Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 12581


Her er ett av utallige eksempler på grotesk stygg moderne arkitektur som vi har sett blomstre i byene våre de siste årene og det blir bare verre og verre. Jeg fatter ikke engang at det er tillatt å konstruere noe så usmakelig stygt som dette og det er over alt, for meg så ser det ut som et barn har lekt seg i 10 minutter i Sketchup uten noen sans for estetikk.

Hva er grunnen til at dette har skjedd, hvordan har det blitt tillatt og hvordan kan dette reverseres slik at vi kan får tilbake pen arkitektur i byene våre igjen? Jeg er meget opptatt av arkitektur og synes dette er rett og slett tragisk.
Vi lever i en stygg og sjelløs tid. Arkitekturen burde vært enda mørkere og eklere om den skulle gjenspeilet tiden vår. Det er konservativt og stusselig.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig i utspillet ditt.
Jeg synes "stygg" er et totalt uinteressant ord når man skal diskutere arkitektur, eller andre kunstneriske uttrykksformer for den del. Hvordan synes du man burde bygge? Hvorfor? Ikke svar "pent".
Virker som det altfor lenge har gått konkurrense som med kunst i arkitektruen som i at det skal sjokkere og dess mere det sjokkeres dess bedre. Forstå det den som kan.

Med boligmangel og spinnville nyboligpriser er det vel og snart på tide å stille spørsmålstegn ved hvor mye en skal betale for denne galskapen. Få tilbake det enkle og funksjonelle "for folk flest".
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Hva er grunnen til at dette har skjedd, hvordan har det blitt tillatt og hvordan kan dette reverseres slik at vi kan får tilbake pen arkitektur i byene våre igjen? Jeg er meget opptatt av arkitektur og synes dette er rett og slett tragisk.
Vis hele sitatet...
Du får vel bare jobbe med å komme deg inn på en arkitekt skole da vell. Så kan du velsigne hele landet med dine nydelige og praktfulle mestervek av noen bygninger. Burde jo være null stress for deg det? Med tanke på at du har fasitsvaret på hva som er pent og stygg.
Jeg leser innlegget ditt som "hvis det ikke er sveitservilla, nyklassisistisk universitetsbygg eller rokokkoleiligheter vil jeg ikke ha det", og det er både intellektuell og estetisk latskap. Hva er det du ikke liker? Operaen? Brutalisme à la Chateau Neuf? Nye Deichman? Hvorfor liker du det ikke?

Hvis din eneste innvending er at det er "groteskt stygt" basert på kriterier kun du kjenner til må du jo nesten vurdere muligheten for at det er du som sitter uten noen sans for estetikk.
Det handler vel primært om lave kostnader og rask byggeprosess. Så vidt jeg vet, så konkurrerer byggeselskaper om kontrakter, og den som klarer å presentere en så billig, praktisk og rask prosjekt som mulig vinner. Det er kanskje også enklere å oppfylle diverse krav om ventilasjon, lysforhold osv. enn om de hadde satset på noe sånt istedenfor:


Det er også mulig at moderne arkitektur blir dominert av en eller annen "futuristisk-pragmatisk" bevegelse innad, men jeg har ikke noen konkrete bevis på det. Det finnes noen gode eksempler på moderne arkitektur, men akkurat det du presenterte i posten din, TS, skal jeg være enig i er lite estetisk.
Sitat av Dough Vis innlegg
Virker som det altfor lenge har gått konkurrense som med kunst i arkitektruen som i at det skal sjokkere og dess mere det sjokkeres dess bedre. Forstå det den som kan.
Vis hele sitatet...
Synes du bildet i posten her er et eksempel på sjokkerende arkitektur?

Få tilbake det enkle og funksjonelle "for folk flest".
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener vi skal gå tilbake da? Funksjonalismen og etterkrigsmodernismen? Interessant nok er det nettopp arkitekturen der "form følger funksjon" som folk nå for tiden klager over at er stygt og sjelløst.

Hva er det du vil signalisere når du bygger f eks et offentlig bygg? Åpenhet, store vinduer med innsyn? Demokrati, med mangfoldige, varierte arealer som innbyr til uformelle møteplasser og fleksibel bruk? Makt og soliditet, en brutalistisk kloss i naturbetong? Det evige og uforanderlig, høyverdige, med trekk fra de klassisistiske idealene? Og tror du f eks et bygg i jugendstil, som en gang var et uttrykk for en helt ny måte å tenke estetikk på, "art nouveau" som det heter, vil signalisere det samme om du bygger det i dag, eller vil det tvert imot ikke oppleves nytt men gammeldags, fjollete og totalt malplassert å plassere drueklaser over vinduene på en moderne kontorbygning?

Kunst som har som mål å være pent, det er sjelløst.
Sist endret av *pi; 23. februar 2021 kl. 12:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg personlig liker ikke at så mange bygninger ser ut som noe jeg bygde av LEGO når jeg var 5 og spraylakkert i hvit/grå. Synes det kantete og kjedelige uttrykket ikke er veldig estetisk. Synes akkurat det samme om mange innredninger også, glatt, kjedelig og kantete.
TS: Bedre?

Selv synes jeg McMansions (NSFL) er langt verre enn sovjetblokker.
God arkitektur for meg, er når man kan se på et bygg og undre seg over hvordan det har blitt lagd.
Sitat av Opteryx Vis innlegg


Her er ett av utallige eksempler på grotesk stygg moderne arkitektur som vi har sett blomstre i byene våre de siste årene og det blir bare verre og verre. Jeg fatter ikke engang at det er tillatt å konstruere noe så usmakelig stygt som dette og det er over alt, for meg så ser det ut som et barn har lekt seg i 10 minutter i Sketchup uten noen sans for estetikk.

