en glorifisert idol sending IMHO!
Norge fikk flest 12ere (16), men du har skrevet at vi fikk 386 poeng (Noe som også er riktig).
Genetic's Avatar
Trådstarter
Sitat av Noes Vis innlegg
Fin framføring. Hvilken karakter fikk du?
Vis hele sitatet...
Morsomt

Dette er ingen fremføring, men en tråd om Eurovision Song Contest, hvor folk kan diskutere konkurransen osv.
Island sin sang var god, ja. Tenk dere det, ei pen jente som faktisk har en god stemme!
Det er pussig hvordan media plutselig hentet fram MGP fra skrothaugen og irrelevansen med en gang Norge faktisk fikk vinnersjanser... Vanligvis er jo ikke programmet spesielt toneangivende hva Europas kulturliv angår og det er først og fremst EM i karaoke - personlig mener jeg at det var alt for få harry bidrag, siden det er det eneste som er morsomt. Hellas var konge!
Genetic's Avatar
Trådstarter
Helt enig, Hellas sitt bidrag var konge, og jeg tippet det på 2. Plass bak Norge. En typisk MGP-Sang som lett kunne vunnet.

Det ble vel ikke "hentet frem" ettersom ESC/MGP har vært stort i Norge siden Bobbysocks vant. Interessen har nok bare dabbet av litt hos enkelte, også har avisene skrevet 1 side mer enn vanlig etter at vi vant