Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5569
Idag kom PSTs årlige sikkerhetsvurdering og jeg er noe forundret over resultatet. I deres vurdering er ekstrem islamisme, spesielt fra unge minoriteter som er oppvokst her til lands, det som utgjør tydeligvis den største faren for vårt vidstrakte land. Det som forundrer meg med akkurat dette er at mindre enn 1% av all terrorisme i Europa blir utført av ekstreme muslimer og i Norge har det ikke forekommet et eneste angrep fra disse gruppene i fortiden, annet en et drapsforsøk på Ashehoug-sjefen William Nygaard i 1993.

Vi har for få måneder siden blitt terrorisert for første gang av en høyreekstrem og for meg er disse menneskene skumlere enn radikale islamister. Etter min mening er det større sjanse for at andre høyreekstreme grupper skal følge i Breiviks fotspor.

Dette er en tråd for diskusjon rundt temaet og ikke et sted for deg å komme med dine radikale rasistiske meninger. Vær saklig og om du finner feil vær vennlig å si ifra. Beklager for litt dårlig oppsett og sånt.

Kilder
http://no.wikipedia.org/wiki/Terrori...orisme_i_Norge
http://www.islamophobiatoday.com/201...ks-by-muslims/
Vel... mesteparten av disse ekstremradikale islamske miljøene har forholdsvis liten intern kjennskap til f.eks det norske samfunnet og hvordan den henger sammen.

Høyreradikalistene pluss vensreradikalistene i Norge og andre eur. land har god kjennskap til Norge og hvordan såre samfunnsfunksjoner eller bare dèt å lage rabalder.

Jeg vil si dette; vanligvis gjør islamistene mye ut av det å true, men det er relativt sjelden de reelt angriper.
Er det ikke litt dumt å tvile på rundt PST sin trusselvurdering, uten å ha sett deres rapport? Ut i fra avisartiklene på VG, DB og Aftenposten, får man vite veldig lite om begrunnelsen for hvorfor trusselvurderingen er som den er.

Sitat av BobDylan Vis innlegg
Vi har for få måneder siden blitt terrorisert for første gang av en høyreekstrem og for meg er disse menneskene skumlere enn radikale islamister. Etter min mening er det større sjanse for at andre høyreekstreme grupper skal følge i Breiviks fotspor.]
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill og argumentere for synspunktene dine, i stedet for å bare si at dette er din mening?
Sist endret av mandelbrot; 17. januar 2012 kl. 13:49.
Den som leter finner. Etter 22 juli har det jo kommet fram at PST har hatt for lite fokus på høyresiden i forhold til radikal islam de siste ti årene, så det er vel ikke så rart at de blir ansett som den største trusselen. Når det er sagt så er det godt mulig radikale muslimer er farligere for norske interesser enn høyreekstreme, men det er ikke radikale muslimer som skremmer meg personlig. Der er det soleklart de anti-innvandring, anti-sosialistiske og anti-feministiske holdningene som regjerer og tanken på hvordan samfunnet kommer til å utvikle seg hvis den tendensen får fortsette.
Sist endret av Mith; 17. januar 2012 kl. 13:57.
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Det jeg mener er at Breivik har satt griller i hodene på de som faktisk deler hans meninger. Disse trenger ikke nødvendigvis være grupper som oppholder seg i norge, men vi har et større høyreradikalt miljø i Norge enn vi har radikale muslimer. Vi har til og med hatt terroristangrep fra høyreradikale i 1983 hvor Nasjonalt folkeparti sprengte en moskê med dynamitt. Jeg har heller ikke lest rapporten, men etter det jeg har lest på forskjellige aviser tyder mye på at det ikke gir helt mening i mitt hode ihvertfall.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel... mesteparten av disse ekstremradikale islamske miljøene har forholdsvis liten intern kjennskap til f.eks det norske samfunnet og hvordan den henger sammen.

Høyreradikalistene pluss vensreradikalistene i Norge og andre eur. land har god kjennskap til Norge og hvordan såre samfunnsfunksjoner eller bare dèt å lage rabalder.

Jeg vil si dette; vanligvis gjør islamistene mye ut av det å true, men det er relativt sjelden de reelt angriper.
Vis hele sitatet...
"- Vi ser en utvikling der flere reiser fra Norge til konfliktområder, der flere synes å delta i jihad, og at de kommer hjem med informasjon og kunnskap som er bekymringsfull. De kommer tilbake og blir operative. Det har gått fra at de snakket om ideologi for noen år siden til at de nå faktisk har kunnskap til å gjennomføre det. De er opplært, utdyper Kristiansen til Dagbladet."

