Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8730
BRAND ∞ STRONG
Dette bilde viser linje L2 Ski - Stabekk.
Utsnittet er tatt omtrent mitt mellom Holmlia og Rosenholm ( venstre side om man er på vei mot Ski)

Som det fremgår har det gått et sidespor inn til venstre (høyre på bildet) Det ender i en stor
inngang i fjellet på siden av ett kontorbygg. Metall gitter/porter sperrer inngangen.
Skinnen er revet opp ser det ut til, så det er ikke lengre noe sted det kjøres tog, men inngangen
og alt rundt ser ut til å være i drift.
Dette er en veldig trafikkert strekning så jeg tviler på at det har vært noe losse sted.
De små bygningen til venstre for sidesporet ser ut til være noe med strøm muligens.

Noen som vet hva dette er?
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Dette er en transformatorstasjon såvidt jeg vet. De kan huse bl.a. omformervogner som kan kjøres ut der det trengs. Det er flere slike anlegg som i dag står avskåret fra jernbanenettet (og da er vognene sannsynligvis fjernet). Det betyr dog ikke at de er ute av drift, så vær veldig forsiktig rundt slike steder.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Dirt Chamber Vis innlegg
..Det betyr dog ikke at de er ute av drift, så vær veldig forsiktig rundt slike steder.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
Har ikke tenkt meg inn, men kjører veldig ofte forbi og har alltid lurt på hva det er.
Så transformatorstasjonen ligger inne i fjellet?
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Inne i fjellet, ja. Det er lagt i fjell av sikkerhetsårsaker, f.eks. i tilfelle bombeangrep. Vognportene på sånne steder vil ofte se ut som svære gitter med en vegg av løs stein bak. Det har forskjellig nytte, men mest av alt er det effektivt mot eventuelle trykkbølger ettersom lufta da vil blåse tvers igjennom porten, bremses ned og forhåpentligvis gjøre lite eller ingen skade.
Sist endret av Dirt Chamber; 5. mars 2021 kl. 01:12.
Det er flort gjort å legge nye skinner hvis det er noe som skal inn eller ut igjen.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jernbanen bruker 16 2/3 Hz vekselstrøm, i motsetning til ordinært strømnett som bruker 50 Hz. Derfor trenger man en omformer for dette.
For noen år siden ble det satt opp en ny omformer på utsiden, så jeg vet ikke om det er noe inni fjellet som er i bruk lenger.
Kanonfotograf
Espen-K's Avatar
12 8
Du har en slik omformerstasjon i et fjell nede i Larvik også

https://goo.gl/maps/1uX6jU1W73T8WjRo8
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Finnes dette på alle strekninger?
Har bare lagt merke til den jeg nevner, og har jo kjørt en del tog.

Transformatorstasjoner ellers er det jo mange av, men de ligger jo som regel ikke skjult (eller?).
Hvis dette var et såpass sårbart bombe mål med tanke på krig/terror så skulle man jo tro at
andre samfunnsfunksjoner var vel så viktige som tog.
Kanonfotograf
Espen-K's Avatar
12 8
Fant jaggu flyfoto når det ble konstruert på slutten på 70tallet

https://kart.1881.no?lat=59.82830455...d-Enebakk-1978
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Kult!
Her er ikke Holmlia utbygningen i gang og Rosenholm stasjon + IBM sitt gamle hovedkvarter
finnes heller ikke. Kolbotn er jo ikke store plassen , men her ser det ut som en bitte tiny bygd.