Hva er grunnen til at dette har skjedd, hvordan har det blitt tillatt og hvordan kan dette reverseres slik at vi kan får tilbake pen arkitektur i byene våre igjen? Jeg er meget opptatt av arkitektur og synes dette er rett og slett tragisk.
Vis hele sitatet...
Stygt ja og et eksempel på stilarten funksjonalisme. Trodde den var litt utgått på dato jeg-da den var særlig populær for mange år siden.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
TS: Bedre?
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det mest absurde jeg har sett.
Sitat av Opteryx Vis innlegg


Her er ett av utallige eksempler på grotesk stygg moderne arkitektur som vi har sett blomstre i byene våre de siste årene og det blir bare verre og verre. Jeg fatter ikke engang at det er tillatt å konstruere noe så usmakelig stygt som dette og det er over alt, for meg så ser det ut som et barn har lekt seg i 10 minutter i Sketchup uten noen sans for estetikk.

Hva er grunnen til at dette har skjedd, hvordan har det blitt tillatt og hvordan kan dette reverseres slik at vi kan får tilbake pen arkitektur i byene våre igjen? Jeg er meget opptatt av arkitektur og synes dette er rett og slett tragisk.
Vis hele sitatet...

Wow!! Jeg som alltid har trodd at jeg er den eneste som tenker dette, visste ikke at det var flere enn meg som syntes dette.

Jeg har gått og tenkt det samme jeg også veldig veldig lenge.
Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor akkurat bygget i åpningsposten har blitt stående som det lysende eksempelet på grell arkitektur. Jeg tenkte ikke videre over det da jeg så det først, men det har vokst litt på meg. Det er da egentlig en ganske morsom bygning? Vinduene matcher konsekvent, men størrelsen varier slik at det ikke blir for repetitivt. Men det er ikke radikale konstraster heller; de smaleste vinduene står aldri rett ved siden av de bredeste. Høyden er alltid lik, etasjeskilleren ligeså, men to steder på taket har de satt inn noen eklatante brudd. Inntrykket av høye og smale rektangler går igjen. Blikket ledes naturlig langs fasaden mot den overbygde inngangen. I all hovedsak har vi bare to komponenter å forholde oss til: Blanke vinduer som reflektere omgivelsene og en lys ramme av mur. Det blir nesten litt som tegneserie der rutene bindes sammen.
Fuck meg, men jeg liker bygningen, jeg! Jo mer du kikker på den, jo mer forteller den. Men hvis du bare har dårlig tid og haster forbi, så legger du ikke merke til den. Uten sammenligning forøvrig, er dette her også en sånn kjedelig moderne kloss enkelte av dere misliker slik?
Sist endret av Myoxocephalus; 23. februar 2021 kl. 21:29.
Jeg vil anta at det omhandler funksjonell design og det med vedlikeholdsfrie billigst laget bygninger som gir rask profitt for de som lager å selger dem. En sveitservilla eller gammel kirke f.eks, kreves mye mer vedlikehold enn byggestilen fra den russiske komunistiden. Jeg tror det er det som het funksjonell design.

Men av ren nyskjerrighet kjære trådstarter. Er bygningen på bildet i innledningen tilfeldigvis tinghuset i Haugesund?
Sist endret av pipestilk; 23. februar 2021 kl. 21:27.


Jeg synes en del moderne arkitektur er ganske pent.
Det nye Munchmuseet (Lambda) der i mot, synes jeg ser helt forferdelig ut.
Hjelper litt på det med lysene, men det er ikke nok og de vil heller ikke alltid være på.
Jeg ser at det skrives at noe av styggheten ved bygget er pga de høye klimakravene til bygget
Det skal være et museum for å hedre en kunstner, men jeg får en George Orwell 1984 følelse hver gang jeg ser dette bygget.
Sist endret av UrbanFreak86; 23. februar 2021 kl. 22:37.
Jeg er ikke arkitekt og har heller ikke noe særlig innsikt i feltet, men jeg har en jobb innenfor bygg og anlegg og en dermed viss interesse for området.

Jeg mener selv at bedømmelse av estetikk når det kommer til arkitektur er som minimum en to-dimensjonal vurdering. Den ene dimensjonen er «penhet», som omtalt her i tråden. Den andre er «kulhet». Man kan ha et veldig stygt bygg, som scorer høyt på kul-skalaen og motsatt.

Et eksempel på det jeg synes er et pent, moderne bygg, er Munch brygge i Bjørvika. Den vant til og med Oslo bys arkitekturpris i 2020. Som eksempel på et kult, men nokså objektivt stygt bygg, er Trondheimsveien 245 i Oslo. Den minner kanskje til og med litt om åpningsinnleggets bidrag dersom man legger vinduer til grunn. Rådhuset i Vågan kommune er også en litt spesiell bygning som jeg føler har litt av begge dimensjoner.

Med det ryddet av veien, kan jeg prøve å bidra litt til TSs spørsmål da jeg også deler litt av TSs syn på moderne bygg.

Jeg føler at de fleste av dem jeg ser er nokså ensformede med fire slette yttervegger og flatt tak. Stort sett de eneste variasjonene i arkitektonisk uttrykk er mengden og plassering av glass og ditto med valg av fasadeplater (en del moderne "murte" bygg kan ha fasadeplater med teglsteinspregning!). Hele Barcode-rekken er et godt eksempel, selv om de har enkelte «sprell» oppover i etasjene. Munch brygge som nevnt over har en mye mer levende fasade enn kun de slette veggene man finner på Barcode-blokkene. Nybygde Fyrstikkalléen 1 og rehabiliterte Fyrstikkalléen 3 er to andre eksempler.