http://www.dagbladet.no/2012/01/17/n...isme/19825963/

Sitat av Mith Vis innlegg
Der er det soleklart de anti-innvandring, anti-sosialistiske og anti-feministiske holdningene som regjerer og tanken på hvordan samfunnet kommer til å utvikle seg hvis den tendensen får fortsette.
Vis hele sitatet...
Vi lever da i et et demokrati! Det skremmer meg at du kan uttaler "Hvis den tendensen får fortsette".
-Som om at holdninger som ikke er i henhold til dine egne verdier og holdninger må undertrykkes og sensureres bort. WTF?
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Douchebag Vis innlegg
"- Vi ser en utvikling der flere reiser fra Norge til konfliktområder, der flere synes å delta i jihad, og at de kommer hjem med informasjon og kunnskap som er bekymringsfull. De kommer tilbake og blir operative. Det har gått fra at de snakket om ideologi for noen år siden til at de nå faktisk har kunnskap til å gjennomføre det. De er opplært, utdyper Kristiansen til Dagbladet."
Vis hele sitatet...
Det er like lett og mer sosialt akseptert å være ekstremt høyrerettet i Norge. Både muslimer og konservative reiser utenlands og det er like stor sjangs for begge parter at de kommer hjem med "skummel" informasjon. Det beviser ingenting at innvandrere utvandrer for det gjør vi alle. Begge parter får også tak i likesinnede på nettet.
Hvorfor er egentlig muslimske ekstremister den største trusselen?

Første søk på Google: "terrorism by religion statistics"

Som gir meg disse resultatene:

http://www.loonwatch.com/2010/01/not...s-are-muslims/

Europol rapport:

http://www.loonwatch.com/2010/01/terrorism-in-europe/




http://terrorismcounter.blogspot.com...tatistics.html

http://www.religiousforums.com/forum...terrorism.html
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Det er like lett og mer sosialt akseptert å være ekstremt høyrerettet i Norge. Både muslimer og konservative reiser utenlands og det er like stor sjangs for begge parter at de kommer hjem med "skummel" informasjon. Det beviser ingenting at innvandrere utvandrer for det gjør vi alle. Begge parter får også tak i likesinnede på nettet.
Vis hele sitatet...
Pffft! Denne påstanden er bare synsing! "PST-sjef Janne Kristiansen og analysesjef Jon Fitje orienterte i dag om trusselvurderingen mot Norge."

Sitatet i min forrige post var fra nettopp sjefen for PST.
Etter 22.Juli tror jeg de er meget forsiktige med å undervurdere det høyre-ekstreme trusselbildet, spesielt i media.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det at det snart bor over 40 % innvandrere i Oslo og hva mange av disse bedriver tiden sin på, ser jeg som en større trussel.
Og nei, jeg drar ikke alle under en kam.
Sist endret av Kusetjuv; 17. januar 2012 kl. 14:37.
Om islamske terrorister er utgjør den største trusselen mot Norge har jeg ikke informasjonen til å uttale meg om.

Det jeg derimot kan si med sikkerhet er at PST mener dette ut i fra informasjonen de sitter på.
PST kan ikke forutsi hvem som kommer til å begå terrorisme, men de kan estimere hvilken miljøer med størst potensiale, noe denne rapporten har gjort.
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Når mindre enn 1% av terrorismen har blitt uført av muslimer siden minst 2008 vil jeg si at sjansen for at det skal komme en terrorbølge fra dem nå er liten. Jeg tror det at PST har passet på at vi nordmenn skal være gode og fordomsfulle så vi skal få fortsette å krigføre i midtøsten sammen med vår bestevenn USA. Det kan hende at det høres for radikalt ut, men tenk over hvilke politiske grunner vi har for å frykte islamister så er den listen liten.
Sist endret av BobDylan; 17. januar 2012 kl. 14:42.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hvorfor er egentlig muslimske ekstremister den største trusselen?
Vis hele sitatet...
Fordi islamistisk terror som oftest er langt mer spektakulær enn den vi ser fra venstreekstremister, seperatister (ETA osv) og - inntil 22/7 - høyreorienterte ekstremister. Så selv om flest terrorhandlinger i Europa begås av europeere, så består denne terroren for det meste av nokså ufarlige ting som å sprenge tomme telefonkiosker og tomme biler etter forhåndsvarsel. Mens ekstreme islamister har terror på en langt alvorligere skala som arbeidsmetode...
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Når mindre enn 1% av terrorismen har blitt uført av muslimer siden minst 2008 vil jeg si at sjansen for at det skal komme en terrorbølge fra dem nå er liten. Jeg tror det at PST har passet på at vi nordmenn skal være gode og fordomsfulle så vi skal få fortsette å krigføre i midtøsten sammen med vår bestevenn USA. Det kan hende at det høres for radikalt ut, men tenk over hvilke politiske grunner vi har for å frykte islamister så er den listen liten.
Vis hele sitatet...
Du og Palestina vennene dine mener vel at Israel og jødene står for de resterende 99% da eller?

Hvorfor jeg er kritisk til Islam: deres undertrykkende og diskriminerende syn på kvinner, Sharialovene, bigami (masse formering), jihad og generelt at det er sånn ca verdens største religion.

