Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2522
Prøve å legge ut her da, ble slettet på diskusjonstråd

Tror dere cannabis blir lovlig i Norge? I så fall hvorfor/ikke og når? Vanskelig å skaffe i disse tider...
De har jo snakka de siste 3 åra om å avkriminalisere. Dem var jo på god vei til å avkriminalisere i år... skulle ha muntlig høring i år til å med også. Som jeg tror ble avlyst pga corona. Fuck as.

Og nei. Tror det kommer til å ta 10 år HVERTFALL før det blir legalisert. Norske politikere og folk generelt er moralistiske. For de fleste så er ikke 420 enn moralsk "riktig" ting å gjøre. Greit nok at de ikke vil ta seg en blås, men hvorfor ødelegge for alle oss andre som venter dag etter dag på at det skal skje noe utvikling her.

+ norske politikere driter i folket (altså oss nordmenn)
Politikere skal TJENE folket, og høre på hva folket vil. Politikerne gjør motsatt. Dem tvinger oss til å leve sånn som de vil. Radikale jævler. Så tror dessverre Norge blir et av de siste landene som legaliserer det. Vi har en streng ruspolitikk. Og det kommer ikke til å skje noe før den "eldre" generasjonen dør ut.
Sist endret av bluefaygo2K18; 7. oktober 2020 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
tipper 5år
Den ble nok sletta fordi det har blitt diskutert mange ganger før, hadde det vært feil underforum ville de ha flyttet tråden. Ingen har svar, alt vi vet er at det er lenge til.
Det må nok daue eller avgå noen av den gamle garde politikere først tror jeg...Det med at gradvis ungdomspolitikere tar over partiene. Et altnerativt håp er om nabolandene våre nå legaliserer. Debatten akslererer nå i sverige og i danmark har de vært på nippet flere ganger.

Jeg har mest tro på avkrimminalisering, men det ser til nå mørkt ut. Senterpartiet, AP, FRP og KRF er i mot. Resten av partiene er for. Jeg krysser fingrene, men det blir en spennende thriller frem mot 2021. Er man heldig klarer de å presse AP i riktig retning da partiet har mange nølere.

Ellers er det komisk at FRP vil ha legalisering av hjemmebrent, senke aldersgrenser og utvide kjøpetider for alkohol. Jeg tror ikke det er overdrevent og påstå at gjennomsnittspolitikeren i det partiet må ha svært lav IQ.
Sist endret av pipestilk; 7. oktober 2020 kl. 18:52.
💟💟💟
MissCrazyHead97's Avatar
Trådstarter
6 1
Sitat av bluefaygo2K18 Vis innlegg
De har jo snakka de siste 3 åra om å avkriminalisere. Dem var jo på god vei til å avkriminalisere i år... skulle ha muntlig høring i år til å med også. Som jeg tror ble avlyst pga corona. Fuck as.

Og nei. Tror det kommer til å ta 10 år HVERTFALL før det blir legalisert. Norske politikere og folk generelt er moralistiske. For de fleste så er ikke 420 enn moralsk "riktig" ting å gjøre. Greit nok at de ikke vil ta seg en blås, men hvorfor ødelegge for alle oss andre som venter dag etter dag på at det skal skje noe utvikling her.

+ norske politikere driter i folket (altså oss nordmenn)
Politikere skal TJENE folket, og høre på hva folket vil. Politikerne gjør motsatt. Dem tvinger oss til å leve sånn som de vil. Radikale jævler. Så tror dessverre Norge blir et av de siste landene som legaliserer det. Vi har en streng ruspolitikk. Og det kommer ikke til å skje noe før den "eldre" generasjonen dør ut.
Vis hele sitatet...

Syns du har rett i mye her. Tror det blir mer og mer lovlig til medisinsk bruk da, men tenkte mer til festligheter, hehe. Det tar helt sikkert mange år, den eldre generasjonen må «dø ut» samt flere av de politiske partiene.