Noe (mye?) av årsaken skyldes nok økonomi og sånn har det nok vært lenge. Det er nok av eksempler på kjedelige, eldre bygninger. Dessverre er kjedelige bygg også billige bygg. Men også Tek17 (og før det Tek10) og medfølgende krav til isolasjon og energieffektivitet gir en del tekniske årsaker til at arkitektoniske sprell kan bli vanskeligere. Det er mye lettere å få energieffektive bygg når du holder veggarealet og antallet hjørner til et minimum. Fire, rette, slette yttervegger er med på å gjøre dette. Isolasjonsmengden gir også noen krav til lufting av fasadene som du ikke har på dårligere isolerte bygg. Flate tak gir også langt mer utnyttelse av høydebegrensninger enn skråtak. Husk også at alle kontorer og oppholdsrom må ha vinduer.

En annen grunn kan rett og slett være at det er moten og har vært det lenge. Det minner meg veldig om de altfor vanlige, og gørr kjedelige, nyansene av sølvgrå på de fleste biler. Gråfargen synes jeg også sprer seg ubehagelig raskt som fargevalg på fler og fler hus. Kanskje vi som samfunn liker at ting er nokså likt og noe kjedelig?

Uansett, jeg har også litt sansen for TSs bygning.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg vil anta at det omhandler funksjonell design og det med vedlikeholdsfrie billigst laget bygninger som gir rask profitt for de som lager å selger dem. En sveitservilla eller gammel kirke f.eks, kreves mye mer vedlikehold enn byggestilen fra den russiske komunistiden. Jeg tror det er det som het funksjonell design.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke forstå at eksempelet til ts skulle være bygget utelukkende billig og funksjonelt. Det er gjort mange grep der som åpenbart er av estetiske grunner. Når du nevner sveitserstil, så er det vel få stilarter som har vært like mye hatet som den, så det er rart å anta at den har en slags universell estetisk kvalitet. Men nå er de gamle sveitserhotellene pittoreske og pene igjen. Alt er en reaksjon på noe annet.
Det finnes en rekke videoer om fenomenet på youtube, men kort forklart:
Det startet med en jævla køddik på 50-tallet som fant ut den superstygge arkitekturen hans, populært kalt BRUTALISME fordi den er så stygg at den voldtar utsikten, var mere økonomisk og effektiv måte å bygge på.

It's all about the money.

Men om du. som meg, har interesse for arkitektur og byplanlegging finnes det et vell av folk på youtube som tar for seg hvordan bygninger og byer burde være og se ut uten at man føler man bor i Storbritannia eller Sovjet og vil ta livet av seg for at alt er så jævla trist, byer og bygninger som er fine å være i og gå rundt i og fremtidige prosjekter som kanskje blir noe av en dag.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er noe av det mest absurde jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Du kan faktisk bo der.
Det er en konstruert by i Kina som aldri ble noe av.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det handler vel primært om lave kostnader og rask byggeprosess. Så vidt jeg vet, så konkurrerer byggeselskaper om kontrakter, og den som klarer å presentere en så billig, praktisk og rask prosjekt som mulig vinner. Det er kanskje også enklere å oppfylle diverse krav om ventilasjon, lysforhold osv. enn om de hadde satset på noe sånt istedenfor:


Det er også mulig at moderne arkitektur blir dominert av en eller annen "futuristisk-pragmatisk" bevegelse innad, men jeg har ikke noen konkrete bevis på det. Det finnes noen gode eksempler på moderne arkitektur, men akkurat det du presenterte i posten din, TS, skal jeg være enig i er lite estetisk.
Vis hele sitatet...

Trenger ikke dra lengre enn til København for å se hvordan en by skal bygges.
Desverre begynner den ekle, kvalme, sterile og balleløse skandinaviske gentrifiseringsarkitekturen å overta der nede også i verste IKEA-stil

Sitat av Tonyev Vis innlegg
God arkitektur for meg, er når man kan se på et bygg og undre seg over hvordan det har blitt lagd.
Vis hele sitatet...
For meg er det behagelig for øyet og sjela.
Om du bare vil forundre deg over bygg vil jeg anbefale deg Dubai eller Budapest. Jeg har vært begge deler og der er det noen snodige byggverk.
Helsinki skal vistnok også være noe arkitekter drar på studietur til, men orke Finland.
Har vært der 2 ganger. Kjipt, kaldt og totalt innelsutta folk.


Vil du ha det stikk motsatte: En torn i øyet og en verkebyll i sjela så er det bare å flytte til England eller bo i Oslo.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Vi lever i en stygg og sjelløs tid. Arkitekturen burde vært enda mørkere og eklere om den skulle gjenspeilet tiden vår. Det er konservativt og stusselig.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig i utspillet ditt.
Vis hele sitatet...
Skal arkitekturen matche tidsånden burde den være brutal og totalitær med paramilitære styrker og overvåkningskamera overalt.

Ta en tur rundt i Budapest så vil du skjønne hva jeg mener.
Mye snodige bygg der men også mye følelse av at alt er lukket og underlagt restriksjoner.
Sist endret av Tankekriminell; 24. februar 2021 kl. 00:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Trenger ikke dra lengre enn til København for å se hvordan en by skal bygges.
Vis hele sitatet...
Finnes det én evig fasit på hvordan bygninger skal se ut? Gjelder det for andre estetiske uttrykk også? Hva er den riktige jeansmodellen for eksempel, er det mine skinny jeans eller mom-jeansene kidsa går med nå? Hva er den korrekte stilarten man bør male bilder i?

For meg er det behagelig for øyet og sjela.
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at det varierer litt hva sjela til folk synes er behagelig? Tror du at dette behaget eller ubehaget kan ha med assosiasjoner å gjøre, og dermed være avhengig av tiden og konteksten man opplever det i, og ikke utelukkende er et resultat av den objektive estetiske kvaliteten?