Det er 1 500 000 000 mennesker som, etter boka, mener at alle andre er vantro hunder som fortjener å dø om de ikke omvender seg til den "rette" Gud...
Siterer Snoen:

Sitat av Jan Arild Snoen
Tino Sanandaji har gått gjennom RANDs tall for Nord-Amerika og Europa de siste ti årene og tatt med alle angrep, ca 4000 i alt, og summert antallet drepte. Selv om vi tar ut 9/11, som dominerer det totale antallet døde, finner han at muslimer står bak 91 prosent av alle drepte. Terroraksjonene i Norge, som ikke er med i statistikken, vil redusere denne andelen, men ikke avgjørende.
Vis hele sitatet...
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Det er 1 500 000 000 mennesker som, etter boka, mener at alle andre er vantro hunder som fortjener å dø om de ikke omvender seg til den "rette" Gud...
Vis hele sitatet...
1 500 000 000 mennesker? Det kan ikkje stemme. Eg kjenner minst ein muslim som ikkje vil at eg skal dø.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Du og Palestina vennene dine mener vel at Israel og jødene står for de resterende 99% da eller?

Hvorfor jeg er kritisk til Islam: deres undertrykkende og diskriminerende syn på kvinner, Sharialovene, bigami (masse formering), jihad og generelt at det er sånn ca verdens største religion.

Det er 1 500 000 000 mennesker som, etter boka, mener at alle andre er vantro hunder som fortjener å dø om de ikke omvender seg til den "rette" Gud...
Vis hele sitatet...
Har du noen gang snakket med en muslim når det gjelder kvinnesyn, eller er du en av mange som tar Iran og Saudi-Arabia som eksempel og tror alle andre land med islam-tilhengere som flertall er det samme? Vet du i det hele tatt hva Jihad er? Jihad er ikke HALALALALALA KILL AMERICA LETS BOMB EVERY DISBELIEVER HALALAALALALA. Nei, Jihad er en indre krig med deg selv, ikke krig med omverdenen. Ekstremister kan tolke det sånn. Men saken er, du går til helvete ved å ta et annet menneskes liv ifølge Koranen.

En muslim skal følge koranen, en muslim som følger koranen har respekt for andre religioner og deres tilhengere.

Ekstremisme og religion er to forskjellige ting.
Kultur og religion er to forskjellige ting.
Etnisitet og religion er to forskjellige ting.

Du skal skille mellom ovennevnte eksempler, noe du tydeligvis ikke kan..
Nå har ikke jeg informasjon til å uttale meg om dette emnet, men jeg vil påstå at den største trusselen Norge står ovenfor er hverken islamisme eller venstre/høyre-radikalisme, men oss selv. Vi blir stadig latere, vi gidder ikke å sette oss inn i temaene vi diskuterer og vi danner oss meninger uten å ha det komplette bildet som bakgrunn. Dette skaper uten tvil reaksjoner. Feilslått integrering skaper potensielle terrorister, og da snakker jeg ikke bare om minoriteter, men også om den vanlige mannen i gata som har isolert seg helt fra samfunnet.

Et eksempel på både feilslått integrering og den første påstanden min er mokkamann-heksejakten vi opplevde for kort tid siden. Her går nesten hele Norge til heksejakt på en stakkar fordi noen påsto at han var rasist. Hvorfor? På grunn av at folk er for late til å undersøke emnet før de skriker ut en mening. Og det at terminologien "rasisme" fortsatt eksisterer i Norge 2012, det er bare på grunn av elendig integrering fra regjeringen sin side! Her ble det faktisk oppfordret til vold mot en person som ikke har gjort noe galt, fordi han dro en litt uheldig vits. Folk som oppforder til vold er jo terrorister, er de ikke?
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Det er 1 500 000 000 mennesker som, etter boka, mener at alle andre er vantro hunder som fortjener å dø om de ikke omvender seg til den "rette" Gud...
Vis hele sitatet...
Du burde tydeligvis lese litt i Koranen før du trekker konklusjoner her.

Jeg siterer fra en engelsk versjon av koranen:
Surely those who believe, and those who are Jews, and the Christians, and theSabians -- whoever believes in God and the Last Day and does good, they shallhave their reward from their Lord. And there will be no fear for them, nor shallthey grieve" (2:62, 5:69)
Vis hele sitatet...
Sitat av KingJay Vis innlegg
Har du noen gang snakket med en muslim når det gjelder kvinnesyn, eller er du en av mange som tar Iran og Saudi-Arabia som eksempel og tror alle andre land med islam-tilhengere som flertall er det samme? Vet du i det hele tatt hva Jihad er? Jihad er ikke HALALALALALA KILL AMERICA LETS BOMB EVERY DISBELIEVER HALALAALALALA. Nei, Jihad er en indre krig med deg selv, ikke krig med omverdenen. Ekstremister kan tolke det sånn. Men saken er, du går til helvete ved å ta et annet menneskes liv ifølge Koranen.
Vis hele sitatet...
Jihad (ǧihād جهاد) er et arabisk ord som kommer fra ordet jahada, som betyr «utvise det ytterste forsøk» eller «å streve». Ordet oversettes vanligvis med «hellig krig», men har også flere betydninger i islamsk trosliv[1]. Det er mulig å tenke seg tre nivåer av hellig streven: den troende muslims indre kamp for rett tro og liv; arbeidet med å bygge og utvide det muslimsk samfunn; og kampen for å forsvare islam, om nødvendig med våpen.[2] Muhammed selv skal ha sagt, ifølge en hadith med usikker proviniens, at det finnes et «større jihad» og et «mindre jihad», og at den indre striden var den største og viktigste[2].
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Jihad

Sitat av KingJay Vis innlegg
En muslim skal følge koranen, en muslim som følger koranen har respekt for andre religioner og deres tilhengere.