Jeg ser jo fordelene OG ulempene. Men syns ikke ulempene er så mye verre enn det som kan skje av andre skadelige ting som ER lovlig. For eksempel alkohol. Jeg tenker at det kommer an på mengden man bruker/psyken. Er bruken og psyken dårlig blir man dårlig, samme med bruk av alkohol. Da kan det vel kanskje diskuteres om det også er psyken til folk samfunnet må jobbe mer med, fange opp og styrke. og ikke frykt for misbruk av rusmiddler osv - som en konsekvens av dette.
+ de fleste bruker jo cannabis på en trygg måte. Tror ingen har dødd av det heller, ever???

Kan jo få diabetes og hjerte -karsykdommer om man bare spiser kake. (det er å sette ting veldig på spissen da) men kan ikke fjerne alt som kan være farlig fordi NOEN får problemer? Da kan vi like godt fjerne myyyye mer da Folk skaffer det jo enten det er lovlig eller ikke. Men når det ikke er lovlig, er det lettere å heller kjøpe farligere ting de har å tilby, når det er tomt. Spesielt om man er lett påvirkelig, ung, abstinenser osv.

Tror det blir lovlig, men tar nok lang tid ja... Skulle fått lov å ta avstemning for hele Norge, på freak
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MissCrazyHead97 Vis innlegg
Syns du har rett i mye her. Tror det blir mer og mer lovlig til medisinsk bruk da, men tenkte mer til festligheter, hehe. Det tar helt sikkert mange år, den eldre generasjonen må «dø ut» samt flere av de politiske partiene.

Jeg ser jo fordelene OG ulempene. Men syns ikke ulempene er så mye verre enn det som kan skje av andre skadelige ting som ER lovlig. For eksempel alkohol. Jeg tenker at det kommer an på mengden man bruker/psyken. Er bruken og psyken dårlig blir man dårlig, samme med bruk av alkohol. Da kan det vel kanskje diskuteres om det også er psyken til folk samfunnet må jobbe mer med, fange opp og styrke. og ikke frykt for misbruk av rusmiddler osv - som en konsekvens av dette.
+ de fleste bruker jo cannabis på en trygg måte. Tror ingen har dødd av det heller, ever???

Kan jo få diabetes og hjerte -karsykdommer om man bare spiser kake. (det er å sette ting veldig på spissen da) men kan ikke fjerne alt som kan være farlig fordi NOEN får problemer? Da kan vi like godt fjerne myyyye mer da Folk skaffer det jo enten det er lovlig eller ikke. Men når det ikke er lovlig, er det lettere å heller kjøpe farligere ting de har å tilby, når det er tomt. Spesielt om man er lett påvirkelig, ung, abstinenser osv.

Tror det blir lovlig, men tar nok lang tid ja... Skulle fått lov å ta avstemning for hele Norge, på freak
Vis hele sitatet...
Det har kun vært 1 cannabis-relatert dødsfall i Norge, og det var ikke en gang ekte cannabis, det var syntetisk cannabis:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...etisk-cannabis
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
På et dusin cannabis brukere finner du en eller to som faktisk vil engasjere seg offentlig på en god måte, og kanskje kan personen også formulere seg. Denne gruppa har virkelig noe å bevise i forhold til å bli og støtte rusreform i Norge. Du som gjør dette, meldinga er ikke tildeg.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har kun vært 1 cannabis-relatert dødsfall i Norge, og det var ikke en gang ekte cannabis, det var syntetisk cannabis:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...etisk-cannabis
Vis hele sitatet...
så går det jo ikke an å dø av ekte cannabis heller da... med mindre personen heter cannabis eller en last med cannabis faller over deg å dreper deg
Nordmenn er svært konforme og vi følger gladelig normer og regler, formelle såvel som uformelle.

Den dagen nok folk her til lands synes det er sosialt akseptabelt å ta seg en blås er dagen det blir legalisert og eller reelt avkriminalisert.

Få politikere vil kjempe en kamp for human ruspolitikk. Blir det derimot stemning for det i befolkningen kommer de løpende etter for å være på rett side politisk.

Rusbrukere i seg selv er en for marginalisert gruppe til at noen partier vil gå for sterkt inn for dette. De ser det an, dersom det er stemning nok blir det lovlig 420 til alle. God helg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Den norske politikken styres av popularitet. Det å være for legalisering av cannabis er ikke populært rundt eldre voksne personer så derfor ser vi at mange partier er imot dette.