Slående mangel på nysgjerrighet og åpenhet i dette ellers så frilynte forumet.
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Det finnes en rekke videoer om fenomenet på youtube, men kort forklart:
Det startet med en jævla køddik på 50-tallet som fant ut den superstygge arkitekturen hans, populært kalt BRUTALISME fordi den er så stygg at den voldtar utsikten, var mere økonomisk og effektiv måte å bygge på.
Vis hele sitatet...
Nei. Det kommer av ubehandlede betongflater, béton brut på fransk.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
It's all about the money.
Vis hele sitatet...
  • Nei, det er ikke bare snakk om penger.
  • Penger var viktig før også.
  • Er det egentlig galt å tenke på økonomi i en verden preget av overkonsum, sløsing og ressursmangel?
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Men om du. som meg, har interesse for arkitektur og byplanlegging finnes det et vell av folk på youtube som tar for seg hvordan bygninger og byer burde være og se ut uten at man føler man bor i Storbritannia eller Sovjet og vil ta livet av seg for at alt er så jævla trist, byer og bygninger som er fine å være i og gå rundt i og fremtidige prosjekter som kanskje blir noe av en dag.
Vis hele sitatet...
Så Storbritannia og Sovjet er selve essensen av dårlig arkitektur. For all del, det finnes skampletter der òg. Men mener du at deres byer, på generelt grunnlagg, er de dårligst planlagte byene i verden? Det er i så fall en ganske drøy påstand. Ingen av landene er særlig homogene.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Du kan faktisk bo der.
Det er en konstruert by i Kina som aldri ble noe av.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke bo der, for stedet ble aldri ferdigstillet. Også ligger det i Tyrkia, ikke i Kina.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Trenger ikke dra lengre enn til København for å se hvordan en by skal bygges.
Desverre begynner den ekle, kvalme, sterile og balleløse skandinaviske gentrifiseringsarkitekturen å overta der nede også i verste IKEA-stil
Vis hele sitatet...
  • Step 1: Se en bygning du ikke liker i Norge
  • Step 2: Fastslå at skandinavisk arkitektur er balleløs og steril.
  • Step 3: Ignorer at Danmark er en del av Skandinavia.
  • Step 4: Reis til København og se et kult område.
  • Step 5: Fastslå at alt er bedre der.
Sånn der omkring?
Det hadde hjulpet veldig om du hadde forklart hva du liker og hva du misliker ved ulike bygninger og områder, og gjerne gitt noen betrakninger om hvordan du mener det skulle blitt gjort bedre - for det er mye som det burde vært gjort noe med! Men det er veldig vanskelig å få tak på hva som egentlig er så forhatt, bortsett fra at det gjelder alt som er nytt - og med nytt menes altså "etter krigen". Tenk deg at kritikken skal leses av noen som ønsket å gjøre verden til et bedre steed, hvordan skulle de med utgangspunkt i dine rabulistiske utspill lykkes? Finne en tilfeldig og navnløs youtubekanal og se seg kloke?

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
For meg er det behagelig for øyet og sjela.
Om du bare vil forundre deg over bygg vil jeg anbefale deg Dubai eller Budapest. Jeg har vært begge deler og der er det noen snodige byggverk.
Vis hele sitatet...
Sure, det finnes kule bygninger der også. Og i Nederland finner du merkelige konstruksjoner overalt. Japan. Canada...

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Helsinki skal vistnok også være noe arkitekter drar på studietur til, men orke Finland.
Har vært der 2 ganger. Kjipt, kaldt og totalt innelsutta folk.
Vis hele sitatet...
Det var ikke veldig generøst og jeg mistenker at årsaken til den dårlige opplevelsen har en annen hovedforklaring enn at finner er kjipe.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Vil du ha det stikk motsatte: En torn i øyet og en verkebyll i sjela så er det bare å flytte til England eller bo i Oslo.
Vis hele sitatet...
England er virkelig ikke et homogent sted! Cottage på bygda, rolig landsby, hippy storby, klassiske arbeiderstrøk - selvsagt har de deprimerende slumprega blokker som ikke har vært vaska siden syttitallet også. Men kom igjen. Snakk om å skjære alle over en kam.
Oslo har også sine skyggesider og sine kulere sider. Jeg skal si meg enig i at det er en del andre byer i Norge jeg liker bedre å labbe rundt i, så som Trondheim, Bergen og Tromsø. Oslo krever en annen form for oppdagelsesferd, men du finner mange skjulte perler der også, i alle fall hvis du gidder å lete selv. Har man bare slukt den populære anti-hovedstadsparolen, så er det selvsagt lett å se seg blind vaterlandspassasjen og brukte sprøyter.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Skal arkitekturen matche tidsånden burde den være brutal og totalitær med paramilitære styrker og overvåkningskamera overalt.

Ta en tur rundt i Budapest så vil du skjønne hva jeg mener.
Mye snodige bygg der men også mye følelse av at alt er lukket og underlagt restriksjoner.
Vis hele sitatet...
Da har du virkelig ikke forstått overvåkningens natur.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. februar 2021 kl. 19:29.
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Så til helvete gå ut å spør folk om moderne arkitektur er schtøgt!
Det er tatt millioner av polls på det! Svaret er er rugende "JA!!!!!" i de fleste land.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal sitere meg så kan du jo prøve å svare på det jeg spør om. Mener du at hva som er stygt og hva som er fint er objektivt og uforanderlig? Gjelder det isåfall andre kunstformer også?

Hvis du mener det alltid er folk flest som har fasiten, synes du vi burde rive Bryggen i Bergen? Det gikk folk i demonstrasjonstog for etter krigen. Hva ville folk flest sagt til det forslaget nå?

