Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 689
Har trodd at hacking er og kunne bruke programmer og div. får og komme inn eller finne det man vil ha tak i, og at programmering er og lage disse prog. og at en som kan gjøre begge deler har alle muligheter....

Er litt usikker på hvor dette emne burde ligge så la det her.


Men er det en programmerer som er en hacker? eller er det han som bruker programmet som er lagd får formålet??

Jeg skjønner jo at dem som lager disse prog. også ant. vis bruker dem.. sikkert en grunn til at det blir laget...

regner med at det er mange her som kaller seg hackere og/eller programmerere som er uenig her vis ikke er vel svaret enkelt regner jeg med ell?
Sist endret av Harley; 13. januar 2007 kl. 19:39.
Hackeren er den som skriver programmet. Den som bruker det er en scriptkiddie.
(Som regel)
Den som lager et program, er en programmerer.

En script-kiddie, er en som bruker et program for å gjøre bøll (uten å vite hvordan programmet funker).

Hacker er et vidt begrep. De kan bruke programmer lagd av seg selv og andre til å innhente informasjon. Men de veit absolutt hva de driver med.
Har du lest denne? Mye god og relevant informasjon om dette emnet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hacking is to program skillfully and enthusiastic.

Entydig definisjon finst ikkje, og kjem an på kven du spør. Eg omtaler hacking som nettopp det. Media derimot, bruker hacker om det som tradisjonelt er kalla cracking.

En hacker er ikkje sjølvoppnevnt titel. Sjekk litt på google, og finn the Jargon file. Der står profil av J. Random B. Hacker... Det er en ganske god intro. Inkludert howto become a hacker.
Generelt sett så oppfatter jeg det slik:

En hacker er en person som endrer og forbedrer programmer, gjerne bryter seg inn ved hjelp av det men bare på egne systemer eller der de får lovt for å sjekke om sikkerheten er godt nok.

En cracker er en som bryter seg inn i systemer, endrer programvare og stort sett gjør alt det samme som hackeren, men uten lov og med ondt i sinne.

En scriptkiddie er det samme som en cracker, men uten kunnskapen.

Nå er det jo ikke slik media ser dette, men det har igjen med det å faktisk uttale ordene. Prøv å si "cracker" og "hacker" høyt. Du vil i de fleste tilfeller finne ut at "hacker" er det enkleste å uttale, og slik syntes media det også var. Og da ble både de snille og de slemme hetende det samme, og scriptkiddieangrepene ble kalt hackerangrep.
Ordet hacking har eksistert mye lengre enn OS'et..

En hacker oppdager, avslører og reparer svakhet.. I hva det skal være.
Feks.. finne et system for å løse rupriks kube, basert på å kreativ tenkning.. Se for seg innsiden.

En cracker får vite av hackeren at en store kuben egentlig er mange små, som er låst sammen.
Så han dirker opp låsene enten me en fin dirk, eller et stort skrujærn.
Og setter så iallefall sammen 3 av sidene. (resten synes ikke fra 1 vinkel )

En script kiddie kjøper hele sullamitten i løse deler,
og setter den sammen etter den medfølgende bruksanvisningen.


Et bra utsagn jeg kom over en gang.. Som viser grei bruk av ordet..

Hello.. What are you doing?
Oh.. Just Hacking..


Hacking er å finne ut, og forbedre!
Uten hackere, ville vi alle kjørt windows 95 uten passord ennå..





Edit:
Men ja.. En kan ikke kalle seg hacker, ang. data, med mindre en kan å programmere.
Men Å HACKE.. kan alle gjøre til tider.
Så jeg er feks. ingen hacker, men liker å hacke.
Sist endret av EO2; 18. januar 2007 kl. 18:23.