Grunnene til å legalisere cannabis er ekstremt mange. Vi ser blant annet argumentet for at cannabis kan være et tryggere alternativ til alkohol, pengene staten sparer og tjener, de medisinske effektene av cannabis, at legalisering vil gjøre slik at staten kan regulere stoffet, aldersgrense, legalisering vil gjøre slik at vi slutter å kriminalisere unge, folk vil kunne være åpne mot psykolog om bruk uten å måtte møte konsekvenser, politiet vil ha mere ressurser på andre ting som faktisk skader samfunnet, osv.

Kriminaliseringen er en gammeldags metode som ikke funker. Jeg tror at Norge ligger altfor langt bak og det vil nok dessverre ta ganske lang tid før vi kan i det hele tatt diskutere cannabis på en saklig måte uten å bli ledd av. Vi trenger flere stemmer. Jeg anbefaler dere å bli med i kampen for en rettferdig ruspolitikk.
Hvorfor vet de eldre best da? Fordi de ikke evner å ta til seg ny informasjon eller tenke kritisk over sin egen kritiskhet?

Jeg tipper at ettr legalisering så blir det samme sutring. Men da er sutringa om høye priser på chemweed som du ikke får se på eller lukte på før kjøp etc. Dårligere utvalg kan det også muligens bli.

Samt maksbegrensning på hvor mange gram du får ha på deg osv.
Legalisering vil nok by på mange byråkratiske problemstillinger og hodebry.

I det minste kan de som røyker slippe å få snuten på nakken, barnevernet på døra, miste førerkortet, falle ut av samfunnet osv ved legalisering. Det må være det viktigste ved det i mine øyne. At vi slipper å forfølge stonere på like tynt grunnlag som jøder ble forfulgt under krigen
Vi har ikke et samfunn som rettferdiggjør en slik legalisering. Med NAV system der vi hindrer folk å bli fattig, så har vi ikke uteliggere på samme måte. Uteliggere kan i visse tilfeller kunne være tjent med smertestillende, og egentlig all hjelp de kan få for å takle fattigdom og livet under hva som er akseptabelt. Det samme kan sies om prostitusjon, som er noe en kan rettferdiggjøre når en må stå i valget om å leve på gaten eller det å være en prostituert. Videre kan jo en se for seg at prostituerte kan være tjent med den type stoff, for å takle det type liv de har.

Igjen, så lenge vi har NAV, så får vi ikke et samfunn (som blant annet USA), der den type ting kan rettferdiggjøres.
Sist endret av itori123; 4. januar 2021 kl. 12:29.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hvorfor vet de eldre best da? Fordi de ikke evner å ta til seg ny informasjon eller tenke kritisk over sin egen kritiskhet?

Jeg tipper at ettr legalisering så blir det samme sutring. Men da er sutringa om høye priser på chemweed som du ikke får se på eller lukte på før kjøp etc. Dårligere utvalg kan det også muligens bli.

Samt maksbegrensning på hvor mange gram du får ha på deg osv.
Legalisering vil nok by på mange byråkratiske problemstillinger og hodebry.

I det minste kan de som røyker slippe å få snuten på nakken, barnevernet på døra, miste førerkortet, falle ut av samfunnet osv ved legalisering. Det må være det viktigste ved det i mine øyne. At vi slipper å forfølge stonere på like tynt grunnlag som jøder ble forfulgt under krigen
Vis hele sitatet...
Derfor det er viktig at vi har åpent for at private bedrifter kan drive med salg og groing. Ikke gjøre samme feilen som i Canada hvor de kunn har lovlig ved statlig salg (er ikke helt sikker, men tror det). Hvis du skal ha bra kvalitet må du ha konkurranse. Dette er viktig, ellers vil det kriminelle markedet fortsatt stå sterkt i salg av cannabis.
Itori123 : skjønner ikke hva du mener når du skriver at vi ikke har ett samfunn som rettferdiggjør legalisering. Så det e mer rettferdig at mafia blir henlagt, brukere forfulgt og folk fratatt barn og førerkort? Og dør?

Det er ikke det samfunnet jeg vil jobbe for og være en del av.