Ekstremisme og religion er to forskjellige ting.
Kultur og religion er to forskjellige ting.
Etnisitet og religion er to forskjellige ting.

Du skal skille mellom ovennevnte eksempler, noe du tydeligvis ikke kan..
Vis hele sitatet...
Respekt for andre religioner, ja, men vil et muslimsk-land akseptert for eksempel ateister?

Jeg har ingen problemer med religion, så lenge ikke andres religion går utover min "rett" til å gjøre som jeg vil uten å krenke deres rett til å gjøre som de vil.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Du burde tydeligvis lese litt i Koranen før du trekker konklusjoner her.

Jeg siterer fra en engelsk versjon av koranen: Surely those who believe, and those who are Jews, and the Christians, and theSabians -- whoever believes in God and the Last Day and does good, they shallhave their reward from their Lord. And there will be no fear for them, nor shallthey grieve" (2:62, 5:69)
Vis hele sitatet...

Joda, de som tror skal bli spart, men de som ikke er religiøse blir det ikke talt så godt om....


Allah is an enemy to unbelievers. - Sura 2:98

On unbelievers is the curse of Allah. - Sura 2:161

Slay them wherever ye find them and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution is worse than slaughter. - 2:191

Fight against them until idolatry is no more and Allah's religion reigns supreme. (different translation: ) Fight them until there is no persecution and the religion is God's entirely. - Sura 2:193 and 8:39

Fighting is obligatory for you, much as you dislike it. - 2:216
(different translation: ) Prescribed for you is fighting, though it is hateful to you.

..... martyrs.... Enter heaven - Surah 3:140-43
Sitat av Ross Vis innlegg
... vi gidder ikke å sette oss inn i temaene vi diskuterer og vi danner oss meninger uten å ha det komplette bildet som bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Er dette et nytt fenomen?
Uvitende folk har da debattert seg i mellom i ualminnelige tider.

Sitat av Douchebag Vis innlegg
Det er 1 500 000 000 mennesker som, etter boka, mener at alle andre er vantro hunder som fortjener å dø om de ikke omvender seg til den "rette" Gud...
Vis hele sitatet...
Sitat av Muhsin Khan
And fight in the Way of Allah those who fight you, but transgress not the limits. Truly, Allah likes not the transgressors.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=ZcI9XnmBomE
Over finnes linken til den videoen som ble publisert i går, og som skrives om i media i dag.

Edit: Vg hadde redigert ned videoen, derfor jeg poster orginalen her.
Sist endret av ZELDUR; 17. januar 2012 kl. 16:09.
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Hvorfor jeg er kritisk til Islam: deres undertrykkende og diskriminerende syn på kvinner, Sharialovene, bigami (masse formering), jihad og generelt at det er sånn ca verdens største religion.

Det er 1 500 000 000 mennesker som, etter boka, mener at alle andre er vantro hunder som fortjener å dø om de ikke omvender seg til den "rette" Gud...
Vis hele sitatet...
Når 5.5 milliarder av befolkningen ikke er islamister og ikke deler deres synspunkter ser jeg på saken som tapt for islamistene. 1.1 milliarder er atheister/agnostikere og 2.1 milliarder kristne vil jeg si at islamister ikke har en sjangse til å få det islamistiske imperiet de så inderlig ønsker. Hvem er det som sier at alle muslimer følger sharialover, ser på vesten som hunder og mishandler kvinnene sine? Hvem sier at alle de 1.5 milliarder muslimene faktisk er muslimer? Det er mange faktorer som spiller inn i argumentet ditt som rett og slett ikke stemmer.

Den katolske kirke sier at du ikke skal bruke kondomer og er derfor en stor grunn for spredningen av HIV, mens muslimer kan bruke kondomer og være så seksuelt aktive de vil så lenge de er gift. Bigami er derfor opp til den enkelte, istedenfor å være uungåelig som i katolismen. Verdens største, og trangsynte religion er også verdens største; kristendommen.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Idag kom PSTs årlige sikkerhetsvurdering og jeg er noe forundret over resultatet. I deres vurdering er ekstrem islamisme, spesielt fra unge minoriteter som er oppvokst her til lands, det som utgjør tydeligvis den største faren for vårt vidstrakte land. Det som forundrer meg med akkurat dette er at mindre enn 1% av all terrorisme i Europa blir utført av ekstreme muslimer og i Norge har det ikke forekommet et eneste angrep fra disse gruppene i fortiden, annet en et drapsforsøk på Ashehoug-sjefen William Nygaard i 1993.
Vis hele sitatet...

De fleste terrorgruppene i Europa er svært regionale. Det er ingen grunn for nordmenn til å frykte for eksempel IRA. Det er totalt irrelevant hvem som begår mest terror i Europa. Denne rapporten handler om Norge, og her har det ikke vært mange nok terrorangrep til å forutse fremtiden ved å se utelukkende på tidligere angrep.

