Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Narkotika Legaliseres?
JA 259 29,33%
NEI 152 17,21%
NEI, men hasj burde legaliseres ettersom jeg ikke ser på det som noe sterkt narkotisk middel 472 53,45%
Stemmegivere: 883. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  169 17506
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Synest dette var en passende tid å ta en poll på, ettersom dette spørsmålet vil bli tatt opp på stortinget i Mars.

[COLOR="Red"]

OBS:
DENNE TRÅDEN ER LAGET 24. January 2002, 18:01 .
Ha dette i mente når dere qouter innlegg i denne tråden. [/color]



-sp3q
Sist endret av spQ; 9. mai 2009 kl. 15:12.
Uten å helt vite hva det innebærer stemmer jeg JA!, jeg mener at det - som alt annet - må være noe hver og en får bestemme.

Jeg er 107% sikker på at det ikke vil bli lovlig i Norge på en stund thou
Enten bør alt legaliseres, ellers burde man gjøre slik som i Star-Trek der _alle_ skadelige stoffer er forbudte, inkl. bord-salt.
Ja jøss, legaliser i vei, skader ikke meg
alt untatt hasj bør ikke legaliserers. Hasj er jo et stoff som ikke er avhenninggetskapende, lite skadelig, ganske vanskelig og ta overdose! vi må få slutt på at man må nesten "gjemme" seg når du skal røyke! hvorfor kan det f.eks. ikke bli slik at isteden for og drikke seg full (Du babler, sier ting du ikke ellers ville ha sagt, alkoholen dreper hjerneceller, sjangler) ute på byen kan man bare stikke innom en "kaffebar" og kose seg der. Litt legaliseringstoff nedenfor :
5 gode grunner for at vi skal legalisere cannabis (ENGELSK), men hvis staten ikke vil åpne for det slik jeg vil, bør cannabis bli akseptert som et legemiddel
eg er helt eni med at det skal bli legalisert... er jo helt på tryne at vi skal gjemme åss å løpe ifra purken bare fordi du vil ha det litt gøy i helgene\værdagene... er jo ikke så masse annet å drive med
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
..i å ta eventuele smuglere? og at de kanskje konsentrerer seg mer om de "store gutta" istedenfor å løpe rundt etter de som går å selger på 20-30 gram hasj!? det er jo unødvendig.. synest jeg.. ettersom de har jo M-A-N-G-E andre oppgaver enn narkotika?

-sp3q
Du kan jo bli avhegning av hasj da..
det er bare og røyke vær dag en stund det ,så får du jo faen ikke sove. sur blir du og mister mat lysten.



må bare legge til
jeg stemmte ja
Sist endret av jedda; 25. januar 2002 kl. 14:14.
`legaliser alt, da blir vi kvitt narkokriminaliteten.

+ at jeg kunne kanskje hatt det litt morsommere på skolen akkurat nå, for dette er KJIPT!
Better than thou.
Tror uansett ikke det blir lovlig å røyke på skole etc. Alkohol er jo strengt forbudt, så hvorfor skulle hasj bli lov?

Ser heller ikke helt poenget med å være fjern på skolen liksom..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av jedda
Du kan jo bli avhegning av hasj da..
det er bare og røyke vær dag en stund det ,så får du jo faen ikke sove. sur blir du og mister mat lysten.



må bare legge til
jeg stemmte ja
Vis hele sitatet...

Ja.. det er sant at man kan bli avhengig av å røyke hasj.. men så er det jo MEGET mye lettere å venne seg av enn med amfetamin,ecstasy og opiater (heroin, morfin, morfin preparater)

-sp3q
kansje jeg har feil, men men:

man blir ikke fysisk avhenning av hasj, bare sykisk avhenning, og da skal ikke "abstinesene" være så "harde"?
Lover er idiotisk, selvfølgelig burde narkotika vært like fritt som f.eks. laks og ertestuing.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Lover er idiotisk, selvfølgelig burde narkotika vært like fritt som f.eks. laks og ertestuing.
Vis hele sitatet...
ertestuing burde forbys ! fysj for noe griseri !
Opprinnelig postet av zyrtec


ertestuing burde forbys ! fysj for noe griseri !
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om ettervirkningene
rekylvinyl.no
Nei, hvis narkotika blir legalisert blir det mye MYE enkeler for unge å få tak i det, på samme måte som alkohol. Og jeg kan love dere at de aner ikke hva de gjør. Jeg kjenner veldig godt til narkotika som problem, man mister fullstendig kontroll.