Folk forandrer mening. Folk får nye assosiasjoner til gamle ting. Modernismen, derunder brutalismen som du hater så intenst, vil også ses på med nye øyne etterhvert og det begynner vel så smått å skje nå som noen av dem begynner å få en historie. Rivingen av Y-blokka engasjerte langt utover smale arkitektmiljøer.
Sist endret av *pi; 24. februar 2021 kl. 08:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du skal sitere meg så kan du jo prøve å svare på det jeg spør om. Mener du at hva som er stygt og hva som er fint er objektivt og uforanderlig? Gjelder det isåfall andre kunstformer også?
Vis hele sitatet...
Er ikke mennesker mer tilbøyelig til å foretrekke visse fasonger bedre enn andre?

For eksempel, et bygg som er formet på en kaotisk måte, hadde dette vært inspirerende for folk flest? I så fall, hvorfor ser vi ikke flere slike i personlige hjem?

Mulig det ikke er ren objektivitet, men de som foretrekker spesielle kunstarter er i mindretall.

Kan legge til, at disse byggene som trådstarter har beskrevet er veldig skarpe. Dvs. at det er naturlig for det generelle mennesket å avvise det, siden det ikke er en naturlig fasong.
Sist endret av TilfeldigT; 24. februar 2021 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tonyev Vis innlegg
For eksempel, et bygg som er formet på en kaotisk måte, hadde dette vært inspirerende for folk flest? I så fall, hvorfor ser vi ikke flere slike i personlige hjem?
Vis hele sitatet...
Har du sjekka at vi ikkje ser ein del av det?
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Kan legge til, at disse byggene som trådstarter har beskrevet er veldig skarpe. Dvs. at det er naturlig for det generelle mennesket å avvise det, siden det ikke er en naturlig fasong.
Vis hele sitatet...
Kan du underbygge det på noko som helst vis, utover å ytre påstanden?

Byggeskikken i Europa har stortsett bestått av 90° vinkler dei siste titals generasjonane. Dvs. at vi begynte med det omlag samtidig med at vi fekk teknologien til det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du underbygge det på noko som helst vis, utover å ytre påstanden?

Byggeskikken i Europa har stortsett bestått av 90° vinkler dei siste titals generasjonane
Vis hele sitatet...
Ja, eksempelet blir at kunstnere har muligheten til å utøve sin kunst. Arkitekter kan også betegnes som kunstnere på et vis. I moderne tid, er dette nå enklere, og derfor ser vi flere slike bygg som minner om ”kunst”.

Byggeskikken kan på et vis stammes av pragmatikk, du får ikke på enkelt vis laget en bygning med rund fasong. Det lar seg gjør, men krever mer arbeid, derfor skjelner byggeskikk og kunst seg fra hverandre.

Og siden kunst er veldig subjektivt, så kan vi dra konklusjonen at slike bygg ikke er tilfredstillende for mannen i gata, siden denne personen har en naturlig tilbøyelighet for å foretrekke rundere fasonger.

Det er da høyere sannsynlighet for å mislike bygg, enn det er for å like dem.
Sist endret av TilfeldigT; 24. februar 2021 kl. 11:28.
Jeg sier heller ikke at ordinære bygg er usedvanlig tilfredstillende å se på. Det er like unaturlig i fasong, men består ofte av ting vi ser av naturen, slik som tre.

Det er viktig å separere kunst, byggeskikk, og naturlig tilbøyelighet når man skal kalkulere hvorvidt et menneske foretrekker en ting over noe annet.

Vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette mer klart for deg.
Sist endret av TilfeldigT; 24. februar 2021 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette mer klart for deg.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg får heller ikke tak på hva du egentlig vil frem til. Tenker du på organisisme? Det kan være skikkelig kult! Men mener du at alt skal bygges slik? Entropi nevnte at bygninger kommuniserer et budskap og at det gjerne må være en sammenheng mellom uttrykket og funksjonen. Hva slags budskap kommuniserer du hvis regjeringskvartalet ser ut som en steinerskole?
Sist endret av Myoxocephalus; 24. februar 2021 kl. 12:53.
Sitat av Opteryx Vis innlegg


Her er ett av utallige eksempler på grotesk stygg moderne arkitektur som vi har sett blomstre i byene våre de siste årene og det blir bare verre og verre. Jeg fatter ikke engang at det er tillatt å konstruere noe så usmakelig stygt som dette og det er over alt, for meg så ser det ut som et barn har lekt seg i 10 minutter i Sketchup uten noen sans for estetikk.

Hva er grunnen til at dette har skjedd, hvordan har det blitt tillatt og hvordan kan dette reverseres slik at vi kan får tilbake pen arkitektur i byene våre igjen? Jeg er meget opptatt av arkitektur og synes dette er rett og slett tragisk.
Vis hele sitatet...

Javel? Jeg tror du startet i feil ende kanskje? Eller at du har satt deg selv til dommer av noe så abstrakt som smak og stil? Finnes det i det hele tatt en endelig fasit på hva stygt og pent? Eller er stygt eller pent en "måleenhet" som ikke er særlig godt egnet til å benytte på et komplekst felt som arkitektur?

Vil ikke hva som er pent og hva som er stygt variere fra øyet som ser? Der en person ser noe stygt ser den neste noe vakkert?

Hva er vakker arkitektur for deg? Og om du sjekker med folk rundt deg, har dere samme opplevelse av hva som gjør en retning mer eller mindre vakkert?