Sitat av BobDylan Vis innlegg
Vi har for få måneder siden blitt terrorisert for første gang av en høyreekstrem og for meg er disse menneskene skumlere enn radikale islamister. Etter min mening er det større sjanse for at andre høyreekstreme grupper skal følge i Breiviks fotspor.
Vis hele sitatet...
De aller fleste høyreekstreme gruppene, selv endel av de voldelige, har tatt sterk avstand fra Breiviks handlinger. Selv om han er "høyreekstrem" er han høyreekstrem på en helt annen måte enn tradisjonelle høyreekstreme, som nazister (og for den saks skyld salafister). Han er en eksentriker blant dem, bl.a ved at han er sionist.

PS. Din mening har null tyngde satt opp mot PST sin. Det eneste du baserer din mening på er tydeligvis at vi har hatt en høyreekstrem terrorist og at alle andre høyreekstremister derfor har blod på tann. PST baserer sin konklusjon på hva de beste ekspertene på emnet i Norge har kommet fram til. Jeg prøver ikke å si at du ikke kan kritisere den, men da bør du ha litt mer enn en "hunch" å lene deg på.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
1.1 milliarder er atheister/agnostikere
Vis hele sitatet...
Må nok arrestere deg her. Det er omtrent 95% religiøse i denne verden, så da blir nok antallet nærmere 200 millioner. (Eller mindre)


Følte bare en trang for å rette på tallet. Hehe.
Sist endret av Isbjørn; 17. januar 2012 kl. 21:36.
Douchebagg, godt navnvalg. Ta og prat med noen muslimer du, og rapporter tilbake om deres holdninger og tanker stemmer med dine utsagn. Lite tips: Veldig få følger religiøse tekster til punkt og prikke, og de som noenlunde gjør tolker de ofte forskjellig. Det finnes ekstreminister i alle religioner.

Mith, lol at du blir "skremt" over at folk har andre meninger og holdinger enn deg selv.

"Terrortrusselen" er generelt sett veldig liten, så... who cares?
Sitat av AnonX Vis innlegg
Mith, lol at du blir "skremt" over at folk har andre meninger og holdinger enn deg selv.
Vis hele sitatet...
Du har fulgt med i offentlig ordskifte i det siste?
Gruppen jeg beskriver, eller høyreradikale om du vil, deler stort sett alltid de holdningen jeg ramset opp. Du kan lese mer om det i bla. denne boka eller i stort sett alle kommentarer/artikler som er skrevet om emnet etter 22.7.
Sist endret av Mith; 17. januar 2012 kl. 22:32.
Hva som er Norges største trussel utifra PST sitt perspektiv er jo en sak helt for seg selv. Alle disse truslene som politiet vurderer er jo bare blåbær sammenlignet med de forholdene som virkelig kan skade mange mennesker. Da snakker jeg om trusselen som inkompetente individer i betydelige maktposisjoner står for. Amatørmessig forvaltning av statsøkonomien for eksempel, slepphendt håndtering av EU-direktiver, rot i helsevesenet, NAV osv. Dette er de virkelige truslene, spør du meg.
Sist endret av mentalmelt; 17. januar 2012 kl. 22:34.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har fulgt med i offentlig ordskifte i det siste?
Gruppen jeg beskriver, eller høyreradikale om du vil, deler stort sett alltid de holdningen jeg ramset opp. Du kan lese mer om det i bla. denne boka eller i stort sett alle kommentarer/artikler som er skrevet om emnet etter 22.7.
Vis hele sitatet...
Ditt første innlegg er noe upresist, tolket det i hvertfall som om du fant samtlige av holdningene du ramset som beskymringsverdig. Ser tho hva du mener nå.
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stratops Vis innlegg
PS. Din mening har null tyngde satt opp mot PST sin. Det eneste du baserer din mening på er tydeligvis at vi har hatt en høyreekstrem terrorist og at alle andre høyreekstremister derfor har blod på tann. PST baserer sin konklusjon på hva de beste ekspertene på emnet i Norge har kommet fram til. Jeg prøver ikke å si at du ikke kan kritisere den, men da bør du ha litt mer enn en "hunch" å lene deg på.
Vis hele sitatet...
Jeg bare kritiserer basert på min egen kunskap og fornuft. Jeg sier ikke at det ikke kan skje et terroristangrep fra ekstreme islamister, men heller at jeg finner det mindre sannsynlig basert på europols undersøkelse og wikipedia. Hadde jeg lest PST's undersøkelse så hadde jeg kanskje trodd annerledes, men det har jeg ikke fått gjort enda.
Høyreekstreme vil såklart ikke få blod på tann for det som har hendt, men heller få griller i hodet som viderebygger deres fordommer. Veldig få vil reagere på denne måten, såklart, men det er jo også en liten del av befolkningen som bedriver terror.
Hvis noen lurer på hvorfor PST anser at islamister er den største trusselen, er mitt svar at det er ganske åpenbart. Norge deltar i krigen i Afghanistan, derfor blir Norge ett mer utsatt mål for assymetrisk krigføring av folk som sympatiserer med opprørerne i Afghanistan. Også Magazinets trykking av drodlingene satt jo også mange sinn i kok.

