Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1818
mista dessverre nettopp et familiemedlem på min alder, fikk mildt sakt sjokk (starten/midten av 20åra). Noen som har noe tips for å minimere sjansen for å også dø i tidlig alder/øke kvaliteten på livet? Er mye hjertesykdom i min fars side av slekta samt mange generelle helseplager. Jeg selv er relativt frisk men har hosta blod en lang periode nå. Jeg har mild hjerteposebetennelse, og legene mente hostinga av blod kun var bronkitt (noe jeg tviler sterkt på). Er spesielt hjertet jeg tenker på, er det noe jeg kan gjøre for å styrke det bortsett fra omega 3? er villig til å investere litt penger i kosttilskudd osv om det kan minimere sjansen for hjerteproblemer senere i livet.
Tren styrke og kardio fast flere ganger i uken kombinert med et sunt kosthold og nok søvn. Ikke drikk alkohol eller ta narko, ikke ha en stressende jobb og hold deg slank.

Du kan også be om spesielthenvisning fra fastlege for å finne ut av om du og har disse arvelige problemene.
Sist endret av Jorg; 16. mars 2023 kl. 22:27.
Jeg ønsker å legge til at ekstrem trening kan ha motsatt effekt hvis det allerede kan være en svakhet på hjertet ditt, så med mindre du tester deg skikkelig så tren med moderasjon.
BRAND ∞ STRONG
Hvor lenge man (max) lever ligger vel litt i genene, så det beste man gjør er nok å prøve å ha det så fint som mulig.
Men det finnes så klart mange faktorer som kan bidra til å forkorte det gjennom ting man eksponerer seg for.
Nå er ingenting sikkert, selv friske, sunne mennesker som gjør alt rett for godt og sundt liv som forbygger, og ikke har underliggende for sykdom har dødd har hjerte. Så finnes ingen fasit, gjør som de andre over sier og finn en balanse gjør du i det minste det du kan gjøre. Livet er uransakelig og ingen kan si ting sikkert
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Det kommer mer og mer forskning som peker på ensomhet og dårlige relasjoner som indikatorer på hvor lenge du lever. Så en balansert livstil med gode relasjoner vil sansynligvis være det beste.
Har du en mulighet å forklare hvordan hjerteposebetendelse føles?

Jeg gikk på en smell på jobb typ en uke etter dose 2 av vaksinen å slo meg litt i i ribbeina, dagen etter hadde jeg så vondt i brystkassen å venstre side at jeg klarte såvidt sitte, dette vedvarte i 5-6 dager før det plutselig bare var helt borte.

Ved helsesjekk og EKG et år senere er det funnet feil på hjerterytmen min, aldri hatt noe problem med dette før å nå har jeg kondis som en på 80

Sjekket aldri ut hjerteposebetendelse hos legen pga jeg trodde det var brista ribbein etter smellen på jobb, men som jeg har forstått så forsvinner ikke et brista ribbein over natten, derfor jeg lurer på om det kan vær hjerteposebetendelse jeg har hatt?

Sorry for å hijake tråden din, men endelig har jeg en som muligens kan svare på mine spørsmål

Når det kommer til livstil for å forlenge livet så tror jeg ikke jeg skal komme med råd desverre :/

Edit : Sitter og venter på henvisning nr 2 til spesialist, nr 1 kom ikke igjennom pga en "glipp i systemet" (Helsenorge APP ftw) , men hadde vært greit med noe svar mens man venter
Sist endret av Hoiler; 16. mars 2023 kl. 23:20.
Trådstarter
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Har du en mulighet å forklare hvordan hjerteposebetendelse føles?

Jeg gikk på en smell på jobb typ en uke etter dose 2 av vaksinen å slo meg litt i i ribbeina, dagen etter hadde jeg så vondt i brystkassen å venstre side at jeg klarte såvidt sitte, dette vedvarte i 5-6 dager før det plutselig bare var helt borte.

Ved helsesjekk og EKG et år senere er det funnet feil på hjerterytmen min, aldri hatt noe problem med dette før å nå har jeg kondis som en på 80

Sjekket aldri ut hjerteposebetendelse hos legen pga jeg trodde det var brista ribbein etter smellen på jobb, men som jeg har forstått så forsvinner ikke et brista ribbein over natten, derfor jeg lurer på om det kan vær hjerteposebetendelse jeg har hatt?