Ta deg en tur til det bygget du har tatt bilde av. Gå rundt bygget i forskjellig vær, og på forskjellig tidspunkt på dagen. Se om lysforhold, vær eller solens vinkel vil påvirke din opplevelse av bygget. Oppfattes bygget likt når det mørkt ute som når det er lyst? Se bygget fra avstand, tett på og forsøk å legge merke til hva det er ved bygget du liker eller misliker. Er det mulig for deg å få tatt en tur inn i bygget kanskje? Når du ser helheten får du kanskje en annen forståelse? Det er ikke utenkelig at arkitekten av bygget faktisk har lagt ned et betydelig arbeid med tanke på byggets fremtoning og kvaliteter og bygget kan romme langt mer enn det du har sett så langt. Kanskje blir du overrasket over hva du finner?

Arkitekter balanserer på en tynn egg. De har ønsker og krav fra klienter, de har noen endelige rammer som økonomi de må forholde seg til, de har gjerne skarp konkurranse med andre arkitekter for å vinne anbud eller sikre kontrakt, det er krav om arealutnyttelse også er det mange formelle føringer på toppen og endel endelige krav fra myndighetene. I tillegg evt. kunstneriske ambisjoner.

Når du rusler rundt i byen din så forsøk å legg merke til hva du opplever som bra arkitektur, hva er det som gjør at noe sitter bedre hos deg enn annet. Og tenk på om det er universelle sannheter eller om det handler mest om at "dette er bra for meg personlig". Og forsøk å se på bygg som du ser på kunst på museum. Pent eller mindre pent kanskje ikke veldig dekkende begreper når du omtaler slikt?
Sist endret av _abc_; 24. februar 2021 kl. 12:13.
Er det ingen andre enn Kaleidoskop som har bemerket seg den åpenbare mangelen på farger? Jeg har hørt at arkitektutdanningen ikke har en eneste time fargeteori. Var på et veldig opplysende foredrag med denne lidenskapelige skjønnheten for et par år siden.

Personlig synes jeg alle de rette linjene/tomme flatene gjør arkitekturen sjelløs, noe som lett kan mitigeres med fargebruk.
Sist endret av zykonaut; 24. februar 2021 kl. 12:28.
Personlig synes jeg gjerne sammenhengen i et område har mer å si for estetikken enn enkeltbygg. Et funkisbygg i trehusbebgyggelse får meg alltid til å lure på hvor kokt i toppen beboerne er. Mange av småbyene (les: industritettstedene) her er jo tydelig rasket sammen på kortest mulig tid og innbyr ikke til en behagelig opplevelse gatelangs uansett, og jeg bryr meg ikke nevneverdig om det er krimskrams eller ei utvendig på hus. Synes også de større byene bærer preg av en grad av rask velstand som har forlatt byplanleggerne i støvet. Se bare på de jævla motorveiene gjennom Oslo og Bergen. Det er to hovedting som plager meg innen nybygg for tia; den overdrevne belysninga av privathus og leilighetskomplekser i vannkanten. I tillegg til en total mangel (Svartlamoen og Hausmania er mer som eksperimenter å regne) på ekte, solidarisk arkitektur - alle storbyer burde ha et levelig tilbud til lavtlønnede.
Kommune brutalismen og funksjonalismen lever i beste velgående den.
Her er et par fine eksempler i fra Nordre Follo.
Sentrumsbygget, 1968

Oppegård Rådhus, før sammenslåingen med Ski Kommune. Arkitekt Bjart Faye Mohr, 1979.

Jeg liker stilen godt, syns faktisk den er veldig vakker.

Andre gode eksempler finnes bla. ved veldig mange av landets vannkraftverk.
Siden disse ofte ligger i inne i fjellhaller ble portalen inn til disse eller portalbygget
arkitektenes fokus. Men også maskinsalene er i mange tilfeller formgitt av arkitekter.
Her vil jeg særlig trekke frem Geir Grung . Han står bak:
Mykstufoss kraftverk, Suldal I kraftverk, Suldal II kraftverk, Røldal kraftverk, Novle kraftverk,
Tysso II kraftverk, Tonstad kraftverk og Tjørhom kraftverk, for å nevne noen.
Røldal

Suldal I

Maskinhallen ved Suldal I


Sitat av zykonaut Vis innlegg
Er det ingen andre enn Kaleidoskop som har bemerket seg den åpenbare mangelen på farger? Jeg har hørt at arkitektutdanningen ikke har en eneste time fargeteori.
Vis hele sitatet...
Noe fargebruk er det da, om en subtilt.
Villa Stenersen, Oslo
Jeg synes arkitekturen i vårt nåværende paradigme er forutsigbar og konform, noe den også må være for å tilfredsstille våre felles bestemmelser om hva som er lov i forhold til konstruksjon av eiendom. Alle har sett nabolag i utkanten av byer hvor alle husene har samme blueprint. Det blir mindre som et hjem og mer som et hvilket som helst annet masseprodusert produkt, eller sjelløst som TS kaller det.
Svært mye av det er gjort i beste mening i form av hva som er tryggest samt best bruk av plass til lavest budsjett. Men jeg føler at det går på bekostning av ulike kreative løsninger som kunne vært tatt i bruk. Eksempler på ting jeg ville sett bli bygd:
- Hobbithus
- Hus i form av tårn / slott, gjerne i murstein eller tre.
- Runde, ovale, og buede tak
- Broer og stiger fra en del av huset til et annet
- Hus og hytter i trær, litt sånn som alvene i Ringenes Herre.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg synes arkitekturen i vårt nåværende paradigme er forutsigbar og konform, noe den også må være for å tilfredsstille våre felles bestemmelser om hva som er lov i forhold til konstruksjon av eiendom. Alle har sett nabolag i utkanten av byer hvor alle husene har samme blueprint. Det blir mindre som et hjem og mer som et hvilket som helst annet masseprodusert produkt, eller sjelløst som TS kaller det.
Svært mye av det er gjort i beste mening i form av hva som er tryggest samt best bruk av plass til lavest budsjett. Men jeg føler at det går på bekostning av ulike kreative løsninger som kunne vært tatt i bruk. Eksempler på ting jeg ville sett bli bygd:
- Hobbithus
- Hus i form av tårn / slott, gjerne i murstein eller tre.
- Runde, ovale, og buede tak
- Broer og stiger fra en del av huset til et annet
- Hus og hytter i trær, litt sånn som alvene i Ringenes Herre.
Vis hele sitatet...
Trehytter kan du nok skyte en hvit pil etter, for trær vokser og velter i vinden og slik. Hadde vi hatt Kashyyyks wroshyrskoger så kunne vi ha bygget oss trebyer slik som wookiene. Det er dessverre ikke store nok trær her på jorda og Chewbacca og jeg må derfor bare slite videre med hjemmelengselen.