Trusselen er betydelig større så lenge Norge bruker Forsvaret i Afghanistan.

Det er jo også flere norske statsborgere som har foreksempel dratt til Somalia og har gått inn i Al Shabab. Også en som tjenestegjorde i kongens garde.
Sist endret av St.Vitus; 19. januar 2012 kl. 15:43.
Sosietær maniker
I 1993 var det rundt 200 aktive nynazister. Hvor mange møtte opp på NDL-demonstrasjonen i fjor? Ti stykker. Det var flere pressefolk der. Skulle Breivik ha inspirert noen? Det har jeg vanskelig for å tro. Hva gjelder islamistiske trusler, så har vi fått de før. Skulle vi være så uheldige å bli rammet, så er det fortsatt småplukk i forhold til hvor mange som dør på norske veier i løpet av et år. Som blir drept av norskproduserte våpen. Som dør pga utbyttende institusjoner vi investerer i. Hells Angels er en trussel. Kyberkrig er en trussel. Epidemi er en trussel. Fattigdom er en vedvarende fare - en vi kan velge å skrive inn i historien. ABB var en av en milliard. Det er ville tider vi lever i og det blir kanskje verre før det blir bedre, men det er ingen grunn for at det skal ta helt av. Oppegående folk ser gjennom disse hatpropagandameldingene. De vet at det er beleilig for å trekke oppmerksomheten bort fra at økonomien vakler.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Må nok arrestere deg her. Det er omtrent 95% religiøse i denne verden, så da blir nok antallet nærmere 200 millioner. (Eller mindre)
Vis hele sitatet...
Hvordan definerer du "religiøs"?
For eks er 85% i Norge medlemmer i statskirken.
Mener du alle disse er religiøse?
Eller bare de ca 10% aktive kirkegjengerne?
Eller et tall i mellom. I så fall vilket?

Den utdannede mellomklassen er stort sett like passive/likegyldige til religionen overalt i verden som folk flest i Norge er. Til og med i USA er dette tilfellet straks du beveger deg utenfor de typiske bibelbeltene.

Ser du på den (manglende) personlige praktiseringen av religion, kan vi temmelig sikkert slå fast den religiøst likegyldige gruppen er langt større enn både de som reelt er religiøse og de som er ateister.

Religionene holder stort sett stillingen fordi det er vanskelig å frigjøre seg fra hjernevasking i barneårene.

Det er slik "barnelærdom" som gjør europeere flest til tilhengere av demokrati og menneskeretter mens det lutfattige analfabet-flertallet i mange muslim-land godtar uten videre religiøst diktatur både når det gjelder tro, økonomi og politikk.

Derfor ser du den arabiske våren startet av middelklassen som ønsker reelt demokrati og menneskeretter, ender opp i frie, demokratiske valg hvor de fattige religiøse analfabetiske hordene stemmer inn Khomeini-typer og -partier i regjeringsposisjon - og vips dør demokratiet og menneskerettene like fort som de kom.
Jeg respekterer at mange ønsker å ha norske soldater ut av Afghanistan, men tankegangen til noen av de på den gruppa her http://www.facebook.com/groups/187411524687750/ skremmer meg.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
I 1993 var det rundt 200 aktive nynazister. Hvor mange møtte opp på NDL-demonstrasjonen i fjor? Ti stykker. Det var flere pressefolk der. Skulle Breivik ha inspirert noen? Det har jeg vanskelig for å tro. Hva gjelder islamistiske trusler, så har vi fått de før. Skulle vi være så uheldige å bli rammet, så er det fortsatt småplukk i forhold til hvor mange som dør på norske veier i løpet av et år. Som blir drept av norskproduserte våpen. Som dør pga utbyttende institusjoner vi investerer i. Hells Angels er en trussel. Kyberkrig er en trussel. Epidemi er en trussel. Fattigdom er en vedvarende fare - en vi kan velge å skrive inn i historien. ABB var en av en milliard. Det er ville tider vi lever i og det blir kanskje verre før det blir bedre, men det er ingen grunn for at det skal ta helt av. Oppegående folk ser gjennom disse hatpropagandameldingene. De vet at det er beleilig for å trekke oppmerksomheten bort fra at økonomien vakler.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter ikke NDL i det hele tatt, men jeg reagerer når folk kaller dem for nynazister? Hvorfor er de nynazister når de veiver rundt med israleske flagg og kjemper mot en religion? Påstår du at tilhengere av Islam er en folkegruppe på lik linje med jøder?
Jeg har selv vært med i et aktivistisk høyreekstremt miljø. Den gang diskuterte vi en del metoder som jeg ikke kan gjengi her. Men etter 22. juli har denne radikalismen mer eller mindre blitt vannet ut. Terror i seg selv vil ikke avskrekke høyreekstremister fra å gjøre tilsvarende, så lenge man mener man kjemper det godes sak. Men det ABB gjorde var rett og slett overdimensjonert, han gikk rett og slett for langt, slik at høyreekstremister ikke kunne gjøre noe etter det.
Det kinkige spørsmålet kristne, jøder og muslimer forbigår i taushet:
Hvorfor skapte en allmektig og allvitende (i fortid, nåtid og framtid) guddom
syndere og vantro når han på forhånd visste resultatet?
Hvorfor skape noen du vet du kommer til å hate og må straffe?
Rent bortsett fra problemet med å utstyre en godhetens guddom evne til å hate.