Men MARIHJUANA bør blir legalisert!
Det er til det beste for flere syke mennesker, hasj derimot er en del mer skadelig så der vet jeg egentlig ikke.
Legalisere igjen?

IKKE FAEN!!!!

Det blir for dyrt, staten tar sikkert 670% moms, minst. + at politiet da slipper å bruke 6 milliarder på å ta ungdommer som ruser seg - det bruker de på å ta de fleste som selger ulovlig. Da har de monopol, åpent på hverdager fra klokken 1. til klokken 1.15
necro har rett... og er dere klare over hvilken priser det kommer til å bli?? 700kr pr gram hasj...

Nei, ikke faen! Dessuten er dop noe dritt samme hva.
Legaliser det hvis dere vil, men jeg er ferdig!

kruger

PS.
Hva skjer med dem som er dømt for besittelse av narkotiske stoff?
Nei, jeg synes ikke det bør legaliseres.

Det er mange som ikke egentlig har lyst å bruke narkotika men som ikke greier å stå i mot gruppepresset, og blir det legalisert, blir det enda vanskeligere å si nei.

De som har lyst å bruke det, får tak i det uansett... Og om det blir legalisert, blir det nok som noen skrev lengre oppe, for dyrt å kjøpe lovlig uansett... blir det samme som hjemmebrent og smuglersprit...

Synes også at politiet bør ta litt lettere på småbrukerne som kun kjøper til seg selv, og heller konsentrere seg om pusherne.
Vil bare si at hasj/pot ikke burde gå under Narkotika. Alkohol er faktisk mye verre.
Authority

You critizice me
But you know nothing
If you got to know me yould see
But your just someone who thinks you're better than me
I don't need you and you don't need me
So leave me alone
And just let me, be me

I'm not better than you, and you're not better than my
So why the hell should I respect your authority?

If you don't like me
I really don't care
If I don't like you
You hate me

I'm not better than you, and you're not better than my
So why the hell should I respect your authority?
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Ikke si legalisering av narkotika...det har det aldri vært diskusjon om!

Det vil være å diskutere om det er lovlig å drepe når man diskuterer om leger har lov til å ta liv av dødssyke pasienter!!!

Mener forøvring hasj bør legaliseres! Tyngre stoffer bør være forbudt, verden er ikke klar for legalisering av alt!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Les avisene før du kommer med kritiske utsagn. JO det er AKKURATT det spørsmålet dreier seg om!

http://www.iblis.nu/forum/showthread...&threadid=4864

-sp3q
Det var på tide at noen fikk tid til å gjøre noe med denne legaliseringen. Jeg selv synst dem burde lovlig gjøre pot/hasj.

Tenk hvor mye staten kunne spart på å legalisere det, dem selger det så dem har kontroll over det i butikker. Og sykehusene
sparer penger på at ikke 30% av norge kommer innlagt på fredag/lørdags kveldene etter alkohol rus på byen hvor alle går å slår ned å en annen. Hvem hadde vel orka å løpe rundt å slå ned alle mulige vist dem hadde sotte der med pipa i hånden?.. ikke mange tror jeg.

Jeg ser ikke på hasj/pot som narkotika. Jeg tar det på samme linje som alkohol. Man blir mye mere agressiv på alkohol så jeg
tar mere alkohol for narkotisk stoff enn hasj/pot. (=

Min mening!.. Påtide at dem legaliserer hasj/pot iallfall =]
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Legaliser faenskapet nu tvert!

