Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6397
Hei

Har nylig søkt på en jobb som krever at jeg kan sikkerhetsklareres for hemmelig.

Det som jeg er litt nysgjerrig på er om akkurat hvilke registrer som blir sjekket. Saken er at når jeg gikk på barneskolen var jeg på utredning hos BUP angående lærevansker. Jeg aner ikke hva slags papirer BUP har om meg og lurer da om klareringsmyndighet finner ut av dette ? Sjekker de helsejournal og den slaks ting?
Jeg har aldri hatt noen psykiske problemer , går ikke på noen medisiner og har nylig tatt en mastergrad ( så de ovenfor nevnte lærevanskene er absolutt ikke relevante lenger).

Vet at på det skjemaet man fyller ut så spør de om din sykdomshistorie de siste ti årene og det er godt over ti år siden barneskolen nå.

Har jeg noe som helst grunn til å være bekymret over dette?
Sitat av LordsC Vis innlegg
Hei

Har nylig søkt på en jobb som krever at jeg kan sikkerhetsklareres for hemmelig.

Det som jeg er litt nysgjerrig på er om akkurat hvilke registrer som blir sjekket. Saken er at når jeg gikk på barneskolen var jeg på utredning hos BUP angående lærevansker. Jeg aner ikke hva slags papirer BUP har om meg og lurer da om klareringsmyndighet finner ut av dette ? Sjekker de helsejournal og den slaks ting?
Jeg har aldri hatt noen psykiske problemer , går ikke på noen medisiner og har nylig tatt en mastergrad ( så de ovenfor nevnte lærevanskene er absolutt ikke relevante lenger).

Vet at på det skjemaet man fyller ut så spør de om din sykdomshistorie de siste ti årene og det er godt over ti år siden barneskolen nå.

Har jeg noe som helst grunn til å være bekymret over dette?
Vis hele sitatet...

Nå har jeg aldri søkt om eller blitt sikkerhetsklarert men om BUP er det eneste du har å bekymre deg for og de sier siste 10 år mener jeg du bør være trygg. Men kommer vel litt ann på hva slags jobb du søker? Tatt i fartskontroll? Deltatt i ulovlig demonstrasjon aka dyrevern etc?
Det værste er om de ser at du driver å lusker innpå freak tenker jeg, lærevansker kan jo de fleste ha
Fyll ut det som står i skjemaet ærlig. Spør de om siste ti år, så spør de ikke om siste tyve år. Og det går helt fint med oppføringer, som sådan! Et av spørsmålene er om du er anmeldt for noe. Vel, er du, så svar ja og kommenter det. Dersom anklagen er totalt grunnløs fordi den gærna kattesamleren i nabolaget anmelder alle som går med svarte sko forbi huset hennes, så vil selvsagt ikke den anmeldelsen påvirke utfallet i klareringa. Men det er et spørsmål og det skal besvares ærlig. Svar på det de faktisk spør om.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, dette kommer ikke til å bli et problem for deg.
Det de to siste sa. Klarering for HEMMELIG/NATO SECRET er en ganske lav terskel som blant annet de aller fleste soldater i førstegangstjeneste kommer gjennom "nåløyet" på, så jeg ville ikke vært spesielt bekymret.
Trådstarter
3 0
Takker for svar! Ser forresten i klareringsforskriften at helseopplysninger ikke er nevnt , så antar at dette ikke er noe de sjekker helt uten videre.
Så lenge du er ærlig på personopplysningsblanketten (som ikke spør etter sånne helseopplysninger vedrørende lærevansker) så vil du nok ikke få noen problemer.