Svaret på spørsmålet er selvsagt oldtidsmenneskene som kokte opp disse nær-beslektede
midtøsten-religionene, hadde ikke sin styrke i logiske sammenhenger.

Og de kjente ikke noe til toleranse og menneskeretter.
Og følgelig til at du kan straffe folk for negative handlinger, men ikke for meninger.
Derfor innførte de evig tortur i svovelpølen som straff for ikke å tro på og tilbe guddommen.
Og derfor finner du bl.a. utførlige regler om tillat og ikke-tillat slavehold!

Den umulige tanken på evig tortur (uansett graden av ugudelighet og eventuell ondskap den er straff for)
burde i seg sjøl være nok til å innse disse 3 religionene for lengst er gått ut på dato.
Og burde for lengst vært henvist til historiens skraphaug sammen med de utallige religionene
opp gjennom tidene som idag alle (religiøse og ikke-religiøse) er enige om er overtro/fiction
i motsetning til facts.
Sosietær maniker
Sier ikke at de er noe annet enn NDL, men skulle ikke nynazister ha store forutsetninger for å sympatisere med dem? Forsvare Norges kultur mot mørkeplagen...? Det blir feil å kalle NDL for rasister, men innvandring og integrering er blant sakene de er mest opptatt av. "Kjempe mot ekstemistiske tendenser" av alle slag. Såvidt jeg har skjønt er det de åpne grensene og mangelen på politiske tiltak som er viktigst å gjøre noe med.

PS

Etter å ha lest litt til nå, så ble jeg ganske positivt overrasket. Hvis de toner ned det harde språket, så kanskje de finner ut av noen ting.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Sier ikke at de er noe annet enn NDL, men skulle ikke nynazister ha store forutsetninger for å sympatisere med dem? Forsvare Norges kultur mot mørkeplagen...?
Vis hele sitatet...
Man skulle kanskje tro det. Men tenk på EDL i England. De har medlemmer som er mørkhudede sikher og hinduer. De får støtte fra Hindutva-grupper. Og de har til og med sin egen gruppe for homofile EDL-medlemmer. Jeg føler ikke helt at nynazister hører hjemme i et slikt selskap.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Men det ABB gjorde var rett og slett overdimensjonert, han gikk rett og slett for langt, slik at høyreekstremister ikke kunne gjøre noe etter det.
Vis hele sitatet...
Hvor mange drepte synes dere hadde vært passe?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvor mange drepte synes dere hadde vært passe?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke med i dette miljøet lenger. Men det er jo en klar forskjell på et attentat mot en kjent norsk politiker, eller et angrep mot Blitz-huset - kontra det å massakrere småbarn.
Sosietær maniker
Vel, mulig det, men fanatisk nasjonalisme kan ha mange hudfarger. Det så vi tydelig i Tea Party-bevegelsen. Så lenge NDL lever opp til norske verdier vil de nok høste sympati hos konservative nasjonalister.
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg respekterer at mange ønsker å ha norske soldater ut av Afghanistan, men tankegangen til noen av de på den gruppa her http://www.facebook.com/groups/187411524687750/ skremmer meg.
Vis hele sitatet...
Det er en gruppe som vil stoppe krigen i hjemlandet sitt. At en av dem lagde en video med en litt truende sang i med bilder av norske politikere ser ikke jeg på som truende. I videoen ytrer han sin mening om krigen og sier de skal protestere, noe alle i Norge har rett til. Det at de også har en åpen gruppe på facebook hvor alle snakker kritisk på norsk om norsk politikk er et perfekt eksempel på at disse menneskene bare ønsker å ytre sin mening.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Det er en gruppe som vil stoppe krigen i hjemlandet sitt. At en av dem lagde en video med en litt truende sang i med bilder av norske politikere ser ikke jeg på som truende. I videoen ytrer han sin mening om krigen og sier de skal protestere, noe alle i Norge har rett til. Det at de også har en åpen gruppe på facebook hvor alle snakker kritisk på norsk om norsk politikk er et perfekt eksempel på at disse menneskene bare ønsker å ytre sin mening.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest mer der så skrev en av dem blant annet at han syns nordmenn var sutrete siden vi mista 77 mennesker i en terroraksjon, "skulle tro det var 77000 det var snakk om" hans ord. De fleste i den gruppa er ikke engang fra Afghanistan men ønsker kun en unnskyldning for å fremme hat mot vesten.

"at en lagde en video med en litt TRUENDE sang med bilder av norske politikere ser ikke jeg som truende" Der motsier jo du deg selv, uansett så har PST en annen oppfattelse enn det du har da de arresterte han som stod bak filmen for noen dager siden.