Jeg ser ingen grunner til at hasj/pot ikke skulle vært legalisert, da jeg mener det har mindre skadevirkninger enn alkohol.
Sterkere stoffer derimot ekke no kult..
Viss det ikke blir legalisert (det blir det ikke, det er norge vi snakker om) så burde det bli avkriminalisert. Da slipper du å gjemme de for å nyte en rev, men har du et par plater i lomma så bør du ikke si for masse stygt opp i trynet til purken. Kan skjønne at de vil ta selgeren, men å buste folk for å ha en femmer i lomma gjir ikke mening. La brukerene gå i fred, å så kan de heller konsentrere seg om "the big boys"
Enig med deg i dette. Jeg mener det burde avkriminaliseres. Eller... Hele narkotikapolitikken burde bygges opp på nytt. Og liberaliseres ganske kraftig. Jeg tror ikke at strenge regler skaper færre brukere. Og jeg kan ikke med hånden på hjertet kalle hasj et narkotikum. Skal man forby hasj. Må man vel ta det skrittet at man forbyr alle former for rus. F. eks. Alkohol. Det er litt trangsynt at det snakkes om alkohol og hasj som 2 vidt forskjellige ting. BEgge deler er rus. Enten den ene er farligere enn den andre.
En viktig forskjell er at det er lettere å røyke en rev og oppnå en rus enn å drikke alkohol og oppnå en rus. av 2 grunner som jeg kan se: det skal et mindre volum til, og rusen er forskjellig... Det er lettere å fungere i "offentlighet" og bruke hasj i kombinasjon.

Dette var litt ustrukturert, men noen skjønner sikkert hvor jeg vil
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er helt klart for legalisering. Hvorfor skal andre folk sitte og bestemme hva jeg skal få lov til å putte i meg?
Better than thou.
Hvorfor? Sånn at du ikke ender på gata med en sprøytespiss i armen og vi andre må betale ekstra skatt slik at du kan ha et sted å sove en natt eller to. Derfor.
eg er eni med de gi det du sier der men har du først begynt å dope deg på knips rypper osv er det ikke så lett å bare nå slutter eg.... nå nåkk gå litt på nedtrapping å de som negynner på dop er det mangen som havner på gata JA... men så lenge du har kontroll å doper de gi helgene så ser eg ikke på det så jækla gale egentli må jo ha det litt gøy i live du lever jo bare en gang... alle dør en gang ung eller gammel
Better than thou.
Skjønner jo at det kan være kult med no knips i helgene for eksempel, og de færreste som driver med dop har egentlig så jævlig vanskelig med penger og sånt kanskje, men det er liksom ikke godt nok grunnlag for at vi skal legalisere hero, cola, e osv. osv. Hasj derimot er jeg helt for legalisering.
du har så rikti så rikti med det med pengene har mase gjeld men sant nå trapper jo eg ned da... nå er de kun helgerusing
Hva er galt med alkohol?
Vis hele sitatet...
Alkohol burde stått øverst på "narkotika"lista... Det stiller jo på rundt lik linje med heroin, bare litt værre... Tror det slår ut sterkere på alle negative ting (avhengighet, forgiftning o.s.v.) enn sosiale, og det har jo sine grunner...
Ja, jeg sammenligner to rusmidler...

Det er kanskje litt bedre det enn å sammenligne klær med godterier, eller?
Nei, det blir like dumt.
Selvfølgelig kan man bli avhenging av alkohol, men det skal jo litt til. Man skal drikke en del før man blir alkis. Heroin? Skal ikke mye til der. 1 gang kan være nok til å bli hekta.
Alkoholavhengighet er minst like ille som heroinavhengighet.
De er begge rusmidler. (sagt dette før kanskje? )
De er forskjellige, men man kan fortsatt SAMMENLIGNE, fordi de har noen fellestrekk.

Sjokolade, er et næringsmiddel, Skittentøy burde ikke være det.
De er forskjellige, men man kan fortsatt SAMMENLIGNE, fordi de har noen fellestrekk. (begge har et innhold som kan trekkes tilbake til planter...)

Hvilken av disse to typer sammenligninger virker mer fornuftig?
Jeg ville sagt den første, men det er nå bare meg...