Sorry for å hijake tråden din, men endelig har jeg en som muligens kan svare på mine spørsmål

Når det kommer til livstil for å forlenge livet så tror jeg ikke jeg skal komme med råd desverre :/

Edit : Sitter og venter på henvisning nr 2 til spesialist, nr 1 kom ikke igjennom pga en "glipp i systemet" (Helsenorge APP ftw) , men hadde vært greit med noe svar mens man venter
Vis hele sitatet...
Heisann jeg har såpass mild hjerteposebetennelse at jeg kjenner det egentlig ikke, kanskje litt mild stikking i brystet under hard trening men ellers kjenner jeg egentlig ikke noe.
Rolig livsstil og kattepus er vel det som gir mest bang for the buck for et langt liv.
Sitat av dåven Vis innlegg
Rolig livsstil og kattepus er vel det som gir mest bang for the buck for et langt liv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor akkurat pys? Hvordan bidrar min firbeinte ulldott til at jeg skal leve lengre?
Det som ofte anbefales, er å ligge unna rus, alkohol og røyking. Sunn mat og passe med mosjon hjelper også.

Kanskje lurt å diskutere dette med fastlegen din?

Sitat av easethepain Vis innlegg
Hvorfor akkurat pys? Hvordan bidrar min firbeinte ulldott til at jeg skal leve lengre?
Vis hele sitatet...
Kan jo være du får et bedre liv med et levende vesen i huset?
Sist endret av ivar_oslo; 17. mars 2023 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av easethepain Vis innlegg
Hvorfor akkurat pys? Hvordan bidrar min firbeinte ulldott til at jeg skal leve lengre?
Vis hele sitatet...
Dyr, f.eks. katter og hunder som ligger inntil eller over deg gjør at man slapper av og kan få
en roligere puls.
Kattepuser:
Lydbølger
Maling er lydbølger med frekvens mellom 25 og 150 hertz. Nøyaktig hvordan mekanismen for å lage denne lyden fungerer, vet man ikke sikkert. Katter maler på både inn- og utpust. Dette skiller maling fra kattens andre lyder som kun skjer på utpust. Man antar at lyden produseres i strupehodet ved hjelp av stemmebåndene og musklene som befinner seg her. Et samspill mellom nervesignaler til musklene og luftstrømmen når katten puster får stemmebåndene til å vibrere.

Helende effekt
Forskning tyder på at lydbølger med samme frekvens som kattens maling kan ha helsebringende effekter. Lydbølgene kan bidra til økt bentetthet slik at knoklene blir sterkere og gjøre at sår og skader gror raskere. Man tror også at maling bidrar til å holde kattens muskelmasse ved like. Vibrasjonene gjør at musklene stimuleres selv når katten hviler. På denne måten kan katten opprettholde sin muskelmasse med minimal bruk av energi.
Lyden av en malende katt har dessuten stressreduserende effekt på mange mennesker.
Sist endret av Areameye; 17. mars 2023 kl. 13:45.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
er villig til å investere litt penger i kosttilskudd osv om det kan minimere sjansen for hjerteproblemer senere i livet.
Vis hele sitatet...
Du kan drikke té av løvehale/hjerteurt. Ikke at jeg tror det vil ha noen avgjørende betydning.
Løvehale er en medisinplante som i århundrer har vært brukt til behandling av hjertesykdommer. Urten har urindrivende egenskaper og virker mot begynnende forkalkninger i arteriene, mildere former for Basedows sykdom (en skjoldkjertelsykdom) og høyt blodtrykk. Urten er mer effektiv til å senke blodtrykket enn legevendelrot (Valeriana officinalis), og innholdet av vitamin A og C har også en gunstig virkning. En ekstrakt eller et uttrekk kan tas som behandling av milde og kroniske hjerte- og blodåresykdommer, særlig hos eldre. Det brukes også når hjertet er overarbeidet på grunn av rask puls, og ved andre forstyrrelser i hjerterytmen. Dette bygger på at løvehale kan bidra til å senke pulsen og styrke aktiviteten til hjertemuskelen. Forskning har vist at urten er effektiv til å roe ned hjertet og redusere risikoen for blodpropp (trombose). Løvehale blir betraktet som særlig virksom ved hjertebank (tachykardi), særlig når denne skyldes angst. Urten kan brukes ved alle hjerteproblemer knyttet til angst og spenninger.
Vis hele sitatet...
https://www.rolv.no/urtemedisin/medi...r/leon_car.htm

Har inntrykk av at den lille forskningen som eksisterer ikke er interessant nok til å gå videre med. I tradisjonell folkemedisin har den vært benyttet siden middelalderen.
Lvl 5 Taskenspiller
Siden du spør om råd for å ivareta hjertet ditt; spis fisk og grønnsaker.
Men du spør også om
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Noen som har noe tips for å minimere sjansen for å også dø i tidlig alder/øke kvaliteten på livet?
Vis hele sitatet...
Jeg skal hjelpe deg litt på vei, og minne deg på dine egne ord:

Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Heisann er ganske avhengig av hasj. Røyker to Js om dagen, en før jeg drar ut blant folk og en før jeg legger meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Nei hasjen har ikke akkurat skapt så mye problemer enda (...)
Vis hele sitatet...
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Jeg selv er relativt frisk men har hosta blod en lang periode nå.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Vil du øke kvaliteten på livet? Prøv å legg om vanene dine sånn at du ikke driver og hoster blod. Kjøp deg en vaporizer eller noe. Og be om en ny legetime.
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Du kan drikke té av løvehale/hjerteurt. Ikke at jeg tror det vil ha noen avgjørende betydning.

https://www.rolv.no/urtemedisin/medi...r/leon_car.htm

Har inntrykk av at den lille forskningen som eksisterer ikke er interessant nok til å gå videre med. I tradisjonell folkemedisin har den vært benyttet siden middelalderen.
Vis hele sitatet...
Det er noe forskning der, jo, men ikke noe om hvor trygt det er å innta planter med slike stoffer over tid. Den inneholder flere alkaloider bl.a. leonuridin, leonurin og stachydrin, sammen med noen diterpener som leosibiron A og leosibiron B. Flere av disse alkaloidene virker ikke å være direkte helsebringende. Men vi vet ikke noe om hvilke eventuelle lidelser TS her har, og du mener da TS skal begynne å innta noe som kan ha en negativ påvirkning på helsa på et slikt grunnlag. Er det bare jeg som ser problemet med det? Kanskje det er bedre å be TS ta en tur til legen for en ordentlig sjekk? Så kan denne legen finne ut hva som er best for TS etter dette. Ikke de som mest sannsynlig ikke har sett TS noen gang, og skal absolutt leke lege på internett, uten tydeligvis å ha evne til å skjønne hvilket ansvar det innebærer, eller gir rett ut faen i dette ansvaret.

Løvehale er langt ifra blant de giftigste plantene.
Når giftplantene blir satt i farekategorier, som WHO har satt opp, som er:
1a - Ekstremt skadelig
1b - Høyt skadelig
2 - Moderat skadelig
3 - Litt skadelig

Her havner løvehale i kategori 3, sammen med bl.a. hyll, leddved, kaprifol, hestekastanje m.fl. Men disse kan allikevel være livsfarlige i store doser, og noen av dem kan ha negativ påvirkning av helsen etter relativt små doser (som f.eks. hestekastanje). Jeg ville iallfall ikke anbefalt noen å ha i seg slike urter, uten å ha fått undersøkt pasienten grundig, eller fått sett en journal som tilsier slik bruk... Iallfall ikke når det ikke er solid forskning, som sier noe om hvordan stoffene i den virker, særlig når det gjelder langtidseffekter!..

Sitat av Areameye Vis innlegg
Helende effekt
Forskning tyder på at lydbølger med samme frekvens som kattens maling kan ha helsebringende effekter. Lydbølgene kan bidra til økt bentetthet slik at knoklene blir sterkere og gjøre at sår og skader gror raskere.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter ikke på, at en kan bli avslappet når katten maler, om en har gode assosiasjoner med katter fra barndommen. Jeg nekter heller ikke på, at en slik senkning av stress, kan kanskje få sår o.l. til å heles fortere. Men resten av det du skriver her? Om du kan bevise dette grundig, ser jeg ikke bortifra at du får nobellprisen i medisin. Men da må det virkelig bevises også da, noe jeg ikke tror kan gjøres, jeg tror dette blir heller motbevist i slike forsøk. Men det er bare å komme med solid dokumentasjon på at jeg tar feil!
Sist endret av Veggen; 19. mars 2023 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er noe forskning der, jo, men ikke noe om hvor trygt det er å innta planter med slike stoffer over tid. Den inneholder flere alkaloider bl.a. leonuridin, leonurin og stachydrin, sammen med noen diterpener som leosibiron A og leosibiron B. Flere av disse alkaloidene virker ikke å være direkte helsebringende. Men vi vet ikke noe om hvilke eventuelle lidelser TS her har, og du mener da TS skal begynne å innta noe som kan ha en negativ påvirkning på helsa på et slikt grunnlag. Er det bare jeg som ser problemet med det? Kanskje det er bedre å be TS ta en tur til legen for en ordentlig sjekk? Så kan denne legen finne ut hva som er best for TS etter dette. Ikke de som mest sannsynlig ikke har sett TS noen gang, og skal absolutt leke lege på internett, uten tydeligvis å ha evne til å skjønne hvilket ansvar det innebærer, eller gir rett ut faen i dette ansvaret.

