Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1163
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Lurer på om hvor mye flein kan variere i styrke? Har selv opplevd store forskjeller fra beite til beite. På beiter der det er mye sopp er soppen sterkest. Kanskje tilfeldig? Hvilke faktorer avgjør styrken? Noen som har funnet og prøvd wavy cap i norge?
R.i.p 23.04.2021
Man vet ikke sikkert hvor sterk fleinen vil være fra plukk til plukk. En flein kan være like sterk som 25 andre flein.
Plukk, tørk, kvern alt=problem løst?
New generation
colakork's Avatar
Føler. Har hatt ordentlig ape opplevelser på 25 sopper som føltes helt revolusjonerende ifh til "self/body/soul" mens andre tripper på samme dose bare har sendt meg i sofaen med munch og chill.

Lotto
Sitat av colakork Vis innlegg
Føler. Har hatt ordentlig ape opplevelser på 25 sopper som føltes helt revolusjonerende ifh til "self/body/soul" mens andre tripper på samme dose bare har sendt meg i sofaen med munch og chill.

Lotto
Vis hele sitatet...
Samme her. Åt 50 flein rå min første gang, rett etter plukking. Stappa 5 og 5 inni munnen og svelga med en munnfull juice.
Det ble veldig intenst, med både ukontrollerbar latter av "ingenting", at vegger smeltet, farger ble mye sterkere, så "waves" når jeg bevegde på kroppen, jeg ble venner med folk i musikkvideoer, og generell merkelig tankegang. Ikke helt urasjonelt, men definitivt svært merkelig.

Har en kompis som påstår at han spiste mellom 200-250 flein, og merka bare at ting "benda" seg litt, og ikke mer enn det. Vanskelig å tro på, med tanke på min egen opplevelse. Men som du sier, lotto...
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Plukk, tørk, kvern alt=problem løst?
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om individuelle sopper fra samme beite, men forskjell fra beite til beite. Kverner og mikser alltid sammen soppen fra samme beite.

Det er heller ikke noe problem her, men en nyskjerriget om hvorfor de varriere i styrke og hvor mye.

Så dere opplever og snakker mest her om styrken til individuelle sopper fra samme beite? Spiser dere en og en da eller hvordan finner dere ut det?
New generation
colakork's Avatar
Kanskje han hadde småspist på sopp ukene før? Har selv spist krukker med sopp når jeg var i hullet og bare etter noen doser blir det som å ta seg noen slurk pils. Det fyller på men det er bare 4,5 ikke sant

Min første ordentlige tur gikk noenlunde samme direksjon forresten. Fant mitt første ordentlige spot og gikk hjemover med en hul, full 1,5 L flaske og småspiste hele veien hjem.

Det var ikke gøy før dagen etterpå når jeg var "her" igjen og kunne reflektere.

Til ts,

Jeg spiser en dose som jeg har bestemt ut ifra antall, med forståelsen for at ingen sopp er like i styrke.

Det er som sagt lotto for min del og jeg har både angret og lykkes med doseringen.
Sist endret av colakork; 24. februar 2021 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Lurer på om hvor mye flein kan variere i styrke? Har selv opplevd store forskjeller fra beite til beite. På beiter der det er mye sopp er soppen sterkest. Kanskje tilfeldig? Hvilke faktorer avgjør styrken? Noen som har funnet og prøvd wavy cap i norge?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan være store forskjeller i styrke fra beite til beite. Grunner er nok mange:

1) Forskjellige mengder mineraler i jordsmonnet (fosfor, nitrogen osv.) og pH-forhold.

2) Stressfaktorer i lokal miljø (det eksisterer en hypotese om at psilocybe-sopper produserer psilocin og psilocybin som forsvar mot insekter og/eller beitedyr).

3) Små genetiske forskjeller fra mycel til mycel (fordi de fleste soppene du plukker fra en og samme område kommer fra samme mycel som egentlig er selve kroppen til soppen - som epler fra en og samme tre).

Psilocybe cyanescens (wavy cap) har ikke blitt påvist i hverken Norge eller Sverige så vidt meg bekjent.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er det "lotto" eller har det med hvilket beite man plukka fra? Jeg vet av erfaring at noen beiter er soppen veldig mye svakere enn andre. Men at soppen fra ett og samme beite holder seg stabilt like sterk gjennom sesongen, men at den kan variere noe fra sesong til sesong. Vil tro det har noe med næringsinnholdet i jorda? Helt fersk sopp/nytørka er også mer potent enn sopp som har vært lagra en stund.

Er ikke sikkert all er like god på å lagre på fornuftig vis pluss at det å sammenligne antall sopp blir feil. man må tørke å veie de. en sopp er jo fra 0,3g -0,01g.

En annen viktig faktor er hvor raskt man inntar soppen. "shotter" man 2g i en smell vs å fordele 2g i mindre doser på 3-4 timer har vesentlig forskjellig virksomhet. tolleransen går ekstremt raskt opp. Koker man te virker det også raskest og mulig noe bedre, pluss tom mage vs full mage har noe å si.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har spist fem flein som føltes ut som femti fra samme plen hvertfall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvorfor de varriere i styrke og hvor mye.
Vis hele sitatet...
Målingene av virkestoffer i spiss fleinsopp som ble gjort her i Norge
rundt 1980 viste en variasjon i tørket materiale til å variere fra 0.17%
til 1.96% av total vekt (per målte eksemplar). Det oppgis lokalitet og
tidspunkt for alle målingene, men det står ingenting om de testet flere
sopper fra samme lokalitet. Undersøkelsen er derfor, etter mitt skjønn,
litt svak.

Hvorfor disse stoffene dannes i det hele tatt, er uvisst.

Så dere opplever og snakker mest her om styrken til individuelle sopper fra samme beite? Spiser dere en og en da eller hvordan finner dere ut det?
Vis hele sitatet...
Dette er umulig å svare på med mindre du måler nøyaktig innhold
av virkestoffer i hver sopp, siden opplevelsen er subjektiv, og man
vanligvis ikke kan registrere effekter ved å spise soppen enkeltvis.