Litt info om alkohol
http://www.erowid.org/chemicals/alco...ol_info2.shtml
http://www.erowid.org/chemicals/opia...ts_guide.shtml
http://www.niaaa.nih.gov/faq/q-a.htm#question4

Litt info om heroin
http://www.erowid.org/chemicals/hero...diction1.shtml

Mer generelt om avhengighet
http://www.erowid.org/psychoactives/...on_info1.shtml

[EDIT: litt URL tag fixing]
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Helt enig med at alkohol burde stått HØYT oppe på narkotikalisten, om ikke øverst så iallefall HØYT oppe.

Camilla: Hvis jeg har satt meg ett skudd med Hero, og du har drukket deg 1 helflaske 50%, hvem tror du da ville ha gjort mest ugang av oss?

Jeg vil IKKE påstå at hero burde bli legalisert, MEN: på en annen side skjønner jeg ikke hvorfor alkohol er legalisert.. Hadde alkohol vært ett nyttrusmiddel, så hadde det ALDRI blitt legalisert.. (dette vet jeg, ettersom jeg har hatt ufattelig mange slike samtaler med politiet,under en arrestasjon pga, 0,4g hasj ect) De sier jo selv at de helst ville sett at hasj ville blitt legalisert fordi det tar for mye krefter og tid til å fakke hasjrøykere, som iogfor seg ikke gjør noe UGANG.

Når jeg snakker av egen erfaring, har jeg gjort MYE MYE MYE mer ugang i en alkohol rus, en i noe eventuel hasjrus. Det samme vil være for Ecstasy og amfetamin.... Rohypnol er noe for seg selv, som derimot kan sammenlignes med alkohol, fordi man får blackout, skifter personlighet, kan ofte bli aggresiv, kleptoman, .. gjennspeiler dette seg noe til alkohol!?

-sp3q
Hvorfor? Sånn at du ikke ender på gata med en sprøytespiss i armen og vi andre må betale ekstra skatt slik at du kan ha et sted å sove en natt eller to. Derfor.
Vis hele sitatet...
Noen folk ender nok opp sånn, ja... Men disse folka får jo tak i dopen sin uansett. Jeg mener det bør skilles mellom bruk og missbruk av rusmiddler. Enkelte av oss har litt mer kontroll, og jeg vil helst slippe å bli stemplet som kriminell bare fordi jeg velger å ruse meg på andre ting enn alkohol en gang iblandt.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Til dere som mener at alkohol er så forferdelig mye bedre enn narkotika..
det blir en liten dobbeltmoral, siden mange av dere har sikkert vært borti 96%(eller lignende volum)
96% er jo brudd på straffelov. §162 (som da vil si: brudd på norges narkotika lovgivning)

-sp3q
Opprinnelig postet av sp3q
Camilla: Hvis jeg har satt meg ett skudd med Hero, og du har drukket deg 1 helflaske 50%, hvem tror du da ville ha gjort mest ugang av oss?
Vis hele sitatet...
Jeg har drukket såpass mye en del ganger uten at noe stort har skjedd, så...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Camilla


Jeg har drukket såpass mye en del ganger uten at noe stort har skjedd, så...
Vis hele sitatet...

nei.. spiller ingenrolle hvor stor skade som har skjedd eller ikke.. jeg vet ikke om dine drikkevaner heller, men jeg vet at hvis jeg hadde drukket en hel flaske med 50% ville jeg vært mye livligere og sannsynligvis mer full i faen, enn jeg hadde vært hvis jeg hadde satt meg ett skudd...da hadde jeg antagelig bare sittet i en sofa og glodd ut i løse luften, eller rett og slett bare sovnet.. (det sist nevnte kan jo seff også hende med alkohol)