Løvehale er langt ifra blant de giftigste plantene.
Når giftplantene blir satt i farekategorier, som WHO har satt opp, som er:
1a - Ekstremt skadelig
1b - Høyt skadelig
2 - Moderat skadelig
3 - Litt skadelig

Her havner løvehale i kategori 3, sammen med bl.a. hyll, leddved, kaprifol, hestekastanje m.fl. Men disse kan allikevel være livsfarlige i store doser, og noen av dem kan ha negativ påvirkning av helsen etter relativt små doser (som f.eks. hestekastanje). Jeg ville iallfall ikke anbefalt noen å ha i seg slike urter, uten å ha fått undersøkt pasienten grundig, eller fått sett en journal som tilsier slik bruk... Iallfall ikke når det er solid forskning, som sier noe om hvordan stoffene i den virker...

Jeg nekter ikke på, at en kan bli avslappet når katten maler, om en har gode assosiasjoner med katter fra barndommen. Jeg nekter heller ikke på, at en slik senkning av stress, kan kanskje få sår o.l. til å heles fortere. Men resten av det du skriver her? Om du kan bevise dette grundig, ser jeg ikke bortifra at du får nobellprisen i medisin. Men da må det virkelig bevises også da, noe jeg ikke tror kan gjøres, jeg tror dette blir heller motbevist i slike forsøk. Men det er bare å komme med solid dokumentasjon på at jeg tar feil!
Vis hele sitatet...
Må først nevne at jeg er helt enig i at TS burde oppsøke lege med helserelatertespørsmål. Antar at vedkommende skjønner dette selv og ikke bruker freakforum som et medisinsk oppslagsverk eller tror té kurerer hjerteinfarkt.

Så må jeg også påpeke at du fortsetter med denne halvaggressive namedroppingen av alkalyder du mener er ekstremt problematiske. Jeg har nå lest litt om samtlige av de du nevner over - ikke et sted påstås én av disse som skadelige. Dette er helt vanlige stoffer som finnes i (sitrus)frukt, grønnsaker o.l.

Leonuridine finnes det veldig lite tilgjengelig informasjon om. Ikke nevnt som giftig.
Leonurin er beskrevet på wikipedia. Her står blant annet:
Leonurine weakly binds to multiple GABA receptor sites including the GABA-A receptor.[2][3] but shows much higher affinity as an 5-HT3A antagonist[4] 5-HT3A antagonists have been shown to help prevent nausea and vomiting as well as the negative effects of serotonin in the G.I tract.[5][6]

Leonurine can regulate a variety of functions including oxidative stress, inflammation, fibrosis, apoptosis, and metabolic disorder.[7][8][9]

Leonurine has demonstrated antidepressant-like action and has been shown to increase levels of 5-hydroxytryptamine, noradrenaline, and dopamine in chronic mild stress studies on mice and inhibits the production of proinflammatory cytokines.[10][11][12]

Leonurine has been investigated as a potential treatment for cardiovascular disorders.[13][14][15][16] and protects against oxidative damage from ischemic stroke and demonstrates neuroprotective activity against focal cerebral ischemia brain injury induced on rats.[17][18][19]
Leonurine protects mice from pneumonia induced by influenza A[20]
Leonurine has demonstrated anti-cancer activity in vitro and in vivio.[21][22][23][24][25]
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Leonurine

Om stachydrin finner jeg:
stachydrine, methyl glucopyranoside (a + (5), dihydroferulic acid, and galactonate were proposed as new metabolic signatures to distinguish the intake of orange juice with different polyphenol content in the BIONAOS study, which compared a normal-polyphenol orange juice with a high-polyphenol orange juice for 12 weeks in a randomized parallel study (43).
Use of Metabolomics in Improving Assessment of Dietary Intake
Wu, "Stachydrine ameliorates isoproterenol-induced cardiac hypertrophy and fibrosis by suppressing inflammation and oxidative stress through inhibiting NF-[kappa]B and JAK/STAT signaling pathways in rats," International Immunopharmacology, vol.
Vis hele sitatet...
https://medical-dictionary.thefreedi...om/stachydrine
Ikke det skumleste jeg har lest.

Resten av alkaloidene du ramser opp er omtrentlig likedann.

Jeg driter i om TS lager seg té av løvehale, kamille eller ingenting. Hvis det beroliger deg så oppfordrer jeg TS til IKKE å lage seg en kopp. Derimot er det rett og slett en bedriten hersketeknikk du gjentakende bedriver i trådinnleggene dine. Finner opp stråmenn du kobler sammen via delte alkaloider eller whatnot slik at innleggene dine handler om noe helt annet i imaginære kontekster. Krisemakismerer normale ting via kvasiakademisk språk (slik som fruktalkaloidene her). Du kan heller umulig lese dine egne kilder veldig nøye da de ofte sier tilnærmet det motsatte av det du påstår.