Når det er sagt, sikkerhetsklarering er bare del 1. Hvis du blir sikkerhetsklarert så skal du autoriseres, noe som innebærer at du har løpende ansvar for å holde din autorisasjonsmyndighet oppdatert hvis noe som helst (av spørsmålene du har besvart på personopplysningsblanketten) endrer seg. Husk dette. Alt for mange gode fagfolk mister jobbene fordi det er for lett å tenke "nå trenger jeg ikke tenke mer på dette de neste 5 årene til jeg skal reklareres hemmelig". Klareringsmyndighet gir forresten totalt faen i om du er god nok til jobben du har søkt på. Det eneste de bryr seg om er at du er til å stole på fra et sikkerhetsperspektiv.
Jeg fikk bekskjed noen måneder inne i førstegangstjenesten at jeg ikke hadde fått sikkerhetsklarering hemmelig. Det var mest sannsynlig pga en promillekjøringsdom jeg fikk mens jeg tjenestegjorde. Selve kjøringen skjedde et par uker før innrykk. Men både kompanisjefen og troppsjefen snakket med meg og sa de kjente meg nå så det var ikke noe problem. Vet ikke hvordan eller om det hjelper deg men.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg fikk bekskjed noen måneder inne i førstegangstjenesten at jeg ikke hadde fått sikkerhetsklarering hemmelig. Det var mest sannsynlig pga en promillekjøringsdom jeg fikk mens jeg tjenestegjorde. Selve kjøringen skjedde et par uker før innrykk. Men både kompanisjefen og troppsjefen snakket med meg og sa de kjente meg nå så det var ikke noe problem. Vet ikke hvordan eller om det hjelper deg men.
Vis hele sitatet...
Hvis du er infanterist eller lignende i en typisk hæravdeling stemmer nok det - ikke fordi kompanisjef/troppssjef sier at det er greit, men fordi stillingen ikke krever klarering. Hadde du vært i Luftforsvaret eller Sjøforsvaret, eller i en mer spesialisert avdeling i Hæren, ville du imidlertid hatt et svært lite tilfang av oppgaver og baser/fartøy du kunne jobbet på. Da jeg var inne så vi at soldater uten klarering ble sendt til kjøkkentjeneste eller vakthold på ugraderte objekter kjemisk fritt for gradert informasjon, som for eksempel rekruttskolen - og alternativet ville nok ofte vært tidlig dimisjon.
Sist endret av Snillorg; 25. april 2021 kl. 19:59.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Hvis du er infanterist eller lignende i en typisk hæravdeling stemmer nok det - ikke fordi kompanisjef/troppssjef sier at det er greit, men fordi stillingen ikke krever klarering. Hadde du vært i Luftforsvaret eller Sjøforsvaret, eller i en mer spesialisert avdeling i Hæren, ville du imidlertid hatt et svært lite tilfang av oppgaver og baser/fartøy du kunne jobbet på. Da jeg var inne så vi at soldater uten klarering ble sendt til kjøkkentjeneste eller vakthold på ugraderte objekter kjemisk fritt for gradert informasjon, som for eksempel rekruttskolen - og alternativet ville nok ofte vært tidlig dimisjon.
Vis hele sitatet...
Jeg var i 2 bataljon. Mekanisert infanteri ja. Kompaniet mitt var også neste til å ta over for Telemark bataljon i Afghanistan. Jeg er ganske sikker på at jeg både leste og hørte at det krevdes, men unntak kan vel og gjøres? Og vi hadde jo kontakt med spesielle krypterte kommunikasjonsgreier som visstnok var en norsk statshemmelighet om man kan kalle det det. Er lenge siden nå. Helt tilbake i 2005
Så vidt jeg vet sjekkes ingen helseopplysninger, men derimot din egen og dine nærståendes økonomiske situasjon, utenlandske relasjoner, samt tidligere politianmeldelser og straffesaker. Dette er fordi NSM ikke ønsker at du skal være sårbar for økonomisk eller annen type utpressing.
Sitat av slurv Vis innlegg
Så vidt jeg vet sjekkes ingen helseopplysninger, men derimot din egen og dine nærståendes økonomiske situasjon, utenlandske relasjoner, samt tidligere politianmeldelser og straffesaker. Dette er fordi NSM ikke ønsker at du skal være sårbar for økonomisk eller annen type utpressing.
Vis hele sitatet...
Psykisk helse er et moment. Seksjon 10 i den siste versjonen av klareringsblanketten. Her er relevant seksjon fra utfyllingsveilederen