-sp3q
Better than thou.
Så er hero en smule mer avhenighetgjørende (av mangel på bedre ord ) enn alkohol er og. Mye farligere også.
Alkoholen er farlig etter MYE inntak. Alkohol tærer på nyrene. Det er sakt at alkohol er farligere enn andre rusmiddler etter større inntak. sånn er det med den saken.
Better than thou.
Vel, det med nyreskader ol tror jeg fullt på. Det at mye alkohol er skadelig for f.eks. nyrene. Men ikke kom her og si at det er sunnere og sette hero enn det er å drikke 2 sixpack en kveld.
Opprinnelig postet av Carlo
Vel, det med nyreskader ol tror jeg fullt på. Det at mye alkohol er skadelig for f.eks. nyrene. Men ikke kom her og si at det er sunnere og sette hero enn det er å drikke 2 sixpack en kveld.
Vis hele sitatet...
Det er bedre å si 1L Vodka og er skudd hero. forresten tror jeg vi snakker om etter langtids bruk
Ja, alkohol og heroin er akkurat det samme. Like ille. Jepp. Kos deg med sprøyta di, får se hvem som lever lengst.
Jeg synes at alle dere som mener alkohol er like farlig eller farligere enn heroin burde prøve. Mekk ei sprøyte og fyr løs, så snakkes vi om fem år. Dere aner ikke hva dere snakker om. Lykke til.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
hero ikke er farlig.. Fordet er det jo i allerhøyeste grad... Alle rus og nytelsemiddler er farlig, men argumentet mitt er at alkohol burde fått sinn plass høyt oppe på narkotikalisten, og når jeg tok det eksempelet med hero vs. alkohol så var det for å fremheve hvem som ville gjort mest ugang, ikke hva som var mest vanedannende.. Selv om det også hender med alkohol, at et parganger er nok!!!!

Falbe: beklager å måtte skuffe deg, men jeg har i mange år sett folk sette skudd...med hero,morfin,amfetamin,ecstasy,rohypnol,rivotril,bla bla bla.. Har sett MANGE som har gått ned.. har sett endel som faktisk har gått opp!så det er ikke ALLTID slik at kurven går nedover!!Det virker på meg som du ikke snakker av erfaring(gjør ikke jeg heller,men snakker av hva jeg ser og har sett) Seff er det meget vanedannende, og jeg ville aldri ha sett opp til en person som mekka skudd, jeg personlig synest det er ekkelt å se på.. Men hvis du snur det andre vegen, og sier... Sett igang og begynn å drikk.. så snakkes vi om 5 år! hvordan tror du at du hadde vært da? Det hadde jo vært likestor sjanse for at DU ville vært på kjøret.. og sannsynligvis blandet Sobril og rohypnol med alkohol(ettersom at alkoholikere får dette på resept) og vært like på kjøret som resten av gjengen!
Vil også bare få poengtert at det er flere måter å innta hero på, man behøver ikke nødvendigvis å sette det i armen!


-sp3q
Sist endret av spQ; 20. februar 2002 kl. 09:35.
Jeg mener at cannabis bør legaliseres, men uten at staten tar fullstendig avgift-kontroll over det. Jeg kan ikke tenke meg til at hasj er helsefarlig hvis du kun kjøper hasjen, du kan jo spise det og da har du jo ikke utsatt deg for noen kreftfare. Hvis du røyker hasjen, så har du jo allerede betalt avgifter på tobakken.

Men alt som er sterkere (ikke alkohol) enn hasj bør faktisk få strengere straffer fordi disse kjemiske stoffene er meget farlige for helsa, og fører til store statlige utgifter.
Samt at staten bruker ganske mye penger på bare hasj-saker, vil tro staten vil spare bra mye penger på å legalisere hasj.

Men det er kanskje et etisk problem med å legalisere hasj, fordi intektene fra dop går i lommene til terrorregimer og andre som ikke bruker pengene til noe spesielt positive ting.
Og hvis staten legaliserer hasj, så blir de jo å støtte disse landene/personene på en indirekte måte.
Jeg gir jo faen i hvem som får pengene jeg bruker på hasj, men jeg tviler på at staten vil gi faen.

Men en bra mellomløsning er jo å ikke kriminalisere småbrukerne, men heller konsentrere seg om de store haiene. Problemet med dette er jo at hvis alle de store blir tatt, så blir det jo vanskeligere å få tak i hasj, samt at prisen kanskje vil stige.
Men hvis hasjen blir legalisert, så kan man jo (forhåpentligvis) dyrke det selv, og ikke trenge å få det importert. Ihvertfall regner jeg med at staten blir å dyrke dette selv, istedenfor å løpe til mafiaen eller andre kriminelle organisasjoner...