Viktig med konkurranse ja !
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Itori123 : skjønner ikke hva du mener når du skriver at vi ikke har ett samfunn som rettferdiggjør legalisering. Så det e mer rettferdig at mafia blir henlagt, brukere forfulgt og folk fratatt barn og førerkort? Og dør?

Det er ikke det samfunnet jeg vil jobbe for og være en del av.

Viktig med konkurranse ja !
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Å ha cannabis kriminalisert er det samme som å gi kriminelle mange av skattepengene våre. Hadde cannabis vært legalisert på en sikkelig måte ville vi sett store forskjeller i kriminalitet.
Btw: du nevnte Canada. Jeg tror de har samme regel som i Spania. At privatperson kan ha 5 planter ellernoe hjemme. Dette er en god ting at folk kan få gro selv. Hvem er det da som er skurken og offeret?
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Btw: du nevnte Canada. Jeg tror de har samme regel som i Spania. At privatperson kan ha 5 planter ellernoe hjemme. Dette er en god ting at folk kan få gro selv. Hvem er det da som er skurken og offeret?
Vis hele sitatet...
Oja trodde ikke det var lov. Men vet du om de bare har statlig salg?
I Spania har du cannabis klubber. Vil tro de må ha tillatelse. Du må være registrert medlem der for å få kjøpt. Så de har bedre kontroll på hvem som får varer, litt mer ihvertfall
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Itori123 : skjønner ikke hva du mener når du skriver at vi ikke har ett samfunn som rettferdiggjør legalisering. Så det e mer rettferdig at mafia blir henlagt, brukere forfulgt og folk fratatt barn og førerkort? Og dør?

Det er ikke det samfunnet jeg vil jobbe for og være en del av.

Viktig med konkurranse ja !
Vis hele sitatet...
Folk tyr til narkotika i de fleste tilfeller, enten på grunn av at livet er jævlig, eller at en er avhengig. Så lenge skattebetalere betaler denne gruppen såpass mye som en gjør, for at årsaken til at en skal ta narkotika skal forsvinne, så mister en et argument at en hele tatt skal oppmuntre en til å ta narkotika. Hvis en på en annen side gjorde som i andre land - å gi litt blaffen i å hjelpe dem, så ville legalisering vært et reelt alternativ til å hjelpe denne befolkningsgruppen, på grunn av muligheten til å få gjeld og dermed økonomiske problemer knyttet til narkotika - i norge har man NAV som tildels løser dette problemet.

Mafia og kriminelle aktører vil det alltid være, men spørsmålet er som sagt hvorvidt den Norske stat skal oppmuntre befolkningen til å utvikle avhengighet til narkotika.
Sist endret av itori123; 4. januar 2021 kl. 14:52. Grunn: skrivefeil
Det siste året(ihvertfall) har jo fokuset fra riksadvokaten i sine rundskriv til politiet vært at cannabis skal nedprioriteres og det ser ut til at det skal tilbys helsehjelp istedenfor kriminelt rulleblad.

En helsefaglig tilnærming høres bedre ut enn å få kriminelt rulleblad for ungdommelig eksperimentering (for eksempel) som da vil gjøre det vanskeligere å komme inn i samfunnet og bidra, som du skriver om.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Folk tyr til narkotika i de fleste tilfeller, enten på grunn av at livet er jævlig, eller at en er avhengig. Så lenge skattebetalere betaler denne gruppen såpass mye som en gjør, for at årsaken til at en skal ta narkotika skal forsvinne, så mister en et argument at en hele tatt skal oppmuntre en til å ta narkotika. Hvis en på en annen side gjorde som i andre land - å gi litt blaffen i å hjelpe dem, så ville legalisering vært et reelt alternativ til å hjelpe denne befolkningsgruppen, på grunn av muligheten til å få gjeld og dermed økonomiske problemer knyttet til narkotika - i norge har man NAV som tildels løser dette problemet.

Mafia og kriminelle aktører vil det alltid være, men spørsmålet er som sagt hvorvidt den Norske stat skal oppmuntre befolkningen til å utvikle avhengighet til narkotika.
Vis hele sitatet...
Interessant.