Håper du er klarer over at den indre kjernen i den gruppen er i samme miljø som terrorsiktede Bhatti er.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Det er en gruppe som vil stoppe krigen i hjemlandet sitt. At en av dem lagde en video med en litt truende sang i med bilder av norske politikere ser ikke jeg på som truende.
Vis hele sitatet...
Litt truende sang? "Åh Allah, ødelegg dem og la det bli smertefullt" akkompagnert av bilder av norske soldatbegravelser og norske biler i fyr og flamme er ikke akkurat bare koseprat. Det er langt fra urimelig å oppfatte videoen som truende, noe PST ser ut til å være enige i.

Sitat av BobDylan Vis innlegg
Det at de også har en åpen gruppe på facebook hvor alle snakker kritisk på norsk om norsk politikk er et perfekt eksempel på at disse menneskene bare ønsker å ytre sin mening.
Vis hele sitatet...
Du vet at Arfan Bhatti og Mohyeldeen Mohammad begge var sentrale aktører i denne demonstrasjonen? Å tro at disse typene bare ønsker å ytre sin mening blir i overkant naivt. Det er langt i mellom å stemple alle muslimer som terrorister og å rosemale jihadromantiserende og voldsforherligende islamister.
BobDylan's Avatar
Trådstarter
Jeg legger meg flat. Jeg fant ikke videoen før jeg skrev innlegget så da skrev jeg etter det jeg husker. Det betyr fortsatt ikke at mange av de som deltar i gruppen bare ytrer sin mening. Jeg tror fortsatt at det er lenge til vi får noe angrep på Norsk jord.
Sist endret av BobDylan; 22. januar 2012 kl. 17:15.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Jeg legger meg flat. Jeg fant ikke videoen før jeg skrev innlegget så da skrev jeg etter det jeg husker. Det betyr fortsatt ikke at mange av de som deltar i gruppen bare ytrer sin mening. Jeg tror fortsatt at det er lenge til vi får noe angrep på Norsk jord.
Vis hele sitatet...
Joda, de ytrer bare sin mening, men deres mening er ekstrem, og promoterer et syn på menneskers rettigheter som ligger langt fra hva de aller fleste nordmenn mener er et akseptabel grunnlag for et samfunn.

De har med andre ord meninger vi burde bruke tid og krefter på å bekjempe og hindre spredningen av. Ikke med vold, men med fornuft og debatt.

(Huff, nå hørtes jeg ut som Stoltenberg )
Sosietær maniker
77 stk er ingenting. I følge demografene Ehrlich & Ehrlich dør det mellom 5 og 10 millioner mennesker av sult hvert år. Når Vesten har 80% av rikdommen og sitter med Veldig mye av ansvaret, så blir det bare... Jeg synes det er perverst at folk som ikke er berørt av tragedien skal latterliggjøre en synliggjøring av disse helt ekstreme proporsjonene. På Oslomål; Det er kvalmt!
Det er ikke så rart at de mener de er den største trusselen, når spenningen mellom vesten og den muslimske verden er så anspent. Det er et bittert faktum vi må svelge - at våre soldater og allierte plaffer ned uskyldige muslimer og driver moderne imperialisme. Selvfølgelig har vi grunn til å være redde! Det er helt naturlig å ta igjen. Men å skylde på religionen Islam blir for dumt. Jesus sa selv at han var kommet til jorda med sverd fremfor fred - tror du det er det bestemor som sitter i gyngestolen på sørlandet bryr seg mest om? Islam har heller blitt brukt som et middel fordi det er noe felles og folkelig, som står i kontrast til det vestlige samfunnet, hvor religiøse verdier er på retrett. Konflikten bæres under politiske og religiøse faner, men er egentlig bare maktkamp. Veldig synd for de muslimene som bare ønsker peace&love og å få be ifred.

Selv om islamsk terror uten tvil er en trussel, handler det om balanse. Det føles trygt å aldri gå ut av huset, selv om nesten alle ulykker skjer i hjemmet. Ingenting er farligere enn kollektiv paranoia, og vi må ikke bli så redde at vi ikke ser våre egne demoner. Selv om det har sprengt litt på t-banen i London, burde vi heller bekymre oss for nazistiske holdninger som infiltrerer europeisk politikk. Disse utviklingene skjer rett foran nesa vår, og vi får sjokk når ABB slår til, selv om vi dessverre burde ha sett noe sånt komme. Terror fra islamister er en reell trussel, men vi har mer kontroll over våre egne politiske bevegelser, og det gir derfor større resultater om vi fokuserer på dette. Så vil si at PST er litt på tur ja...
Norske ekstremistiske islamister mener at norske soldater som blir drept i Afghanistan er straff fra Allah. Norske ekstremistiske kristne mener at norske ungdommer som ble drept på Utøya er en straff fra Gud.
Dette her var akkurat det vi snakket om forrige uke i RLE timen, læreren vår kom fram med at ekstreme muslimer er så sykt farlige og at hvis dem ikke liker seg her kan dem komme seg tilbake. Og da jeg kom med at ABB var faktisk en høyre ekstremist så fikk jeg " Han er et engangstilfelle" som svar, skulle ønske jeg hadde lest alt dette her før så kunne jeg kommet med noen fine tall til henne, jævla kjerring