Men bortsett fra det, så har jeg faktisk besøkt et hus i Norge jeg vil påstå at oppfyller alle de andre kravene dine: Naturhuset på Sandhornøy. Jeg husker ikke akkurat når huset ble oppført, men det var på denne siden av årtusenskiftet. Hvis du bygger huset ditt inni en glassdome kan du slå deg litt mer løs med tanke på isolasjon og takmessige krumspring som ellers ville kollapset ved snøfall.

Ja, økonomi og byggestandarder setter begrensninger. For noen er det imidlertid en utfordring, ikke et hinder.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. mars 2021 kl. 06:49.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Trehytter kan du nok skyte en hvit pil etter, for trær vokser og velter i vinden og slik. Hadde vi hatt Kashyyyks wroshyrskoger så kunne vi ha bygget oss trebyer slik som wookiene. Det er dessverre ikke store nok trær her på Jorda og Chewbacca og jeg må derfor bare slite videre med hjemmelengselen.

Men bortsett fra det, så har jeg faktisk besøkt et hus i Norge jeg vil påstå at oppfyller alle de andre kravene dine: Naturhuset på Sandhornøy. Jeg husker ikke akkurat når huset ble oppført, men det var på denne siden av årtusenskiftet. Hvis du bygger huset ditt inni en glassdome kan du slå deg litt mer løs med tanke på isolasjon og takmessige krumspring som ellers ville kollapset ved snøfall.

Ja, økonomi og byggestandarder setter begrensninger. For noen er det imidlkertid en utfordring, ikke et hinder.
Vis hele sitatet...
Takk for tipsene! Jeg tenker at det hadde vært interessant, om bare som et tankeeksperiment, å se hvordan ting hadde sett du dersom man bare fikk bygge hva man ville på sin egen tomt, null restriksjoner. Hadde nok vært mange rare konstruksjoner, samt noen virkelige kunstverk her og der. Når man reduserer arkitektur til intet annet enn kunst blir den eneste logiske slutningen å slippe den fri, men det er jo selvfølgelig andre hensyn å ta i tillegg når mange skal bo tett. I mitt scenario ville det ikke blitt spesielt utopisk før alle hadde bodd minimum 500-1000 meter fra hverandre, så slipper man hvertfall å se abominasjonen av et hus til naboen på nært hold. Jeg hadde troligens bygd noe ala mummihuset.
Sist endret av andlov5000; 24. februar 2021 kl. 17:43.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kommune brutalismen og funksjonalismen lever i beste velgående den..
Vis hele sitatet...
Riktig, dette var fine eksempler! Og ja, du har rett i at det eksisterer en 'noe subtil' fargebruk. Problemet oppstår derimot når det er tettere bebyggelse rundt et gitt bygg enn vanlig. Ta bildene du la ut, for eksempel. På et hvert av de (med unntak av det siste) er vårt helhetlige syn av bygningene utsmykket (og uten tvil FARGET) av naturen som omgir de. Det vil si - sementen og dens former ser bra ut med trær og fjell som pryd på horisontlinjene. Hva gjør man så når bebyggelsen er tettere enn hva Nordre Follo tillater, for eksempel i Oslo sentrum? Hva med når det er vinter, og naturens grønnfarger forsvinner?
Sist endret av zykonaut; 24. februar 2021 kl. 18:07.
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Problemet oppstår derimot når det er tettere bebyggelse rundt et gitt bygg enn vanlig. Ta bildene du la ut, for eksempel. På et hvert av de (med unntak av det siste) er vårt helhetlige syn av bygningene utsmykket (og uten tvil FARGET) av naturen som omgir de. Det vil si - sementen og dens former ser bra ut med trær og fjell som pryd på horisontlinjene. Hva gjør man så når bebyggelsen er tettere enn vanlig, for eksempel i Oslo sentrum? Hva med når det er vinter, og naturens grønnfarger forsvinner?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig.
Når noe ser så cleant og enkelt ut så blir det rundt lett rotete.
Bygningene kan også være vanskelige å tilpasse utviklingen.
Et eksempel på det (selv om det ikke synes på bildet) er Sentrumsbygget
som jeg la ut bilde av. Dette er ett kombinert butikk og service bygg,
og med alle forandringen som er lagt til over tid hist og pist + vindusdekorasjoner
and what not, så blir det fort stygt og rotete.

Løsningen er å holde det totalitært. Brasília
Jeg er for moderne og clean arkitektur. Sjelløs arkitektur som mange vil kalle det.

Jeg synes det gamle Oslo er trist og stygt, men liker det nye som f.eks Bjørvika, barcode etc.

Mest sannsynlig det helt motsatte av TS med andre ord. Og det er nok litt av poenget. Delte meninger og det vil alltid være noen som er missfornøyd med hva enn som bygges i byen.