Husk nå på at i Norge er alkohol lovlig. Til en hvis alkohol prosent er det faktisk regna som en dagligvare, akkurat som brød og melk. Mange dagligvare butikker selger alkoholen sin rett ved brus hyllene der barn henter solo brusen sin. DET er oppmuntring til bruk, helt siden første gang barnet blir med en forelder i butikken.

Det er fult mulig å selge cannabis i butikker med en aldersgrense sånn som på vinmonopolet.

I tillegg så er det jo sånn at bare fordi Norge har legalisert et stoff betyr ikke det at staten oppmuntrer til misbruk.

Du sier at mafia og kriminelle aktører vil det være uansett, det er jeg enig i. Men, vi har et valg, vi kan gi de muligheten til å selge et stoff som de kan putte hva de vil i, dette stoffet tjener de på, dette stoffet selger de som en inngangsbillett til unge sånn at de kommer seg inn i det kriminelle miljøet.

Spørsmålet er faktisk: Hva er tryggest for det norske folket, legalisering eller ikke?

Ble kanskje litt klumsete. Men hva jeg prøver å si er at i Norge så oppmuntrer vi til alkoholbruk ved å selge det i dagligvarebutikker, der barna lærer at alkohol er en dagligvare. Det er ingen som spør om å få cannabis i dagligvarebutikkene, men lignende privat butikker sånn som vinmonopolet bare til cannabis.

Noen ganger skjønner jeg virkelig ikke hva folk har så sterkt imot cannabis. Det er null som har død av cannabis, det er mye mindre skadelig en alkohol, nesten alle som røyker blir sosiale og ler litt mer.

Der er lett å snakke om alle bivirkningene til cannabis, men oppi alt dette glemmer vi å sammenligne det til lovlige rusmiddler. Selvfølgelig er det mange bivirkninger når du ikke har noe å sammenligne det med, er jo ikke noe bivirkninger av å ikke røyke cannabis. Sammenlign det til skadene ved alkoholbruk.
Sist endret av Ung og dum; 4. januar 2021 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av itori123 Vis innlegg
Folk tyr til narkotika i de fleste tilfeller, enten på grunn av at livet er jævlig, eller at en er avhengig. Så lenge skattebetalere betaler denne gruppen såpass mye som en gjør, for at årsaken til at en skal ta narkotika skal forsvinne, så mister en et argument at en hele tatt skal oppmuntre en til å ta narkotika. Hvis en på en annen side gjorde som i andre land - å gi litt blaffen i å hjelpe dem, så ville legalisering vært et reelt alternativ til å hjelpe denne befolkningsgruppen, på grunn av muligheten til å få gjeld og dermed økonomiske problemer knyttet til narkotika - i norge har man NAV som tildels løser dette problemet.

Mafia og kriminelle aktører vil det alltid være, men spørsmålet er som sagt hvorvidt den Norske stat skal oppmuntre befolkningen til å utvikle avhengighet til narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner fremdeles ikke argumentasjonen din, du overser glatt den største brukergruppen: Rekreasjonelle brukere, de som heller tar en joint for å slappe av.
Påstanden din om hva motivasjonen til brukerne er, er feil.

Legalisering skal heller ikke være noe oppmuntring til bruk, det er snakk om skadereduksjon ved å frigi politiet mye arbeid og heller la helsevesenet ta seg av de som får avhengighetsproblemer, slik man gjør med alkoholisme.
Samtidig fratar vi kriminelle nettverk en stor inntektskilde, og om vi virkelig går inn for det, og staten tar over produsjon/distribusjon (tenk polet) vil man skape store skatte/avgiftsinntekter og skape arbeidsplasser.

Mildt sagt er hele teksten din et ganske forskrudd bilde på saken, folk flest bruker narkotika for samme grunnen folk flest bruker alkohol: For å ha det morro, i begrensede mengder.

I Amsterdam f.eks viste deres nye toleranse for cannabisbruk og salg at det ble en økning i brukere i starten, men livstidsprevalensen (antall brukere som bruker stoffet ut hele livet) gikk ned. I enkle ord: Mange var nyskjerrig og prøvde cannabis når det var tolerert av myndighetene, men man fikk ikke flere misbrukere.
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2021 kl. 17:36.