Et dokument man forøvrig bør lese grundig når man skal klareres. NSM skriver mye og godt om emnet, det er bryet verdt å loke litt rundt på nettsidene deres. Det er i alle fall en bedre investering av tid enn å spørre på ymse nettfora!
Sist endret av Myoxocephalus; 26. april 2021 kl. 15:35.
Det er ikke uten grunn at NSM har en egen "Veiledning til utfylling av personopplysningsblankett for sikkerhetsklarering": https://nsm.no/regelverk-og-hjelp/skjemaer/

De fleste sivile arbeidsgivere har også egne folk som ser over dine besvarelser før de sendes inn til klareringsmyndighet for å spare klareringsmyndighetene for helt unødvendig arbeid når søkeren har fyllt ut skjemaet uten å faktisk lese hvordan visse spørmsål skal besvares. Jeg jobber f.eks. med idioter som hver eneste reklarering trenger minimum 2 forsøk før de skjønner at spørsmålet om alkohol skal nevne hvor mange enheter du drikker, og at "normalt forhold til alkohol" (eller "drikker lite egentlig") ikke er godt nok svar på spørsmålet.
Sist endret av bashfoo; 26. april 2021 kl. 17:24.
Men har de tilgang til helseopplysninger dersom vi ikke gir de selv?
Sitat av tp_in Vis innlegg
Men har de tilgang til helseopplysninger dersom vi ikke gir de selv?
Vis hele sitatet...
burde være lite problem for dem å sjekke journal antar jeg, er jo litt spesielt om de ikke kunne det, men vet ikke selv
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av tp_in Vis innlegg
Men har de tilgang til helseopplysninger dersom vi ikke gir de selv?
Vis hele sitatet...
Måten man kanskje kan/bør(?) angripe denne typen situasjon, alt avhengig av klassifiseringen, er med innfallsvinkelen om at de allerede sitter på en mengde informasjon om deg og potensielt de rundt deg, og skjemautfyllinga samt intervjurunden er da en utfordring til deg for å bekrefte eller fortelle om disse tingene. Hva du selv mener er relevant for denne fortellingen om deg selv og din skikkehet til å ivareta opplysninger fortrolig, er opp til deg selv å bedømme, men du bør ha i minnet at det du ikke forteller om også potensielt sett vil bli vektlagt.
Sist endret av m0b; 27. april 2021 kl. 00:19.
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Sitat av tp_in Vis innlegg
Men har de tilgang til helseopplysninger dersom vi ikke gir de selv?
Vis hele sitatet...
burde være lite problem for dem å sjekke journal antar jeg, er jo litt spesielt om de ikke kunne det, men vet ikke selv
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å spekulere, for all nødvendig informasjon har allerede blitt lagt frem flere ganger. NSM beskriver prosessen i detalj på sine egne nettsider. Kort oppsummert: Alt myndighetene gjør av inngripende tiltak mot individet skal være hjemlet i lovverket. I sikkerhetslovens kapittel 8 er de generelle føringene gitt, detaljer er utbrodert i klareringsforskriften. I denne forskriftens §8 er det listet opp hvilke registre klareringsmyndighet kan innhente informasjon fra:
§ 8.Registeropplysninger til personkontrollen ved sikkerhetsklarering

Som ledd i personkontrollen ved en sikkerhetsklarering, kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet innhente og videreformidle til klareringsmyndigheten opplysninger fra
a) politiets registre
b) registre hos Politiets sikkerhetstjeneste
c) Skatteetatens registre
d) Nasjonal sikkerhetsmyndighets egne registre
e) Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
f) Utlendingsdirektoratets registre
g) registre hos namsmyndighetene
h) Kartverkets registre
i) Brønnøysundregistrene
j) registre med gjeldsinformasjon eller kredittopplysninger hos foretak som regnes som gjeldsinformasjonsforetak eller kredittopplysningsforetak etter gjeldsinformasjonsloven
k) registre hos private inkassatorer som har bevilgning etter inkassoloven.