Det nye nasjonalmuseet er dog jævlig stygt,men der er vel alle enige.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg synes det gamle Oslo er trist og stygt, men liker det nye som f.eks Bjørvika, barcode etc.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg har brukt noen innlegg på å agitere for Funksjonalisme og Brutalisme
så liker jeg meg godt i gamle Oslo. Har bodd i Gamlebyen i mange år.
Jeg syns mange av drabantbyene i Oslo også er fine, eller rettere sagt var fine.
Har litt problem med veldig sammenblanding av stiler, og de fleste drabantbyer ser ikke lengre
ut som de gjorde, naturlig nok.

Sitat av Source Vis innlegg
Det nye nasjonalmuseet er dog jævlig stygt,men der er vel alle enige.
Vis hele sitatet...
Enig!

Edit
jeg trodde du snakket om det nye Munch museet.
Det er stygt!
Sist endret av vindaloo; 24. februar 2021 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
TS: Bedre?
Vis hele sitatet...
Er dette samme stede?
Siden vi er inne på det her temaet så finnes det en jævla morsom instagram-konto som heter ''Kommunal-estetikk''. Spot on, hver gang.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Siden vi er inne på det her temaet så finnes det en jævla morsom instagram-konto som heter ''Kommunal-estetikk''. Spot on, hver gang.

Vis hele sitatet...
Å herregud, dette er gull.

Dette her, for eksempel, er det tristeste jeg har sett på lenge, jeg lo høyt.
Sist endret av *pi; 27. februar 2021 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@*pi
Det beste er at noen virkelig har prøvd.
Kanskje til og med har laget de putene selv
mens de tenkte på hvor fint det skulle bli.
Sist endret av vindaloo; 27. februar 2021 kl. 15:23.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@*pi
Det beste er at noen virkelig har prøvd.
Kanskje til og med har laget de putene selv
mens de tenkte på hvor fint det skulle bli.
Vis hele sitatet...
Jeg vet! Det er en perfekt visualisering av hvordan velment, overfladisk oppmuntring faktisk funker. Jeg skal faen meg trykke det opp som kort og gi det til folk når de har bursdag.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å herregud, dette er gull.

Dette her, for eksempel, er det tristeste jeg har sett på lenge, jeg lo høyt.
Vis hele sitatet...

Jeg blir glad av å så slik nøkternhet i offentlig sektor. Jeg var en gang innlagt offentlig i psykiatrien der de hadde kostbare norske design møbler. Jeg tuller ikke. Jeg ble dritforbanna hver gang jeg passerte stoler til over 20 000 per stykk. Det var flere avdeling og etasjer, så tenk hva de har svidd av på møbler?

Og kontrasten ble enorm. I helger var ofte ikke sykepleiere på jobb, avdelinger delte på medisinansvarlig, eller noen på en slags vaktordning kom til faste medisintider og skulle egentlig også bli tilkalt til evt. medisin om noen trengte det. Men da fikk pasientene beskjed om det ble ingen medisiner før fast medisintid pga bemanning.

Det er varme hender og bankende hjerter vi trenger i helsevesenet. Ikke fancy design møbler og kostbart utstyr for skape illusjoner av nybrottsarbeid med vaktlistene er fylt med ufaglærte for å spare penger.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg blir glad av å så slik nøkternhet i offentlig sektor. Jeg var en gang innlagt offentlig i psykiatrien der de hadde kostbare norske design møbler. Jeg tuller ikke. Jeg ble dritforbanna hver gang jeg passerte stoler til over 20 000 per stykk. Det var flere avdeling og etasjer, så tenk hva de har svidd av på møbler?

Og kontrasten ble enorm. I helger var ofte ikke sykepleiere på jobb, avdelinger delte på medisinansvarlig, eller noen på en slags vaktordning kom til faste medisintider og skulle egentlig også bli tilkalt til evt. medisin om noen trengte det. Men da fikk pasientene beskjed om det ble ingen medisiner før fast medisintid pga bemanning.

Det er varme hender og bankende hjerter vi trenger i helsevesenet. Ikke fancy design møbler og kostbart utstyr for skape illusjoner av nybrottsarbeid med vaktlistene er fylt med ufaglærte for å spare penger.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje du misforstod om du tror det der var et opprop for mer designmøbler i psykiatrien. Forresten, hva i all verden for en institusjon var det du var på? Kan ikke si det høres ut som noe jeg har sett i norsk helsevesen. Møblene altså. Bemanningen, absolutt.
Blir nesten kvalm de gangene jeg skal inn til Oslo og kommer ifra Alnabrusiden... Alle de nye byggene som har poppet opp de siste årene som ser så forferdelige ut at det ikke burde vært lov engang.
Smak og behag selvfølgelig, men synes rett og slett det ser stygt og fælt ut med mange av disse nye byggene i forskjellige former og fasonger som er dukket opp rundt Torshov/Teisen og rundt Gamlebyen/operaen de siste årene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Hva er grunnen til at dette har skjedd, hvordan har det blitt tillatt og hvordan kan dette reverseres slik at vi kan får tilbake pen arkitektur i byene våre igjen? Jeg er meget opptatt av arkitektur og synes dette er rett og slett tragisk.
Vis hele sitatet...
Du har blitt hørt:
Opprør mot stygge bygg i Norge (TV2)
Ja det er dritstøgt. Sjelløst, pappeske, harde, kantete, kalde bygg.
Det ble en trend særlig etter Snøhetta som ble så jævlig hyllet men det ødelegger byen og minner meg om bygninger fra en dystopia film hvor alt er asfalt og grått på bakken, alt er kaldt og grått i bygningsfasader og alle på gata går rundt som roboter uten mere sjel igjen de og!
Har sikkert noe med at det er lettere å bygge og man bare kan bruke maskiner til å støpe, løfte og bolte fast mens den ekte husbygger og snekkerkunsten som var på 50 tallet er det lite igjen av tror jeg..