Til personkontrollen av nærstående kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet innhente og videreformidle til klareringsmyndigheten opplysninger som kreves etter første ledd bokstav a til f.
Vis hele sitatet...
Helseopplysninger er litt tricky siden §6 eksplisitt krever at det skal spørres om det, men de innhenter altså ikke informasjon fra pasientjournaler. Dersom du har relevante forhold her og det senere fremkommer av andre årsaker, så har du per definisjon løyet da du fylte ut blanketten. Det tar seg dårlig ut, bare så du er klar over den risikoen.

Men jeg anbefaler egentlig folk å lese sikkerhetsloven. Den er stort sett ganske fornuftig formulert. Les loven og hensikten med klareringsprosessen kommer klart frem. Det er gode, konkrete grunner for all informasjon de etterlyser og de spør ikke etter ting for moro skyld. Jeg vil spesielt trekke frem §8-4, femte og sjette ledd:
Politisk engasjement og annet lovlig samfunnsengasjement, som medlemskap i, sympati med eller aktivitet for lovlige politiske partier eller organisasjoner, skal ikke tillegges vekt i vurderingen av om en person er sikkerhetsmessig skikket.

Opplysninger om nærstående personer skal bare tillegges vekt dersom de er sikkerhetsmessig relevante.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at det hadde vært kjekt å vite 100% sikkert om klareringsmyndighet faktisk sjekker x, y og z, men ta det fra en som har mistet mange gode kollegaer fordi de har unnlatt/glemt å nevne ting og tang: Det er mye verre å bli tatt i uærlighet enn 90% av de tingene du ønsker å holde hemmelig.

Har du f.eks. dårlig økonomi (selv de gangene det skyldes feil du selv har gjort) så kan du fikse problemene iløpet av karensperioden, men at du løy om det er ikke noe du får korrigert, og da blir det til at du etter karensperioden fortsatt ikke blir sikkerhetsklarert (og veldig mange arbeidsgivere som først krever sikkerhetsklarering har dette gjennom hele organisasjonen, så å finne deg andre stillinger innenfor samme arbeidsgiver er nesten umulig, så du mister jobben til slutt).

Poenget er altså: Vær heller for ærlig enn å tro du kan holde noe skjult. Ja, f.eks. politiets register kan ha ting som "går ut på dato", men hvis NSM eksplisitt spør om noe, og du ikke opplyser om det, så har NSM sine egne kopier av Politiregisteret, og selv det at du ble med en kompis/sjåfør inn til stasjonen når han kjørte i fylla kan dukke opp på ditt navn 17 år(!) etter hendelsen.

Det er så surt å miste gode kollegaer fordi de ikke tok det alvorlig og trodde de kunne komme med unnskyldninger som "jeg trodde ikke jeg måtte si ifra til min nærmeste leder om trekk i lønn siden det er min egen arbeidsgiver som har fått pålegget om lønnstrekk" i etterkant. Gjør deg selv en tjeneste og bare vær ærlig.
Trådstarter
3 0
Sitat av tp_in Vis innlegg
Men har de tilgang til helseopplysninger dersom vi ikke gir de selv?
Vis hele sitatet...
Vet at Sivil klareringsmyndighet må ha tillatelse fra deg dersom de har behov for helseopplysninger , usikker på om det samme gjelder NSM. I følge klareringsforskriften så virker det som de ikke kan gjøre det helt uten videre ettersom helseregistre ikke er nevnt i listen over registre som blir sjekket av klareringsmyndighet.

Jeg har egentlig ikke peiling på dette , men jeg tipper det er slik at hvis du skriver om f.eks psykisk sykdom i personopplysningsblanketten så kommer de til å sjekke helseopplysninger , men hvis du ikke fører opp noe så sjekker de ikke. Aner ikke , men det hadde gitt mening hvis det var slik det var.